Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Excursieweek




Dag 3/4: Limburg

Posted at 21:50, 2/11/2009

Om 10 uur werden we Op Station Maastricht verwacht. Hier stond een bus die ons naar het Provinciehuis van Limburg bracht. hier werden we ontvangen door Andre Hassink die een college ging houden over de rol van de Provincie. Hij legde erg uitgebreid en duidelijk uit wat men doet bij de Provincie en algemeen over de structuurvisie, beleid en planvorming met andere partijen. De bevolkingskrimp is een erg groot probleem in Limburg. Hier werd uitgebreid over gesproken. Hierna gingen we met de bus naar gemeente Heerlen. We kregen een lezing over de gemeente en omliggende stedelijke regio genaamd Parkstad. Onderwerp was verloedering door bevolkingskrimp in Parkstad en we gingen na deze lezing zelf de wijken in om het probleem van dichtbij te zien. Toen zijn we naar Kerkrade gegaan op de grens van Nederland/Duitsland. Een erg apart taffereel om aan de ene kant van de straat duitse huizen en aan de andere kant Nederlandse te zien. Dit gezien te hebben gingen we naar het duitse Aken waar we wat hebben gegeten.

Na slecht geslapen te hebben in Vijlen zijn we terug naar Maastricht gegaan waar we een uitgebreide rondleiding door de historische stad kregen. Ik vond de rondleiding wel interessant maar de groep was iets te groot. het leuke vond ik dat je heel goed kon zien dat maastricht ervoor had gekozen om oud/historisch en nieuw te koppelen. moderne functies in ouderwetse gebouwen en architectonisch mooie gebouwen die passen in hun omgeving. de route die we liepen was interessant en ik heb best wat geleerd. Maar ik had liever een gids die kon vertellen over het planologisch aspect dan over kerken.(Wat misschien wel interessant was is dat er onder dit plein een grote parkeerruimte ligt)

Eigenlijk was het de bedoeling dat we hierna zelf de route af moesten maken maar ik voelde me erg beroerd dus ben direct naar het station gegaan en heb de trein naar huis gepakt waarna ik een week lang ziek op bed heb gelegen.


Dag 2: Amsterdam

Posted at 20:52, 20/10/2009

We moesten om 10 uur verzamelen op station Amsterdam Bijlmer Arena. Een groot station gesitueerd vlakbij de Arena. Een strak station met een moderne transparante "look". Naast de Arena is een grote woonboulevard met een ruim opgezet zakencentrum. Erg gunstig gelegen met name door de infrastructuur er omheen. hierna liepen we door de Poort richting de Bijlmer. Het viel me gelijk op dat voetgangers en auto's gescheiden waren door hoogteverschillen in het gebied. De voetgangerspaden liepen onder het niveau van het wegennet. Voor hulpdiensten zoals brandweer en ambulances is dit wat minder fijn dan voetgangers lijkt me.De Bijlmer staat bekend als een probleemwijk. Dit komt mede door de vele "honingraat " vormige hoogbouw. Het zijn lelijke kille gebouwen. Toen we aan het begin van de bijlmer waren liepen we door een moderne nieuwbouw wijk. je zag dat ze de boel goed op de schop hebben genomen. De openbare ruimte zag er goed en verzord uit. Alle huizen hebben tuinen, en tussen de rijen in zijn hier en daar speeltuinen en groenstroken. Helemaal niet zoals je in een "achterstands" wijk zou verwachten. Daarna liepen we richting enkele van de beruchte Bijlmerflats. Je zag enkele die vervallen waren en anderen die werden opgeknapt door ze verschillende kleuren en contrast met de omliggende gebouwen te geven. Ook een paar stonden op het punt gesloopt te worden. De reden dat ze niet allemaal gesloopt worden is denk ik omdat ze dat aantal woningen niet in laagbouw kunnen vervangen.

Daarna gingen we naar het infocentrum van de Noord-Zuidlijn. Een enorm project dat veel problemen is tegen gekomen in zijn proces. Na een presentatie en uitleg over de Noord-Zuidlijn liepen we met de gids naar het station en liet ze zien hoe het systeem onder het station in elkaar zat en watvoor problemen ze zijn tegen gekomen. De gids liet ons ook zien hoe er wordt gemeten of geen enkel gebouw in amsterdam verzakt. Dit gebeurt door middel van een spiegeltje op elk gebouw, die licht van een monitor terugkaatst. Verzakt een gebouw, dan zakt het spiegeltje en krijgt de monitor geen signaal meer en dan moeten ze de boel stilleggen. Hierna hebben we de trein naar Breda gepakt en was dag 2 van de excursieweek voorbij.


Dag 1: Rotterdam

Posted at 20:10, 19/10/2009

Dag 1: Rotterdam

We kwamen om 10.00 uur aan op station Rotterdam Centraal, om gezamenlijk richting het CIC(City Informatie Centrum) te lopen. We liepen langs een enorme bouwput waar het nieuwe Centraal Station uit moet ontstaan. Ik vond het interessant hoe ze de omsluiting hadden geregeld en het tijdelijk CS een plekje hadden gegeven voor het station.

We zijn door de binnenstad langs de coolsingel gelopen langs het stadhuis, een erg functioneel deel van de stad. Aangekomen bij het CIC kregen we uitgebreide informatie over de geschiedenis van de stad, en hoe het zich als handelsstad door de tijd heen ontwikkelde. Het was interessant om de maquette te zien omdat je dan een goed beeld had van wat de stad was voor de oorlog en hoe de stratenpatronen na de oorlog compleet veranderd zijn. Een stad als deze is wat dat betreft uniek.

Daarna zijn we naar de Kop van Zuid gelopen. Toen we over de erasmusbrug liepen zijn we even gestopt om de stad met zijn ligging aan de Maas goed te kunnen bekijken. Het was leuk om te herkennen waar de meneer bij CIC het over had te kunnen aanschouwen. Als je terugkeek kon je de “boompjes” zien en alles wat er daarna omheen gebouwd is.

 En als je vooruit keek zag je de nieuwe hoogbouw op de Kop van Zuid. indrukwekkende gebouwen die een statement maken(Montevideo en het Nieuwe Luxor), gecombineerd met oude gebouwen als Hotel New York. In de toekomst zullen hier nieuwe gebouwen uit de grond gestampt worden.

We werden om 1 uur verwacht in het Infracentrum waar we een uitleg kregen over het nieuwe Rotterdam Centraal en alle werkzaamheden daaromheen. Dit vond ik erg interessant mede omdat ik geen flauw idee had dat het zo’n immens project was. Ik vond het aspect van de groene strook richting het centrum heel interessant en modern opgelost.

 Hierna gingen we een kijkje nemen zodat je nog een beter idee kreeg van wat voor omvang het project is. Het deed me beseffen wat voor een planning erbij komt kijken en hoe strak alles aan moet sluiten op elkaar. Omdat er zoveel verschillende werkzaamheden naast elkaar zijn is het van cruciaal belang dat niks vertraging oploopt om de rest ook niet te vertragen. Na het zien van het mooie nieuwe “transparante”metrostation zijn we naar huis gegaan.

Hosting door HQ ICT Systeembeheer