Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Pww 2D samenvattingen

Home - Profile - Archives - Friends

Samenvatting Wiskunde hoofdstuk 8

Posted on 29/6/2006 at 18:32 in Samenvattingen - 0 Comments - Post Comment - Link

Wiskunde samenvatting Hoofdstuk 8

Gemaakt door : *_> Anes Kadic =)

 

 

Inhoud berekenen

Inhoud balk        = opp grondvlak × hoogte , lengte × breedte × hoogte

Inhoud prisma    = opp grondvlak × hoogte , lengte × breedte × hoogte

Inhoud cilinder   = pi × straal² × hoogte

Inhoud piramide = 1¬ 3 × opp grondvlak × hoogte ( 1¬ 3 = éénderde )

 

 

 

Vergroten en verkleinen

K is de vergrotingsfactor,

k = lengte beeld :  lengte origineel = B : A

A is origineel en B is het beeld, dus als A 2 is en B 4 dan doe je,

k = 4 : 2 = 2   

voorbeeld, je hebt 2 bomen boom A en boom B.

Boom A is 5 cm en boom B 25 cm, dus dan doe je k= 25 : 5 = 5,

dus dan is de vergrotingsfactor 5,

 omdat boom B 5 keer zo groot is als boom A.

 

 

 

Van oppervlakte naar vergrotingsfactor.

Is bij een vergroting de oppervlakte p keer zo groot,

dat is de vergrotingsfactor wortel p

(wortel is gwn dat tekentje vn de wortel)

 

Voorbeeld, als  bij een foto van 9 bij 6 cm een vegroting wordt gemaakt,

van 3 keer doe je,  opp beeld = 3 × opp origineel, dus k= wortel 3

lengte van de vergroting = wortel 3 × 9 = 15,6 cm en breedte van de vergroting = wortel 3 × 6 = 10,4 cm.

 

Hopelijk snap je er wat van, BUITNLANDER =) =P


Vragen Geschiedenis 6.5

Posted on 29/6/2006 at 12:22 in Testen - 0 Comments - Post Comment - Link

Dit zijn NIET de echte vragen voor het PW maar gewoon maar een testje!!

 

Leer eerst paragraaf 6.5 en maak dan de vragen:

 

Wat dachten de mensen vóór 1800 over afrika(blz 38)

 

Waardoor veranderde dat na 1800( blz38)

 

wie financierde vaak de expedities naar afrika(blz38)

 

noem drie bekende ontdekkingsreizigers(blz38)

 

wat waren zendelingen( blz41)

 

wie werden naast zendelingen en avonturiers ook door de regeringen naar afrika gestuurd(blz38)

 

wat zochten de europese landen in afrika( blz 38)

 

Op welke twee manieren probeerden ze de landen te veroveren( blz 38)

 

Welke twee landen liepen elkaar in de weg(blz 38)

 

Welk deel wilde frankrijk veroveren en welk deel wilde groot brittanie(blz38)

 

Rond 1900 was afrika verdeeld. Noem op wie welke landen of delen van afrika had veroverd(blz 38)

 

Welke twee afrikaanse landen bleven onafhankelijk( blz 38)

 

Wat was het gevolg op economisch gebied van het imperialisme in afrika( blz38)

 

Wat was het gevolg op politiek gebied(blz 38)

 

Wat was het gevolg op cultureel gebied( blz 39)

 

Sorry voor de spelfouten. Heb je sommige vragen fout beantwoord leer dan nog eens en probeer het opnieuw.. doe dat net zo lang tot je alle vragen goed hebt. Dit is een heel algemene test en als je alles goed hebt wil dat niet zeggen dat je een 10 haalt op je pw. Voor meer vragen kijk op de geschiedenissite... het adres staat in je werkboek en tekstboek. 6.6 Komt later. Heb jij een goede samenvatting van geschiedenis.. doe de andere 2ders een plezier en stuur mij een mail op domistoverink@hotmail.com of druk op comment (boven dit bericht) en plak de samenvatting daarin.

 

Groetjes Dominique.


Vragen Geschiedenis 6.1 tm 6.4d

Posted on 29/6/2006 at 12:12 in Testen - 0 Comments - Post Comment - Link

Dit zijn NIET de echte vragen voor het PW maar gewoon maar een testje!!

 

Ik heb geen samenvatting.. geschiedenis moet je (nu nog.. het kan zijn dat ik nog een samenvatting krijg) zelf leren. Maar als je het dan goed geleerd hebt dan heb ik hier wat testvragen voor je.

 

Leer eerst 6.1 en 6.2 en beantwoord dan deze vragen:

 

Waarom werden nederland luxemburg en belgie 1 staat   ( blz 30)

 

Noem 4 verschillen tussen noord(nederland) en zuid(belgie)   (blz30)

 

Beschrijf de Belgische opstand en zeg ook wanneer die begon enzo (blz 30)

 

Welke musical lokte de belgische opstand uit en waar vond die musical plaats( blz 30 en bron 8)

 

Wie werd nieuwe belgische koning en wanneer( blz 30)

 

Wanneer erkende willem 1 belgie( blz 30)

 

Wat is nationalisme en wanneer ontstond dat in europa( Blz 30 en blz 41)

 

Wat is pattriotisme( blz 41)

 

Wat is propaganda( blz 41)

 

Wat heeft koninginnedag met het nationalisme te maken( blz 31)

 

Wie schreef het boek: oorsprong der soorten( blz 32)

 

 Wat schreef hij in dat boek ( blz 32)

 

Wat is een volk( blz 32)

 

Wat is natievorming (Blz 42 en 32)

 

Waarom waren nationalisten vaak ook heel patriottisch (Blz 32)

 

Wanneer ontstond de duitse staat en wanneer de italiaanse( blz 32)

 

Wie zorgde voor de duitse eenwording(blz 32)

 

Waar voerde hij oorlogen tegen om ervoor te zorgen dat het duitse volk een eigen staat kreeg( blz 32)

 

Waar en wanneer werd duitse staat uitgeroepen( blz 32)

 

Beschrijf hoe Italie één volk werd( blz 32)

 

Wie werd de koning van het verenigd italie ( blz 33)

 

Had je alle vragen goed?? Ga dan 6.3 en 6.4 leren. Had je er wat fout.. leer nog eens en probeer dan dezelfde vragen nog eens te beantwoorden net zo lang tot je alles goed hebt. Leer dan 6.3 en 6.4 en beantwoord deze vragen.

 

 

Wanneer werd decaration of independence getekend( verklaring van onafhankelijkheid) blz 34

 

Wie tekenden die verklaring ( blz 34)

 

Wat is een federale staat ( blz 34)

 

Wat zochten de immigranten in amerika ( blz 34)

 

Al die immigranten hadden hun eigen cultuur, godsdienst en dergelijke. Ontstond er uit die smeltkroes van volken wel een nationalistisch amerika? Blz 34)

 

Waardoor ontstond in 1861 de amerikaanse burgeroorlog( blz 34) noem de drie belangrijkste factoren die aan het ontstaan van de burgeroorlog bijdroegen( blz 34)

 

Was abraham lincoln tegen de uitbreiding van de slavernij? Blz 34)

 

Wie won de burgeroorlog en waarom wonnen die( blz 34

 

Wanneer was de oorlog voorbij? (blz 34)

 

Hoe noemen ze de noorderlingen in amerika.(blz 35)

 

Hoe bevorderde de  burgeroorlog het eenheidsgevoel tussen de amerikanen ( blz 35)

 

Wat is imperalisme(blz36)

 

Wat is kolonialisme(blz 41)

 

Welke periode was er sprake van kolonialisme(blz41)

 

Wanneer kwam imperialisme( blz36)

 

Wat zijn de motieven voor het imperialisme.noem er 3.(blz 36)

 

Welke landen probeerden in Azie kolonieen te veroveren( blz 36)

 

Welke landen veroverde frankrijk(blz 36)

 

Hadden de engelsen het goed geregeld in india? Blz 36

 

Bleven conflicten tussen al deze landen uit?blz 36

 

Waarom veranderde de invloed van de hollanders in de negentiende eeuw in indonesie(blz 36)

 

Hoe probeerden ze te bereiken dat indonesie een wingewest werd(blz 36)

 

Welk boek werd als protest geschreven( blz 37)

 

Hoe ondervond nederland tegenstand toen ze heel indonesie onder nederlands bestuur wilde krijgen(blz 37)

 

Ook nu geldt.. had je een vraag fout.. leer dan opnieuw en probeer de vragen nog eens te beantwoorden... doe dit net zo lang tot je alles goed kent. Dit is een globale overhoring en als je dit goed hebt hoeft dat nog niet te betekenen dat je alles kent.. voor meer vragen kijk op de site van geschiedenis voor een andere test... (voor het adres kijk in 1 van je werkboeken of in 1 van je tekstboeken).

 

6.5 en 6.6 komen later ennuh sorry voor de spelfouten maar het gaat natuurlijk om de vraag en niet of alles keurig met hoofdletter is geschreven. Veel plezier ermee.. en heb je zelf nog een goede samenvatting van geschiedenis.. doe de 2ders een plezier en mail hem mij. domistoverink@hotmail.com en klik op Comment.. boven het bericht en plak hem daarin.

 

Groetjes Domi!!


Verzorging samenvatting Kleding 8.2

Posted on 27/6/2006 at 19:18 in Samenvattingen - 0 Comments - Post Comment - Link

8.2 Kijk ook eens op het etiket

 

Merkkleding…

Op de etiketten die je in kleding aantreft vind je informatie over de maat, het merk, de grondstoffen waarvan het kledingstuk gemaakt is en de behandeling die het kledingstuk nodig heeft.

Het merketiket is soms zo opvallend aangebracht dat je levende reclame bent.

Merkkleding is vaak heel erg in en soms hoor je niet bij de groep als je niet de juiste merkkleding draagt. Maar merken zijn ook vaak heel duur en veel jongeren kunnen dit niet betalen. Daardoor wordt er met de kleding geknoeid. Soms vind je kleding van een merk voor een goedkope prijs. Het is dan vaak niet echt en gemaakt van goedkope materialen!

Het grondstoffenetiket…

Het grondstoffenetiket bevat informatie over het materiaal dat in de kleding is verwerkt. De grondstoffen kunnen bijvoorbeeld afkomstig zijn van dieren (wol, zijde) of planten (katoen, linnen). Ook wordt er gewerkt met synthetische en halfsynthetische materialen (acryl, polyamide en viscose). Elke grondstof heeft verschillende unieke eigenschappen. Sommige zijn sterk en warm, andere kunnen warm gewassen worden, weer andere kreuken nauwelijks en sommige nemen de transpiratie goed op. Om van meerde goede eigenschappen gebruik te maken worden de materialen gemengd in de kleding. Een broek kan bijvoorbeeld 50% katoen, 50% acryl zijn.

Wol…

De meest voorkomende soorten wol zijn lamswol en scheerwol. Lamswol komt van lammetjes die voor het eerst geschoren worden. Deze wol is fijn, zacht en niet erg sterk. Scheerwol komt van schapen die al vaker geschoren zijn. Deze wol is sterker. Wol heeft poreuze ([=]doorlatende) vezels. Door de poreusheid en de natuurlijke krulling kan wol lucht vasthouden en water opnemen. Dit werkt warmte-isolerend. Een wolvezel bestaat uit schubben die over elkaar liggen. Bewerk je wol met warmte of vocht en wrijven de schubben tegen elkaar aan, dan gaat de wol vervilten. De vezels draaien in en elkaar en kunnen door de schubben niet terug. Het wordt hierdoor wel vaster van structuur. In de fabriek wordt dit expres gedaan om dikkere jassen/tapijten/dekens van te maken maar het kan ook per ongeluk gebeuren door te warm wassen, het wringen van een trui of het gebruiken van verkeerd wasmiddel. Hierdoor krimpt het kledingstuk en wordt het minder soepel.

Zijde…

Zijde is afkomstig van de zijderups. De rups spint een draad en maakt er een cocon van. Zo’n draad kan wel 900m lang worden. Zijde is een dure maar mooie stof met glans, het wordt vaak voor fijne kleding gebruikt.

Katoen…

Katoen is afkomstig van het zaadpluis van de katoenplant. Die groeit vooral in Noord Amerika, India, China en brazilie… de katoenvezels zijn ong 1 tot 4 cm lang. Hoe langer de vezels des te sterker het garen. Katoen kan makkelijk gesponnen worden door de lichte draaiing in de vezels. Katoen is sterk, goed wasbaar, neemt snel vocht op en zit lekker soepel.

De productie van katoen is milieuvervuilend. Bij het verbouwen wordt de bodem verontreinigd. Het bewerken van katoen, vooral het bleken en verven, veroorzaakt lucht en water verontreiniging. Er bestaat ook ecologisch katoen.

Linnen…

Linnen heeft veel eigenschappen die overeenkomen met katoen maar linnen is duurder en wordt daarom minder gebruikt. Linnen komt van de vlasplant. Linnen kan meer water opnemen maar is minder soepel en kreukt sneller door de dikkere celwand van de linnenvezels.

 

Blz 190 moet je zelf maar samenvatten.. geen zin meer in…


Samenvatting hoofdstuk 8 verzorging Omgaan

Posted on 27/6/2006 at 19:01 in Samenvattingen - 0 Comments - Post Comment - Link

7.1

Zolang je leeft heb je te maken met groepen. Deze kun je of wel uitkiezen je vrienden of niet uit kiezen je familie. Een groep wil vaak een doel bereiken. In grote groepen ontstaan vaak kleinere groepjes. Elke groep heeft zijn eigen regels. En iedereen hoort zich daar aan te houden. Hou je je hier niet aan dan heb je kans dat er wat van gezegd word of zelfs dat je niet meer bij de groep hoor. Reclamemakers maken reclames waarin word gezegd als je dit drinkt of eet hoor je er helemaal bij. De meeste jongeren zijn wel onzeker ze zijn bang dat ze er niet helemaal bij horen. Ze doen dan van alles om bij een groep te horen. Zoals kleren dit is geen probleem maar als de groep zegt dat je veel alcohol moet drinken word het al anders. Nee zeggen tegen een groep is moeilijk. Er zijn ook jongeren die niet bij een groep willen horen of worden buitengesloten. Bijvoorbeeld in een klas in dat geval is dat pesten. Iedereen doet hier aan mee zonder na te denken over de gevolgen. Iemand die een schooljaar lang gepest word kan daar zelfs ziek van worden of nooit meer naar school willen. Je kunt de wereld om je heen in drie kringen verdelen: De binnenkring: dit zijn de mensen die je dagelijks ziet je familie en je beste vrienden. Deze groep is er ook vaak voor je. De middenkring: dit zijn je vrienden van een sportclub of van school. En ook leraren en huisartsen enz. De buitenkring: dit zijn de mensen die je maar 1 keer in je leven tegenkomt bijvoorbeeld in de bus op het hulsbeek of op vakantie. iedereen heeft iemand nodig. Als je gepest word of je eenzaam voelt kan een goede vriend veel uitmaken. Je hebt ook mensen nodig voor je verzorging. Ieder mens is uniek door:  lichamelijk meisje of jongen uiterlijk, psychische je karakter en persoonlijkheid,  sociale omgeving het maakt veel uit of je uit een stad of een dorp komt, Persoonlijke ervaringen wat je mee hebt gemaakt BV het overlijden van een familie lid of iets heel leuks zoals vakantie dit alles maakt ieder mens uniek. 

7.2

Een vriendschap is heel belangrijk om je geaccepteerd te voelen. Je praat met vrienden over dingen waarmee je het met anderen nooit over zou hebben. Ook zal er wel eens ruzie zijn maar meestal sterkt dit de vriendschap zelfs aan. 1 op de 10 jongeren mist een relatie en 1 op de 5 vind het moeilijk contact te maken. Veel durven iemand die ze leuk vinden niet te benaderen omdat ze bang zijn , onzeker of verlegen. Door het leggen van contacten voel je wie je wel of niet prettig vind. Het grootste deel van tijd van jongeren word met vrienden besteed. Verliefdheid en verkering houden jongeren erg bezig. Moet je verkering hebben om er bij te horen? Niets is zo moeilijk als verliefdheid onder woorden te brengen. Voor de meeste in is verliefdheid een heerlijk gevoel. Je voelt je goed maar soms is het ook niet zo leuk en je bloost of word juist heel bleek.  Er zijn drie soorten van verliefd zijn.

Heteroseksueel: dat is dat een jongen/meisje op iemand valt van het andere geslacht.

Biseksueel: dit is dat je op een jongen en een meisje valt. Je vind ze allebei leuk.

Homoseksueel: dit is dat je op iemand valt van het zelfde geslacht.

In de pubertijd worden jongens meisjes nieuwsgieriger ze gaan anderen seksueel aantrekkelijk vinden. Ze willen iemand knuffelen, zoenen, strelen of misschien vrijen. Misschien wil je al met iemand naar bed of juist helemaal niet vanwege geloof of opvoeding. Het is belangrijk dat je weet hoever je wilt gaan. Iemand die gedwongen word bij seksueel contact door een familie lid. Kan veel verdriet veroorzaken. Als je zoiets mee maakt moet je hulp zoeken en niet blijven piekeren.

7.3

In de pubertijd verandert je lichaam.  De meeste meisjes krijgen rond hun 11ste tot 13ste rondere vormen en gaat er haar groeien onder de oksels en bij de geslachtsorganen. Bij de jongens gebeurt dit meestal van hun 12e tot hun 14e meer gespierde vormen. En ook haar onder de oksels en bij de geslachtsorganen. En sommige groeit er ook haar op de buik verder word van de meisjes jongens de stem zwaarder alleen bij de jongens erger dan bij de meisjes.

Meisjes en jongens worden in de pubertijd vruchtbaar. Jongens krijgen hun eerste zaadlozing en meisjes worden ongesteld. Vanaf nu kunnen meisjes zwanger worden. Elke maand gaat er een eicel naar de baarmoeder. Als deze niet bevrucht word gaat de eicel naar buiten met het slijmvlies van de baarmoeder naar buiten. Dit vocht waar ook bloed inzit word opgevangen door tampons/maandverband. Bij de jongens komt de eerste zaadlozing meestal in een droom. Een seksuele droom. Het is goed iets te weten van voorbehoedsmiddelen en veilig vrijen. Voorbehoedsmiddelen zijn middelen die ervoor zorgen dat een meisje niet zwanger raakt BV de pil en de condoom. Veel mensen denken dat het meisje bij de eerste keer niet zwanger kan raken dat is niet zo ze kan wel zwanger raken. En jongens kunnen de penis ook nier vlak voor de zaadlozing terug trekken want dan is het al te laat. Want er komt ook al voor de zaadlozing vocht uit de penis en daarin zitten ook zaadcellen. Je moet ook goed overleggen over wie de voorbehoedsmiddelen mee neemt.

 

Gemaakt door Skywalker..


Hoi hoi allemaal

Posted on 27/6/2006 at 18:58 in Anders - 0 Comments - Post Comment - Link

Hoi hoi allemaal.. ik heb dit blogje een beetje snel gemaakt voor de Pww van de 2D-ers op het TCC-Losser.. hier zul je samenvattingen vinden van alle pw'tjes en tips enzo. Heb je zelf nog een samenvatting.. reageer dan ff op 1 van de samenvattingen en plak hem daar in.. zouden we erg op prijs stellen..

 

KUsjes domi


samenvatting 8.1 Verzorging Kleding

Posted on 27/6/2006 at 18:56 in Samenvattingen - 0 Comments - Post Comment - Link

8.1 Het doel van kleding.

Functies van kleding…

Kleding beschermt het lichaam tegen zon, kou en regen. Welke delen bedekt worden hangt af van de tijd en cultuur waarin je leeft.

Kleding zegt iets over je persoonlijkheid. Ben je bijvoorbeeld Gothic dan draag je Gothic-kleding. Ook kan de kleding bepaald worden door de godsdienst.

Kleding wordt ook bepaald door de activiteiten die je doet. Bij de komende sportdag trek jij bijvoorbeeld niet je sexy rokje aan, maar je sportkleding. En bij het eindfeest kom jij niet in je gymbroekje aanzetten. Ook kun je aan kleding zien welk beroep diegene heeft.

Schoenen…

Ongeveer 150 jaar geleden was er nog geen verschil tussen de rechter en de linkerschoen. De schoen ging door het dragen goed zitten.Als je nu schoenen koopt moeten ze goed passen anders kun je last krijgen van gemene blaren, vervormingen van je voeten of zelfs rugklachten. Wanneer je een schoen koopt moet je er altijd eerst even mee lopen en een paar kniebuigingen maken. Zorg ook dat de tenen genoeg ruimte hebben want ze zwellen tijdens het dragen altijd iets op.

Mode…

Je kledingkeuze wordt in sterke mate bepaald door de mode.Doordat de mode steeds veranderd kopen mensen steeds nieuwe kleding, hierdoor gaat er veel geld om in de kledingindustrie.Voor die bedrijfstak is het belangrijk de kleding zo goedkoop mogelijk te produceren…Dit gebeurt meestal in lagelonenlanden door kinderen en vrouwen waar ze erg lang werken onder verschrikkelijke omstandigheden. Doordat de kinderen hier werken gaan ze niet naar school en leren ze geen lezen en schrijven.

Kleding en cultuur…

In Nederland zijn de verschillen in kleding tussen man en vrouw veel kleiner dan 50 jaar geleden. Ook het verschil tussen armen en rijken is vaak niet meer uit de kleding op te maken.

Verschillende culturen hebben het uiterlijk en kleding in Nederland beïnvloed. In sommige landen moeten scholieren een uniform dragen. Veel Nederlanders vinden merkkleding belangrijk. Het merkkaartje is vaak goed te zien op de kleding.

Kleding en geld…

Wanneer je kleding koopt zonder er bij na te denken of je het wel echt nodig hebt heet dit een impulsaankoop.

 


Hosting door HQ ICT Systeembeheer