Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Marijn Hol automotive marketing

De nieuwe Porsche 911 Turbo (S)

16:07, 20/11/2013 .. 0 comments .. Link

De nieuwe Porsche 911 Turbo (S) komt met 28 mm bredere heupen dan de reguliere 911, wat betekent dat tuners een nieuwe maatpak aan elkaar mogen breien voor de geblazen Duitser. Techart laat eind deze maand op de Essen Motorshow zien wat zij ervan gemaakt hebben.

Techart focust zich met dit aeropakket voornamelijk op de buitenkant. Ze willen klanten met een 911 Turbo uiteraard graag voorzien van extra vermogen, maar laten daarover geen cijfers los. Wel over de voorbumperlip met actieve aerodynamica, want de tuner meldt trots dat ze een systeem hebben ingebouwd waardoor hij bij 120 km/u volledig naar beneden schuift (kan ook manueel), bij 80 km/u trekt de spoiler zich weer in. Drempeltechnisch zo fijn.

Ook nieuw zijn de sideskisrts en de inzetstukken in de diffuser, evenals een nieuwe uitlaatsysteem met vlinderkleppen voor de volumeregeling. Op het achteraarm werd nog een stukje carbonfiber geplakt dat moet doorgaan voor een spoiler, als ondersteuning voor de taartschep op de motorkap. Het inteieur kan onder meer opgeleukt worden met een driespaaks sportstuur van Techart. Het bekende recept, ja.



SLS AMG Final Edition

16:06, 20/11/2013 .. 0 comments .. Link

Mercedes gaf ons vorige week een voorproefje op de SLS AMG Final Edition, in eencombinatierelease met de S65 AMG. Vandaag geven ze alle foto’s en informatie vrij, waaronder de prijs.

Laten we beginnen met wat we al wisten. De Final is gebaseerd om de SLS GT, wat betekent dat we 591 paarden en 650 Nm onder de kap mogen verwelkomen, en er worden 350 exemplaren van gemaakt.

Het uitzwaaimodel komt er zowel als coupé als roadster. De motorkap is niet van carbon, deze heeft slechts een koolstofvezel-‘look’. Wel zijn spiegels en motorcover in het goedje verkrijgbaar, maar dan wel als optie, net zoals de keramische remmen. De koolstofvezel splitter en achterspoiler zijn wel standaard, deze werden overgenomen van de SLS Black Series.

De gesmede AMG velgen met kruisspaken zijn beschikbaar in twee kleuren: matzwart met hoogglans accenten of matzwart met een hoogglans zwarte velgrand. Mocht je serieus willen gaan gummen, dan monteert Mercedes zonder meerprijs een set ‘Dunlop Sport Maxx Race’ Cup-banden in de maatvoering 265/35 R 19 (voor) en 295/30 R 20 (achter).

Prestaties

De bullige V8 in combinatie met een AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie zorgt voor nette prestaties: vanuit stilstand zit je in 3,7 seconden op 100 km/u, 0-200 gaat in 11,2 seconden. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 320 km/u.

Interieur en prijs

Het binnenste van de Final bevat zowel op de centrale delen van de stoelen als in de portiervoering designo Exclusive leer, in diamantpatroon gestikt. Dit zwarte leer is afgewerkt met contrasterende zilverkleurige stiksels, die op hun beurt weer goed kleuren bij de zilveren veiligheidsgordels. Carbonafwerking is standaard. Op de koolstofvezel middenconsole zit een ‘AMG FINAL EDITION – 1 of 350’ embleem geplakt. I’m special and I know it.

Dan de hamvraag. Hoeveel wil Mercedes voor zijn creatie, die vanaf maart 2014 wordt uitgeleverd, hebben? Nou, zo veel *slik*:

• SLS AMG GT Coupé FINAL EDITION € 295.130
• SLS AMG GT Roadster FINAL EDITION € 303.600



Nieuwe Lamborghini

16:02, 20/11/2013 .. 0 comments .. Link

Volgend jaar krijgen we een nieuwe Lamborghini-stier voor onze kiezen. De geriatrische Gallardo heeft inmiddels de Ferrari 360, 430 en een beetje 458 overleefd, maar mag straks met een welverdiend pensioen. Een Autoblog-lezer kwam de auto die hem zal opvolgen tegen en schoot platen.

Echt veel weten we nog niet van de Cabrera. Sure, men zegt dat hij de atmosferische V10 met 5,2 liter inhoud zal behouden, evenals vierwielaandrijving, maar dit met zekerheid zeggen kan buiten Lamborghini niemand. Het vermogen zal waarschijnlijk rond de 600 pk schommelen (LP600) en het gewicht gaat omlaag.

Wat wel steeds duidelijker wordt, is het design. Op deze spyshots, geschoten in het Oostenrijkse Sölden, zien we de deels afgeplakte achterlichten al duidelijker naar buiten kruipen. De voorkant kruipt meer richting de styling van de Aventador, met twee bumperopeningen die pontificaal de ruimte innemen.

Het ligt voor de hand dat Lamborghini hem onthuld op de Autosalon van Genève in maart 2014. Tot die tijd is de Lambofan aangewezen op spyshotsspysfilmpjes en impressies.



Range Rover tocht 17.000 km

15:38, 15/10/2013 .. 0 comments .. Link

Foto’s: Range Rover ‘Silk Trail’-marathontocht is klaar

Gepost op 15-10-2013 om 8:11 door  - 4 Reacties »

Silk Trail
Dames en heren, we hebben weer een dosis earth pr0n voor jullie, met in de hoofdrol drie noeste diesel-hybride Range Rovers en hun enorme nomadentocht over de Eurazische landmassa.

Autofabrikanten doen het wel vaker: ter introductie van een nieuw model een grootste tocht over land maken, om de robuustheid van hun auto’s te demonstreren, journo’s te verwennen met unieke ervaringen, en tegelijkertijd met een arsenaal aan mooie foto’s en verhalen huiswaarts keren. Mazda deed het onlangs, door met de nieuwe 3 van Hiroshima naar Europa te rijden, en ook Land Rover had de afgelopen twee maanden een mooie trip op het programma.

Een konvooi van drie nieuwe diesel-hybride Range Rover-prototypes (1 op 15,6, ja toch?) reed van de fabriek in Solihull (VK) naar het Indiase Mumbai (langs de oude zijderoute), een afstand van bijna 17.000 kilometer. Hiervoor werd de tijd genomen: men was maar liefst 53 dagen onderweg, een periode waarin 13 landen doorkruist werden. Of de deelnemers na afloop ook even bij de familie Tata op de thee kwamen is niet bekend.

Silk Trail

Uiteraard werden er veel foto’s geschoten onderweg, en de fotograaf zocht zijn mooiste plaatjes uit. Hou hierbij in het achterhoofd dat het PR-materiaal van Land Rover ten faveure van Land Rover is, dus de obligate platen van geëngageerde nette mensen met Indiase kindertjes, zeer prominente hybride-badges, en vooral de mooie panoramische sfeerplaatjes ontbreken niet.

Echter, vooral dat laatste is wat we willen zien (de vieze straten zie je wel als je zelf naar India gaat, dat hoef je niet ook nog op foto’s mee te krijgen), en hierin stelt Land Rover niet teleur. Proef snel sfeer in de gallery! Op dit kanaal vind je bovendien enkele video’s van de tocht.

Uiteraard is er ook een mooie compilatievideo van de tocht, met een kleine 5 minuten aan sfeerbeeld. Deze vind je op het onvolprezen autojunk.



Pagani

15:30, 15/10/2013 .. 0 comments .. Link

Pagani Huayra
Het was ooit een van de best bewaarde geheimen in de automotive wereld: een prijs- en optielijst van Pagani.

Immers: alleen de klanten hoefden dit te weten. Als je het niet kunt betalen dan gaat het je ook niet aan. Toch wordt onze nieuwsgierigheid nu bevredigd met een bedragenvelletje van de Huayra. De basis-Huayra staat voor € 1.056.000 in de prijslijst, maar dan heb je een kale instapper zonder gekleurde remklauwen of gekleurde autogordels, en dat is geen porem natuurlijk op je 700 pk sterke hypercar. Laten we de optielijst er daarom maar eens bij pakken:

#5 Zonda R-wielen – € 5.900

De standaardvelgjes zijn waarschijnlijk al niet heel goedkoop, maar als je je lichtmetaal in Zonda R-stijl wilt, dan mag je nog eens een overprijs van bijna 6 mille ophoesten.

#4 Signature leren interieur – € 7.900

Zie punt #2, alleen hier worden dwanggevoede Mormoonse Oeigoeren-bevers uit de hooglanden van Wisconsin gebruikt, vandaar dat de prijs per vierkante centimeter wat lager ligt.

#3 Set gekleurd aluminium – € 13.850

Aluminium-stripjes die in zwart/titanium geanodiseerd zijn? 7.950 euro voor het interieur, en 5.900 ballen voor het exterieur graag.

#2 7-delige bagageset – € 14.950

Als je dacht dat een paar Ferrari-tassen en -koffers al duur waren, het kan nog gekker. Alleen die fijnste, louter met ecologische Beluga-kaviaar gevoerde Angoleze Himalayadassen van de Zuidpool met een VWO-diploma worden verwerkt tot Pagani-tas. Dan snap je ook meteen waarom het zo duur is.

#1 Full carbon bodywork – € 112.500
Voor iets meer dan een euroton bakt Horacio Pagani een mooi krokant carbonhuidje voor jouw Huayra in zijn ambachtelijke Italiaanse ovens. Een mooi velletje mag wat kosten per slot van rekening.

We weten niet precies hoeveel van de klanten (85 and counting) een of meerdere vinkjes zet, maar gezien het bedrag dat toch al betaald wordt zal de drempel niet heel hoog zijn.

Oh, en als je wilt, monteert Sonus Faber een audioinstallatie. Deze zien we echter niet op de lijst, die HIER kunt lezen, staan. (via thesupercarkids.com)



Nieuwe onderdelen M6

15:25, 15/10/2013 .. 0 comments .. Link

BMW zorgt ervoor dat M-eigenaren hun auto voortaan iets dikker kunnen aankleden. Het vergt ongetwijfeld een niet misselijke investering, maar het maakt jouw M5 of M6 net even dikker dan die van de buurman.

De M Performance-lijn dijt steeds verder uit. Het was al beschikbaar op de 3 Serie, 4 Serieen in beperkte maten op de M3 en M5, nu komen de Duitsers met een serie nieuwe onderdelen voor de M5 en de M6.

Herrie van Akrapovič

Voor de M6 en de M5 bestaat het onderdelenpakket uit een diffuser, een titanium uitlaat die in samenwerking met Akrapovič werd gemaakt, een strook carbonfiber op de koffeklep, nieuwe spiegelkappen en een stickerset in de bekende Motorsport-kleuren. Om het interieur meer ‘M’ te laten ademen komen ze met een nieuws portstuur met racetimer en een alcantara omhulsel, evenals een carbon strip voor op het interieur. De obligate pedalen van RVS en gepimpte vloermatten ontbreken uiteraard niet.

Minder kilo’s

De powersedan krijgt daarnaast optionele smoked achterlichten. Verder gooit BMW carbonkeramische remmen met een diameter van 410 mm (voor) en 396 mm (achter) op de bestellijsten. Rempower die overigens alleen past bij velgen van minimaal 20 inch, en een gewichtsbesparing van 19,4 kg met zich meebrengen. Samen met de 10 kg die de Akrapovič-uitlaat minder weegt dan het origineel, scheelt dit bij elkaar toch al gauw 30 kg. Het is een begin naar lichtvoetigheid.

BMW M Performance-onderdelen voor de M5 & M6

Zoals gezegd; de bijbehorende prijskaartjes zijn door BMW niet gecommuniceerd.



Aston Martin Rapide S

10:18, 23/1/2013 .. 0 comments .. Link
Met de kater van het 100-jarige feestje nog in het hoofd presenteert Aston Martin de nieuwe topvariant van de Rapide, de S. De cosmetische aanpassingen mochten we al aanschouwen, maar de grootste vernieuwing zit hem in de specs.

More power, more beauty, same soul, dat is het credo van de nieuwe GT-gigant uit Gaywood. Met 558 pk steekt hij in één vloeiende beweging zowel de Panamera Turbo als de Turbo S voorbij. Niet onbelangrijk op markten waar het essentieel is de ‘grootste’ te hebben, en een flinke oppepper ten opzichte van de 476 pk uit de ‘oude’ Rapide bovendien. Qua koppel loopt Aston Martin tegen de beperkingen van de atmosferische motor aan, dit stijgt van 600 naar 620 Nm.

De sprint naar de 100 duikt met 4,9 seconden onder de vijf tellen (-0,3 sec), en met een topsnelheid van 306 km/u treedt de Rapide S toe tot de ‘club van 300′. Maar lomp hard rijden, dat doet de gedistingeerde Aston-rijder natuurlijk zelden.

Met deze betere specs kan het geen kwaad als de 6.0 liter V12 wat extra lucht krijgt, en daarvoor is de flink opgerekte muil prima geschikt. Bovendien schijnt de nieuwe voorkant een stuk liever voor plots opduikende voetgangers te zijn (die verdwijnen achter de grille?).

Naast de gebruikelijke luxe in de business class-cockpit moet de Rapide S ook voor een sportievere beleving zorgen. Uiterlijk met een Carbon Exterior Pack, en onderhuids met het Adaptive Damping System (ADS), dat in 3 standen voorziet: Normal, Sport en Track. Altijd handig als je je even wilt laten gaan met de flinke vijfdeurs.

De CO2-uitstoot daalt van 355 naar 332 gr/km, wat in Nederland een zeer prettig effect op de nieuwprijs zal hebben. Deze wordt nog bekend gemaakt, waarschijnlijk volgende maand, als de orderboeken opengaan



Binnen vijf jaar wil Amerika accu-opslag vervijfvoudigen

16:44, 12/12/2012 .. 0 comments .. Link

Over de gehele wereld zijn onderzoekers bezig om de stroomopslag in accu’s te verhogen en de productiekosten naar beneden te brengen. In Amerika wil een overheidstak, het Department of Energy, dit nu centraal aanpakken.

De beste wetenschappers onder één dak, en binnen vijf jaar de huidige accutechniek verbeteren met een factor 5. 

Samenwerken
Het DoE wil gestalte geven aan een Joint Center for Energy Storage Research. Hierin worden zes laboratoria, vijf universiteiten en drie private bedrijven ondergebracht. Het doel is om een vergevorderde batterijtechniek te ontwikkeling die spoedig door de private sector kan worden overgenomen: in recordtijd van onderzoekslab naar de straat. De sleutel is om nieuwe technieken zo goedkoop mogelijk te kunnen aanbieden. Bij succes kan dit een forse prijsdaling voor elektrische auto’s betekenen.

Volgens DoE-topman Stephen Chu is dit de enige juiste aanpak:

“When you had to deliver the goods very, very quickly, you needed to put the best scientists next to the best engineers across disciplines to get very focused.”

Holistische aanpak
De knappe koppen die onder een dak betere manieren van stroomopslag moeten bewerkstelligen zullen volgens Chu niet op oude voet doorgaan, zoals het verbeteren van bestaande accutechniek. Men moet beginnen met een blanco vel papier waarop nieuwe technieken worden uitgedacht, waarbij het kostenplaatje misschien wel de belangrijkste factor wordt. Pas wanneer nieuwe technieken écht goedkoop worden, zal er massa-adoptie plaatsvinden onder consumenten, zo meent Chu.

Manhattanproject als voorbeeld
Het DoE heeft het Joint Center for Energy Storage Research gebaseerd op het succes van het Manhattanproject in de Tweede Wereldoorlog. Hierbij werden talloze wetenschappers bij elkaar gebracht om in recordtijd een atoombom te ontwikkelen. Een indicatie van de hoeveelheid talent die voor dit project bijeen werd gebracht is het feit dat twintig van de medewerkers aan het project ooit – later of al eerder – een Nobelprijs kregen.

Voor het Amerikaanse project wordt de komende vijf jaar 120 miljoen dollar vrijgemaakt



Opel Ampera marktleider EV markt

16:14, 12/12/2012 .. 0 comments .. Link

In de EV-markt wordt het aanbod alsmaar groter, maar er is nog altijd één model dat sinds zijn introductie hoge ogen gooit in de verkoopstatistieken van Nederland en de rest van Europa. Gesteund door fiscale maatregelen en een gunstige positionering op de bijtellingsladder, dat wel.

Leider van 2012
Opels de Ampera staat volgens de laatste omzetcijfers (januari – oktober 2012) nog steeds aan de top van de Europese liga voor elektrische personenauto’s. De Ampera neemt iets meer dan 21 procent van het marktaandeel voor zijn rekening in het Europese EV-segment. Hij blijft naar alle verwachtingen de algemene leider in dit segment voor heel 2012.

“De Ampera is een dominant leider van het Europese segment van elektrische personenauto’s”, zegt Opel-topman Alfred E. Rieck. “Als we zien dat de vraag op de markt kleiner is dan aanvankelijk voorspeld werd door analisten en autofabrikanten, stelt het ons erg tevreden dat we onze leiderspositie hebben kunnen consolideren.”

Het forse marktaandeel van de Ampera blijkt uit zijn koppositie in verschillende Europese markten. In Nederland steeg het aandeel met maar liefst 66%. In Duitsland blijft hij aan de leiding met een ruime marge (een aandeel van 28%) en hetzelfde geldt voor België (22%) en Zwitserland (31%).

Verwachtte verkoop EV’s niet gerealiseerd
Hoewel de totale EV-omzet in Europa met ongeveer 130 procent gestegen is in één jaar tijd (januari – oktober 2011 versus januari – oktober 2012), worden de verwachtingen van de experts in de sector niet gerealiseerd. De verkoop van elektrische voertuigen verschilt sterk van markt tot markt. Terwijl in Duitsland slechts 1 van elke 1.000 verkochte auto’s een elektrisch voertuig is, is dat voor buurland Oostenrijk al 3 op de 1.000, voor Frankrijk 5 en voor Nederland 8 op de 1.000. De Europese koploper in relatieve zin is Noorwegen, waar 30 van de 1.000 geregistreerde voertuigen elektrisch zijn.

In november kondigde Opel al aan dat het zijn klantenbestand voor de Ampera meer dan verdubbeld had in zes maanden tijd in heel Europa, van ongeveer 700 in maart tot bijna 2.000 in oktober.

Opel Ampera – in het kort
De elektrootor van 111 kW (150 pk) van de Ampera wordt gevoed door een lithium-ion-accu van 16 kWh. Afhankelijk van de rijstijl en de toestand van de weg, kan met de accu alleen een afstand van 40 tot 80 kilometer worden afgelegd. Via de range extender, die geactiveerd wordt wanneer de batterij haar minimumlading heeft bereikt, wordt het vermogen naadloos naar de elektrische aandrijving omgezet vanuit een generator aangedreven door een 1,4-liter benzinemotor van 86 pk. De uitgebreide actieradius maakt een totaal rijbereik van meer dan 500 kilometer zonder tanken mogelijk.



Jaguar supercar in de mottenballen?

16:11, 12/12/2012 .. 0 comments .. Link
n 2010 lanceerde Jaguar op de Autosalon van Parijs een wel heel bijzonder concept. Een supercar met Bugatti Veyron-aspiraties, die qua uitstoot niet onder deed voor een Toyota Prius. Echter, economisch barre tijden heeft de directie van Jaguar doen besluiten dat de auto met vier, en later twee elektromotoren er toch niet komt.

900 pk
De C-X75 werd in eerste instantie gepresenteerd met vier elektromotoren en een gasturbine als range-extender. Eerder dit jaar kwam Jaguar hier op terug, en beloofde een aandrijflijn met twee elektromotoren en een 1.6-liter viercilinder met 500 pk. Het gecombineerde vermogen moest uitkomen op 900 pk en 900 Newtonmeter aan koppel.

Drie in de verkoop
Jaguar´s Global Brand Director Adrian Hallmark laat aan AutoExpress weten dat er helemaal geen 250 exemplaren gebouwd zullen worden. Sterker nog, veel verder dan vijf prototype komen ze niet. Drie hiervan zullen op een veiling van de hand worden gedaan, ongetwijfeld voor astronomische bedragen, maar daar blijft het bij.



Eerste foto BMW 6 Gran Coupe

16:09, 12/12/2012 .. 0 comments .. Link
Vond je een BMW M6 Coupé een beetje onhandig omdat die maar 2 deuren had en was een BMW M5 niet ‘stijlvol’ genoeg? Dan kan je vanaf nu gelukkig ook aankloppen bij BMW voor een M6 Gran Coupe. Zeg maar een kruising tussen een M5 en een M6 Coupé.

Is deze auto the best of both worlds? Oftewel het gemak van 4 deuren, maar daarnaast wel sexy looks. Onder de motorkap vinden we in elk geval dezelfde 4.4 liter V8 met twee turbo’s die we al kennen van me M5 & M6. Hoewel een persbericht nog ontbreekt gaan we er voor het gemak maar even vanuit dat die motor wederom 560 pk/680 Nm levert.

Naar de prestaties kunnen we op dit moment slechts gissen, maar aangezien de M5 van 0 naar 100 km/u sprint in 4,4 seconden en de M6 Coupé in 4,2 seconden gokken we dat het ergens in die regio zal zitten.



Facelift E-klasse

16:04, 12/12/2012 .. 0 comments .. Link
Vaarwel, dubbele koplamp, en hallo opgefrist design! We zagen de strakgetrokken Mercedes-Benz E-Klasse in E63-vorm al eens eerder naakt, en nu hebben we de persplaatjes van de reguliere modellen opgeduikeld. Met name de voorkant oogt anders, en…de ster op de kap is gebleven.

We hebben vooralsnog alleen enkele plaatjes, van zowel de Sedan als de Estate, dus nadere technische informatie ontbreekt. We vermoeden dat er over niet al te lange tijd een persbericht zal komen, dus tegen die tijd praten we jullie bij of er onderhuids ook iets veranderd is en andere technische details.

Tot die tijd: plaatjes kijk0n! Wat vind je van de LED-versiering op de (bij elkaar herenigde) koplampen? En zal deze nieuwe hoge middenklasser de Mercedes-verkopen wat uit het slop trekken, waarmee het de aansluiting houdt met Audi en BMW?



Hoe vraag je een parkeervergunning aan?

15:43, 12/12/2012 .. 0 comments .. Link
Hoe verder je in de buurt van de Randstad komt, hoe groter de kans dat je een parkeervergunning moet aanschaffen, maar ook in de centra van steden in de periferie ontkom je er niet aan. Er zijn tussen gemeenten grote lokale verschillen in de klantvriendelijkheid (en prijs). Is het bij jou goed geregeld?

Je zou denken dat je als gemeente in deze moderne tijd meegaat, en tegelijk de efficiency opkrikt en de personeelskosten drukt door veel zaken waarvoor je vroeger op het stadskantoor langs moest komen nu online te regelen. Gelukkig wordt hier al veel gebruik van gemaakt, bijvoorbeeld bij gemeenteinschrijvingen.

Er zijn echter nog steeds steden die liever een log ambtenarenapparaat aan het werk houden, en doorgaans zijn dit ook de steden die niet zo vriendelijk tegenover de automobilist staan. Een goed voorbeeld hiervan is onze hoofdstad, waar je zelfs voor een tijdelijke wijziging op een gemeentekantoor moet komen opdraven, met openingstijden van 10 to 16u.

Zak je een uurtje zuidelijker, naar Rotterdam, dan kan het ineens een heel stuk simpeler, en geheel online. Deze regionale verschillen zijn ook Minister Plasterk van Binnenlandse Funk Zaken (tussen 2 ministerschappen door nog even kamerlid) opgevallen, en hij probeert nu het aanvragen en overzetten van een parkeervergunning te stroomlijnen.

Terecht natuurlijk, want dikke stapels papieren zijn kenmerkend voor logge bureaucratieën die alleen maar gericht zijn op werkverschaffing. Veel gemeenten zeggen bijvoorbeeld nog een kopie van een kentekenbewijs of een uittreksel uit de GBA nodig te hebben, terwijl dit allemaal in hun eigen administratie (of die van de RDW) te vinden is.

Dit idee komt niet vanzelf: het werd aangedragen door Actal, een adviesorgaan dat de regeldruk moet verminderen. Klinkt paradoxaal, maar dit is een particulier bedrijf, en geen overheidsinstantie.

Maar terug naar de beginvraag: heeft jouw gemeente het goed voor elkaar, of word je nog met allerlei kleinigheidjes opgezadeld? Of woon je in Beerta en is dit hele verhaal voor jou niet aan de orde?



Toch tol op de Blankenburgtunnel

15:34, 12/12/2012 .. 0 comments .. Link

Vorig jaar beloofde minister Schultz van Haegen (VVD) nog dat alleen vrachtwagens moesten dokken om door de Blankenburgtunnel te mogen rijden. Nu wil ze ook de automobilist eraan doen geloven.

Het is allemaal de schuld van de bezuinigingen, aldus Schultz. De 150 miljoen euro die de extra tol zal opleveren moet ervoor zorgen dat op andere projecten minder bezuinigt hoeft te worden. Welke projecten zij hier voor ogen heeft is onduidelijk. Wel zal zij gaan kijken of een deel van het tolgeld besteed kan worden aan natuur en recreatie in het gebied tussen Vlaardingen en Maassluis, waar de tunnel komt te liggen.

Mocht het ten goede van infrastructuur en milieu komen, vind ik het niet erg om wat extra te betalen. Ik heb dan wel makkelijk praten als (voornamelijk) thuiswerker, maar een goede weg onder je wielen is ook wat voor te zeggen. Echter… Recreatie? Boten en (vracht)verkeer kijken? Niets is zeker, en daar gaan we maar vanuit. De bouw van de tunnel moet in 2015 beginnen, dus tot die tijd kan er nog van alles veranderen



BMW meest gezochte merk NL

15:32, 12/12/2012 .. 0 comments .. Link
December, lijstjesmaand. Zoals elk jaar komt Google met een Zeitgeist-lijst, die de meest gezochte termen op teh int0rnets van dit jaar weergeven. Fanboys, haal de BMW-vlaggetjes maar uit de kast, want het merk blijft hier onverminderd populair!

Allereerst, even to the point, de top 10:


1. BMW
2. Ford
3. Opel
4. Audi
5. Peugeot
6. Volvo
7. Renault
8. Volkswagen
9. Toyota
10. Fiat

Voor de duidelijkheid: dit is een specifiek lijstje voor Nederland. We zien 8 Europeanen, één Amerikaan, en een Japans merk. Opvallend is dat Mercedes niet in de lijst voorkomt. Zijn Mercedes-rijders soms niet van die internetters, @Sacha?

Sommigen denken bij Zeitgeist aan die warrige paranoïde aluhoedjes-docu, maar daar heeft deze lijst niets mee te maken (or DOES it?!). In de top 10 van snelst stijgende zoekbegrippen stond onder andere de Lamborghini- en E63 AMG-rijdende kickboksert met een kort lontje, Barrie Harrie (4), die, helaas voor hem, dit jaar een eenzame Kerst moet vieren (maar zo Christelijk is hij niet volgens mij).

Ook zijn steun en toeverlaat, de koplamploze Estelle Cruijff-Gullit-Hari (5) komt in de lijst voor. Overige AB-bekenden zijn voetballer en totaalmalloot Mario Balotelli (8), en, als hekkensluiter, Felix Baumgartner (10).



Productie Karma ligt stil

15:27, 12/12/2012 .. 0 comments .. Link
We hadden al een tijdje het vermoeden dat het niet zo lekker ging bij Fisker. Zo’n 2 weken geleden moest Fisker CEO Tony Posawatz al bekennen dat de productie stil lag, maar nu blijkt dat er sinds juli(!) geen Karma’s meer worden gebouwd. Zal de productie ooit weer opgestart worden?

Twee weken geleden werd als reden gegeven voor het stoppen van de productie het faillissement van acculeverancier A123 Systems, maar dat verklaart natuurlijk niet waarom de productie al sinds juli gestopt is. Tegenover Reuters verklaarde Fisker woordvoerder Roger Ormisher het volgende:

no Karmas have been assembled in Uusikaupunki since July

En voorlopig lijkt het er ook niet op dat er snel weer auto’s gebouwd gaan worden. Zoals we weten is acculeverancier A123 failliet en de restanten zijn afgelopen weekend geveild/verkocht. Het Chinese Wanxiang Group kwam met het hoogste bod, maar het is nog niet zeker dat ze de boel ook mogen overnemen.

Volgens Ormisher is het helemaal geen probleem dat er al een half jaar(!) geen auto’s worden gebouwd. Er staan immers nog meer dan genoeg onverkochte auto’s op voorraad. En iets doet mij vermoeden dat er ook een zeer beperkte vraag is. Behalve in Nederland natuurlijk.

Een blik op het Amerikaanse cars.com leert ons dat er (minimaal) zo’n 150 gloednieuwe onverkochte Karma’s bij dealers staan. Gezien de extreem lage chassisnummers van sommige van die auto’s staan ze al jaren op een baasje te wachten.

Of er ooit weer Karma’s gebouwd gaan worden bij Valmet in Finland? Dat valt nog maar te bezien. Pas als er een nieuwe deal is gesloten met de acculeverancier kan er eventueel weer begonnen worden met het bouwen van auto’s. Inmiddels is de hoeveelheid werknemers bij Fisker al geslonken tot 300 en ligt de ontwikkeling van de Fisker Atlantic ook op zijn gat. (via: groen7.nl)

Vorig jaar riep Fisker dat ze in 2012 maar liefst 15.000 auto’s wilden verkopen. Enkele maanden geleden stond de teller op iets meer dan 1.000 verkochte auto’s. You do the math.

Gaat Fisker 2013 halen?



Tesla naar Tilburg

15:22, 12/12/2012 .. 0 comments .. Link

 

12-12-2012 11:55

De Amerikaanse elektrische autobouwer Tesla Motors gaat de Europese markt bedienen vanuit Tilburg. De goede bereikbaarheid van Tilburg en de centrale ligging in Europa gaven de doorslag, stelt de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) dat Tesla begeleidde bij de transactie.

Volgens de BOM worden in 2013 de eerste Tesla’s S vanuit Tilburg uitgeleverd. Ook de distributie van onderdelen en het onderhoud worden vanuit deze lokatie gecoördineerd.

Voor deze activiteiten beschikt Tesla Motors vanaf deze maand over een locatie van 19 duizend vierkante meter op industrieterrein Vossenberg in Tilburg. Naar verwachting levert de komst in eerste instantie zo’n vijftig banen op.

De Tesla S wordt al sinds juni 2012 geproduceerd, maar de Europese productie start pas in maart 2013. In Tilburg zullen dan de laatste montagehandelingen aan de auto worden uitgevoerd.



Renault-Nissan versterkt positie in Rusland

15:19, 12/12/2012 .. 0 comments .. Link

Renault-Nissan versterkt positie in Rusland

12-12-2012 11:22

Renault-Nissan gaat haar belangen in Avtovaz versterken. De oprichting van een joint venture, Rostec Auto BV, met het staatsbedrijf Russian Technologies moet uiteindelijk leiden tot een aandeel van 74,5% in Ruslands grootste autoproducent. Van de aandelen is 67,13% in handen van Renault-Nissan.

Avtovaz, eigenaar van het merk Lada, verzekert zich zo van een langdurige, stevige financiële basis en technologische kennis. Voor Renault-Nissan betekent de overeenkomst een versnelling en versterking van de positie op de snel groeiende Russische markt.


Renault kocht in 2008 al 25% van Avtovaz en investeert nu 366 miljoen dollar om een aandeel van 50,1% te verwerven in de joint venture Rostec Auto BV. Nissan, dat nog geen aandeel had in Avtovaz, investeert tegelijkertijd 376 miljoen dollar voor 17,03% van de joint venture. Russian Technologies behoudt 32,87 % van Rostec Auto BV.



About Me

Home
My Profile
Archives
Friends
My Photo Album

Links


Categories


Recent Entries

De nieuwe Porsche 911 Turbo (S)
SLS AMG Final Edition
Nieuwe Lamborghini
Range Rover tocht 17.000 km
Pagani

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer