Australia...no worries mate ;-) Home | Profile | Archives | Friends
Trip door australie 2012

dag 1026/10/2012
Dag 10: het is vandaag weer vroeg opstaan omdat de ulurumtour vandaag al om vroeg begint. Om 4:45 staat daarom de wekker al gesteld, waarna we ons aankleden en de volgepropte kleine rugzakje meenemen. Gisterenavond hebben we deze nog gepakt, met al de bijbehorende twijfels wat mee te nemen (zal het 'avonds koud zijn, is het heel warm overdag etc?). Nog snel even een onbijtje maken in het kookgedeelte van de hostel, waar alle benodigdheden aanwezig zijn. We melden ons bij de ingang waar een klein busje (voor maximaal 20 personen) van Mulgas tours klaarstaat. De tourguide wordt door de receptie van Annies omschreven als de kabouter. Jason heet ons welkom in zijn bus en begint de reis met een aantal grappen. Na een uurtje onderweg te zijn wordt een voorstelrondje door hem gestart, met daarin de belangrijkste levensvragen te beantwoorden; je naam, land van herkomst, mooiste plek in australie en je favouriete eten. De groep bestaat uit een engelse, een italiaans stelletje, een australier, 2 dutchies (wij), een taiwanese, 2 duitse en een zwitserse. De reis vordert voorspoedig als we bij de eerste lokatie stoppen bij een kamelenfarm, waar als je wilt op een kameel kan rijden. We besluiten daarentegen iets terug te lopen van de ingang waar we een roadtrain (vrachtwagen met tenminste 3 opleggers) hebben zien staan. Margreet wil graag op de foto met deze truck. We maken een paar foto's van verschillende kanten. Op dat moment vraagt de trucker of margreet het leuk vindt om een foto te maken waarbij ze achter het stuur zit. Dit laat ze zich geen twee keer zeggen en bestijgt de truck. Stoer kijkt ze als de foto's gemaakt worden. Ze stelt nog wat vragen over het, zo blijkt later vieze interieur en klimt eruit. We kletsen nog wat met de chauffeur en lopen terug naar de camelfarm. Na een uur stoppen we wederom en kopen daar wat te eten (twix voor margreet en een vieze bananencake) en drinken. De reis vordert en we stoppen daarna nog 1 keer. Uiteindelijk bereiken we de campsite bij Uluru (Ayers rock), alwaar we lunchen met lekkere breadrolls. We voelen meteen hoe enorme heet het is als je langdurig buiten de geaircondischende bus verblijft. Met een temperatuur van 39 graden adviseert Jason ons om minimaal 6 liter water per dag te drinken. Het water kunnen we in de bus tappen/hervullen vanuit een grote ton, met de meegenomen pettflessen gedurende de trip. Na de lunch rijden we in 30 minuten naar Uluru (alias "the rock") waar we stoppen bij een uitkijkpunt. Vervolgens rijden we door naar het Uluru cultureel centrum, waar we een klein beetje leren van de complexe en nog altijd beperkt toegankelijke aboritional cultuur. We lopen ook nog kort door de souveniershops waar de prijzen ons weer hard naar buiten doen laten lopen. Vervolgens stappen we weer in de bus, waarna we een rondje met de bus rond de enorme rots rijden (5km breed en 300 meter hoog). Wat direct opvalt is dat de rots er van verschillende kanten anderz uitziet en door de lichtinval ook anders kleurt. Zo vertelt onze gids over de karakteristieke gaten in de rots met identieke namen die je doen denken aan hersenenn (the brain), lippen (the lips). We stappen vervolgens uit de bus en maken een korte wandeling naar mutitjulu cave, waar we rots tekeningen zien. Wat ons direct opvalt zijn de enorme hoeveelheden vliegen, die tot irritatants aan toe op je lijf en je gezicht blijven zitten. Op c rug van margreet alleen al worden meer dan 20 vliegen geteld.Ondertussen verteld Jason ons over de aboritional verhalen bij de diverse punten, die altijd een wijze levensles hebben (niet stelen, niet liegen, je netje gedragen, respect hebben etc.). Zo gaat er een verhaal over een jager die de kill (een slang) van een andere jager stiekem meeneemt en dit niet aan de jagers verteld. Om het niet te laten opvallen begraaft hij de slang (kill) tijdelijk. Uiteindelijk wordt hij gestraft voor deze daad, als de jagers veranderen in slangen en hem achtervolgen tot aan de rots. Zij werpen vervolens speren naar hem en roken hem als dit niet lukt uit. Uiteindelijk valt hij en sterft, hetgeen de gaten in de rots en de zwarte streep op de rots moet verklaren van zijn val naar beneden. We bezoeken daarna de waterput (waterhole), wat de enige watervoorziening was die de mensen hier hadden, waarna we terug gaan naar de bus. De rots is fasinerend mooi, met name door zijn mooie tekeningen die ontstaan zijn door wind en weer, ohh ja en speren van slangen natuurlijk. We kunnen vervolgens kiezen voor eem wandeling bij de rots van 1 t/m 8 km. Met dit weer is een hele lange wandeling niet aan te raden en kiezen daarom voor de 1km wandeling. Dat de aboritional cultuur complex is blijkt wel uit uit wat je wel en niet mag fotograferen. Van veraf niet maar dichtbij weer wel etc. Na terugkomst in de bus wacht ons een sinaasappel, waarna we terug rijden naar de campsits. Hier kunnen we een klein uurtje zwemmen of relaxen. We besluiten te gaan zwemmen. Echter het water is enorm koud en is het "zwemplezier" van hele korte duur (lees: < 3 minuten). We drogen ons snel af en vullen ons zouttekort aan met de noodzakelijke :-) pinda's en wat chips. Om 17:10 staat de bus weer te wachten om ons mee te nemen naar het uitkijkspunt voor de zonsondergang. Aangekomen op de locatie, die onze gids beschrijft als "een circus" van toeristen en dit ook graag versterkt door de filmmuziek van indiana jones door de microfoon te neurieŽn, staan we klaar voor de zonsondergang en het maken van de welbekende plaatjes van de rode rots. Niks is minder waar, het is licht bewolkt en van een rode rots is geen sprake. Wel is aan de andere kant een zeer mooie zonsondergang zichtbaar waarbij de kleur van de neergaande zon veranderd in de kleur paars. Jason heeft gezorgt voor wat knabbels en drinken wat we nuttigen, omdat we nog steeds zout gekort komen :-). Daarna rijden we terug naar het kamp om het eten te gaan klaarmaken. Op het barbecue menu staat deze avond: camelenburgers, kangaroo biefstuk en kangaroo worstjes. Na de voorbereidingen, zoals uitladen van de provianten en de barbecue en het snijden van de groenten, salade en uien! wordt er nog even snel gedouched voor het eten. Temeer omdat ons wordt laten weten dat we morgen om 4:00uur gewerkt zullen worden om naar de "Olga's" te rijden en we daarvoor geen tijd meer hebben om te douchen. De douches en toiletten zien er erg netjes en schoon uit. Teruggekomen zijn de worstjes,de hamburgers, de pasta salade en het groenvoer klaar en wordt er prima gegeten. Iedereen is moe van alle indrukken van de dag en de wetenschap dat we de volgende ochtend heel vroeg gewekt zullen worden. We zullen vanacht in zogenoemde swaggs slapen onder de sterrenhemel. Dit zijn slaapzakken met opstaande randen, waarin een dun matrasje ligt. Tevens hebben we een slaapzak gehuurd (voor de eventueel verwachte koude) en onze lakenzak meegenomen. Aangezien het nog altijd enorm warm is buiten besluiten we de lakenzak te gebruiken om in te liggen en de slaapzak als hoofdkussen te gebruiken. Om 20:00 uur ligt iedereen op een open veld in zijn swagg te slapen. Tenminste, slapen is wellicht een te groot woord. We blijken ons niet goed gepositioneerd te hebben, want het licht van de toiletten blijkt feller dan gedacht en de ondergrond heeft bobbels wat "therapeutisch" werkt