Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Ontwerpen, Duurzaamheid en Verandering

8/1/2014 - Duurzame producten maken

Een tijdje geleden deed ik wat research naar de wensen in onze markt m.b.t "milieuvriendelijke" en "duurzame" producten. Wat bleek? In de consumentenmarkt gaat vooral om prijs, duurzaamheid is van ondergeschikt belang. Dit onderzoekje vond plaats begin 2013, dus niet verwonderlijk dat prijzen zo doorslaggevend waren/ zijn.

In de projectmarkt ligt het wat anders, hier is wel degelijk een groeiende vraag naar dit soort producten. Men wil ook steeds vaker weten welke materialen er precies worden gebruikt en wat de samenstellingen zijn. Dit heeft veel te maken met de steeds strengere regelgeving in de bouw, een gunfactor speelt hier ook mee.

Onderstaande uiteenzetting heeft vooral betrekking op de eerst genoemde markt: wij. 

 

Volgens mij zijn er 3 dingen aan de hand:

Het moet goedkoop, als er keuze is tussen een duurder duurzaam product (hiermee bedoel ik alles wat onder de noemers maatschappelijk verantwoord, milieuvriendelijk, ecologisch, eerlijk, fair trade, groen, cradle 2 cradle, lange levensduur) en een 'gewoon' product, wordt het 'duurzame' product aan de kant geschoven. Dat is begrijpelijk, als je het niet breed hebt, kan het je weinig schelen of iets duurzaam is of niet. Er heerst ook een algemene opvatting dat duurzame producten duurder zijn, dat hoeft niet zo te zijn!

 

Bij minder materiaal gebruik bespaar je logistieke- en materiaal kosten. Bovendien zou het sneller door het productieproces heen kunnen, zeker bij grote aantallen maakt dit een verschil.

Door een verpakking kleiner te maken bespaar je ook logistieke kosten.

Door een hoogwaardiger materiaal te gebruiken (duurder) zou een finish overbodig kunnen worden (goedkoper), er minder van hoeven gebruiken (goedkoper), daarnaast zou het langer mee kunnen gaan.

Door lokaal te produceren in plaats van over de grens, zouden de investeringen hoger kunnen liggen, maar de levertijden zijn sneller en logistieke- en invoer kosten worden per product gedrukt. Vaak is lokaal produceren ook betrouwbaarder, omdat je er bovenop zit. Nog een bijkomend voordeel: het is goed voor de lokale economie!

Zo zijn er nog 100 andere voorbeelden te noemen.

 

Twee is dat het mensen niet interesseert, gewoon omdat ze het onbelangrijk vinden en andere prioriteiten hebben.

 

Het derde is wellicht te wijten aan termen als duurzaam, maatschappelijk verantwoord, milieuvriendelijk, ecologisch, eerlijk, fair trade, groen, Cradle 2 Cradle, circulaire economie, biomimicry etc. die de laatste tijd vaak gebruikt worden, misschien wel te vaak... Er wordt beweerd dat het een trend is, iets tijdelijks. Hierdoor ontstaat ook een ongeïnteresseerde houding.

De keuze uit producten wordt alleen maar groter, het wordt echt tijd voor iets blijvends.

 

In de ideale wereld hebben we helemaal geen termen nodig, we hebben één nieuwe standaard: geen keuze meer tussen een 'slecht' of 'goed' product, maar altijd goed voor een goede prijs. Dit betekent: tegen een eerlijke prijs geproduceerd, misschien wel dichtbij geproduceerd, van een niet milieubelastend materiaal, biologisch, herbruikbaar, recyclebaar, CO2 vrij vervoerd en zo zijn er nog wel wat punten waaraan zo'n product kan voldoen. Waarom laten kiézen voor windenergie? Lever het gewoon. Waarom keuze bieden in een volledig recyclebare fles en eentje die op de hoop belandt?

 

Als het een wegwerp product betreft: maak het van biologisch afbreekbaar materiaal, een product dat lang mee moet gaan: maak het dan ook duurzaam, of in delen vervangbaar.

 

We hebben nog een lange weg te gaan, maar de kleine stappen die we maken zijn in de goede richting.

Ik ben het niet eens met de mensen die van mening zijn dat ontwerpers geen betere wereld kunnen maken. Als ontwerper kun je richting geven aan het ontstaan van een product, door goed na te denken over je ontwerp kun je veel doen. Ik ben begonnen om voor mijzelf een lijst met invalshoeken aan te leggen, om tot een beter ontwerp te komen. Sommige punten zijn erg vanzelfsprekend, daarom juist snel over het hoofd gezien. Deze lijst is nog lang niet compleet, ik hoop er gaande weg steeds meer mogelijkheden bij te kunnen zetten.

 

Wat kun je concreet doen als ontwerper en/ of producent?

1. Gebruik waar mogelijk biologisch afbreekbare verpakkingen/ producten, zeker voor producten met een korte levensduur

2. Ontwerp geen producten meer voor korte termijn als dat niet nodig is, geen wegwerp producten

3. Ontwerp voor disassemblage, zodat bij beschadiging alleen een onderdeel hoeft te vervangen en niet het hele product

4. Gebruik zo min mogelijk materiaal

5. Ontwerp licht gewicht

6. Gebruik verbindingen die je ook weer los kunt halen: handig met recyclen

7. Bedenk een modulaire product opbouw (scheelt een hoop investeringen!)

8. Vergelijk de diverse materialen die voor een bepaalde toepassing gebruikt kunnen worden: welke kun je wel/ niet makkelijk recyclen, welke zijn wel/ niet giftig bij afdanken etc.

9. Vergelijk de diverse productieprocessen: zijn er processen die minder energie en water gebruiken?

10. Inventariseer met welke materialen je werkt en stel een lijst op:

                rood:  Materialen waar alternatieven voor gezocht moeten worden omdat deze materialen of verwerking ervan erg slecht is voor mens en milieu

                oranje: Materialen die geen direct gevaar opleveren voor mens en milieu en bijvoorbeeld recyclebaar zijn. Er moet wel voorkomen worden dat deze stoffen in het milieu terecht komen.

                groen: Materialen die zonder gevaar altijd gebruikt kunnen worden

11. Haal positieve eigenschappen uit materiaal zelf, in plaats van een materiaal te gebruiken en er een finish op te zetten of iets uit meer onderdelen op te bouwen

12. Denk na over hoe iets in de verpakking gaat: vervoer je niet te veel lucht? En daarmee te veel verpakkingsmateriaal

13. Denk IKEA: als iets uitelkaar vervoerd kan worden kan dat veel ruimte schelen: kan de gebruiker het product wellicht zelf in elkaar zetten?

14. Onderzoek de mogelijkheden om de grondstoffen weer terug te krijgen

15. Maak het ontwerp tijdloos

16. Kijk of je een al bestaand onderdeel kunt hergebruiken

 

Als wij als ontwerper en/ of producent nu de juiste keuzes maken, kan de consument dat straks ook!

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

16/12/2013 - London Calling

Vorig weekend waren we op bezoek bij een vriendin, woonachtig in Londen. Omdat je met een soort local op stap gaat, brengt dat toch wat andere bezienswaardigheden met zich mee. Ik hou daar wel van, want na het zoveelste beroemde gebouw heb ik het wel gezien. Daarnaast was het niet mijn eerste keer Londen, dus Buckingham Palace, St. Pauls Cathedral, Harrods en de Tower Bridge had ik al eens ontmoet.

Als ik in het buitenland verkeer, doe ik graag mee met de inwoners van het desbetreffende land, omdat je zo toch het beste ervaart waar de cultuur om draait.

 

Vrijdagavond begon in the Pub, where else. Wij dronken dapper het bier dat de Engelsen zelf ook dronken, want ja, zie alinea hiervoor. Gelukkig hebben sommige Engelsen wel smaak, Brew Dog bier is echt een aanrader! Je moet wel eerst op zoek naar een Brew Dog bar, Londen heeft er in ieder geval 2.

Een stel heren was het industrieel gebrouwen bier meer dan zat, ze besloten hun eigen bier te brouwen en zie hier:  http://www.brewdog.com/  We hebben een kleine zwak voor dit merk, aangezien we zelf wel eens brouwen, we er in Glasgow al een keer waren geweest en omdat ik de labels tof vind.

 

Zaterdag struinden we van het hotel in Camden naar Covent Garden, natuurlijk gedoopt in een kerstlaagje. Daarna via de Big Ben naar de oevers van de Thames. De oever waar het Tate Modern ook staat, was erg verrassend. Tussen alle kerstmarkten vonden we diverse kleine winkels met bijzondere producten, elk ontwerper had zijn of haar eigen ruimte met veelal handgemaakte spullen. De volgende keer staat er zeker een bezoek aan het Tate op het programma.  http://www.tate.org.uk/visit/tate-modern/getting-here

 

 

Op de Millennium bridge werden we nogmaals getrakteerd op een creatieve verrassing. In het metaal van de brug lagen veel plakjes ingetrapte kauwgom, iemand was op het idee gekomen daar gekleurde kunstwerkjes van te maken. De gigantische zeepbellen die door de lucht zweefden en de ondergaande zon maakte de sfeer een beetje onwerkelijk.

 

 

Mijn favoriete plek was toch wel Brick Lane, hier hebben we de hele zondag doorgebracht. Een gebied vol met vintage winkels, bijzondere pubs en bars, markten met handgemaakte en tweedehands producten, een foodmarket waar je alleen op zondagmiddag je buik rond kan eten aan allerlei wereld gerechten. Kom je er niet voor de spullen of het voedsel, dan is het kijken naar mensen alleen al de moeite waard. Londen is een stad waar zo veel te ontdekken valt, dat een weekend bij lange na niet genoeg is. Mocht de inspiratie ooit opraken dan is dit the place to be!

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

21/11/2013 - Taiwan & China, reisverslag van een ontwerper

Mijn Azië ontgroening is een feit. Twee weken lang bezochten mijn collega (sourcing en inkoopmanager) en ik diverse productie locaties in Taiwan en China. Vietnam zat eigenlijk ook in de planning, ware het niet er voor een bezoek van meer dan 24 uur een visum nodig was, wij zouden 3 uur langer blijven. Achteraf gezien niet heel erg toen bleek hoe tyfoon Haiyan daar heeft huisgehouden...

 

De reis startte in Taipei, Taiwan, dat was geen echte cultuur shock, al is de stad zelf indrukwekkend groot en zijn het aantal scooters te vergelijken met een kwaaie zwerm bijen. Verder zuidwaards wordt het eigenlijk niet rustiger. In Taichung deden we de eerste productie locatie aan, het was een dubbele garage waar men handmatig onderdelen polijstte, waarna de delen weer terug gingen naar de fabrikant voor kwaliteitscontrole.

 

 

Met een klein team zijn we sinds een jaar bezig het bedrijf Geesa BV, onze werkgever, van binnenuit te verduurzamen. Door het implementeren van de ISO14001 en veel kleine ludieke acties proberen we onze collega's het nut in te laten zien van het bewust omgaan met je omgeving en het verkleinen van onze CO2 footprint. We doen dit omdat we het zelf belangrijk vinden, maar ook omdat onze klant dat steeds vaker van ons vraagt.

 

We produceren zelf een klein deel van onze artikelen, maar het overgrote deel van onze leveranciers bestaat uit een web van dit soort garagebedrijven, waarvan wij in veel gevallen maar een heel klein deel afnemen. Hoe zorg je er in deze situatie voor dat deze leveranciers zich ook gaan afvragen wat hun impact op het milieu is? Moet je wel verder willen met dit soort bedrijven als je echt duurzaam wilt zijn? Moeten we meer dichterbij of in huis gaan produceren? De arbeiders hebben als hoofdzorg hun voedsel bij elkaar te verdienen, de hele piramide van Maslow moet bij deze mensen nog uitgevonden worden. Dit is onze nieuwe uitdaging.

 

Nog verder afzakkend naar het zuiden kwamen we in Tainan terecht. Hier bezochten we een zamak (zink legering) fabrikant, die onze Goed Industrieel Ontwerp erkende serie produceert. Dit was een hele verbetering in vergelijking met de polijst schuur. Het personeel liep in bedrijfskleding, de ruimten waren schoon en licht en al het overtollig materiaal wordt hergebruikt. Dit geeft hoop.

 

 

Van het zuiden weer terug naar het noorden waar we tijd hadden om Taipei te ontdekken. De Japanse invloeden zijn volop aanwezig. In architectuur, design, interieur, literatuur en voedsel kun je in deze stad als liefhebber van Japanse cultuur je hart ophalen. Ik wil zeker nog een keer terug en dan door naar Japan!

 

 

We moesten afscheid nemen van Taiwan en gingen door naar Guangzhou, China. En daar was de cultuurshock, wat een chaos! Is er wel een horizon vroeg ik mij af, of bestaat de wereld hier alleen maar uit bebouwing? Dit moet een natte droom voor elke architect zijn.

 

 

Het verkeer is een drama voor elke westerling, zoals mijn collega zei: ze komen overal vandaan, behalve uit de lucht. Ik vroeg aan onze chauffeur waarom mensen op de weg liepen, stil gingen staan of achteruit reden, beseften ze dan niet dat dat gevaarlijk was? Het antwoord was ja, maar het interesseert ze niet. Reden voor gemiddeld 10.000 verkeersdoden per jaar.

 

 

Op naar de volgende productielocatie. Van te voren had ik het boek 'Poorly made in China' gelezen. Het beschrijft de soms wat clandestiene manier van zakendoen van de Chinezen. Er waren momenten dat er passages uit dat boek door mijn hoofd schoten als we weer eens in een halflege fabriekshal stonden, waar 4 man bij een spuitgietmachine bezig waren om een van onze producten uit een matrijs te pielen. Of als er een vrouwtje met wat manden om zich heen 'toevallig' met ons product bezig was. Vaak was het ook nog eens lunchpauze. Op de vraag waarom zoveel ruimte nodig was voor zo weinig productie, was het antwoord: 'they are waiting for your orders, they can grow.'

 

 

Het is er wel overzichtelijk: elk type fabriek zit in een aparte wijk. Autowijk, plasticwijk en een heuse badkamer accessoire wijk. Je ziet er alleen maar billboards van kranen, wc rol houders en andere aanverwante artikelen.

 

Het was een intensieve reis, maar het voordeel is dat je niet anders kunt dan in het NU leven, je valt van de ene indruk in de andere, er is geen tijd om voor- of achteruit te kijken.

Ik denk dat voor een ieder die te maken heeft met productontwikkeling in het Verre Oosten, het afreizen daar naar toe een eye opener is. Ik heb het als enorm inspirerend ervaren en het heeft me als ontwerper EN persoon verreikt.

 

Comments (1) :: Post A Comment! :: Permanent Link

23/10/2013 - Now Future

Now Future, de toekomst, dat is het overkoepelende thema van de Dutch Design week van 2013.

Tijdens de Graduation show was dat thema duidelijk te herleiden in de diversiteit aan ontwerpen. De jonge exposanten introduceren deze week de haute couture van de ontwerpindustrie, nog geen pret a porter, maar de verschillende visies en gedachtengangen over de toekomst zijn raak. Er is een hele nieuwe groep van mensen die het belang snapt van het doorvoeren van verandering in leefstijl, we kunnen niet eeuwig doorgaan met deze wegwerpmaatschappij, we willen niet meer opgaan in de massa. Sub thema’s als low cost, modulariteit, do it yourself, eigen identiteit en recycling, waaronder het combineren van oude en nieuwe spullen, zijn hot topics.

 

Een mooi voorbeeld is een project van een student opmerkt dat slechts 10% van al het plastic dat wij gebruiken wordt gerecycled. Dit is volgens hem te wijten aan de hoge kosten en de complexiteit die komt kijken bij het verwerken van kunststof. Hij bouwde zelf een kleine recycle lijn, bestaande uit een grinder, een extruder, een rotatie deel en spuitgietdeel.

Het door hem verzamelde kunststof wordt eerst vermalen en daarna verwerkt tot een product, zoals deze vazen. Allemaal low key, maar het geeft goed weer hoe het zou kunnen werken.

http://www.preciousplastic.com/

 Vases

 

 

Nog zoiets, een student die een statement maakt door alleen een tri pod kruk tentoon te stellen. Hij stelt: onze consumentenmaatschappij is nog steeds ingesteld op nieuw kopen en vervangen van producten die we al hebben. De meest producten worden  gemaakt om vervolgens na een relatief korte periode kapot te gaan. Er wordt zo gedweept met de term duurzaamheid, terwijl bijna niets dat echt is.

De kruk laat zien dat er wel degelijk duurzame producten gemaakt kunnen worden: het behoud zijn functie voor jaren en jaren, zonder uit elkaar te vallen of vervangen te hoeven worden.

 Sustainable Stool

Zo waren en nog veel meer voorbeelden.

 

Deze graduation expositie stond in schril contrast met wat er in het klokgebouw gebeurde, het leek alsof de wereld daar 1 jaar had stilgestaan. Veel items die vorig jaar werden getoond waren er weer, daarnaast had het geheel een groot VT wonen gehalte met meer van hetzelfde. Ik had het gevoel op de woonbeurs terecht te zijn gekomen. Wordt er niet meer geďnvesteerd in duurzame ontwikkeling? Houdt het Nederlandse bedrijfsleven de ogen dicht en moeten de ideeën die echt op de toekomst aansluiten dan van studenten komen?

 

Ik denk dat het Nederlands bedrijfsleven zich meer moet richten op verantwoorde producten en diensten. Veel genoemd excuus is: “er is zo weinig vraag naar”. Volgens mij heeft dat te maken met het nog steeds stoffige en hippie-achtige imago van duurzame, groene en eerlijke producten, daarnaast zijn ze vaak duur en naar de dagelijkse gebruiksvoorwerpen en boodschappen die ECHT duurzaam zijn moet je zoeken! Bovendien, hoe weet je nu als consument dat je niet belazerd wordt? Er zijn zoveel logo's en keurmerken....

 

Als wij vanuit het bedrijfsleven duurzame producten aanbieden die net zoveel kosten en net zo goed zijn als niet duurzame producten, gaat de consument echt wel overstag, het moet gewoon de nieuwe standaard worden.

 

Dit is natuurlijk niet helemaal eerlijk, want ik weet dat er bedrijven zijn die daar echt wel hard aan werken, maar het zijn er nog niet genoeg! Ik had het mooi gevonden als tijdens de Dutch Design week meer exposerende commerciële ontwerpers en bedrijven hadden laten zien dat ze met hun ideeën en technologieën een betere wereld konden maken. Dat je best duurzaam kunt zijn EN een mooi product kunt maken, dat materialen niet allemaal vlassig en bruin hoeven zijn, dat we wat meer een voorbeeld moeten nemen aan Herman Miller….

http://www.hermanmiller.com/about-us/our-values-in-action/environmental-advocacy/design-for-the-environment.html

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

10/10/2013 - "Dat doen wij altijd zo"

Herken je dit:

je doet een voorstel dat afwijkt van de normale gang van zaken, het voorstel wordt helaas afgewezen. Dat is op zich niet zo erg, nee accepteren zo nu en dan kan best. Maar als je dan verder vraagt naar het waarom van de nee, is de uitleg: "Wij doen het altijd zo".

En DAT kan dus echt niet meer!!!

We bevinden ons in een crisis, ik ga dit woord meteen verbannen, ik noem het verandering, dat is positiever en geeft hoop. In plaats van uit alle macht proberen deze verandering tegen te houden, kunnen we er ook in mee gaan. Dat betekent dat we oude denkpatronen LOS MOETEN LATEN, dat geeft nieuwe inzichten. Door in die cirkel te blijven denken en doen, worden er geen patronen doorbroken, daarmee zal de situatie waar we in zitten nooit verbeteren.

 

Op de site van metronieuws over "kopen is niet de oplossing" kwam ik het volgende tegen:

"Retailers en ondernemers die denken dat 'die' recessie wel weer overwaait en blijven doen wat ze altijd gedaan hebben. Levensgevaarlijk, omdat er niet 'alleen maar' een recessie speelt. Change or die...

Voor echte ondernemers is het uitdagend: er zijn kansen voor nieuwe manieren om via nieuwe kanalen klanten blij te kunnen maken.

Het is tijd voor creativiteit en flexibiliteit. Niet meer gewoon blijven doen wat toch altijd gewerkt heeft, maar juist nieuwe dingen proberen. Denk aan andere, flexibele openingstijden, niet zeuren over garantie, maar gewoon de problemen, vragen, klacht van je klant oplossen. En de consument moet lekker blijven doen wat hij nu al doet. Hij communiceert al -nonverbaal- wat hij belangrijk vindt, door zijn geld daar WEL uit geven.

Hiermee slaat trendwatcher Chantal Riedeman de spijker op zijn kop!

http://www.metronieuws.nl/mode/kopen-is-niet-de-oplossing/SrZmjk!SfPVxHFpS0vaY/

 

De trend voor het afbreken van onze verzorgingsstaat is al een tijd geleden ingezet en gaat door, korte termijn oplossingen, standaardisatie en denken dat geld en status alleen gelukkig maakt is achterhaald. Samenwerken, sociale vangnetten, flexibiliteit, het individu, de lange termijn en zelf sturend zijn, DAT is de toekomst en dat vraagt een verandering van denkwijze.

"Samenwerken" en het "individu" lijken haaks op elkaar te staan. Wat ik hiermee bedoel is dat steeds meer mensen op zoek gaan naar wat ze echt willen, wie ze zijn, wat ze kunnen, waar ze gelukkig van worden, in plaats van alleen maar te kijken naar een beroep waarmee ze hun geld moeten verdienen. Juist omdat deze individuen weten waar ze goed in zijn, kunnen zij sterke teams vormen die gezamenlijk 1 doel nastreven, waarin ieder een specifieke bijdrage levert met behoud van zijn/ haar eigen identiteit.

 

Veranderen en kansen zien, dat is het devies.

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

About Me

Een niet dagelijks blog over ontwerpen, duurzaamheid en verandering.

Links

• Home
• View my profile
• Archives
• Friends
• Email Me
• Groene Offerte - Geesa
• Groene Offerte - Wynk

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer