De fam Dijkhuizen op vakantie in Spanje

Salou & eerste dag Elche

12:20, 20/7/2009 .. 0 comments .. Link
Salou Nadat we de auto op dinsdagochtend flink vol hadden geladen (het paste echt net) stond het volgende vakantiedeel op ons te wachten; 4 dagen Salou. Toen we na ong 1,5 uur rijden aankwamen bleek er niet veel veranderd in het hotel (en in Salou). Wel leek het zwembad volgens de meiden een stuk kleiner maar waarschijnlijk lag dit aan het feit dat als je zelf kleiner bent, de rest een stuk groter is/lijkt (de laatste keer was > 10 jaar geleden) Wat valt er over Salou te zeggen, het is niet echt Spanje maar een bonte mengelmoes van allerlei types toeristen en nationaliteiten. Wel blijft het erg leuk om s’avonds over de boulevard te drentelen en een beetje door de winkeltjes te struinen. Gelukkig hebben we het weer nog steeds flink mee (constant ruim boven 30 graden) wat ervoor zorgt dat we niet veel meer doen dan zwemmen, zonnen en lekker eten (churros!)..kun je goed aan wennen:-) Helaas nog wel een ongemak op de dag van vertrek richting onze volgende bestemming, (Elche) Ze hebben nl onze kentekenplaat aan de voorzijde “geleend”, wat betekent dat we aangifte moeten gaan doen + als we terug zijn in NL weer de molen in om nieuw kentekenbewijs en het bekende ‘eentje” op onze plaat te krijgen. Maar ja, als het daarbij blijft qua ongemak hoor je ons niet klagen. Eindconclusie over Salou: Lekker relaxed, lekker gegeten, en weer een tintje bruiner. Op naar casa el Vinedo van Teun en Shirley, we zijn benieuwd, maar eerst 4,5 uur met z’n allen in de Beetle Casa el Vinedo door Wilma Na een enerverende reis richting het zuiden, ong 450 km, werd de finca van Teun en Shirley met de hulp van TT al snel gevonden. We kwamen iets later aan dan afgesproken en we kregen meteen een verontrust smsje van Teun waar we bleven. De finca bestaat dus echt! (Wilma had wat twijfels na de nepberichten over vakantiehuizen) We werden erg vriendelijk ontvangen in de Finca El Vinedo. Teun en Shirley hebben zich 5 jaar geleden permanent in Spanje gevestigd, na enkele jaren een vakantiebungalow te hebben gehad.Rob heeft al meteen zijn vragenlijst afgewerkt over hoe en wat van het wonen in Spanje. Er zullen nog wel meer gesprekjes hierover volgen. Ze kennen er bijv geen vermogensbelasting!! Het is een heel vriendelijk en gezellig stel en na een drankje wordt ons de finca getoond. Het overtreft al onze verwachtingen. Alles ziet er erg mooi uit. Ook het zwembad inclusief bar kan ons bekoren. Nieke vraagt gelijk wie er vanavond bardienst heeft, met het oog op de flink gevulde zwembadbar!!! De Finca ligt erg centraal, vlak bij de leuke kustplaatsjes en ook bij wat grotere steden, zoals Alicante en Elche.Vandaag (maandag 20 juli) gaan we de plaatselijke markt bezoeken. We moeten ons erg inhouden met kopen, want de Beetle zit echt vol, er kan echt niets meer bij.(we hadden de H&M in Barca ook al bijna leeggekocht) Voor Nieke, Lotte en voor mij is dat dus weel een behoorlijke opgave!!! Wordt weer vervolgd..

Dag 3 in Barcelona

21:49, 13/7/2009 .. 0 comments .. Link

Vandaag is het beurt aan onze Niekje om een samenvatting van de dag te geven (Lotje heeft gisteren al samengevat) dus bij deze;

Hello fellows!
Vandaag begonnen we de dag met een heerlijk ontbijtje. Bij het afruimen van onze borden, liet Rob zijn bord uit zijn handen vallen, die vervolgens door de ontbijtzaal rolde. Rob liep er hard achterna om het bord op te rapen, echt een hilarisch gezicht!!

Het was buiten ongeveer 35 graden, dus we dachten: laten we eens lekker gaan shoppen!  Met de bus zijn we naar het shoppingcenter La Maquinista gegaan. De eerste winkel die we binnen gingen was de H&M, waar we vervolgens veel gekocht hebben. Ik (Nieke) zou het alleen bij een broekje houden, maar heb vervolgens het volgende gekocht: Portemonnee, tas, ondergoed, 2 jurkjes en twee paar schoenen. Ze hadden gewoon erg veel leuke dingen :D! Daarna hebben we nog eventjes verder geshopt en zijn we naar de supermarkt gegaan om wat te eten en te drinken te kopen, wat we buiten op een bankje in het zonnetje hebben opgenast.

We hebben daarna de bus terug naar huis genomen, wat nog een hele opgave was, aangezien de bus niet dezelfde route reed als de heenweg. Na lang zoeken in de stikhitte hebben we dan eindelijk de bus gevonden en zijn we terug naar het hotel gegaan. Daarna zijn we naar het strand gegaan & hebben we wat gegeten bij de Mac Donalds. Rob wilde per se bij de Kentucky Fried Chicken eten, dus die kwam met zijn eten van de KFC bij ons zitten in de MAC.. (schaamte!!)
We hebben nog ff op de Ramblas gezeten om mensen te kijken, erg leuk!!
We zijn net terug & gaan nu lekker CSI kijken, helaas wel de spaanse versie. Gelukkig spreken mama en papa vloeiend spaans, zodat we het goed kunnen volgen.. (ahum ahum)!

Sweet dreams & tot morgen!!
XXXX Nieke

Dag 2 in Barcelona

22:25, 12/7/2009 .. 1 comments .. Link
Na ons tweede ontbijtje op de campus stond de dag van vandaag in het teken van museumbezoek + de kerk van Gaudi; de Sagrada Familia. Ook vandaag gingen we met de metro, helaas kwam Rob bij de tweede metrohalte tot de ontdekking dat hij de routebeschrijving vergeten was, met z'n allen weer terug dus... Een uur later dan gepland komen we dan toch aan bij de kerk. Jammer genoeg was de kerk de moeite niet echt waard, hij stond nog steeds in de steigers en is waarschijnlijk pas over 30 jaar(!) af. Het was zo verschikkelijk warm buiten dat we besloten een bezoekje aan Starbucks te brengen, heerlijk hoor! Ons volgende doel was het Science Museum (www.laCaixa.es/ObraSocial). Er waren heel veel leuke experimenten en wetenschappelijke proefjes, een namaak-regenwoud en als laatst hebben we een film 'gekeken' over het ontstaan van de aarde, de film was echter zo saai dat we alle vier in slaap zijn gevallen (het waren ligstoelen). Helaas was er geen tijd meer voor andere musea omdat het alweer 6 uur was. Vervolgens zijn we met de metro richting het centrum gegaan voor een hapje paella en een avondwandeling over de Ramblas. Nu is het alweer bijna 12 uur en we zijn afgepeigerd, we gaan lekker slapen en morgen weer een warme dag (3) in Barcelona!

De Ramblas

22:23, 12/7/2009 .. 1 comments .. Link

Eerste dag in Barcelona

08:39, 11/7/2009 .. 0 comments .. Link
Vandaag (11 juli) stonden er flink wat activiteiten gepland, waarbij de metro ons kris/kras door Barcelona moest gaan vervoeren. We hebben een OV pas via internet gekocht waarmee we 3 dagen gratis met openbaar vervoer kunnen reizen (metro/bus) + nog een aantal leuke kortings- en gratis toegangsbonnen (zo meer hierover) De dag begon met een lekker ontbijtje op de universiteitscampus. Niet echt een spaans ontbijt maar stokbrood met roerei/spek/worst en heel typisch; vietnamese loempia's..Wel een lekker bakje koffie, jus dórange en yoghurt met smaakjes. Niet verkeerd dus.. Daarna om half 10 met allemaal een flesje water op zak richting de metro voor ons eerste stop ri Parc Guell. Omdat de lijst met bezienswaardigheden welke we vandaag bezocht hebben te lang is om stuk voor stuk te beschrijven hier de opsomming; 1. Parc Guell ( http://www.barcelona-tourist-guide.com/en/gaudi/park-guell.html) 2. de Ramblas en Plaza Catalunia 3. Mercat st Josep (bekendste markt van Barca) 4. Mirador de Colom (60 meter hoge toren met prachtig uitzicht) 5. Musea Dali (ode aan Dali met wat twijfelachtige werken..) 6. El Corte Ingles (levensgroot winkelcentrum) met daarna lunch op plaza Catalunia. 7. Las Golondrinas (1,5 uur rondvaart in haven van Barca) 8. Diner bij Wok&Walk 9. Montjuic Magic fountain (prachtige 1,5 uur durende show incl. muziek samen met ong 30.000 toeristen) Na de fonteinshow (staat nr 1 op de attractielijst van Barca) weer ri de metro om 13 uur(!) later dodelijk vermoeid het hotel binnen te strompelen met gloeiende voeten. Nog lekker een cafe con leche/cappuchino genomen en toen naar de kamers om het zweet af te douchen en weer uit te rusten voor dag 2 in de mooiste stad ter wereld!! Adios!!

De reisdagen

20:45, 10/7/2009 .. 0 comments .. Link

Gisteren (9 juli) en vandaag (10 juli) stonden in het teken van de reis naar Barcelona.
Wilma en ik vertrokken do ochtend met de Beetle met de planning om 890 km verderop in een F1 hotel in Clermont- Ferrand te eindigen voor een nachtje slaap om vervolgens vrijdag de volgende 600 km tot aan Barcelona af te leggen.
Aangezien ik nu dit op vrijdagavond zit te typen is de conclusie dus dat dit gelukt is:-)
Om nu te zeggen dat het probleemloos is verlopen, niet helemaal correct;
Ik had mijn complete reisprogramma (incl. stops en tankpunten) compleet opgeslagen in het stukje modern vernuft, genaamd TomTom en wat gebeurt er? (je raadt het al..) We rijden de grens bij NL over en in Belgie begint de GPS ontvangst snel af te bouwen om vervolgens in Zuid-Belgie er compleet mee te stoppen..
Gelukkig laat ik me als ex-groene jongen niet makkelijk foppen en ik had als backup de complete route uitgeprint in mijn koffer zitten, dus weg met de electronica en terug met het papier en de kaart.
De eerste reisdag was niet erg byzonder, met een uurtje oponthoud bij de rondweg Parijs (daar waren we ook iets te laat, 15.30 uur) en vervolgens kwamen we om ong 21.30 aan in CF. Nog een lekker broodje kebab gegeten en toen ogen dicht.
De 2e dag was iets relaxer en begon al mooi met de rit over de langste brug ter wereld in Millau (http://nl.wikipedia.org/wiki/Brug_van_Millau)
Daarna de grens over bij Perpignan en met 30 graden het dak eraf en met verbrande armen om 16.00 uitgestapt bij het hotel van de universiteitscampus van Barca (zie linkje rechts)
Wel byzonder: Zodra we Spanje inreden vond mr TomTom dit blijkbaar ook leuk en besloot ons weer te willen helpen. (voorlopig)
Nu is het nog wachten om de 2 blonde dames die naar verwachting om ong 23.30 zullen landen op Barca airport.
Om wat tijd te doden zijn Wilma en ik vast de metro gaan verkennen. We hebben voor de komende 3 dagen een Barcelonacard via internet besteld welke ons gratis vervoer geeft + een aantal leuke musea voor free (http://www.barcelonagids.com/placeitem.php?gelegenheid=222 )
Deze kaarten moesten we in het centrum van Barcelona gaan ophalen (Plaza Cataluna) en dus 2 enkeltjes die kant uit. Wat een mensenmassa's in het centrum zeg!! de wereldberoemde Ramblas ligt er vlak naast en daar kon je echt over de hoofden lopen. Na het ophalen van de kaarten + een quick bite weer terug met de metro ri hotel om te kijken hoelaat de kids aankomen. Ze hebben al een half uur vertraging dus maar afwachten hoelaat het wordt.
Hasta manana!!

Programma Spanje 9 juli t/m 1 augustus

17:42, 7/7/2009 .. 2 comments .. Link

Hallo Luitjes,

Ons Spanje avontuur ziet er als volgt uit:

9 juli:           Rob&Wilma vertrekken met de Beetle ri Barcelona (1500km met tussentop in Clermont-
                     Ferrant
10 juli:         Nieke&Lotte vliegen naar Barcelona (aankomst 23.30 uur)
10-14 juli:   4 dagen Barcelona verkennen
14-18 juli:   Salou onveilig maken vanuit hotel Salou Princess
18-25 juli:   Met de Beetle cabrio naar de Finca van Teun & Shirly in Alicante (450 km)
25-31 juli:   Op naar de luxe villa in Elche (vlakbij Valencia)
31 juli:         Nieke&Lotte vliegen vanaf Valencia weer naar huis
1 aug:          Rob&Wilma rijden weer terug naar NL

In de linkjes rechts kun je zien in welke hotels en huizen we zitten. We zullen proberen elke dag een kort stukje te schrijven van onze ervaringen.