Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Breezer, Literatuuronderzoek

• 14/2/2011 - Literatuuronderzoek naar Breezer

De Bacardi Breezer werd in 1997 geïntroduceerd over de wereld. Het is het antwoord van de drankengigant Bacardi op de steeds groter wordende vraag naar mixdranken. Bacardi Breezer is een mix van Bacardi rum en een frisdrank of iets anders fruitigs. De drank bevat iets meer alcohol dan bier, maar door de mix met fris en suiker wordt dat niet zo ervaren. Dit is een van de grootste punten van kritiek op de drank. Hierdoor gaan voornamelijk jonge mensen (12 tot 17 jarigen) soms meer drinken dan ze aankunnen. De groep die met BrEeZaH (Breezer in de taal van die groep geschreven) word aangeduid komt over het algemeen uit de meer rijkere milieu's. Dit is omdat een Breezer met gemiddeld 1,30 per fles in de supermarkt veel meer kost dan bier of wijn. De kenmerken van deze groep is dat ze overdreven emotioneel zijn, veel over msn communiceren, het heel vaak aangaan en weer uitmaken van relaties met het andere geslacht, overdreven veel aan het image denken(en alle daarbij horende zaken) en vaak een breezer niet om de drank drinken, maar om het feit dat ze het drinken. Vaak gaat het er dus om dat anderen zien dat ze een breezer drinken. Het imagebuilden van Bacardi heeft in die zin zijn vruchten afgeworpen, omdat het merk Bacardi bekend is geworden, echter wordt de naam BrEeZaH als zeer negatief gezien, vooral door studenten. In 2005 werd er in Duitsland geconstateerd dat de jongeren minder breezer zijn gaan drinken en is de drank nadat de regering al ontmoedigende maatregelen had afgekondigd helemaal van de markt gehaald door Bacardi zelf. In Nederland is ook een afname in de hoeveelheid geconsumeerde breezers te zien. Bron http://eten-en-drinken.infonu.nl/dranken-overig/5745-bacardi-breezer.html De breezercultuur ontleent haar naam aan het drankje Bacardi Breezer. Het drankje had een hip imago en was door zijn zoete smaak erg toegankelijk voor beginnende drinkers. De hoge prijs van het drankje maakte het daarnaast tot een statussymbool. Vooral rond de eeuwwisseling wonnen de mixdrankjes sterk aan populariteit, met Bacardi Breezer aan kop. De verkoop was in 2001 tot het vijfvoudige gestegen ten opzichte van 1996. De populariteit van het drankje bereikte zijn top in 2002, toen er zo'n dertig miljoen liter van het drankje verkocht werd. Tegelijk met de toenemende populariteit van het drankje steeg ook de verontrustheid in de publieke opinie over het drankgebruik van jongeren. Uit onderzoeken bleek dat het alcoholgebruik onder jongeren toenam. Met name de meisjes zouden hier een grote rol in spelen. Drankproducenten werden, door hun handige marketingtechnieken om het drankje aan de man te brengen, bestempeld als de grote boosdoener. De "Breezer" werd, als bekendste zoete mixdrankje, in de media gaandeweg gebruikt als synoniem voor alle mixdrankjes die de toename van drankgebruik onder de steeds jongere jeugd veroorzaakte, en als merknaam langzamerhand geassocieerd met een subcultuurtje van vroegrijpe tieners die zich ieder weekend in het café laveloos dronken. Gaandeweg werd de Nederlandse taal verder uitgebreid met aan Breezers gerelateerde uitdrukkingen, zoals de zogeheten "breezertaal" (een mengeling van spreek- en schrijftaal die gebruikt wordt op internetfora, in chatboxen en op MSN Messenger),de "breezerslet" (een "ordinair, beetje dom meisje dat makkelijk tot seks te verleiden is", aldus de definitie in de Van Dale en de "breezerseks" (seks in ruil voor een Breezer of een ander cadeautje). Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Breezercultuur Dit artikel gaat over het alcohol gebruik onder jongeren en geeft hierover cijfers en feiten. Het artikel is van belang om marketingactiviteiten juist af te stemmen door het gebruik van deze feiten. Scholieren In 2007 had 79 procent van de leerlingen van ‘reguliere' middelbare scholen ervaring met alcohol. Dat was minder dan in 2003, toen nog 85 procent ervaring had met alcohol. Dit percentage schommelde echter wel over de afgelopen vijftien jaar.In 2007 had 51 procent van de ondervraagde leerlingen in de maand voor de peiling alcohol gedronken, minder dan in 2003. Leeftijd en geslacht In 2007 hadden ongeveer evenveel meisjes (77%) als jongens (81%) ooit alcohol gedronken. Ook hadden ongeveer evenveel meisjes (49%) als jongens (52%) in de afgelopen maand nog alcohol gebruikt. Wel waren er verschillen in het drinkpatroon. Jongens dronken frequenter alcohol dan meisjes. Ook dronken zij grotere hoeveelheden dan meisjes. Dit alles was met name het geval bij oudere jongens: * Van de zestienjarige jongens die de afgelopen maand hadden gedronken, had 23 procent dit in deze maand vaker dan tien keer gedaan, tegenover tien procent van de meisjes. * Van deze zestienjarige drinkende jongens dronk 23 procent op een weekenddag gemiddeld meer dan twintig glazen. Bij de meisjes was dit zes procent. Er zijn ook verschillen tussen jongens en meisjes in voorkeursdrank. Bier is de meest popularie drank onder jongens (45% drinkt wekelijks bier), voor meisjes zijn dit breezers (17% wekelijkse consumenten). Wél is de populariteit van breezers onder zowel jongens als meisjes tussen 2003 en 2007 gedaald. In 2003 dronk nog 29 procent van de scholieren van 12-18 jaar wekelijks breezers tegenover 16 procent in 2007. Binge drinken Ruim een op de drie (36%) scholieren van het voortgezet onderwijs heeft in de afgelopen vier weken wel eens vijf glazen of meer alcohol bij één gelegenheid heeft gedronken (‘binge drinken'), ongeveer evenveel meisjes als jongens. Het percentage ‘binge drinkers' daalde tussen 2003 en 2007 onder 12-14 jarige scholieren (28% in 2003 versus 19% in 2007). Onder 15-18 jarige scholieren bleef het percentage binge drinkers in deze periode stabiel (56% in 2003 en 57% in 2007). Onder de scholieren die drinken bleef het percentage binge drinkers echter in alle leeftijdsgroepen stabiel. In 2007 en 2003 betrof het respectievelijk 68 en 66% van de 12-18 jarige actuele drinkers. Volgens cijfers van het NPO is het binge drinken in de leeftijdsgroep 15-24 jaar tussen 2001 en 2005 afgenomen, van 53 procent naar 40 procent. Het betreft in deze studie mensen die in het afgelopen half jaar wel eens zes of meer glazen alcohol op één dag hebben gedronken. Dit is een andere definitie dan in de Peilstationsonderzoeken; de cijfers zijn daarmee niet onderling te vergelijken. Indrinken Een onderzoek in 2005 onder uitgaande jongeren (13-17 jaar) laat zien dat de helft van degenen die alcohol drinken dit wel eens doet vóór het uitgaan. Dit gebeurt vooral thuis (61%) of bij vrienden (65%). Per leeftijdsgroep verschillen de percentages "indrinkers": * een kwart (26%) van de 13-jarige uitgaande drinkers (ofwel anderhalf procent van alle 13 jarigen). * 41 procent van de 14/15-jarige uitgaande drinkers (ofwel twaalf procent van alle 14/15 jarigen). * 56 procent van de 16/17-jarige uitgaande drinkers (ofwel 39 procent van alle 16/17 jarigen). Onder bezoekers van trendy clubs in Amsterdam in 2008 kwam indrinken voor onder een kleine meerderheid van 54 procent. Verkrijgbaarheid van alcoholVier van de tien actuele drinkers in het voortgezet onderwijs koopt meestal zelf zijn of haar alcohol. Dit percentage stijgt met de leeftijd. Van de 12-13 jarige actuele drinkers koopt 9 % de alcohol meestal zelf, bij 16-18 jarigen is dit 75%. Van de actuele drinkers koopt ongeveer een derde maandelijks alcohol in de disco, nog eens een derde koopt maandelijks alcohol in een café en een kwart in de supermarkt. Hoeveel geld geven jongeren aan alcohol uit? Van de scholieren die alcohol kopen, besteedde een scholier in 2008-2009 gemiddeld 52 euro per maand aan alcohol. Jongens geven gemiddeld 61 euro uit aan alcohol en meisjes gemiddeld 39 euro. Het bedrag dat een scholier uitgeeft aan alcohol neemt met de leeftijd toe. Van de scholieren tussen 12 en 14 jaar besteedt men gemiddeld 29 euro aan alcohol per maand, scholieren van 15 t/m 16 jaar gemiddeld 50 euro en scholieren van 17 en 18 jaar geven gemiddeld 63 euro uit aan alcohol per maand. Omgerekend geven jongeren in Nederland per jaar ongeveer 8,3 miljoen euro aan alcohol uit. Bronnen: Nationale Drug Monitor Jaarbericht 2009 NIBUD, Scholierenonderzoek 2008-2009 Jeugd en riskant Gedrag 2007 Kerncijfers Peilstationonderzoek Scholieren Breezer kan schadelijke effecten veroorzaken. Veel jongeren drinken breezer met een mixdrank en beseffen niet dat het alcoholpercentage hoger ligt dan bij bier. Door de zoete smaak wordt snel vergeten dat er alcohol in zit, en gaat het als limonade naar binnen. De schadelijke effecten hebben vooral te maken met het gebit. Tanden en kiezen worden aangetast zodat er gaatjes ontstaan. Bron: http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qena.antwoord&vraag=252 Breezer is een alcoholhoudend drankje dat bestaat uit een mix van rum en frisdrank en bevat 5,6% alcohol. Het drankje is met name populair in Europese landen. In de Verenigde Staten kreeg Bacardi met haar product geen voet aan de grond, door de strenge leeftijdsgrens van 21 jaar die daar geldt voor het nuttigen van alcoholhoudende dranken. Bacardi Breezer wordt onder andere verkocht in supermarkten en uitgaansgelegenheden. Door de zoete smaak en het schijnbaar zwakke alcoholpercentage is de kans op meer drinken dan men aankan, aanwezig. Hierdoor is er kritiek van ouders, scholen en de politiek op de gemakkelijk verkrijgbare drankjes. Door de lage pH-waarde in combinatie met katalyserende stoffen als koolzuur en alcohol zijn breezers grote veroorzakers van tanderosie. In augustus 2007 werd gemeld, dat de populariteit van de Bacardi Breezer ver over het hoogtepunt is. Werd er in 2002 nog 30 miljoen liter verkocht, de verwachting voor 2007 was 8 miljoen liter. De Stichting Alcoholpreventie meldt dat de jongeren zich storten op zogenoemde likorettes, mixdrankjes met likeur, maar met een hoger alcoholpercentage. De drankorganisatie reageerde hierop dat uit de verkoopcijfers niet is gebleken, dat er een verschuiving is. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bacardi_Breezer
Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

About Me

In dit blog is literatuuronderzoek verricht naar de afname van het imago van Breezer.

«  December 2017  »
MonTueWedThuFriSatSun
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Recent Posts

• Literatuuronderzoek naar Breezer

Links

• Home
• View my profile
• Archives
• Friends
• Email Me
• My Blog's RSS

Friends

Page 1 of 1
Last Page | Next Page
Hosting door HQ ICT Systeembeheer