Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
MANEAC

Home - Profile - Archives - Friends

Marian Salzberg, trendwatcher

Posted on 9/12/2008 at 20:31 in Martin - 0 Comments - Post Comment - Link

 de Trendwatcher

 

Een trendwachter signaleert de veranderingen in de maatschappij en past een analyse toe op deze veranderingen. De uitkomsten kunnen voor overheden en bedrijven nuttig zijn, omdat er daardoor tijdig op een trend kan worden ingehaakt met het leveren van producten of diensten.

Maar ook voor een ieder in de samenleving zijn de observaties van groot belang. Bewust of onbewust zullen de observaties van grote invloed zijn op hun gedragingen.

 

Marian Salzman

Marian Salzman (1960) wordt gezien als een van de meest invloedrijke trendwatchers in de wereld!

Marian Salzman krijgt bijvoorbeeld de credits voor het benoemen van en het populair maken van de term ‘Metroseksueel’ Mede door haar toedoen werd dit woord in 2003 als woord van het jaar gekozen door de American Dialect Society. Salzman en haar team wisten de term ‘Metroseksueel’ uit te leggen als ‘een nieuw soort man, net zo geinteresseerd en bekend met wijn en verzorging als met de voetbalscores. Zich bewust van wat ‘vrouwelijke’ kanten en daar volledig in harmonie mee zijn’
Op deze uitleg werd handig ingespeeld door de markt, producenten en marketingafdelingen van producten die zich in het concept herkende, van haargels, gezichtsscrubs tot allerlei hebbedingen, beleefden gouden tijden.
Een van de meest succesvolle uitdragers van dit concept of deze trend is zonder meer David Beckham, atletisch, sexy en verzorgd van kruin tot tenen. Dit stijlicoon wist, voorheen uitgelegd als meer vrouwelijke, elementen in het leven acceptabel te maken voor de grote groep en dit op een globale markt. De kreet metroseksueel bestond al langer maar Salzman wist het tot een trend te maken.

In 2004 werd ze gezien als een van de 5 beste trendwatchers in 2004. Samen met Li Edelkoort, John Naisbitt, Faith Popcorn en Peter Schartz vormde ze dit illustere gezelschap.
In de tijd dat de meeste marktonderzoekbureaus nog maar net de kantoorautomatisering op orde hadden was Salzman al aktief op internet en deed ze veldonderzoek via nieuwsgroepen.
Buiten haar bekendheid als trendwatcher geniet Salzman ook bekendheid als ‘cybergoeroe’, eind negentiger jaren verdiende ze deze titel met haar boek ‘Face2Face in Cyberspace’ In dit boek ging ze niet in op de technische aspecten van internet, ze koos voor de manier waarop de techniek ingrijpt in ons dagelijks leven. Een trend die heden ten dage nog even aktueel is.

Salzman heeft in haar drukke leven ook nog tijd gevonden om een aantal boeken op haar naam te zetten. Zo schreef ze bijvoorbeeld ‘Trends voor de toekomst’ waarin ze met co-auteur Ira Matathia ingaat op de consequenties van de digitalisering van het leven. Evenals haar trendherkenning dat de techniek ingrijpt in ons dagelijks leven, een voortdurende trend die met de ontwikkelingen in de huidige maatschappij steeds vernieuwd aktueel blijft.

Salzman is ook de bedenker van de kreet ‘Wigger’ Al in de jaren negentig herkende Salzman de trend waarin blanke Amerikaanse jongeren uit de gegoede buitenwijken zich meer herkenden in ‘zwarte’ muziek, stijlen en wat meer dan ooit tevoren. Deze trend duurt nog steeds voort al lijkt het dat de trend inmiddels bijna meer gemeengoed is geworden. Goed voorbeeld hiervan is Eminem...

Accelererende technologie en veranderingen op het sociale vlak zorgen ervoor dat de grenzen van het bestaan steeds troebeler worden. De allesoverheersende gedachte van de mens in de nabije toekomst zal zijn hoe hun eigen grenzen te herdefinieren op een manier die voor hen zelf het belangrijkst zijn. Salzman voorziet dat de hang naar de authenticiteit op tv gebied groter zal worden, mensen zijn de ‘fake’ reality shows zat en willen weer ‘echt’. In deze trend, volgens Salzman, is ook een sterke hang te zien naar ‘up en down time’ waar de mens meer en meer zoekt naar een balans tussen een drukke baan en quality vrije tijd waarin meer ruimte is voor meditatie. Bij deze observaties voorziet Salzman ook de ‘Stay Home Style’ als trend. Vooreerst beseft ze dat individuele mobiliteit een van de belangrijkste aspecten van de moderne mens is maar dat de huidige financiele crisis en hoge brandstofprijzen een trend ontwikkelen die ervoor zorgt dat men meer tijd thuis of bij elkaar thuis door zal brengen.

Zo blijft Marian Salzman constant de vinger aan de pols van de samenleving houden om anderen van dienst te kunnen zijn met haar observaties die tot nieuwe trends lijden.

 

 

 


maneac1

Posted on 9/12/2008 at 20:05 - 0 Comments - Post Comment - Link


Hosting door HQ ICT Systeembeheer