Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Mike Schouten

BoK 3.3; Minor E-touroperating

Posted on 8/4/2011 at 11:18

Gastcolleges

In periode 3.3 tijdens de minor E-touroperating zijn er een aantal gastcolleges geweest. Om te beginnen Lars Boom. Een erg interessant collegereeks over E-commerce. Met een groep moesten wij een blog opzetten. De blog die door onze groep gemaakt is heet: http://www.reizendoordecariben.nl/. Wij hebben voor dit onderwerp gekozen omdat twee studenten uit deze groep stage hebben gelopen in de Cariben. Het doel was om een blog op te zetten waar reizigers die in de Cariben zijn geweest hun ervaringen met elkaar kunnen delen. Ook worden er handige tips toegevoegd. Deze tips over de Cariben zullen onder verdeeld worden per land.[1] Helaas heeft de heer Boom een hernia gehad waardoor de colleges niet door konden gaan na week 2. Doordat de heer Boom afwezig was konden er geen cijfers gegeven worden voor de blog en konden er ook geen presentaties gegeven worden.

Tijdens productmanagement zijn er 3 gastsprekers gekomen. In de eerste week (31-01-2011) was mevrouw Dresmé, Hoofd Communicatie bij de ANVR, aanwezig als gastspreekster. Zij had een presentatie voorbereid maar het college ging vooral over Egypte. Een klasgenoot had een vakantie geboekt naar Egypte en wilde weten of zij de reis kon annuleren in verband met de demonstraties in Egypte. De conclusie was dat dit niet kon maar dat zij de reis wel later (in november) kon doen.

In week 3 (21-02-2011) was de heer Elliot aanwezig als gastspreker. Dit college vond ik interessanter dan het college in week 1. David Elliot vertelde alles over de inkoop van luchtvaart. Het ging bijvoorbeeld over chartervluchten, lijnvluchten, low cost airlines, crossticketing en allianties. Dit college was vooral interessant omdat er in de eerste 2 jaar vrij weinig verteld is over vluchten.

In week 7 (21-03-2011) was mevrouw van der Herberg als gastspreekster aanwezig. Zij heeft net een nieuwe touroperator opgezet namelijk: www.rondreisopmaat.nl. Tijdens het college kwam zij vertellen hoe zij aan de slag is gegaan en waar zij op dit moment is. Momenteel zijn zij bezig met de website optimaliseren door middel van SEO, SEA en Google Analytics. Ook is zij bezig met het schrijven van Blogs en deze te publiceren. SEO houdt in dat je op basis van content hoger in Google wordt gevonden. SEA houdt in dat dit je advertentie ruimte koopt aan de gesponsorde zijde van Google. SEA is voornamelijk duur. Dit college vond ik erg interessant omdat ik verteld werd waar je moet beginnen als je een touroperator wil starten.

Netwerkbezoeken:
Voor de netwerkbezoeken zou ik van 8 tot 11 maart naar de ITB in Berlijn gaan. Helaas werd ik 7 maart ziek en lag ik met koorts op bed op de dag dat de vlucht zou vertrekken. Hierdoor was ik genoodzaakt om 3 netwerkbezoeken te bezoeken. Hieronder vind u de 3 netwerkbezoeken die ik gedaan heb.  Volgende periode ga ik op de E-commerce dagen (19 en 20 april) mijn netwerk vergroten.

Gesprek met Roy van Delft; eigenaar van GoFun:
Voor het project moesten de marketingactiviteiten van jongerenreisorganisatie GoFun in beeld worden. Na een gesprek te hebben gehad met Joost van der Steen heb ik een afspraak gemaakt met de eigenaar van GoFun. Roy van Delft kwam op maandag 21 maart 2011 naar de GoFun store op de hogeschool INHolland te Diemen. Rond 15.00 begon het gesprek en 15.45 was het gesprek klaar. Na het gesprek wist ik precies welke marketingactiviteiten gedaan werden door GoFun. Het gesprek verliep soepel en Roy van Delft wilde graag helpen. Het voornaamste doel was om erachter te komen wat GoFun op dit moment met social media deed. Dit is eerlijk gezegd erg weinig. GoFun heeft alleen een Hyves pagina waar vrij weinig mee gebeurd. Andere marketingactiviteiten van GoFun zijn free publicity als in kranten. Zij zijn sponsor van schoolfeesten en de sponsor van het grote feest Go Après Ski  in Ahoy Rotterdam op zaterdag 19 maart 2011. Zij doen een promotour door heel Nederland waarbij er verschillende discotheken worden bezocht waar flyers en cheques worden uitgedeeld. Ook hebben zij een commercial op MTV, TMF en Comedy Central en zorgen zij ervoor dat er BN-ers op de vakantiebestemmingen zijn. Dit jaar zijn dat Mental Theo en DJ Tony Star, ook wel bekend als Sterretje van het televisie programma Oh Oh Cherso en Oh Oh Tirol. Aan deze opdracht heb ik vooral veel gehad om mijn netwerk te vergroten en ook om een deelvraag van het onderzoek van periode 3.3 te beantwoorden. Ik vond dat het gesprek erg goed aangezien ik wist waar de heer van Delft het over had en ik mij professioneel opstelde. Dit heb ik gedaan door goed te luisteren,  dingen samen te vatten en door te vragen als ik iets niet begreep.  Doordat ik mij zo opstelde kreeg ik precies te horen wat ik wilde weten.

Gesprek met Lars Boom;  E-Business Coördinator bij ANWB:
Voor het project moesten er interviews gedaan worden met social media experts. Ik maakte een afspraak met Lars Boom. Op dinsdag 15 maart 2011 is er om 13.30 afgesproken bij de Starbucks in Aankomsthal 4 op Schiphol met Lars Boom. Het doel van het interview was om te achterhalen of social media een marketinginstrument kan zijn voor jongerenreisorganisaties en zo ja, op welke manier? Het gesprek verliep vrij soepel en de heer Boom liet allerlei applicaties zien, die ik nog nooit gezien had. Erg interessant! De conclusie van Lars Boom is dat social media zeker weten gebruikt kan worden als marketinginstrument maar dat het bedrijf niet direct omzet kan verwachten. Met social media moeten bedrijven vooral service bieden. Omdat steeds meer jongeren in het bezit zijn van een smartphone en/of een tabloid is het ook van groot belang om applicaties en een mobiele site te ontwikkelen. Social media moet vooral ingezet worden voor interactie met de klant. Zo kan GoFun snel reageren op de reactie van de klant. Via Twitter kunnen zij extra service bieden aan de klanten door direct op reacties te reageren. Met een Youtube account kunnen zij filmpjes op Youtube plaatsen. Dit zal allemaal een positieve invloed hebben op de naamsbekendheid en het imago. Het gesprek was rond 15.30 afgelopen. De koppeling is terug gebracht in het rapport dat voor GoFun is gemaakt. Ik vond dat het gesprek erg goed aangezien ik mij professioneel opstelde. Dit heb ik gedaan door goed te luisteren,  dingen samen te vatten en door te vragen als ik iets niet begreep.  Doordat ik mij zo opstelde kreeg ik precies te horen wat ik wilde weten.

Gesprek met Loes Hendriksen; sales medewerkster Keukenhof:
Als communicator van mijn projectgroep heb ik contact gezocht met de Keukenhof. Dit moest gedaan omdat er een vakdag georganiseerd moest worden. Ik heb contact gehad met Loes Hendriksen, Sales medewerkster van de Keukenhof. Het doel van het contact was om aanwezig te kunnen zijn met een groep van +/- 20 personen in de Keukenhof en daarbij een lezing te krijgen en een drankje te nuttigen. Na wat mailcontact is dit gelukt en heb ik een offerte ontvangen. Deze heb ik getekend en zijn we druk bezig geweest met het promoten van de vakdag. Er is vooral contact geweest over hoe de dag eruit zou zien en op welke dag het plaats zou vinden.  De dag zal om 9.30 beginnen en er zal begonnen worden met een drankje en een lezing van de heer Meerveld. Rond 11.00 mag iedereen het park bezichtigen. Op 7 april heb ik laten weten dat er helaas 11 aanmeldingen zijn in plaats van de afgesproken 20. Ik heb voorgesteld om de korting van 2 euro per persoon weg te halen en voor iedereen de dagprijs te berekenen. Aan deze opdracht heb ik veel gehad omdat ik heb leren onderhandelen en wij verder konden met de opdracht door het echt plaats te laten vinden. Het contact met mevrouw Hendriksen ging goed. Ik reageerde vlot op de mail en mijn schriftelijke communicatie stijl werd goed opgevat door mevrouw Hendriksen. Ik vond het wel moeilijk om een mail te sturen dat er minder aanmeldingen waren dan dat ik verwacht had. Mijn professionele houding is naar voren gekomen door altijd snel de mails te beantwoorden, wanneer dit niet nodig was heb ik daar netjes mijn excuses voor aangeboden. 
 

 

[1] www.reizendoordecariben.nl (bezocht op 05-04-2011)

Reflectie op ICC en MVO

Tijdens de lessen ICC heb ik vooral geleerd dat er verschillende cultuur verschillen zijn. Afgelopen jaar ben ik een half jaar naar Bonaire geweest om stage te lopen bij het Plaza Resort. Bij dit bedrijf waren veel Nederlandse mensen aan het werk, maar ook erg veel Antilliaanse mensen. Tijdens de stage heb ik leren samenwerken met Antilliaanse mensen. Ik heb de cultuur van deze mensen gerespecteerd en vond het erg interessant om verhalen van deze mensen te horen. Er word altijd gesuggereerd dat deze mensen erg lui zijn. Dit is niet het geval, zij doen het werk rustiger aan omdat zij in een warm klimaat leven, maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet door werken. Tijdens mijn stage heb ik geen leiding gegeven aan mensen die in een andere cultuur leven maar het was wel erg leerzaam om met ze samen te werken. Ook waren er Spaanstalige mensen, uit Venezuela, Bolivia en de Dominicaanse Republiek. Ook met deze mensen heb ik samen gewerkt. De communicatie was iets moeilijker maar zij spraken erg goed Engels. Hierdoor kon er ook samen gewerkt worden. Ik heb voornamelijk in het Engels met Antilliaanse en Spaanstalige mensen gecommuniceerd.  De communicatie verliep vlot en als ik een taak verdeelde wist iedereen wat hij/zij moest doen.

Tijdens mijn stage heb ik ook een aantal activiteiten ontwikkeld. Hierbij heb ik ook maatschappelijk verantwoord ondernomen. Op Bonaire is het verplicht om een Stinapa tag te kopen als je gaat snorkelen, duiken, varen of het National park in wil. Stinapa is een organisatie die de natuur beschermd en de natuur in staat houd. Als ik een activiteit bedacht hield ik hier rekening mee en als ik een tour verkocht dan zorgde ik er ook voor dat de Stinapa tag gekocht werd als dit noodzakelijk was voor de activiteit.



Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer