AustraliŽ 2006

Hi there, We gaan naar de andere kant van de aardbol en houden het thuisfront via dit weblog op de hoogte van onze activiteiten en belevenissen. Groetjes, Peter en Sonja.

Home | Profile | Archives | Friends

Singapore

Posted at 21:54, 22/5/2006

He...! free Internet access op Singapore Airport... en nog ruimte genoeg om er gebruik van te maken! Meteen doen dus.

Het is nu 20:45 Singapore-time. Om 20:00 uur zijn we veilig en wel hier geland. Vandaag nog, om 23:59 uur Singapore-time, vliegen we verder, naar Londen Heathrow. Vandaar door naar Schiphol zodat we om ongeveer 10:00 uur Nederlandse tijd landen. Lange zit hoor! We hebben er nog niet eens de helft opzitten. Brisbane-Singapore is 8 uurtjes vliegen, wat hierna komt is langer. Niet erger denk ik, want van de twaalt vlieguren slaap ik er hopenlijk de helft!

Singapore-Airport is best een mooi vliegveld. Tapijt op de vloer, de toiletten zijn schoon, heel veel winkels, hier kunnen we die vier uur wachttijd wel volmaken. Onder andere met de benen strekken en even bewegen. Van de ene zijde van de terminal (ze hebben er twee, met een skytrain ertussen) naar de andere zijde ben je zo een half uurtje bezig. Maar niet te snel lopen, dan ben je er zo!

De shops op de vliegvelden zijn eigenlijk allemaal hetzelfde. Daarvoor hoef je geen vliegvelden te bezoeken.

Ik zag net tijdens onze wandeling een ruimte met allemaal relaxstoelen. Leuning achterover en benen omhoog. Lijkt mij heerlijk, maar als we daarop gaan relaxen ben ik bang dat we door de vertrektijd van het vliegtuig heen relaxen, oftewel... ons verslapen!

Jongens en meiden! De groetjes en tot gauw!

Sonja.

Brisbane

Posted at 20:19, 21/5/2006

En aan alles komt een eind. Dus moesten we dit laatste weekend echt naar Brisbane. Maandag gaat het vliegtuig en wij moeten daar in zitten.
Dus zaterdag in Brisbane aangekomen. Camping op 4 km afstand van het centrum. Zaterdag en zondag van alles bezocht. In de state library wordt echt gestudeerd, door voornamelijk aziatische jongelui. En je kan er gratis internetten, behalve dan dat meer dan de helft van de sites zijn geblokkeerd. Southbank is leuk, met een groot zwemstrand en van alles te doen. Over de rivier gvaren, bioscoopje gepakt, en ons weer vermaakt.

Morgen naar huis, dinsdag zijn we er weer... maar niet aanspreekbaar denk i. Na 24 uur vliegen zullen we eerst wat moeten uitrusten van onze vakantie.

Uitsmijter

Posted at 20:11, 21/5/2006

Vanuit Biloela naar The Town of 1770 gegaan. Luitenant James Cook landde hier aan in 1770, als tweede aanlegplaats aan het vaste land van Australie en als eerst in het gebied wat nu queensland is. Ons doel is... Het rif!

De wind is wat afgenomen, 15 tot 20 knopen. Moet te doen zijn, helemaal omdat het water waar wordt gesnorkeld in de luwte van het rif ligt. We hebben een dagtocht geboekt naar Lady Musgrove Island and Coral Lagoon. Anderhalf uur varen met een catamaran.

En ziek dat ik ben geweest....! Anderhalf uur lang. De details zal ik jullie besparen, maar het was een zeer wilde zee.

Maar dit alles was niets vergeleken bij het rif. Eerst met de glasboot naar het eiland, voorproefje wat we later zelf konden zien. Rondleiding op het eiland. Weet je waarom die strandjes zo wit zijn? Van de vogelpoep (en het koraal natuurlijk).

Heel mooi daar, onder water. Fijn gesnorkeld. Een heerlijke lunch genoten (dat bleef er in) en daarna vanaf de boot nog meer gesnorkeld. Geen woorden zeggen wat we hebben gezien. Schitterend!

En gelukkig ging de terugreis voorspoediger.

Aan tafel

Posted at 11:06, 17/5/2006

Vanuit Blackwater op 16 mei naar de Black Down Table Land national Parc gegaan. vanaf de Hwy was de toegangsweg verhard met asfalt en ging door een gebied waar de kuddes vee vrij rondlopen en grazen. We moesten dus ook over wildroosters en we reden door een diepe kreek waar ook het vee doorloopt. Ze hadden niet de moeite genomen een brug te paaltsen zodat we door een flinke kuil reden. Gelukkig stond er geen water in de kreek (of is dat "jammer genoeg").

Daarna naar boven, het is tenslotte table land. Het was een flinke klim en de camper heeft weer flink zijn best gedaan. Het was zeer de moeite waard.

Halverwege was de weg niet meer met asfalt verhard, maar met greffel. We zijn toch doorgereden, ook al staat in het huurcontract dat we niet op greffelwegen mogen komen...

Bovengekomen de camper geparkeerd en naar een lookout gelopen. Gigantisch... net zulke stijle kliffen als de Blue Mountains. Hier een paar dagen dwalen lijkt mij fantastich... behalve dan dat hier helemaal niets aan wandelroutes is uitgezet. Dat maart hicking wel gevaarlijk.

Er was een wandelpad naar een waterval, die hebben we gelopen. Maar alles is zo droog dat er in de waterval niets te vallen zat. Maar het uitzicht was adembenemend.

Op naar Biloeba (spreek uit: bieloeeba, dat betekent in de orspronkelijke taal witte kakatoe). Weer door een uitgestrekt gebied met mijnbouw en katoenvelden.

Vergane glorie

Posted at 11:03, 17/5/2006

De nacht van 15 op 16 mei verbleven we in Blackwater. De camping was echt vergane glorie, het hele stadje trouwens. Veel mijnwerkers verblijven hier.

Het stadje heeft hele brede dreven, echt heel breed, maar is daar verder niet op ingericht. De ontwerpers hebben teveel van Blackwater verwacht.

Emerald

Posted at 10:55, 17/5/2006

Zondag 14 mei

We rijden van Airlie Beach naar Emerald over de Peak Down Hwy. Lange rit, maar hier is het tenminste mooi weer. De rit was niet alleen lang, maar ook mooi. Zomaar hoge pieken in het landschap, soms een heel groen gebied, en later een steppeachtig landschap met niets erin. We rijden door het mijnbouwgebied, er worden kolen gewonnen, treinen vol. Maar wat belangrijker is... de zon schijnt... heerlijk! Na drie dagen regen verwelkom ik elke zonnestraal.

Maandag 15 mei, Naar Sapphire gegaan en wat "fossicking" gedaan. Oftewel " doin' a bucket" . En wat is dat dan? zal je je afvragen...

Je krijgt voor 6 aus dollar een emmer vol met zand en stenen en een zeef (grof en fijn) en een pincet met een klein bakje. Daarmee ga je aan de slag... je kiepert de grote blokken eruit, daarna zeven, wassen, wassen, wassen, en dan begint het echte werk. Het zoeken van safieren en sirkonen. Je kiepert de zeven om op een tafel en hangt erboven met je neus om die glimsteentjes te vinden. En als je je best doet heb je een busje glimmertjes als je emmer leeg is.

It was really fun!

Zal ik ze in een armbandje laten zetten?

kikkertje

Posted at 10:52, 17/5/2006

Zaterdag 13 mei

Er zat een klein kikkertje, zo groot als het laatste kootje van mijn duim, op de ruit van de camper... aan de binnenzijde! Omdat ik niet weet wat voor kikkertje het is (giftig of niet) heb ik het dus maar in een bekertje gevangen, deksel erop, en het naar buiten gebracht.

Eerder al zat er een kikkertje aan de buitenzijde van de ruit. Daarvan konden we goed de zuignapjes aan zijn pootjes zien.

Er staat nog steeds veel wind in Airlie, naar het reef varen is geen pretje met 25 tot 30 knopen wind, en kayakken kunnen we helemaal wel vergeten.

De hele dag door valt er regen, dat zijn geen buitjes meer tegen het stof! We blijven dus niet aan de kust maar rijden naar het binnenland.

"Gadver"

Posted at 10:49, 17/5/2006

Zitten we op de camping " wanderer" in Airlie (vergane glorie trouwens, veel stuk en oud), zegt Peter opeens: "Gadver!". Het kwam uit de grond van zijn hart. En wat blijkt... loopt er een joekel van een gecko over het terrein. De gecko stond op nog geen halve meter afstand van Peter's blote, in sandalen gestoken voeten. Foto maken natuurlijk, want dit soort bezoek ontvang je niet elke dag. Later kwam hij nog een paar keer terug, waarbij Peter hem goed in de gaten hield.

Airlie Beach

Posted at 10:43, 17/5/2006

12 mei, we zijn in Airlie Beach aangekomen. Nou ja... beach... drie minescule strandjes en een groot kunsmatig lagoon langs de kust.

Airlie is vooral een backpackersoord. 's Avonds veel lifemuziek in de bar's, overdag aan het water hangen, zeilen rond de Whitsunday Islands of ander vertier (of gewoon werken).

Gisteren was een mooie dag, met veel wind, en vandaag is daar regen bijgekomen. Al met al zijn die buitjes niet zo erg, ik vind het veel erger dat er veel wind staat (25-30 knopen). We willen een hele dag met een georganiseerde tour mee kayakvaren, maar de organisator blaast het af vanwege de wind. Niet zo gek, ik zou zelf ook niet gaan, helemaal niet met mensen waarvan je niet weet hoeveel kayakervaring zij hebben.

Dus vandaag niet peddelen, morgen ook niet, misschien zondag?

En anders gaan we verder zuidwaarts. Dan moeten we nog eens terug komen voor kayakken en het rif! Goede reden om de volgende reis alweer te plannen...!

Eindelijk weer Internet

Posted at 10:41, 17/5/2006

Eindelijk hebben we weer een Internetmachine gevonden. We zijn in het binnenland en daar zijn ze niet wijd verspreid! En deze computer doet het ook nog eens naar genoegen, zodat ik waarschijnlijk minder spelfouten maak.

Whitsundays

Posted at 11:36, 11/5/2006

Donderdag 11 mei... Ellen, gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een fijne dag van!

Het is een stralende dag, Gewoon jammer om die vor reizen te gebruiken. Maar onze huidjes willen een beetje rust, het zonnebad van gisteren hebbe we iets onderschat! Op naar Airly Beach, In The Whitsundays. Ondrweg bij een fruitbarn wat fruit gekocht, ook een vanilla-apple. Wat is dat nou weer? Een lelijk ding maar volgens de verkopster erg lekker, een beetje zoet. Je eet de schil niet (krokodillehuidstructuur) en de pitjes moet je uitspugen. We gaan het merken straks. En ananas groeit niet aan een boom, zoals ik altijd heb aangenmen, maar in het veld als een kool!

Oase in Rolling Stone

Posted at 11:31, 11/5/2006

9 mei.

Met de camper hebben we een plaatsje gevonden op een camping even boven Rolling Stone, meteen aan de oceaan. De bomen staan hier in de oceaan en er wrdt gewaarschuwd voor kroko's! Die kunnen zich ophouden in de mondingen van rivieren en kreken. We zitten tussen de moerassen en kreken.... dus! Het plan was hier alleen te overnachten en de dag erop door te reizen, maar het bevalt ons hier prima. En het weer werkt ook weer mee. We hebben woensdag 10 mei helemaal niets anders gedaan dan ons vermaken... zwemmen (in het zwembad vanwege de stingers in de oceaan) zonnebaden, schelpen gezocht, rondje lopen en kangoeroe's gezien, maar ook giftige kikkers en natuurlijk gekko's. Die zijn overal. BBQ, hoe kan het anders. Heerlijke dag op een heerlijke camping. Maar ze hadden er geen Internetaansluiting!

A goddes in Queensland

Posted at 11:28, 11/5/2006

Enjoy the sun, drinking gingerbeer, eating mangoes, eating macadamia's... EH..! wat zitten er veel calorieen in macadamia's! Heel slecht voor mijn gewicht! Maar wel lekker!

Royal Flying Docters en krokodillen

Posted at 11:22, 11/5/2006

Dinsdagochtend, voordat we zuidwaarts gaan, hebben we eerst een bezoek gebacht aan de Royal Flying Docter Service Cairns. Museum en film, en een vliegtuigje dat ze vroeger hebben gebruikt. Uitleg erbij en natuurlijk een souvenirshop. Was leuk om te zien. Daarna naar zuid! Bij Innisfail zie ik een bord met " CrocodileFarm" . En daar zijn we dan ook heengegaan. Gaaf! Drie jaar oude kroko's worden 'geoogst' voor leer en vlees. Er lag een 60 jaar oude vetzak en het verbaast mij dat zijn poten hem nog willen dragen! Volgens de farmer verplaatst hij zich regelmatig. Alle kroko's lagen in de zon, met hun bek wagenwijd open. Na de dagen met regen lagen ze allemaal energie op te doen. Zonne-energie wel te verstaan! Aan het eind van de tour kwam de farmer met een slang aan, om om je nek te hangen. Nee, bedankt, maar een slang hoef ik niet. Een baby-kroko wel! Toen ik hem zag kon ik geen nee zeggen (die kroko ook niet want zijn bek was dichtgetaped). Wat is zo'n korko-huidje zacht... als een babyhuidje!

Kuranda Scenic Railway

Posted at 11:16, 11/5/2006

Maandag 8 mei, het regent in Cairns. Het waait teveel voor een trip naar het rif, jammer genoeg! Dus iets anders gezocht om te doen. Met een oude trein bergop naar Kuranda. Onderweg veel mooie lookouts, tropisch regenwoud, watervallen en vergezichten over Cairns en omgeving. Kuranda heeft veel winkeltjes en artstudio's Ook aboriginalkunst en didgeridoes. Alles wat ik de dag ervoor had gepind hebben we er de dag doorheen gejaagd! We moeten niet zoveel van deze dagen hebben... gaat te hard! Het regent nog steeds en beetje, en met een temparatuur van 26 graden lijkt het al snel op een warme douche! De regen jaagt ons terug naar het zuiden, ondanks dat men zegt dat Cape Tribulation erg mooi is.

Innisfail en Cycloon Larry

Posted at 11:12, 11/5/2006

7 mei, onze tocht naar Cairns gaat dor Innisfail. Al ver voordat we dat stadje hebben bereikt zien we het al... Een bord " Storm Damage Area" en dat staat er niet voor niets! Alle bomen op de highway zijn al opgeruimd, maar er staat geen verkeersbord meer overeind. Zelfs de knipperlichten van de spoorwegovergangen liggen omver. Halve bomen staan nog overeind, heel veel hout ertussenin. Een troosteloos gezicht. Later zien we ook daken van huizen liggen, en verder de huizen zonder dak. Veel daken zijn afgedekt met felgekleurd plastic. De kruinen van palmbomen zuin in de war, geen bananenoogst dit jaar!

veel stof

Posted at 11:08, 11/5/2006

6 mei naar Townsville gereden. Het bleef regenen. Vanuit Townsville was er op dat moment geen tour nr het rif... te weinig animo vanwege het weer. We zijn de dag erop dus verder gegaan, in de hoop beter weer te treffen. 7 mei in Cairns angekomen. Hele afstanden afgelegd in twee dagen! Bleh! Het regent... een buitje tegen het stof. En ze hebben hier veel stof!

Lookout

Posted at 16:50, 6/5/2006

Een half uur ten noorden van Bowen zijn we een pad opgereden die wordt aangeduid met " scenic lookout". Altijd leuk, die lookouts.

twee kilometer steil klimmen naar de top van de berg midden in een vlak landschap. op de berg staan twee telecommasten.

inderdaad mooi uitzicht, maar voor we er waren was ons uitzicht even niet zo rooskleurig!

de camper trok het niet meer in zijn tweede versnelling, en reed achteruit dwars door de handrem heen. Dus moest peter met twee voeten drie pedalen bedienen. het zweet stond hem op z'n rug (door de airco heen). Voor we bergop gingen, zakten we eerst enkele meters bergaf... achteruit.

En of dat stijl was! Alles wat los op het dashboord lag kwam naar beneden.

Kookaburra in de mist

Posted at 16:47, 6/5/2006

6 mei.

op het moment dat ik mijn ogen opendoe weet ik het al. geen geluid, alleen het druppen uit de bomen. het is mistig, en hoe! we staan gewoon in de wolken!

Onderweg naar het toiletgebouw zie ik hem zitten! In het prieel. het is wat vaag, maar hij zit er echt.... een kookaburra in de mist

onderweg naar het noorden... volgens mij moeten we voor zonneschijn naar het zuien! De temperatuur is goed....

er lag een door varken op de weg. Ik verwacht hier alles op de weg, maar geen varken!

Eungella

Posted at 16:40, 6/5/2006

Donderdag 4 mei reden we door het landbouwgebied naar Eungella national Parc. De suikerrietvelden werden doorsneden door een netwerk van spoorrails. De teintjes gebruiken ze om de oogst naar de fabriek te vervoeren.

over een steile en slingerende weg kwamen we in Eungella aan, een mooi groen gebied, vooral regenwoud maar er staan ook koeien. En een lekkere yoghurt die in Eungelle wordt gemaakt!

twee dagen hebben we gewandeld in het national parc. Door het regenwoud en langs de broken river. varens, palmbomen en allerlei andere begroeiing, volgels, en flying foxes (vliegende honden). vlienders met oranje vleugels die voor je uit vliegen en je de weg wijzen. verdwalen kun je er niet... er is een pad en daar mag je niet af!

Tijdens beide wandelingen begon het te regenen. na de laatste wandeling ging de kraan pas echt goed open!

Voor zonsondergang de platypus in het wild gespot! Raar beest is dat eigenlijk.

Is het een vis? nee, want geen schubben en vinnen

is het een reptiel of amfibie? nee, want is warmbloedig

het legt eieren, is het dan een vogel? nee, het heeft wel een snavel, maar geen vleugels en veren.

Is het dan een zoogdier? Tja... ik denk van wel. het zoogt haar jongen als ze uit het ei zijn.

De wolken kwamen de berg opgevlogen. het is koel hier, en erg vochtig.

van de wandeling heb ik twee tekenbeten overgehouden. waarom heb ik dat nou altijd?