Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Hersenen In Actie

Home - Profile - Archives - Friends

6 september 2011

Posted on 6/9/2011 at 14:03 - Post Comment

Na een tijdje in de file te hebben gestaan, kwam ik een kwartiertje te laat de klas binnen gelopen. Eerst begonnen we met een terugblik op gisteren. Dit vind ik erg fijn, omdat je zelf ook je hersenen weer even aan het werk zet en omdat je de rest van de stof daar weer aan kunt koppelen. In de intorductieles hebben we geleerd wat een mindmap is en hoe we een mindmap moeten maken. We moesten als huiswerk thuis eentje maken en meenemen naar school. Ik had al wel eerder van een mindmap gehoord, maar eigenlijk nog nooit echt mee gewerkt. Ik vind het voor mezelf niet heel erg handig, omdat het er bij mij chaotisch uitziet. Ik werk persoonlijk liever met punten (deze zijn ook terug te vinden in mijn mindmap).                                                                                                                                                                 Toch zou ik in mijn (stage) klas proberen gebruik te maken van mindmaps, omdat het voor sommige kinderen heel effectief werkt.

Daarna had Loes een filmpje aangezet over de werking van hersenen met zintuigen. Dit vond ik een erg interessant filmpje, omdat het heel duidelijk uitgelegd werd. Ook is dit leuk om in je eigen klas te laten zien in de bovenbouw.

Ik wist al wel een aantal dingen over de hersenen, maar ik wist nog niet precies hoe alles in elkaar zit en dat vind ik wel interessant om te weten en te leren. Zo wist ik nog niet dat in de linker hersenhelft vooral de cognitieve dingen zitten en in de rechter hersenhelft vooral het creatieve.

We hebben ook nog een stukje geleerd over neuronen, dendrieten, axon en neurotransmitters. Een aantal medestudenten moesten dit voordoen voor de klas. Dit is een leuke manier van leren, niet alleen voor ons maar ook om dit als voorbeeld te gebruiken voor als we dalijk zelf voor de klas staan.

Als laatste opdracht kregen we een methodeles mee. We moesten kijken of deze les hersenvriendelijk genoeg was en wat we eraan konden veranderen, zodat de les hersenvriendelijk(er) is.                            Mijn groepje had een les over het oplossen van conflicten. De kinderen zouden volgens de methode huiswerk mee naar huis krijgen over dieren die allemaal een conflict anders oplossen. Ze moeten dit thuis met hun ouders maken. Wij hebben dit veranderd tot een lesje in de klas. Eerst gaan we naar voorkennis van de kinderen vragen: ervaringen, wat zou jij doen etc...    Daarna maken we met de kinderen een mindmap over conflicten oplossen. Als laatste leek het ons leuk om de kinderen situaties na te laten spelen. Zo wordt het beter onthouden.

 

Ik heb de afgelopen 2 lessen al veel geleerd. Vooral omdat ik het een interessant thema vind, maar ook omdat het interessant gebracht wordt. Er werd tijdens deze 2 lessen veel afgewisseld: van filmpjes, uitleg, werken etc. Dit werkt inderdaad heel goed voor je hersenen! En is een goed voorbeeld van hoe wij les kunnen/ moeten geven voor de klas!

 

 


« Last Page :: Next Page »
Hosting door HQ ICT Systeembeheer