Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Hersenen In Actie

Home - Profile - Archives - Friends

Hersenen in Actie 14 september 2011

Posted on 14/9/2011 at 12:19 - 0 Comments - Post Comment - Link

We begonnen deze les met een herhaling over het kortetermijn- en langetermijngeheugen. Dit vond ik erg handig, omdat het dan weer aansluit bij wat we verder de les gaan leren.

We hebben ook geleerd over de 1-zorgroute en handelingsgericht werken. Dit was voor mij redelijk nieuw. Ik heb in mijn stage natuurlijk wel gezien hoe mijn mentor ongeveer te werk ging met kinderen die ergens moeite mee hadden of juist ergens heel goed in zijn. Maar ik had het nog nooit vanuit mijzelf gekeken, dus hoe moet ik dat als leerkracht straks gaan aanpakken en oplossen.

Ik heb geleerd dat je kinderen goed moet observeren en daarbij een individueel of groepsplan opstellen, zodat kinderen met achterstanden of juist voorstanden toch hun doelen kunnen behalen aan het eind van een les of een schooljaar. Ook heb ik geleerd hoe je tot zo'n plan kunt komen. Dat je eerst binnen school gaat kijken naar oplossingen en mogelijkheden, maar dat je ook hulp van buiten de school kunt vragen. Het is erg fijn om te weten dat je er als leerkracht niet helemaal alleen voor staat en dat er genoeg mensen zullen zijn die je overal bij kunnen helpen.

Ik zal in mijn stageklas zeker gebruik gaan maken van observeren, kijken wat kinderen nodig hebben. Ik vind het interessant om ervoor te zorgen dat ieder kind aan zijn behoeften komt en daar dan uiteindelijk ook resultaat van te zien in werkjes, toetsen etc. Ik wil ook in mijn stage, als daar de mogelijkheid voor is, veel met mijn mentor over de kinderen praten, zodat ik inzicht krijg in verschillen tussen kinderen en hoe je alle kinderen aan hun behoeften kunt voorzien.


Hersenen in Actie Taal 8 september 2011

Posted on 14/9/2011 at 12:14 - 0 Comments - Post Comment - Link

We hadden een hoorcollege van Taal van het project Hersenen in Actie. Het ging bij deze les over hoe we kunnen lezen met onze hersenen. Ik heb eerlijk gezegd van dit hoorcollege niet veel geleerd. Het was heel langdradig en niet interessant. Ik weet wel iets meer over de werking van hersenen, maar er waren in deze les veel moeilijke, nieuwe woorden die niet echt werden toegelicht. Ik moet daarom zelf thuis nog een keer de PowerPoint doornemen en ook op internet gaan kijken naar hoe de hersenen werken.


6 september 2011

Posted on 6/9/2011 at 14:03 - 0 Comments - Post Comment - Link

Na een tijdje in de file te hebben gestaan, kwam ik een kwartiertje te laat de klas binnen gelopen. Eerst begonnen we met een terugblik op gisteren. Dit vind ik erg fijn, omdat je zelf ook je hersenen weer even aan het werk zet en omdat je de rest van de stof daar weer aan kunt koppelen. In de intorductieles hebben we geleerd wat een mindmap is en hoe we een mindmap moeten maken. We moesten als huiswerk thuis eentje maken en meenemen naar school. Ik had al wel eerder van een mindmap gehoord, maar eigenlijk nog nooit echt mee gewerkt. Ik vind het voor mezelf niet heel erg handig, omdat het er bij mij chaotisch uitziet. Ik werk persoonlijk liever met punten (deze zijn ook terug te vinden in mijn mindmap).                                                                                                                                                                 Toch zou ik in mijn (stage) klas proberen gebruik te maken van mindmaps, omdat het voor sommige kinderen heel effectief werkt.

Daarna had Loes een filmpje aangezet over de werking van hersenen met zintuigen. Dit vond ik een erg interessant filmpje, omdat het heel duidelijk uitgelegd werd. Ook is dit leuk om in je eigen klas te laten zien in de bovenbouw.

Ik wist al wel een aantal dingen over de hersenen, maar ik wist nog niet precies hoe alles in elkaar zit en dat vind ik wel interessant om te weten en te leren. Zo wist ik nog niet dat in de linker hersenhelft vooral de cognitieve dingen zitten en in de rechter hersenhelft vooral het creatieve.

We hebben ook nog een stukje geleerd over neuronen, dendrieten, axon en neurotransmitters. Een aantal medestudenten moesten dit voordoen voor de klas. Dit is een leuke manier van leren, niet alleen voor ons maar ook om dit als voorbeeld te gebruiken voor als we dalijk zelf voor de klas staan.

Als laatste opdracht kregen we een methodeles mee. We moesten kijken of deze les hersenvriendelijk genoeg was en wat we eraan konden veranderen, zodat de les hersenvriendelijk(er) is.                            Mijn groepje had een les over het oplossen van conflicten. De kinderen zouden volgens de methode huiswerk mee naar huis krijgen over dieren die allemaal een conflict anders oplossen. Ze moeten dit thuis met hun ouders maken. Wij hebben dit veranderd tot een lesje in de klas. Eerst gaan we naar voorkennis van de kinderen vragen: ervaringen, wat zou jij doen etc...    Daarna maken we met de kinderen een mindmap over conflicten oplossen. Als laatste leek het ons leuk om de kinderen situaties na te laten spelen. Zo wordt het beter onthouden.

 

Ik heb de afgelopen 2 lessen al veel geleerd. Vooral omdat ik het een interessant thema vind, maar ook omdat het interessant gebracht wordt. Er werd tijdens deze 2 lessen veel afgewisseld: van filmpjes, uitleg, werken etc. Dit werkt inderdaad heel goed voor je hersenen! En is een goed voorbeeld van hoe wij les kunnen/ moeten geven voor de klas!

 

 


Hosting door HQ ICT Systeembeheer