Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

MACEDONIE OFFROAD

Intro: MACEDONIE........Wat staat er te gebeuren

20:57, 7/9/2012 .. 5 comments .. Link

\"\"

Voorbeschouwing.

Op donderdag 6 september vertrekken we weer voor een hopelijk weer prachtige off road tocht door een gedeelte van de Balkan die voor een groot deel door ons nog onbekend gebied voert.Deze keer gaan we met 7 motor rijders, Fons, Frans Gerrie, Jan E., en Jan H.,†† John (nieuw talent) en good old Ronald op pad. De inmiddels zeer gewaardeerde begeleiders Leo en Patty rijden de bus met motoren naar BosniŽ Herzegovinawaar de restop zín luie gat in een vliegtuigstoel aankomt. ††Na AlbaniŽ en vorig jaar RoemeniŽ/Bulgarije zijn we weer terug in de Balkan. We beginnen inSarajevo, hoofdstad van BosniŽ Herzegovina en ooit gesticht door de Ottomanen en later bekend van de moord op Frans- Ferdinant wat de 1e Wereldoorlog inluidde, verder bekend van de winterspelen van 1984.†††† Na een korte verkenning (te voet ) en een hopelijk goede nachtrust gaan we de vrijdagmorgen beginnen waar we voor gekomen zijn , we gaan ons zo snel mogelijk Ē op het slechte padĒ begeven ! Die paden lopen verder door Montenegro, Kosovo, Macedonie en ten slotte Bulgarije. We zien er ergnaar uit en hopen met afgesleten noppen en natuurlijkĒ hele butteĒ\"\\"\\"\"† in Sofia aan te komen !††††††††† NaSarajevo(BiH) staan overnachtingen gepland in Pijevija (Montenegro),Peje of Pec(Kosovo),Skopje, Ohrid, Veles en Strumica (MacedoniŽ), Blagjoevgrad en Sofia (Bulgarije).††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† MacedoniŽ:††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† Het landschap van MacedoniŽ is overwegend bergachtig met als hoogste punt de op de grens met AlbaniŽ liggende Golem Korab (2753 m). De hoogste berg die helemaal in MacedoniŽ ligt is de Titov Vrv (2748 m). Het grootste deel van het land bestaat uit een plateau met een hoogte tussen de 600 en 900 meter.
MacedoniŽ wordt in het westen begrensd door bergketens langs AlbaniŽ en in het noorden door het Sjargebergte (onderdeel van de Dinarische Alpen) en de waterscheiding tussen de van noord naar zuid stromende Vardar en de Morava. De Vardar, de langste rivier van MacedoniŽ, stroomt dwars door de hoofdstad Skopje en mondt uit in de Golf van Thessaloniki. Andere lange rivieren zijn de Bregalnica en de Crna. In het oosten wordt het land verdeeld door de waterscheiding tussen de Vardar en de Struma.
Van de tientallen meren zijn de meren van Ohrid, Prespa en Dojran de bekendste. Het 186 meter diepe meer van Ohrid is met een oppervlakte van 349 km2 een van de grootste meren op de Balkan en met een ouderdom van ca. twee miljoen jaar tevens ťťn van de oudste meren ter wereld.
MacedoniŽ bevindt zich in een gebied waar zeer regelmatig aardbevingen voorkomen. De oorzaak hiervan is het feit dat in deze regio drie tektonische platen, de Afrikaanse, Aziatische en Europese, samenkomen. Op 26 juli 1963 werd de stad
Skopje zwaar getroffen en gedeeltelijk verwoest.

De BALKAN

\"\\"\\"\"

Onveilige gebieden†
Bij reizen in BosniŽ en Herzegovina wordt geadviseerdwaakzaamheid te betrachten. Als gevolg van wijdverspreide aanwezigheid van landmijnen wordt ontraden van de wegen af te wijken. Tenzij op basis van lokaal aanwezige kennis een gebied vrij van landmijnen kan worden beschouwd, dient u desondanks altijd rekening te houden met de aanwezigheid van landmijnen. U kunt er niet vanuit gaan dat gebieden met landmijnen altijd goed zijn aangegeven

.

Vertrek:†† Donderdag 6 Sept.††door Fons...†

In het vliegveldrestaurant ontmoeten we een ober die ons kan vertellen waar we in AlbaniŽ op onze vorige tocht onze hebben gereden. We waren een beetje verbaast dat hij nog wist dat we in Dubrovnik waren vertrokken en in ThessalonŪki waren geŽindigd. Blijkt die man een sticker van ons te hebben gekregen ! Natuurlijk kreeg hij nu de sticker van dit jaar. Aangeland in de indrukwekkende stad Sarajevo, de taxi chauffeur denderde met flinke snelheid de stad in en gaf in een stortvloed van woorden en links en rechts wijzend informatie over de stad Sarajevo. Een samenleving van vele culturen. Orthodoxe kerken naast synagoge en moskeeŽn . Zeer gezellige uitgaansbuurten . Bazaars. vele kroegen zonder alkohol. Maar ook met. Van hoofddoeken tot mini. Geen problemen zei onze racende taxichauffeur . En wees ons op allerlei gebouwen nieuw oud alles maar ook...kapot geschoten, prachtige musea enz. Alles over Tito, de voormalige joegoslavische leider, de ambasade gebouwen, de vele buurten, Turkse bazaars, gezellige kroegen waar wij terecht komen en de gitarist gewoon na lang zoeken achter een tafeltje zat met het gitaar op de knieen. Met David Bowies nr. verlaten wij alÖ. de kroeg. Jammer om morgen de stad al achter te laten......maar de motoren wachten om de voormalige olympische stad te verlaten. . . .

we zijn benieuwd........



VRIJDAG 7 sept

20:56, 7/9/2012 .. 8 comments .. Link

vrijdag 7 sept.  Door Gerrie:.....De andere morgen 8 uur ontbijt en daarna onze zelf ingeladen kadootjes uitpakken en rijden met die hap.

.

We beginnen in bergachtig terrein (blijft zo deze week) en genieten van kleine geasfalteerde wegen die later overgaan in gravelwegen.

Heerlijk bergop gasssen maar bergaf is het opletten want op de "rolling stones" is de remweg wel 4x zo lang ! Intussen stopte Jan H onderweg om te fotograferen , onze vraag was alleen waarom daar ? Er stonden bordjes met "Danger Mines!"

Ook kwamen we door wel erg lange en pikdonkere (spoor)tunnels ,we weten nu waarom er stoplichten bij stonden!

Even pauze op 'n bruggetje...

we zien in de rivier mensen keien laden in een kar....en een ander laat de koeien even drinken van het heldere water.

In de middag een ouderwets stoofpotje van rundvlees met brood genoten in een dorpje waar intussen de rest van de bevolking onze motoren stond te fotograferen (hoezo bezienswaardigheid) De grens met Montenegro werd soepel genomen , alleen de bedieners van de slagboom wilden wel graag dat we in groepjes vertrokken , konden ze de bomen tenminste nog eens een keer extra bedienen want verder was er de hele dag weinig te beleven. Natuurlijk zaten er weer een paar verraderlijke klimmetjes in waar niet iedereen boven kwam. Ook een bruggetje van twee planken met dwarsbalkjes zorgde voor balans problemen maar (helaas ) niet voor drenkelingen.

Ons (bijzonder) hotel in Pljevlja werd na enig zoeken gevonden,( blijkt dat de foto op de site 20 jaar geleden genomen is en van enig verval sprake is) We vonden de prijs ook wel erg schappelijk.

 



ZATERDAG 8 SEPT

20:55, 7/9/2012 .. 6 comments .. Link

WE ZIJN IN ELK GEVAL IN KOSOVO........................... . Dag 2 . Door Jan Es..... Naar Peje in Kosovo Door de waterschaarste als gevolg van de aanhoudende droogte in Bosnie en Montenegro wordt op voor ons onbekende tijden de totale watertoevoer afgesloten. Blijf je dan s'avonds iets te lang achter op het terras blijkt bij terugkomst in de hotelkamer er geen water uit de kraan te komen! Dan maar eerst eten. Bij het diner lieten we ons adviseren door de de kok. Een streek gerecht. Dat hebben we geweten. Er kwam een gepaneerde opgerolde varkens haas op tafel die gevuld was met kaas. 300gram!!! Normaal laten we ons niet snel kennen, maar deze hoeveelheid was voor menigeen te veel. Maar ook na het diner en een aantal vloeibare versnaperingen bleek er nog steeds geen water uit de kraan te komen. Dus sommigen zonder te douchen of tandenpoetsen naar bed. Bij het ontwaken is er weer water. Bij het ontbijt brood met omelet en jam, smaakte goed. Uiteindelijk komt iedereen toch weer fris aan de start voor een nieuwe dag met evenzovele uitdagende paden..........                                                    OOK OP WEG NAAR SLET WAS HET LEKKER RIJDEN...

.

Houtboeren de richting vragen...

 

Ook in Monte Negro worden boerderij dieren aan "teur"gezet, in dit geval een stier. Fons had dit niet direct door en stond al op het touw toen hij noodgedwongen moest stoppen. Panic.  Dit was een gespierd stiertje....   gezien vanuit de helm.....

De boer kwam, ook al in paniek aanhollen, en schold de stier verrot. In NL was Fons verrot gescholden. De boeren hier zijn zowiezo behulpzaam. Rijden we ons weer eens klem voor een hek en staan we al op het punt om te keren, zwaait de boer ons terug en doet het hek open en wijst ons vervolgens hoe we onze route kunnen vervolgen... We love Montenegro....

Fons ginds willen we heen....

Op onze route, in een eenvoudig klein restaurantje, hebben enkelen een koffie genoten en de rest een cola. Koffie is hier bijna altijd Turkse koffie, oftewel een hoop sodde onderin. Niet roeren maar drinken. Vervolgens werd er brood met omelet geserveerd, dat eten we bijna elke dag twee maal. Wat bij Ronald de uitspraak ontlokte: We moeten maar veel op de stepjes staan. Kosten voor dit coupieuze maal voor 7 personen, 10 euro! In NL zijn transporten van goederen aan strenge eisen gebonden, dat gaat hier gemakkelijker. Je vervoert de zakken met meel gewoon op de moterkap van je auto. En als ze dan in een bocht eraf vallen, pak je ze er gewoon weer op. We arriveren vroegtijdig in Peje.



ZONDAG 9 SEPT.

20:54, 7/9/2012 .. 6 comments .. Link

DOOR FONS.....alvast....Prachtige enerverende dag offroad rijden in KOSOVO. laat, in het donker aangekomen in SKOPJE net over de grens. later meer .============= In een dorpje werd de koffie verzameld om voor ons alle koffie te maken. o.a angst hebben deze voor de vele wolven. dan nog de prachtige paden. soms leek het de veluwe. Vaker rotspaden...rolling stones in onze termen prachtige snelle paden. ondanks meerdere zoekgeraakten van ons is dat een van de reden van de late aankomst... maar er is meer wat indruk gemaakt heeft... tijd tekort... morgen Macedonië... ..

DOOR GERRIE........ Dag 3 Van Peje in Kosovo naar Skopje in Macedonie (253km)

Snelle paden...

 Toen we gisteren vanuit de bergen afdaalden naar Peje leek het of Kosovo een grote laagvlakte in de zon was. Het bleek dat verderop echter nog een paar pittige bergjes op ons lagen te wachten. Om 10.00 uur vertrokken we vanuit ons hotel in centrum van Peje na een stevig ontbijt met twee worstjes en twee eieren, op verzoek van Ronald..  Het ging vrijwel meteen de paden op de lanen in.

Dan flink klimmen de bergen in,

hier kom je niemand meer tegen toch.......

.....

In een gebied met dicht struikgewas en veel HUP's ( Hout Uithaal Pad) raakten we het spoor bijster en elkaar kwijt. Dat bleek meteen de rode draad van de dag te worden.

Bij een boertje konden we koffie drinken wat hij wel even in de buurt moest halen. Omdat hij zelf geen geld had om koffie te kopen. Hij sprak Duits dus hij kon ons heel wat vertellen over de oorlog in Kosovo en dat zijn huis daarbij was afgebrand. Op het erf werd ons meteen verzocht een glaasje slivovitz te drinken uit eigen stokerij. Na de Turkse koffie moesten we van hem blijven voor een kleine maaltijd die al in voorbereiding was.

.

 Daarna nog een rondleiding door de schamele stallen waar Frans natuurlijk wel oren naar had.

.

De oversteek door de bergen naar Macedonie wilden we binnendoor maken.We vonden een prachtig stijl en stenig pad met zeer krappe bochten.     Prachtige trails..

                                                                                                    

Het bleek een kabel aanleg pad voor een antenne boven op de berg. Vele zweetdruppels later eindigden we bij een man met wittebloempotpet die ons vertelde dat het verderop te gevaarlijk werd.

Ook waren we elkaar weer eens kwijtgeraakt. De weg over de bergen werd over asfalt verder afgelegd want het was al 6 uur in de avond en we moesten nog 90km en een grenspassage doen. In een al donker Skopje zijn we nog een uur bezig geweest het hotel en ook elkaar te vinden.We hebben daarna het lekkerste biertje tot nog toe gedronken maar dat lag waarschijnlijk niet aan het merk maar aan het verlangen naar.



MAANDAG 10 sept.

20:53, 7/9/2012 .. 2 comments .. Link

Dag 4...Door GERRIE: ... verhaal Door Macedonie naar Ohrid, 218 km We beginnen vandaag met iets wat gisteren is gebeurd. We reden door een zandweg , zoals meestal en er was veel stof dus meestal rijden we dan wat verder uit elkaar . Opeens zie ik rechts van mij twee mannen die aan het bomen zagen zijn . De boom dreigt om te vallen over de weg en ze proberen hem met vereende krachten nog overeind te houden, het lukt nog net. Ik weet dat John als laatste na mij doorkomt en hij haald het gelukkig net voor de boom neerknalt !

Ook vertelde de boer nog dat ze veel last ondervonden van een groep van circa 15 wolven die de schapen aanvielen Er zouden ook beren voorkomen waar we de sporen van hebben gezien ! We hebben vandaag een flinke afstand van hemelsbreed 118 km met veel bergen dus het wordt aanpoten.Dat is de verwachting vooraf, Nu achteraf is het een van de mooiste dagen tot nog toe geworden. Dat begon met het ontwijken van een onverwachte tolweg via een grasland.

KOMEN DOOR OUDE DORPJES

 De route daarna voerde via allerlei echte koeien en schapenpaden en een herder die ons de weg wees door een rotskloof van de ergste soort. Wat verder kwamen we een man op een ezel tegen ergens midden op vlakte. De man wist niet hoe hij het had. Ook de smalle asfaltwegen daarna waren heerlijk bochtig.   

Bosbranden woeden hier.........

 

DAN IS ER EEN OUDE KRAAN NAAR BENEDEN GEDONDERD.....

 Aan het eind van de middag hebben we een verschil ontdekt tussen een HUP en een DLP (Door Lopend Pad) . De mensen die we er naar vroegen wilden niet geloven dat we echt “macadam”wegen wilden(benaming voor onverharde wegen). Daarna volgde een werkelijk prachtig lang pad dat wel 20 km aanhield !  van vele hairpins tot topsnelheden. We komen mooi op tijd aan en zijn nu ingekwartierd aan het meer van Ohrid met een prachtig uitzicht dus geen klagen ook het weer is prachtig en te niet heet. In Villa Mina met een prachtige zonsondergang. 



DINSDAG 11 sept.

20:52, 7/9/2012 .. 3 comments .. Link

Dinsdag 11 sept.  door Jan E: .....

Dag 5

Vandaag 246km afgelegd. Het was de pechdag.

Gisteravond uitgebreid en erg lekker getafeld, voor een prijs vergelijkbaar met de jaren 70 in Nederland.

Na het ontbijt bleek Gerrie de sleutel kwijt te zijn van zijn motorslot. John mompelde iets van "alles wordt minder ai older wordt, behalve het vergeten" Gerrie reageert niet. De plaatselijke smid wordt opgetrommeld en mbv flex wordt professioneel het slot verwijderd. We kunnen vertrekken. Na 40 km de eerste lekke achterband, Fons is de klos. We kunnen geen echte oorzaak vinden, een verse binnenband erin en na een half uurtje zijn we weer op weg. Op advies van de manager va n het hotel zoeken een weg door een natuurreservaat. In tegenstelling tot Nederland mag je hier in dergelijke reservaten rijden. Hierin wordt voornamelijk met 4x4 offroad auto's gereden, dus dat moet voor ons geen probleem zijn. Na enig zoekwerk vinden we de ingang van het reservaat, het blijken erg veel wegen te zijn dus we moeten een keuze maken. Schitterende slingerende route, hoog ca 1800m, met uitzicht op het meer van Ohrid.We zijn ternauwernood uit het reservaat krijgt Jan H motorpech.Frame beuk, verder rijden is niet mogelijk. Na enige locals te hebben geraadpleegd, en ook dit geen oplossing opleverde, werd besloten de service bus te bellen. Leo en Patrick waren al bijna in Veles, finisch locatie van deze dag, maar er zat niets anders op dan terug te rijden en Jan H op te halen. We geven de coordinaten op waar Jan staat en na een broodmaaltijd in een restaurantje, laten  we Jan achter en gaat de rest verder. In een boomgaard plukte(gapte) Gerrie een paar appels. God straft onmiddelijk. Al na 100m, in een bocht beet hij in het stof. Het onweerde, donder en bliksem. Commentaar van Gerrie "wat een gedonder om die paar appels. Het is ondertussen al 3 uur s'middags dus we besluiten eerst een flink stuk over asfalt te rijden. Ca 50 km voor Veles duikt Fons van de weg af een zandweggetje in. Na enig zoekwerk komen we op een "macadamweg" richting Veles. Deze weg is alleen geschikt voor allroad voertuigen. Redelijk breed en uitsluitend gravel en grof steenslag. Vanwege de stof rijden we ver uit elkaar, maar op rally tempo. Prachtige lange doorlopende bochten, hairpins en stijle afgronden.

http://i44.photobucket.com/albums/f49/morcetti/MACEDONIE%20OFFROAD/DSCF9978.jpg

We noemen het Macedonian speedway. Iedereen heeft het geprobeerd, maar niemand liet zich inhalen. Hoezo (old)boys with toys? Het hotel vinden ging wat moeizaam. Op de snelweg richting Skopje bleken we verkeerd te zitten, we konden er ook niet meer af want het was een tolweg. Vlak voor de tolpoortjes zijn we op een Fonsachtige wijze van de tolweg afgekomen. Het afscheidingsgaas werd plaatselijk verlaagd en wij konden er uit.  Het hotel werd snel gevonden. Nu ik dit type is de motor van Jan H, mbv een plaatselijke reparateur,  alweer gerepareerd. We gaan eten.

 



WOENSDAG 12 SEPT.

20:51, 7/9/2012 .. 3 comments .. Link
 

Dag 6  naar Strumica  240 km

door Gerrie..

De dag ziet er veelbelovend uit als we met prachtig weer van start gaan. Het weer is trouwens op een klein buitje na altijd goed geweest. Een aftand hemelsbreed van slechts  79 km met veel doorlopende "witte" wegen op de kaart , het kan niet beter. We gaan al meteen van het asfalt af en komen in een landschap met heuvels,

uitgespoelde kloven,bosjes en veel dor schapengras.Er volgd een zanderige droge rivier bedding en een heuvelklim.

Via een vlakke snelle gravelweg komen we in een gehucht op de koffie onder de primitive  veranda van een winkel/cafeetje. Vlak bij het dorpje moeten we de rivier over. Een kapotte brug is gerepareed met een zwiepende hangbrug. We hebben er wel vertrouwen in want een kruiwagen met meloenen inclusief bestuurder komt ons tegemoet.      Een motor blijkt toch een raar ding op de brug. De brug zakt dan flink door....Door de stuurbewegingen begint het ding vervaarlijk links recht te zwiepen waardoor menig rijder in de touwen vastrijd.

gelukkig blijkt er ook staalkabel in verwerkt in de "leuning".De afrit blijkt 5cm te smal voor een motorstuur maar wordt met eerst links dan rechts ervaren opgelost !

Door diverse tunneltjes............

Omdat we door een weggetje rijden dat tevens dienst doet als irrigatie kanaal raken de motoren onder een laag kwalijk stinkende blubber.    Dat wordt er wel even afgereden onder de brug in een  rivier. Blijkt de keien bodem  nog behoorlijk veradelijk en voorzien van motordiepe gaten. Jan E.  heeft zijn motor ternauwernood van een rivier offer kunnen redden !    

TABAKSBLADEREN ZIJN AL GEOOGST, WE PLUKKEN NOG EEN BLAD                                                                    

Toch schieten we lekker op  en er wordt al gesproken van een vroege aankomst vandaag.We moeten eigenlijk nog wel even tanken maar een eenzaam tankstation blijkt gesloten. 

   

In een dorpje willen we de weg vragen en belanden bij een tabaksnaaierij,   Handige vrouwen handen leggen groene tabaksbladeren achter elkaar en een naaimachiene naait er een slinger van anderhalve meter van, die vervolgens onder afdaken te drogen worden gehangen.

                                       

                                                              

We belanden in een zeer uitgestrekt bosgebied met veel paden dat eigenlijk op een bergrug vlak boven Strumica onze eindbestemming ligt. 

.

Maar we komen maar niet dichter dan 8 km van de stad die we in het dal kunnen zien liggen. Een groep zigeuners  met paardekarren  komen we midden in het bos tegen. Ze vertellen dat ze problemen hebben met de politie van Strumica en eigenlijk op de vlucht zijn.

.

Ze proberen ons uit te leggen hoe we hier wegkomen en we nemen weer afscheid. Eigenlijk is het verschrikkelijk om met vier jonge gezinnen zo te moeten leven. Wij maken ons intussen ernstig zorgen over onze benzine voorraad en de reserve busjes worden aangesproken en verdeeld.Bovendien is het intussen donker aan het worden ! Als we niet snel een uitweg vinden moeten we in het bos overnachten en de andere dag eerst benzine halen. We weten dat we snel moeten handelen en dat we maar een kans hebben het te redden. Er is een trekker spoor gevonden dat we gaan volgen. Het wordt een barre tocht . 

Het moet wel een zeer potente mini 4x4 trekker zijn geweest want er zaten vele afstappen van een meter tussen in zeer rotsige bodem. Om benzine te sparen rijden veel van ons met afgezette motor naar beneden.

overal zoeken naar een uitweg

.

donker....

.

Langzaam naderen we een dorpje , we kunnen de daken zien en vele zuchten van opluchting zullen onder de bezwete helmen vandaan zijn gekomen.  Als we in de buurt van het hotel komen zijn al veel motoren plat op de grond gelegd om de laatste benzine aan de carburateur te krijgen. Toch moeten de laatste  meters geschoven worden omdat het echt op is ! Om half acht en in het pikdonker vinden we tenslotte onze ongeruste begeleiders Leo en Patty. Als je avontuur wilt zul je het krijgen ook!



DONDERDAG 13 SEPT.

20:50, 7/9/2012 .. 4 comments .. Link
 

Dag 7    138km

door Jan Es.

Na de enerverende dag van gisteren keken vanmorgen de meesten met kleine oogjes in de wereld. De vorige dag had zijn tol gekost, pijnlijke spieren etc. Een van de rijders wilde vandaag mee in de service bus. Waarop de chauffeur reageerden: Ben je ziek of is je motor stuk? Zo niet, nemen we je niet mee. Dat zijn nog eens kerels, die chauffeurs. Hotel was goed maar het ontbijt matig. Een kop koffie of thee met een chocolade croissant. De koffie was de beste die we deze week hebben genoten. Voor we konden vertrekken hebben 2 rijders , die nog een beetje benzine hadden, voor de rest 10 liter brandstof gehaald. Vandaag een relatief korte route naar Blavjoegrad. Dit ligt in Bulgarije, dus we hadden nog een grenspassage te gaan. Nadat we Strumica achter ons hebben gelaten duurt het niet lang of we zoeken de macadam paden weer op. In no time rijden we weer op de hellingen

er is keuze uit veel paden en ze stuiven allemaal, dus grote afstand houden tot je voorrijder.

puur ......

Onze tweede lekke band, Frans reed lek. Oorzaak een spijker en deze had aan weerszijden de binnenbad doorboord.

We hebben onderweg , bij een plaatselijke scooter dealer, 2 acherbinnnbanden gekocht. Maar scootermaten, dus een relatief kleine doorsnede. We besloten de band te plakken. 2 Grote pleisters erop en na en half uur rijden we weer.

Door nog prachtig Macedonie...

Omdat we vanmorgen nogal laat zijn gestart, vind Fons het verstandig om nu naar de grens te rijden.                                                                   In de bossen is een zigeunervrouw bosbessen aan het plukken, maar als ze ons ontwaard rent ze in paniek verder het bos in. Fons maakt een gebaar dat ze niet te vrezen heeft, waarop ze te voorschijn komt. Ze legt ons uit hoe we van de berg af komen en in welke richting we de grens vinden.

PRACHTIGE PADEN MET WAT UITGESPOELDE GEULEN..

Bij de grens wachten de chauffeurs op ons. Het passeren van de grens gaat redelijk snel en zonder veel moeite. Wat onmiddelijk opvalt zijn de grote gaten in de weg. Dat was In Macedonie beter. Het eerste wat we in Bulgarije zoeken is een restaurant. Het onbijt was nogal karig dus nu moeten er snitzels, hamburgers en spagetti op tafel komen. Terwijl wij op het eten wachten komt er een Bulgaar naar ons toelopen met een kettingzaag in de hand. Een nieuwe! Hij wilde ons deze verkopen. Had de zaag waarschijnlijk ergens gevonden! We gingen er niet op in. De rest van de route werd op asfalt afgelegd en we waren voor de chauffeurs in ons hotel. Als we ons eerste pilsje nuttigen, een dagelijks terug kerend ritueel, valt de serene rust op. We hebben een aantal inspannende dagen achter de rug. Na het douchen zit de stemming er weer in. Terwijl ik deze tekt aan het typen ben, kleppert de groep naast mij weer totaal ongecoordineerd door elkaar. We gaan eten.       



VRIJDAG 14 SEPT.

20:49, 7/9/2012 .. 3 comments .. Link
 

Dag 8 naar Sofia

Onze laatste dag op de motor door de balkan is aangebroken. Eerst even tanken, dit is natuurlijk voor Fons reden genoeg om dit via stijle afdalingen en een keiige rivierbedding te bereiken. Als we vervolgens het mooie  rotsige pad opdraaien wordt het een klim naar een antennemast van 17 km lang. Het wordt steeds mooier en omdat er nauwelijks zijwegen komen is het ritme snel gevonden en vast te houden. Dan blijkt het nadeel van zo'n weg er is maar een weg terug van wederom 17 km in omgekeerde richting.Ook geen straf.Op een kleine bodemonderzoekjes na staat iedereen op een gegeven moment weer beneden. Na 50km staan we weer in Blagoevgrad ons beginpunt ! Eerst maar een koffieplek zoeken. Laten daar nou ook van die prachtige druiventrossen hangen ! Ondanks protesten van mede rijders toch maar een paar ongevraagd geplukt. Lekker. Als God het dit deze keer maar goedkeurt . Valt mee, niet gevallen daarna. Na wat asfalt (omdat we vandaag ook nog de motoren in moeten pakken) Toch weer het bos in. Na een uurtje krijgt Frans een lekke band. Het bij vervangen van de band gaat het oppompen met veel hilariteit gepaard. We gaan daar nu verder niet op in maar de video opnamen ervan zullen voor zichzelf spreken..                                                       

   Nog even volle polle de laatste dag.                                                        

De bewolking neemt nu ineens snel toe en er wordt alweer gedacht aan gedonder (voor die paar druiven). Even later gaat het regenen en we hopen met nog 50km te gaan dat het niet aanhoud want menigeen heeft geen regenkleding bij zich.We zijn met het weer zo verwend dat we niet meer rekenen op regen. Het houd niet op en het water dringt door tot de meest intieme plekken. Tot overmaat van ramp gaat frans zijn band weer leeg en wordt een garage aangedaan voor reparatie. Blijkt bij inspectie  in de achterband van John en ook van Gerrie een spijker te zitten echter zonder lek te rijden ! De waarschuwing is duidelijk , blijf onderweg van andermans fruit af !

De laatste spijkers....................missen doel.......

.

Het hotel bij aankomst in Sofia vergoed veel en is van weelde zoals we deze week nog niet hebben meegemaakt. De lounge............                           

Ook zijn we blij dat deze week zonder noemenswaardige problemen hebben ten einde gebracht en er dus alleen maar het grote genieten bovenaan stond.



About Me

Home
My Profile
Archives
Friends
My Photo Album

Links

Motor&AutoClubLichtenvoorde
Offroad naar Turkije
door Oekraine
door Albanie
Portugal Spanje
naar de Zwarte Zee

Categories

photo

Recent Entries

Intro: MACEDONIE........Wat staat er te gebeuren
VRIJDAG 7 sept
ZATERDAG 8 SEPT
ZONDAG 9 SEPT.
MAANDAG 10 sept.

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer