Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
quest106 Home | Profile | Archives | Friends
verhalen over de Velomobiel Quest 106

Mijn fietsje.....14/10/2006

Mijn Velomobiel, de Quest No. 106

 

Tja, wat te vertellen over deze fiets. Sinds een jaar of vijf rijdt ik in dit type ligfiets, een gestroomlijnd driewielig model, waardoor je sneller rijdt dan met een ongestroomlijnd model, maar ook goed beschermd zit. In twee opzichten, zowel tegen de weersinvloeden als bij ongevallen. Van beide voordelen heb ik al mogen genieten. Regelmatig blijf ik droog als het buiten regent, en blijf ik warm als het buiten koud is.

Deze fiets is gebouwd in augustus 2004, en heeft momenteel, oktober 2006, 18.000 km. gereden. Deze fietsen worden gemaakt in Nederland, Dronten om precies te zijn, en wel bij velomobiel.nl. Even een fiets ophalen is er niet bij: Een goed jaar levert 50 fietsen op, meestal wat minder. Er staan nu 134 fietsen op de lijst dus dat is goed voor een wachttijd van plm. 2 1/2 a 3 jaar.

 

Van de inmiddels gebouwde fietsen zijn er twee die de 100.000 hebben gehaald. Die fietsen zijn gemaakt in resp. 2000 en 2002, wat betekent dat deze fietsen gemiddeld resp. 1800 en 1300 km/maand rijden. Ik doe het wat bescheidener, en rijdt plm. 700 km per maand, oftewel 8.500 per jaar.

 

 Eenmaal ben ik bij een flat finaal omgeblazen, maar dat was bij 30 km/h zodat ik op de kop nog een hele schuiver maakte. Dankzij de rolbar achter mijn hoofd bleef dit voor mij haast zonder schade, alleen een paaltje deelde een tik uit tegen mijn hoofd, wat een klein scheurtje betekende. Dit is gehecht, maar het had veel erger kunnen zijn bij deze snelheid.

 

De schade aan de fiets was ook overzichtelijk. Maar toch al gauw 900 euro. De fiets is dermate sterk gemaakt dat ik er zo verder mee kon rijden, maar er zijn wel oppervlaktescheurtjes ontstaan doordat de "motorkap" met het complete gewicht op de stoep knalde. Hiervoor ben ik verzekerd overigens. Inmiddels rijdt ik reclame voor de SP, (zie foto) en bij die spuitbeurt is de schade gelijk meegenomen.

 

Meestal rijdt ik gewoon naar mijn werk, van Zwolle noord via de N340 naar Dalfsen. Dat betekent 32 km-dag en dat is bij een 4/daagse werkweek dus per maand ruim 500 km. De rest bestaat uit boodschappen halen, toertochten, naar treffens gaan etc. Mijn maximale dagafstand is 300 km. geweest. Het hoogste punt is Winterberg, zoŽn 700 meter hoog.

 

Een voordeel van deze fiets is de ruimte om bagage in te ververen. Daarnaast is de fiets zo ontworpen dat de ketting helemaal binnendoor loopt, dus schoon en droog blijft. Dit zorgt ervoor dat de ketting tot 6 maal langer meegaat als bij een normale, open fiets. De wielen zijn alle drie eenzijdig opgehangen, waardoor je bij een lekke band simpelweg de oude band afneemt, de nieuwe oplegt, pompen en rijden maar weer. Thuis bekommer je je om het plakken. Het vervangen kost je 10 a 15 minuten.

 

Wel, dit is als eerste kennismaking. Ik zal wel vaker een verhaaltje plaatsen, dus tot dan.....

1 Comments | Post Comment | Permanent Link
Hosting door HQ ICT Systeembeheer