Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
RALLYALBANIA

Description




My Links

» Home
» My Profile
» Weblog Archives
» Friends

CROSS MEE MET DE RALLY IN ALBANIE

CROSS MEE MET DE RALLY IN ALBANIE

.

FONS: Hier proberen we per dag wat nieuws over de Rally te vertellen.

Mits we daartoe in staat zijn.

.

JAN......HET WAS EEN ZWARE RALLY IN EEN PRACHTIG LANDSCHAP

 

Route 2010

RALLY SCHEDULE

Day 1, June 5, (Saturday)
in Parc Ferme situated in Tirana, the teams will be called for technical scrutiny and administrative
checks, followed by an “Opening Event” planned in the city center.

Day 2, June 6, (Sunday)
the first competitive Superspecial stage will be run. It will be 4 km of timed track that will
establish the starting order and also will be added to the total time.

Day 3, June 7, (Monday)
Stage one, will be a long stage. Sandy beaches and navigation will be the foreword of the rally in
this first day along the coast with gravel and asphalt connections from Tirana to Himara.

Day 4, June 8, (Tuesday)
Stage two, is a loop stage, Himara-Himara, short but technical and in a very rough terrain.

Day 5, June 9, (Wednesday)
Stage three, Himara-Pogradec, will be a long and very demanding stage in navigation skills and
physical endurance. After some high altitudes mountain paths, it will finish right in the shore of
Ohrid Lake in the city of Pogradec.

Day 6, June 10, (Thursday)
Stage four, is again a loop stage, Pogradec-Pogradec.
An easy and relaxing stage with a short special section.

Day 7, June 11, (Friday)
Stage five, Pogradec-Tirana, will be the hardest stage of all the rally. High altitudes, mud lanes,
deep forests, rocky paths and tricky navigation in some of the most remote areas of Albania.

Day 8, June 12, (Saturday)
Stage six, the final stage, Tirana-Tirana. This is the last and deciding stage. Short but everything
can happen in the hills and muds around Tirana. Old villages, river beds, mud and dust, will be
the landscape of the final kilometres

 

Specials over het strand

 

 ZWAAR, LANGE ETAPPES AFGEWISSELD MET PITTIGE SPECIALS


Posted: 00:59, 1/6/2010
Comments (1) | Add Comment | Link

DINSDAG 1 JUNI VERTREK

Dinsdag 1 juni, vanmorgen is de bus met 3 man JAN, RUUD en SVEN vertrokken voor een reis van ongeveer 3 dagen naar Albanie.

5 motoren, rallykisten, en verdere bagage, er is een reserve motor van Sven.

Op sommige dagen als het bivak 2 dagen op dezelfde plek is kan Sven met de motor en rugzak met evt. spullen misschien als schaduw rijder fungeren, maar dat zien we ter plaatse of dat mogelijk is.

Andere dagen rijd hij dan met het konvooi mee naar de volgende etappe plaats.

En met 2 man FONS en Jan vliegen we  op vrijdagavond vanaf schiphol naar Tirana, zodat we ons zaterdagmorgen hopelijk bij anderen kunnen vervoegen, om daar aan de voorbereidingen te beginnen voor de administratieve verplichtingen en de diverse keuringen enz.

Voorbereidingen hebben we tot het laatste moment nog aan de motoren gedaan totdat ze ingeladen waren, toen was deze druk eraf, wel is iedereen toch wat nerveus, maar ja hoort erbij gezonde spanning.

 


Posted: 00:58, 1/6/2010
Comments (0) | Add Comment | Link

ROUTE`S PER DAG

Hieronder de complete beschrijvingen van de Liasons (verbindings etappes) en specials ( tijd secties)       voor alle dagen.      KLIK HIER ONDER: http://www.rallyalbania.org./ra_10/route_10_details.html


Posted: 00:57, 1/6/2010
Comments (0) | Add Comment | Link

DEELNEMERS

Voor alle klassen en deelnemers       klik hier onder: http://www.rallyalbania.org./ra_10/partecipants.html


Posted: 00:56, 1/6/2010
Comments (0) | Add Comment | Link

REGLEMENT en ALGEMENE BESCHRIJVINGEN

Voor REGLEMENT EN BESCHRIJVINGEN    KLIK HIER: http://www.rallyalbania.org./ra_10/rulebook.html


Posted: 00:55, 1/6/2010
Comments (0) | Add Comment | Link

GEARRIVEERD

Donderdag 3 juni

De aanreis van Zadar met de bus, Jan , Sven en Ruud naar Tirana. Omstreeks 06.30 uur vertrokken vanaf Zadar. Het begon goed er konden meer kilometers over de snelweg gereden worden dan op de kaart stonden. Dit was wel gunstig.

Een eind verder bij alle grenzen werd het wel moeilijk en was de sfeer bij de Douanes grimmig. Moeilijk doen over formulieren. Om even te zeggen dat Ruud een collega was uit Nederland opende alle deuren en versnelde de procedures aan de grens.

Maar ondanks alles schoot het gewoon niet op slechte wegen en langzame zwart dampende vrachtwagens die bijna niet omhoog konden. Er langs was geen optie. Gewoon geduld. Toen we de grens van Albanie waren gepaseerd nog even doorgereden tot 20 km voor Skoder. Daar overnacht in een super lux hotel met zwembad voor 50 euro incl ontbijt. Het eten was ook super.

VRIJDAG 4 JUNI

De volgende dag om 09.00 uur vertrokken naar Tirana. Nog 100 kilometer te gaan. In Tirana bij de Praktiker gaan staan en daar contact opgenomen met de orginasitie. Vandaar nog 5 km te gaan door de stad. Een ongeloofellijke crime geen strepen op de weg drukken duwen, toeteren en verkeerslichten op rood het maakt niets uit. Iedereen rijd door. De politie die in grote getalen aanwezig probeert nog een beetje orde in de chaos te scheppen.

Aangekomen bij het hotel is dit ook weer super lux. Het Rogner hotel midden in de stad. Even wat gedronken en een sms gestuurd naar Fons en Jan waar hun waren. Kreeg een sms terug rond 00.30 uur dat hun nog in een Dakota ergens boven Albanie vlogen. Daar maar niet meer op gewacht.

VLUCHTGEGEVENS

En wij Jan en Fons, vanaf schiphol naar Boedapest en vandaar rond middernacht naar een klein propeller vliegtuig gebracht, waar de gitzwarte monteur, het leek wel een vrachtwagen monteur, trots bij het vliegtuigje stond, m.a.w. ik heb hem klaar.

we moesten gebukt lopen om bij de stoel te komen,

Ik zat net achter de vleugel het leek wel of ik over de eettafel keek waar een grote ventilator op stond te draaien, het ding trilde nogal en het zitten was zo krap, dat mijn benen en meer inslaap vielen, behalve ikzelf.

We kwamen met een plof aan de grond en hij draaide 180 graden op de landingsbaan en even later rond 01.30 uur kwamen in ons hotel Rogner aan, 5 sterren, even later lagen we in bed en zagen ze ook.

 


Posted: 00:54, 1/6/2010
Comments (0) | Add Comment | Link

KEURING EN BRIEVING

ZATERDAG 5 JUNI

Vanmorgen vroeg al een sms dat Fons en Jan aan het ontbijt zaten. Ook wij Jan, Sven en Ruud snel gedoucht en naar beneden.  We kwamen hun in de hal tegen. Verder was wel te zien dat Fons thuis druk was geweest. Hij had nog een hoop onderdelen in de tas zitten die er allemaal nog op moesten en Fons kennende moest de motor nog lichter want hij boorde overal gaten in het plastic. (Moesten wat steuntjes aan)

De keuring was vanaf 15.00 uur tot 20.00 uur. Er werd verder nergens naar gekeken alleen de claxon moetst het doen de verlichting en het remlicht. Ja....daar vielen er een hoop door de mand, Ruud ook. Maar ja als een crosser ombouwd zitten er geen schakelaars op de remcilinders. Je mocht er de hele nacht over doen en morgen op nieuw keuren.....anders geen rally. Dit kan toch niet waar zijn 2200km rijden en niet mogen starten. De rally leider nam het voor ons op en dit keurings onderdeel werd geschrapt.

We kregen een Chip welke we ergens op de motor (ophet roadbook) bevestigden, bij elke start en finisch van de specials ging het signaal naar een soort apparaat, waar we meteen een uitdraai kregen van de tijd.

De tijdwaarneming werd door een bulgaarse ploeg gedaan. waaronder Silva en haar broer en waarbij de vader van hun ook nog eens meereed bij de vierwielers.

zelfs het roadbook op de bus

Morgen om 09.00 uur wordt het roadboek uitgedeeld. 10.00 uur start op de boulevard daar komt de minister president iederen succes wensen en ons de handen schudden. Vervolgens 15 km naar een heuvel waar een hill klim zal worden gehouden voor de start van maandag morgen. Verder was het vandaag warm en zijn wel al een beetje verbrand.

 


Posted: 00:53, 1/6/2010
Comments (0) | Add Comment | Link

OFFICIELE OPENING RALLY EN PROLOOG

ZONDAG 5 JUNI

OFFICIELE OPENING RALLY EN PROLOOG

door FN

De ontvangst van de roadbooks zou eerst om 9 uur plaatsvinden maar men wilde voorkomen dat velen al de korte proloog ging verkennen om zo voordeel te halen voor de tijd op de special.

Het was lang wachten in de hete zon op het grote plein midden in de stad Tirana op President Berizha (de momenteel omstreden leider op dit moment) maar nadat we al meerdere veiligheids mensen hadden waargenomen op gebouwen en een jeep met afdekzeil welke wij zelf ook al verdacht vonden, er kan zomaar een bom in zitten zei Jan, de haaksbergenaar had het goed en even later was deze ook verdwenen.

Wederom veel pers en TV camera`s

Onder escorte van politie kwam de president met een aantal lijfwachten aan om langs alle deel nemers te gaan en een hand te geven en welkom te heten, met daaropvolgend een toespraak tot de deelnemers aan de rallye en met de woorden hiermee verklaar ik deze rally voor geopend en start your engines,  het gevolg was een enorme sound van motoren en autos.

Dan de ontvangst van de korte roadbooks, snel erin gedraait en dan aansluiten voor het startpodium.

Jan

.

Ruud

.

Fons

.

De proloog is redelijk verlopen,

.

Jan tijdens de proloog hoog boven de stad Tirana

ja, redelijk verlopen, wel zonder kleerscheuren en zonder schade, maar twee van ons maakten crashes waarin een motor in het ravijn belande maar zonder een schrammetje aan de motor hebben we deze later met een touw en een man of vijf deze eruit kunnen trekken.

Het enigste wat jammer is dat de start dan morgenvroeg  (5,30 uur meen ik) dan wat achter in de groep is, maar dat zal wel goed komen.


Posted: 00:52, 1/6/2010
Comments (0) | Add Comment | Link

MAANDAG 7 JUNI

MAANDAG 7 JUNI

WAAROM NOG GEEN REAKTIES OP DEZE SITE, HEEFT TE MAKEN MET DE LANGE RALLY DAGEN WAT ONS BIJNA GEHEEL IN BESLAG NEEMT.

DE START WAS OM 6 UUR IN DE MORGEN VANAF HET HOTEL IN DE STAD, DE STARTVOLGORDE NAAR AANLEIDING VAN DE PROLOOG VAN DE VORIGE DAG.

WE MAAKTEN EEN EEN EERSTE STAGE VANAF TIRANA IETS NOORDELIJK DOOR BERGEN EN RIVIERDALEN.

EN DAN LANGS DE KUST, SOMS HELE STUKKEN LANGS STRANDSTOELEN MET HIER EN DAAR WAT BADGASTEN AAN HET WATER VAN DE ADRIATISCH ZEE.

HET ZAND WAS ZEER LOS WAT OP HOGE SNELHEID NOGAL HET NODIGE STUURWERK KOSTE.

NA MIJN OVERSTEEK MET HET PONDJE MET ZELFBEDIENING WAS IK ALVAST EEN EINDJE OP VERKENNING UITGEGAAN OM TE KIJKEN HOE DE ROUTE VERDER LIEP.

OMDAT HET WACHTEN LANG DUURDE GING IK TERUG NAAR HET PONDJE, WAAR BLEEK DAT DE ANDERE DRIE WEG WAREN.

PONDJE MET ZELFBEDIENING

ANDERE (VERKEERDE) RICHTING, DUS EVEN GEWACHT MAAR NIEMAND KWAM TERUG.

DAARNA HEB IK DE ROUTE VERVOLGD, KWAM EEN ITALIAAN ACHTEROP EN BEDUIDE DAT WE SAMEN VERDER ZOUDEN GAAN, (WAS NIET MEER ZEKER OF HIJ NOG OP DE ROUTE ZAT) TOEN DEZE OP EEN BEPAALD MOMENT NOG EEN TANKSTATION AANDEED, KREEG IK EEN TELEFOONTJE VAN DE ANDEREN WAAR ZIT JE.

OP HET ROADBOOK BIJ NR. 151 EN TOEN BLEEK DAT IK EEN 3 KILOMETER ACHTER HEN ZAT.

HUN ZIJN OP DE GOEDE ROUTE GEKOMEN DOOR DE DOCTOR VAN  DE ORGANISATIE WELKE ZE TOEVALLIG TEGEN KWAMEN.

Jan...

.

Fons..

ONDER ANDERE DEZE DOCTOR DRAAIT HET ROADBOOK ERIN EN RIJD DE COMPLETE ROUTE:


Posted: 00:51, 1/6/2010
Comments (0) | Add Comment | Link

DINSDAG 8 JUNI

DINSDAG 8 JUNI

door FN

Na de zware stage van gisteren is vandaag de route wat korter waar wel een een special (crossproef) in zit van 32 kilometer. in deze special werd ik 10e in het overall klassement wat betekende, de andere morgen om 6.10 uur starten.

omdat we afgesproken hebben dat we samen zouden rijden moest ik wachten totdat iedereen van ons was gestart, elke minuut een rijder.

Ruud was 46e Jan 48e en andere Jan 60e een goede prestatie gezien de zware en niet ongevaarlijke piste, bijna constant langs de afgrond met meer dan diepe ravijnen.

Dat betekende na het wachten op de anderen wij  50 minuten later vertrokken en dus bij de volgende tijdcontrole dan ook te laat aankwamen, en ik de volle mep strafminuten kreeg.

Dit ging bij elke TC en SP (tijdcontrole en special) zo, zodat ik de volgende dag als laatste kon starten en zo ongeveer gaat dat de eerste dagen.

Maar we gaan niet voor het klassement maar zien dat we rond komen, wat toch een aantal dagen zeer zwaar is.

deze dag werd Ruud 1e bij de veterans boven 450 cc  en Fons 1e bij de veterans ondere de 450 cc en hebben hiervoor al een troffee voor ontvangen.

Na de special moesten we nog een verbinding etappe rijden naar het bivak, op een goede en snelle nieuwe asfalt weg krijgt Jan met de KTM met een behoorlijke snelheid plotseling een wielspin en wordt meteen op volle snelheid van de motor gelanceerd en schuift met motor en al over het asfalt rakelings langs muur en vangrail.

Jan krabbelt beduust weer op en met wat pijn en blauwe plekken nemen we de schade aan de motor op, maar alleen aan stuurbeugel en achteras krassen. dus veel geluk gehad.

Dan vinden we nog een koppeling handle, maar nee deze is heel, we zien de krassen in het asfalt en weten nu dat er voor ons ook al een is gecrast, oorzaak.........  een enorm spoor van  dieselolie over de weg.

We nemen een aanloop met onze motorlaarzen en glijden zo 10 meter weg.

Er komt nog een motorrijder aan en we kunnen hem met gebaren nog net waarschuwen kalm aan te doen voor dat deze ook gaat.

Een kleine kilometer verderop zien we iemand met een bats zand en gravel op weg scheppen, goed bedoeld, maar we proberen hem wijs te maken om vooraan te beginnen dan merken de volgende ook wat er aan de hand is, maar hij snapt het niet, we gaan maar verder met toch de gedachte de volgende kan hier ook weer onderuitgaan.

Jan heeft even een paar kilometer nodig om weer te wennen.......

Helaas komen crashes en ongelukken zowel bij de auto´s als motoren voor, net voor de bocht lag nog een helm midden op de track, als waarschuwing dat er iets gebeurd is.


Posted: 00:50, 1/6/2010
Comments (0) | Add Comment | Link

WOENSDAG 9 JUNI

WOENSDAG 9 JUNI

door Fons

VAN HIMARE AAN DE KUST VAN DE IONISCHE ZEE NAAR POGRADEC IN HET OOSTEN, AAN LAKE OHRID

Het strandleven deze morgen bestaat voor Jan uit het nog even bekijken en indraaien van het roadbook.

Dan...400 km vanaf 7.00 uur tot 19.00 uur onafgebroken op de motor over over snelle pistes met veel ravijnen, gravel, kiesel, stenen, rivierbeddingen sommige stukken volledig bezaaid met voetbal grote stenen.

Op deze lange dag zagen we veel, maar niet alles, je moet ontzettend allert blijven, maar de een ziet meer dan de ander.

we zagen,   op paden: koeien, schapen, schildpadden, geiten, honden, soms wolfachtig rennend achter ons aan met de tanden bloot, kippen en slangen.

We zien er wat staan zwaaien in de verte, er staat een bestelauto wat aan de kant van de snelle gravelweg waar we op rijden, erbij ligt een gehavende motor en de rallyrijder ligt gewond op de weg, in de stof van een andere rijder of onoplettendheid heeft deze de schijnbaar de stilstaande bus geramd, er zijn collega`s bij , hij heeft onder andere een zware heup en beenbreuk zoals we vernemen. Er is geregeld dat er hulp komt, het is ver overal vandaan, wat later blijkt dat het 3 uur heeft geduurt om de man daar weg te krijgen, de organisatie heeft een helikopter geregeld van de regering (ministerie) van Albanie om daar ter plaatse te kunnen komen.

.

Ruud: mooie gravelwegen..

JAN: en olijfbomen

We rijden verder het zuiden van albanie in, diep door de binnenlanden, je ziet er nergens auto`s, het is ook bijna onmogelijk om er te komen, gewone wegen zijn er nergens.

Soms denk je als hier is gebeurd.......

dan kom je door een dorpje of gehucht, waar mensen vreemd maar vriendelijk op kijken en kinderen uitbundig zwaaien.

zo te zien als vervoermiddel alleen ezels of paarden met grote manden aan weerskanten opgebonden.

we moeten het stuur goed vast houden, het stuitert flink, hier bestaan de dorpspaden alleen uit keien.

We zagen en kwamen tegen: dorpjes waarvan je niet geloofd dat ze bestaan met alleen een hobbellige zandweg er naar toe in de nederzetting zelf en je verlaat dit weer via een weg/pad waar we gewoon met onze enduro motoren nog moeite hadden om over en door te rijden.

Bij de special: het contrast in deze wereld deze vrouw met vers gras baande zich een weg tussen onze motoren door. 

Diverse doorwadingen van stromingen in deze brede rivier van zeker 500 meter breed, aan beide zijden de bergflanken, waar geen uitweg was, zelf de weg zoeken over ca 10 kilometer was haast een stressvolle onderneming.

Ook hebben we nog een andere deelnemer waarvan zijn zware rally KTM zich vast in de rivierklei had gezogen, eruit getrokken, wij hebben immers een sleepkabel bij ons.

Deze zuigende modder is net dikke lijm.

Hij had de donkere plek in de rivier verkeerd ingeschat, maar ja, je helpt hem.

.

We probeerden nog via een paadje uit de rivier te komen, maar moesten toch terug het water in, een onverwacht diepe doorsteek van een stroming leverde iedereen defintief volgelopen laarsen met water op en een van ons ging hierin nog even onderuit, waar we na gezamelijk de motor er uit getrokken te hebben, we meteen eerst de uitlaat leeg moesten laten lopen en de filter uitwringen en daarna startte de motor meteen weer, wel prettig want het was bloedheet in deze rivier vallei.

Ook nog was tijdens deze val op de onder water liggende grote stenen de voetsteun deels afgebroken, maar daar kon het wel om verder.

We waren opgelucht toen we op de plek waren waar het roadbook aangaf: leave de river forever.

In de buurt van Gramsch komen we op een soort zandweg afgewisseld met gravelpiste welke ik van vorig jaar ken, 60 kilometer langs een bergwand links en rechts ravijnen en dat in redelijk tempo met vele bochten.

Dan nog de laatste kilometers asfalt  van deze lange etappe naar de finisch in Pogradec, een bivak in een mooi park aan het grote meer met bomen voor de schaduw. 

Daar is Sven na een lange tocht over de albanesa wegen samen met de organisatie ook aangekomen.

 


Posted: 00:49, 1/6/2010
Comments (0) | Add Comment | Link

DONDERDAG 10 JUNI

DONDERDAG 10 JUNI

Deze dag bestond uit 3 liasons en 2 specials, in de eerste special starte Ruud als eerste in onze groep waarna ongeveer een kwartier later de anderen van ons ook gestart waren, bij de finisch was er nog geen Ruud... we zouden toch meteen na de special proef wachten op elkaar om zo de verbindingsroute samen verder te gaan. maar deze special van 13 kilometer deden we individueel.

We hebben vele malen Ruud proberen te bellen maar nam nooit op.

De 13 kilometer ging door zeer ruig heuvelachtig terrein dat deel uitmaakte van een berg met aan een zijde een enorm diep ravijn, bovenlangs dit ravijn liep de route een 500 meter lang over een smalle richel bezaaid met losse stenen, in de laagste versnelling namen we deze uiterst geconcentreert en vooral niet naar beneden kijken. 

Toen we na een een tijdje wachten en inmiddels bij de tijdwaarneming erachter waren dat Ruud niet de Special Proef had volbracht. besloten we te gaan zoeken en zijn de route tegengestelt gaan rijden want de meesten waren weg en omrijden in dit berggebied om bij het begin te komen was onbegonnen werk.

Verdwalen kon wel maar en hoopten ook dat dit het geval was, maar na anderhalf uur zoeken vreesden we het ergste en zijn voor meter voor meter langs de ravijnen gegaan en alle struiken gecontroleerd of er iets te zien was waardoor afgebroken takjes zouden duiden op iets wat is misgegaan..

Na bijna 2 uur kregen we een SMSje: Ruud is aan de finish.

Toen we terug waren , bleek waarom de telefoon niet werd opgenomen, hij was verdwaald met 4 Italianen en om de groep niet kwijt te raken kon hij de telefoon niet opnemen of om te bellen. Immers blijf bij de groep.

Na lang dwalen zo`n anderhalf uur en de weg niet meer  terug kunnen vinden was een van de italianen zo in paniek dat deze knielend op de grond viel en de handen ten hemel hief en tot Maria begon te bidden.

Het werd laat voor de 2e special maar we hebben weer uitgereden en morgen zal het weer een lange dag worden.

Een prachtig hotel met uitzicht op LAKE OHRID


Posted: 00:48, 1/6/2010
Comments (0) | Add Comment | Link

VRIJDAG 11 JUNI

VRIJDAG 11 JUNI

Was het in Pogradec in het park onder de bomen nog heerlijk koel, eenmaal op weg voor de lange etappe van bijna 400 kilometer was het snel erg warm, we reden eerst nog prachtige tracks van hard en wat gravel met mooie hairpins (benaming voor 180graden bochten) daarna door een aantal dorpjes met de bijna ergste stuiter en rammel wegen van deze week, wat een keien, en het afvalwater en gier loopt gewoon door de keien waaruit deze weg bestaat.

Er zijn geen enkele voorzieningen in deze nederzettingen, geen riool, geen stroom en geen enkel vervoermiddel op wielen zo te zien. niet te doen op deze ruwe kei en rots paden.

Alles gaat en kan ook hier alleen maar per ezel of paard, vaak hebben deze ezels een kist op de rug waar dan van alles in kan zoals gras, sprokkelhout, voer, een of ander gewas of stenen.

Het zijn de dorpjes, nederzettingen tussen de bergen, diep in het binnenland waar we naar onze mening toch echt wel armoede zien.

De ongelukkige rots en keien paden zijn te begrijpen, bij regen nooit echt modder en glad, kunnen de vier voeters altijd op pad.

De special van vandaag is de ergste (mede door het onbekende) van deze week, 66 kilometer. Het begint met een stuk ruwe maar snelle bergweg, maar al snel duiken we donkere bossen in, met een weg met 2 diepe sporen van wagens waar hout mee vervoerd werd.

Wielen met dubbellucht, dus een recht omhoog stekend modder richel in elk spoor en dan bikkelhard opgedroogd en aan beide zijden de dichte harde begroeing tot vast aan het spoor.

Als je erin kwam ging het stuur en schouder door de struiken en was het met een been constant steppen, of zien dat je hem op het soms aanwezige smalle middenspoor kreeg. 

Het werdt elke keer met stukken modderiger, het werd gekker, zwaarder, gladder,meer gaten, soms allerlei paden, welke moest je nemen, het was soms behoorlijk donker, sporen vol water, na anderhalf uur waren we nog niet op de helft, hopen dat we geen problemen krijgen, slepen gaat niet, berg op en zware sporen met drek.

We komen even op een open groene oase, meer licht, bruinachtige rode sporen door het groene gras, maar de rode sporen zijn vies en glad, dan weer bos, met smalle paden steil naar beneden met rollende stenen.

Van Jan zijn Honda gaat het achterspatbord loshangen, geen wonder het stuitert immers enorm.

Hier zit het enigste KTM onderdeel, een KTM boutje aan, dat zal het wel zijn zegt Jan, de draad eraf zeker.

Het blijkt de schroefdraad uit het Honda frame te zijn.

We krijgen excuses.

We reageren niet, we leveren samen ijzerdraad, ducktape en trekstrips.

We komen (de meesten zwaar vermoeid) in Tirana aan en zijn eigenlijk al enthousiast dat we bijna de rally uitgereden hebben maar we houden ons in want morgen is er nog een lange Special en de ervaring leerde ons dat we nog e.e.a. kunnen verwachten.


Posted: 00:47, 1/6/2010
Comments (0) | Add Comment | Link

zaterdag 12 juni

We vertrekken voor de laatste proef,  in de buitenrand of wijk in Tirana zien we boeren met vieze schapen geheel onder de stront en drek, rotzooi overal, slootjes met afvalwater stroomt naar ergens omlaag.

Jan

Een pittige proef nog, rivieren met stroompjes water en overal flinke ronde natte gladde keien, het is ff zoeken hier, secuur navigeren, ik rij bijna tegen Jan z`n KTM, raak hem niet, toch zie ik hem in het water vallen, het is niet diep, de ene helf letterlijk van top tot teen nat, dus een mouw nat een mouw droog enz.

we waren op het laatst nog even het spoor bijster, maar dat kwam toch goed, we waren niet de enigsten, vermoeidheid misschien.

Het is een finisch waarbij we allen onzettend blij zijn de finisch gehaald te hebben, Jan laat de Honda los en slaat er van blijdschap op los, ook ik krijg een knal op m`n helm dat ik bijna sterretjes zie, we schouderkloppen omhelzen elkaar, (dat mag na zo een week) Dan volgt wat later op de avond vlakbij aan het grote plein op een  podium de beker en prijsuitreiking en dan werd er voor elk deelnemend land het volkslied gespeeld.

Toen wij 5 nederlanders naar het podium geroepen werden moesten we door een erehaag van mensen lopen, een groot aplaus en gejuich van met name italianen en vele andere deelnemers en helpers.

Het wilhelmus werd voor ons gespeeld, ja... dat maakte wel indruk..

We kregen het er ondanks de warmte koud van, schijnbaar hebben we op vele manieren aandacht getrokken, misschien de mini klompjes aan onze motor, of de souvenier klompjes voor de organisatie en president of de spontane hulp die met name Sven leverde aan andere deelnemers of dat we (helemaal) uit nederland kwamen of omdat we allen uitgereden hebben.

 

 FONS  JAN   RUUD..

 

 


Posted: 00:46, 1/6/2010
Comments (0) | Add Comment | Link

Hosting door HQ ICT Systeembeheer