Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Kloos Coaching

Home :: Profile :: Archives :: Friends

Meer halen uit (communicatie-)trainingen? Gebruik je brein! (deel 1)

De dagelijkse trainingspraktijk. Deelnemers. Zitten in een groep voor hen onbekende of juist zeer bekende mensen. Zijn al lang blij dat ze de locatie hebben gevonden en dat ze in grote lijnen hebben onthouden waar deze training ook alweer over ging. Denken aan de stapel werk die ze gisteren af moesten hebben en waar ze ook vandaag niet aan kunnen werken. Hopen dat het broodje bij de lunch vandaag wel te eten is. En dat ze niet al te laat kunnen stoppen met de training want dat scheelt weer in de files. De trainer. Heeft er zin in vandaag. Heet iedereen enthousiast van harte welkom. En begint vervolgens met het onvermijdbare rondje kennismaken–en–vertellen–wat–je–leerdoel–van–vandaag–is. De deelnemers schrikken op. Ojee. Wat is het goede antwoord op deze vraag? Iedereen kijkt naar de eerste deelnemer die deze vraag mag beantwoorden. De goede man tovert wat zweetdruppels tevoorschijn en kijkt om zich heen. Stamelend begint hij en de trainer maakt de formulering van het leerdoel samen met hem af. De rest van het rondje kunt u vast zelf invullen. Resultaat: een groot vel papier met één of meer leerdoelen per deelnemer. De trainer weet wat er moet gebeuren (toch?). De deelnemers halen opgelucht adem: dat hebben we alvast gehad. Hoeveel leert iemand eigenlijk van een training? Hoe lang duurt het voordat herhaling nodig is? Wie het weet mag het zeggen. Want eerlijk gezegd heb ik er geen idee van. Wat ik wel weet, is dat het niet moeilijk is om de uitkomst van die twee vragen – en daarmee het opleidingsrendement – te verhogen. Dat kan door gebruik te maken van de kennis over de werking van ons brein als het om leren gaat. Wetenschappelijke kennis. Waarmee zowel deelnemers als trainer meer kunnen halen uit hun samenwerking. En leidinggevenden en werkgevers erop kunnen vertrouwen dat die dag afwezigheid van de werkplek en de rekening van het trainingsbureau de moeite waard waren. Meer halen uit (communicatie-)trainingen? Gebruik je brein! Debbie Heijne

Posted on 14/1/2009 at 11:23
Hosting door HQ ICT Systeembeheer