Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Kolkman Coaching, in bezieling en balans

17/4/2012 - Je mag snaaien....

In Duitsland is er een nieuw product op de markt: "Du darfst". Het gaat om allerhande hartige etenswaren die niet dik maken. De producent wil dat mensen weer plezier in eten krijgen en heeft dus een product ontwikkeld waar je de hele dag van kunt snaaien zonder aan te komen. Dat klinkt misschien aanlokkelijk maar bij mij gaan er de haren van overeind staan. Want hoezo betekent plezier in eten dat je de hele dag maar door kunt snaaien? Wat heeft de hele dag snaaien met plezier te maken? Ik weet niet hoe het jou vergaat maar wanneer ik de hele dag snaaidrift heb, en ja dat komt wel eens voor, dan is dat vanuit een soort onrust. En als het niet uit onrust voortkomt dan zorgt het wel voor onrust. Met plezier heeft het weinig van doen. En met een niet dikmakend product, wat ik overigens ernstig betwijfel, kun je dan misschien wat slanker blijven maar plezieriger wordt het er niet van. Een wijzere oplossing ligt in het onder ogen komen van je onrust en het werken aan innerlijke rust. Dat klinkt misschien zwaar en ingewikkeld maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Bij jezelf stilstaan om te ervaren wat er speelt kan de onrust doorbreken. Dit kun je doen door een gesprek met een vriendin, een wandeling in het bos, je hart luchten op papier of welke manier dan ook bij je past. Op zo'n moment stilstaan bij jezelf levert je helderheid en rust. Wanneer je vanuit rust gaat eten kun je bewust kiezen wanneer je trek hebt en waar je zin in hebt. Misschien is dat wel kaas en worst maar misschien ook iets heel anders.  En dan kun je er ook nog eens echt van genieten. Iets wat met een hele dag snaaien vaak niet het geval is.

Dus.... wie wordt er beter van de hele dag snaaien van dit product?

www.kolkmancoaching.nl/gewicht.html

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

2/4/2012 - Afvallen, wat wel werkt

Diëten werken vaak averechts

In onze maatschappij heeft een groeiend aantal mensen overgewicht. Voor velen van hen vormt dit een probleem dat ze proberen te verhelpen met diëten en bewegen. Dit lijkt een prima insteek. Helaas zijn de resultaten van deze inspanningen vaak niet blijvend. Een kleine groep dieetvolgers (10 tot 20%) slaagt erin hun gewicht op peil te houden. Maar onderzoek wijst uit dat de meerderheid van de mensen die met lijnen beginnen uiteindelijk verder van huis is.

Dat diëten op de langere termijn slecht scoren heeft verschillende fysieke en psychologisch oorzaken. Een belangrijke reden is dat een dieet is gebaseerd op verboden en geboden. Je mag een heleboel producten niet eten en moet andere producten juist wel eten. Het volgen van een dieet ontneemt je daarmee je eigen verantwoordelijkheid maar ook je vrije keuze uit handen. Dit leidt tot een innerlijk verzet. Je hebt het gevoel dat je je iets prettigs ontzegt. Een dieet voelt aan als een gevangenis. Zodra de deur weer open gaat lokt de vrijheid te eten wat je maar wilt.

Zoals gezegd leg je met een dieet de verantwoordelijkheid voor je eetgedrag en gewicht in handen van regels en voorschriften. Je hoeft zelf niet na te denken of keuzes te maken. Je stelt je hiermee volledig afhankelijk op. Je zegt eigenlijk tegen jezelf: "ik ben niet in staat zelf keuzes te maken die goed voor me zijn ". Dat is niet zo'n opbeurende boodschap aan jezelf. Je maakt jezelf er klein en machteloos mee. Zodra de dieetperiode is afgelopen is de kans groot dat je vanuit die machteloosheid weer vervalt in oude gewoonten.

Wat ook ondermijnend kan werken is een totale focus op gewichtsverlies. Terwijl het eigenlijk moet gaan over het leren kiezen voor gezond eetgedrag. Wanneer je gevoel over jezelf afhangt van je gewicht maak je je afhankelijk van de weegschaal. Vaak speelt ook de afhankelijkheid van de mening van de buitenwereld een grote rol. Door deze externe gerichtheid verlies je contact met wat je zelf wilt, voelt en vooral ook KUNT. Wanneer je je enkel richt op gewichtsverlies ben je tevreden zodra je je streefgewicht hebt bereikt. De kans is groot dat je dan de teugels weer laat vieren.

Een fysieke factor van het niet of mondjesmaat werken van een dieet is dat je lichaam zich aanpast aan de nieuwe, matige energieconsumptie. Je lichaam gaat op de zogenaamde spaarstand. Wanneer je dan weer meer gaat eten na afloop van het dieet zal het nog langere tijd in de spaarstand blijven. De kilo's komen dan vaak hard weer terug.

Maar als een dieet voor jou niet het antwoord is op je overgewicht. Wat is het antwoord dan wel?

 

Grip op eetgedrag

Allereerst, om gewicht te verliezen zal je verbranding van energie groter moeten zijn dan de inname van energie in de vorm van calorieën. Je zult dus óf minder moeten eten óf meer moeten bewegen. Of allebei. Dat gezegd hebbende wil ik benadrukken dat gewichtsverlies een persoonlijke zaak is. Er bestaat geen snel-klaar-formule waarmee je zomaar je kilo's van je afschudt. Zoals gezegd is de focus op gewicht sowieso ondermijnend voor je zelfgevoel. Het is wijzer je te richten op het veranderen van je eetgedrag of beweegpatroon. Het vergt tijd en aandacht om je leefgewoonten blijvend te veranderen. Maar dan is het wel een door jou gekozen en vorm gegeven verandering.

De sleutel dat ben jij

Een eerste stap in het nemen van verantwoordelijkheid voor het veranderen van je eetgedrag is het nemen van verantwoordelijkheid voor wat er nu is. Dat wil zeggen het nemen van verantwoordelijkheid voor (het ontstaan van) je huidige eetgedrag en je lichaamsgewicht. Voor alle duidelijkheid, het nemen van verantwoordelijkheid betekent niet dat je je schuldig hoeft te voelen over je vroegere aanpak of dat je boos op jezelf zou moeten zijn. Juist niet. Het betekent dat je huidige eetgedrag en lichaamsgewicht accepteert zoals ze nu zijn. Er zijn een aantal factoren die tot het ontstaan ervan hebben bijgedragen. De belangrijkste factor ben jij zelf. In jou zijn er impulsen, gevoelens, gedachten en gedragspatronen die hebben geleid tot je overgewicht. Het is belangrijk die te ontdekken en te erkennen. Zo krijg je de feiten op een rijtje. En met het kennen van de feiten begint het nemen van verantwoordelijkheid. Het mooie is, " jij hebt de sleutel tot verandering in handen".

De twee vragen

Bij het verkennen van je huidige eetgedrag zijn er twee belangrijke vragen te beantwoorden.

De eerste vraag is: "Met welk gedragingen en gedachten houdt ik mijn huidige gewicht en eetgewoonten in stand?" Om deze vraag te beantwoorden ga je kijken wat je eet, wanneer je eet en hoe je eet. Je kunt dit bijvoorbeeld in kaart brengen door een eetdagboek bij te houden. Zo kan naar voren komen dat jij altijd op "lege" momenten eet, of juist continu tussendoor snaait. De momenten en de wijze waarop je eet geeft je meteen ook informatie over de behoeften die je met eten vervult. Gaat het om honger, trek, verveling, een bepaald gevoel, etc. Wanneer je erbij schrijft welke gedachten je aanzetten tot eten en welke gedachten het gevolg zijn van je eten is dat nog meer waardevolle informatie. Je krijgt zo zicht op wat je eigenlijk allemaal tegen jezelf zegt in relatie tot eten en je gewicht. Geef je jezelf bijvoorbeeld vrijheid in je eetgedrag of ben je heel controlerend? Benader je jezelf vriendelijk of juist vijandig? Dat wat je tegen jezelf zegt bepaalt hoe je je over jezelf voelt. En dat heeft weer invloed op je (eet) gedrag.

De tweede vraag die beantwoording behoeft is: "Waarom houdt ik mijn eetgewoonten en gewicht in stand?" Dit lijkt wellicht een gekke vraag want je wil toch juist graag van je overgewicht af? Je wilt je gewicht helemaal niet in stand houden. En toch zijn er, zo is het tot nu toe gebleken, "innerlijke tegenkrachten" die je telkens lijken te saboteren. Deze tegenkrachten ondermijnen je poging tot minder eten, meer sporten en/of gezonder leven. Zij vormen de dwang of de verleiding die er uiteindelijk voor zorgt dat je je poging opgeeft. Het gekke is dat de meesten onder ons hun eigen innerlijke tegenkrachten helemaal niet goed kennen. En dat terwijl juist zij de door ons gewenste gedragsverandering continu ondermijnen. Om deze tegenkrachten milder te maken of zelfs weg te nemen zul je ze eerst onder ogen moeten komen. Maar waaruit bestaan eigenlijk die door mij gedoopte tegenkrachten? Deze tegenkrachten bestaan enerzijds uit belemmerende overtuigingen die we over ons zelf, over gewicht of over eten hebben. Bijvoorbeeld: "ik kan mezelf niet in de hand houden". of "Als ik slanker ben vinden mensen mij leuker". Al dit soort gedachten ondermijnen het vertrouwen in wie jij bent en daarmee elke poging om goed voor jezelf te zorgen.

Anderzijds kunnen tegenkrachten ook gevormd worden door verlangens of gevoelens die aanzetten tot eten. Denk bijvoorbeeld aan eten vanuit een behoefte aan troost of ontspanning. Eten lijkt bepaalde behoeften te kunnen bevredigen. Ook kan het dienen om juist bepaalde gevoelens niet te hoeven voelen. Dat is dus wat je huidige eetgewoonten je opleveren. Ook het hebben van overgewicht levert voor sommigen wat op. Zij ervaren het bijvoorbeeld als een bescherming tegen intimiteit of kwetsuur. Tenslotte is het ook nog mogelijk dat je focus op "eten en afvallen" je afleidt van andere moeilijkheden die je in het leven ervaart. Zolang je met je gewicht bezig bent kun je - zo lijkt het - je andere problemen negeren. Dit is een afleidingsmechanisme wat niet alleen voor de grote eters zo werkt. Anderen dempen hun gevoelens met andere middelen, alcohol, sigaretten, hard werken, uiterlijke vertoning, etc. Niets menselijks is ons dus vreemd.

Al met al ligt de sleutel tot grip op je eetgedrag daarin dat je weet wat jouw tegenkrachten zijn en wat deze krachten willen bewerkstelligen.

 

De verandering

De grootste verandering is misschien wel dat je zelf verantwoordelijkheid neemt voor wat je doet en verlangt. Daardoor kun je onder ogen zien hoe en waarom je je eetgedrag in stand houdt. Dat betekent dat je ook tools in handen hebt om het te veranderen. Je tegenkrachten kun je ontmantelen of verzachten door ze te erkennen en passend te beantwoorden. Zo kun je op een andere manier werken aan het ervaren van ontspanning en troost. Ondermijnende gedachten kun je hanteren door ze te herkennen en te leren kiezen of je er al dan niet naar wilt luisteren.

Wanneer je op deze manier de wortels van je eetgedrag aanpakt is de omwenteling een totaalpakket. Alle kanalen staan nu open en werken in dezelfde richting. Het nieuwe eet-en beweeggedrag is dan geen kwestie meer van "volhouden" of "moeten". Het is een serie keuzes op gebied van gewoonten die aansluiten bij jouw persoonlijke situatie en behoeften.

En dan tenslotte, je lichaam heeft zoals eerder aangegeven een ingebouwde thermostaat. Wanneer het te weinig voedsel binnen krijgt gaat het op de spaarstand. Weet dat je hiermee te maken krijgt wanneer je wilt afvallen. Diëten met weinig calorieën zijn daarom niet raadzaam. Veel wijzer is het om gewoon constant rond de 2000 calorieën te gaan zitten en de mate waarin je beweegt op te voeren. Dit is aantal calorieën waarbij je jezelf ook echt wel wat lekkers kunt veroorloven en je niet in gebod en verbod hoeft te schieten.

http://www.kolkmancoaching.nl/gewicht.html

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

21/10/2011 - Wat je aandacht geeft dat groeit

"Wat je aandacht geeft dat groeit" zei mijn loopbaancoach ooit tegen mij. Toentertijd zei dat zinnetje me maar weinig. Een oppervlakkige frase om het coachingsproces  te kleuren en de cliënt moed in te spreken.

Toch heeft het zinnetje me in de tijd erna vaak haar - ik doop haar vrouwelijk -  goede diensten bewezen. En ik ervaar de waarheid van haar al te zeer voor de hand liggende inhoud. Zomaar wat voorbeelden uit mijn persoonlijke praktijk: Vroeger leefde ik, eerlijk is eerlijk, vooral naar buiten gericht. Ik gaf veel aandacht aan wat anderen van mij zou kunnen vinden.  In mijn beleving waren anderen groot en ik klein. Nu heb ik meer aandacht voor wat ik vind, wat ik voel en wat ik ervaar. Het voelt alsof ik in relatie tot de wereld een stuk groter ben gegroeid. Bij het opzetten van een zelfstandige praktijk voor coaching heeft deze zin me gesteund als ik het even niet meer zag zitten." Gewoon doorgaan met aandacht geven", dacht ik dan bij mezelf. En ik kon weer vertrouwen op groei.

Welke aandacht moet je geven om iets te laten groeien? Ik heb me hiervoor laten inspireren door mijn tuin. Een plantje stop je in grond waar het zich thuis voelt en het zich kan ontwikkelen. Je zorgt ervoor dat het voldoende zonlicht en voeding krijgt. Je checkt regelmatig hoe het ermee staat. Je snoeit, bij het groter worden, eventueel zieke delen. En je geniet van haar fraaie aanwezigheid. Dat is alles wat je moet doen om iets te laten groeien. Denk er wel aan dat de ene plant langzaam groeit en de andere snel. Geduld kan dus ook een factor van jewelste zijn.

Wat je aandacht geeft dat groeit geldt ook voor negatieve dingen. Sta dus eens af en toe stil met de vraag: "Waar gaat mijn aandacht eigenlijk naartoe?" en "Wat zou ik willen laten groeien?" Je kunt dan gericht met je tuingereedschap aan de slag.

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

About Me

Op deze weblog beschrijf ik mijn ideen over de mens - haar innerlijk en haar uiterlijk vertoon, in contact met haar omgeving. De ideen ontwikkelen zich in relatie met mijn werk als coach, counsellor en trainer.

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer