Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

reclamegeschiedenis

19/5/2007 - hardnekkige reclamemisverstanden (1)

Er zijn van die uitspraken over reclame die te pas en te onpas opduiken. Vaak blijkt er niet veel van te kloppen. Een paar voorbeelden:

- merken zijn het belangrijkste bezit van een bedrijf. Zou best eens zo kunnen zijn, maar hoe kan het dan dat ING de Postbank bij het oud vuil zet?

- de helft van het geld dat ik aan reclame uitgeeft, is weggegooid. Vaak gaat de discussie over de vraag wie dat nu gezegd zou hebben: John Wamaker of Lord Leverhulme. Ik heb geen idee, maar goed beschouwd klopt er niet veel van. Reclame heeft namelijk niet een vooraf vast te stellen effect, maar levert simpelweg op wat het oplevert - en dat kan altijd tegenvallen.  Om een vergelijking te trekken: als mijn vakantie in Griekenland niet meeviel, kan ik achteraf wel zeggen dat de helft van het geld dat ik aan de vakantie besteed heb, weggegooid is. Alsof die eerste paar duizend euro wel goed besteed waren, en die andere niet!  Waste is eigen aan reclame - stel dat alle reclame zijn doel bereikt (= onder de aandacht van de vooraf bepaalde doelgroep komt en door die doelgroep wordt onthouden), dan zou dat een ongekend resultaat zijn. En als het de helft is, dan vind ik het nog veel. Je moet je verwachtingen niet te hoog stellen, dan valt het altijd mee, zei J.C.Bloem al.

- we krijgen dagelijks 2000 reclameprikkels op ons afgevuurd. Zijn er ook weleens 2500 of 3000. Van welk onderzoek het stamt, weet ik niet, maar het klinkt wel aardig. Maar wat zijn die prikkels dan? Als elke prikkel voor een reclame-uiting staat, dan moet je wel heel veel zien op een dag. En als het een onderdeel van een commercial of advertentie, dan wordt het buitengewoon arbitrair. Met andere woorden: zolang je er niet bij zegt wat die prikkel inhoudt, is het een loze uitspraak.

- reclame is geen wetenschap: natuurlijk niet! Geschiedenis is ook geen wetenschap, en economie ook niet. Je kunt het wel met een wetenschappelijke methode bestuderen.

- reclame is geen kunst. In zijn algemeenheid klopt dat wel, maar er zijn uitzonderingen. Ik durf de stelling aan dat reclame wel degelijk kunst kan zijn, maar daarover een volgende keer meer. 

- creativiteit is de kern van het reclame. Dat zou ik  graag geloven, maar als ik dan eens om me heen kijk, dan is er buitengewoon weinig reclame die de kern raakt. Volgens mij kun je beter de metafoor van de ijsberg gebruiken: het topje steekt er boven uit, en de massa heeft weinig tot niets met creativiteit te maken (of je moet simpele woordspelletjes van het type 'ik ben iglosiast' creatief noemen.) De basis is overwegend rotzooi, en moeten we nu naar de basis kijken om erachter te komen wat de kern is?

Comments (1) :: Post A Comment! :: Permanent Link

11/5/2007 - california soep

hoorde deze week een radio-commmercial langskomen voor California-soep. Het merk schijnt nog steeds te bestaan, en dat terwijl Willem Gussekloo 20 jaar geleden al dat prachtige gedicht schreef, getiteld 'vlaggetjes', met de aangrijpende slotregels:

hoe lang nog

duurt je lijden

california?

 

Comments (3) :: Post A Comment! :: Permanent Link

3/5/2007 - Bungels: weinig creatief, wel slim

Gister kwam mijn dochter eindelijk met een Bungel aanzetten, voor aan de sleutel van de achterdeur. Ze zijn een rage, de Bungels van Super de Boer. Niets nieuws onder de zon natuurlijk, want sleutelhangers zijn als premium al populair sinds de jaren '60. Volgens de onvolprezen Hans Ferree (zie het artikel dat hij schreef in 'Op de koop toe. Weggevertjes in Nederland') werden er in 1968 bij maar liefst 213 producten sleutelhangers kado gedaan. Een andere, door Ferree genoemde trend uit vroeger tijden zijn knuffels. Met de Bungels zijn die twee slim gecombineerd. Zo zie je maar weer dat creativiteit geen overdreven vormen hoeft aan te nemen om succes op te leveren!

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

6/4/2007 - Vea en BVA zetten Effie-archief online

Vea en BVA zetten alle winnende Effie-cases vanaf 1993 online. Dat bericht Adformatie vandaag. De brancheorganisaties hopen dat het archief een orientatiepunt wordt voor marketing- en communicatieprofessionals en -studenten. BVA-directeur Helen Faasse verwacht dat het archief een belangrijke rol zal gaan spelen voor de Effie-inzendingen in 2008. Een erkenning dat reclamegeschiedenis ook voor de praktijk van nu van belang is! Onderstaande campagne won een Gouden Effie in 1997.

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

27/2/2007 - vrouwvriendelijke reclame

Reclamegeschiedenis is ook: kijken naar de relatie tussen reclame en samenleving. Deze prachtadvertentie, gemaakt in Roemenie, geeft commentaar op de maatschappelijke positie van de vrouw. Het zou allemaal heel anders kunnen gaan...

  

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

22/2/2007 - Hadden Bernbach c.s. nu wel of niet gelijk? (de erfenis van de creatieve revolutie)

 

Kwam in m'n archief onderstaand berichtje tegen van eind vorig jaar. Betekent dit nu dat die hele creatieve revolutie naar de schroothoop moet worden verwezen en dat we Rosser Reeves in ere moeten herstellen? Het proefschrift kun je in z'n geheel downloaden via http://webdoc.ubn.ru.nl/mono/k/ketelaar_p/openinad.pdf en een paar toegankelijkere artikelen vind je op: http://www.gisbergen.eu - klik op papers.

 

 

 

Merk raden in reclame werkt niet

Advertenties en reclames die de consument laten raden naar het doel of het merk van een product, werken niet.
Reclamemakers menen dat consumenten een boodschap juist beter onthouden, als ze een beetje moeite moeten doen om de betekenis te snappen, maar die theorie klopt niet, zeggen communicatiewetenschappers Paul Ketelaar en Marnix van Gisbergen. Zij deden onderzoek waarop zij volgende week aan de Radboud Universiteit in Nijmegen promoveren.
Het effect van de steeds populairder wordende raadselachtige advertenties was nog nooit eerder onderzocht, aldus de Nijmeegse universiteit. Ketelaar en Van Gisbergen manipuleerden bestaande advertenties en registreerden oogbewegingen van mensen die de boodschappen lazen.
Lezers bleken nauwelijks tijd besteden aan advertenties die onduidelijk zijn. Ze doen helemaal geen moeite om erachter te komen wie de afzender van zo'n raadselachtige boodschap is. Verder waarderen ze het merk dat zich met zo'n advertentie profileert ook minder.
Raadselreclames zijn in 25 jaar tijd snel toegenomen, aldus de onderzoekers. De meeste onbegrijpelijke boodschappen bestaan uit een chic, sfeervol plaatje met weinig of helemaal geen tekst. Soms bevat de advertentie alleen een logo van de producent als aanduiding waar het over gaat. Maar de consument vindt zo'n advertentie alleen maar moeilijk en helemaal niet intrigerend (ANP).

Adformatie > Nieuws > dinsdag 12 december 2006, 10:25

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

19/2/2007 - 1949 autoshow volkswagen

Een paar highlights uit de Amerikaanse VW-campagne: 2x tv:  http://www.youtube.com/watch?v=P2jJeEnHbtA en http://www.youtube.com/watch?v=EQRT9DAlrow

en 1x print:

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

18/2/2007 - reclametactieken

Om reclame (historisch) te bestuderen, moet je 't rubriceren. Er zijn allerlei indelingen denkbaar: hard- en softsell, rationele en emotionele reclame etc. Een zeer bruikbare historische rubricering is te vinden in Social Communication in Advertising, van Leiss et al., met als formats: product-information, product-image, personalised en lifestyle format.

Nauw aansluitend bij de reclamepraktijk is de rubricering in reclametactieken of -concepten die te vinden is in de LOI cursus copywriting les 5, en ontleend is aan Holzhauer.

Daarin wordt onderscheid gemaakt in:

 

1. Resultaat/effecttactiek (laat zien wat resultaat is van het gebruik van product/dienst)

2. Associatietactiek (koppelt product/dienst aan sfeer, imago etc.)

3. Aanbodtactiek (korting, premium etc)

4. Explicatietactiek (uitleg van productvoordeel of -eigenschap(pen))

5. Vergelijkingstactiek (product/dienst wordt met iets anders vergeleken)

 

Waar hoort deze bij?

 

 

Comments (1) :: Post A Comment! :: Permanent Link

16/2/2007 - klassieke amerikaanse autoreclame

voor een paar fraaie commercials uit de good old days van de Amerikaanse autoindustrie,

zie http://www.tvparty.com/vaultcomm.html

 

 

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

15/2/2007 - adformatie over colleges reclamegeschiedenis

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

10/2/2007 - gratis boek van claude hopkins

Claude Hopkins was een van de kopstukken van de Amerikaanse samenleving. Reclame, zo stelde Hopkins in de jaren twintig in 'Scientific Advertising', had de status van wetenschap bereikt. The time has come when advertising has in some hands reached the status of a science. Download en lees het boek via: www.ezau.com/latest/articles/claude-hopkins.shtml

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

8/2/2007 - Cosimo

Tip voor kunstliefhebbers (heeft niet zo bar veel met reclame te maken, m.u.v. het artikel op p.83, wel met geschiedenis): abonneer je gratis op het digitale magazine Cosimo via www.cosimo.nl

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

7/2/2007 - Meer over Frank

Voor de liefhebbers: een kritiek op het boek van Thomas Frank:

www.thesatirist.com/books/ConquestOfCool.html

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

6/2/2007 - censydiam

aardig artikel over verschillende opvattingen over creativiteit in reclame, zie de site van Censydiam:

www.censydiam.nl/

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

6/2/2007 - tien jaar ubachswisbrun

Reclamebureau Ubachswisbrun, inmiddels opgegaan in JWT, (het zoveelste bureau dat is opgeslokt door een grote jongen) bestaat tien jaar en Kees Sterrenburg heeft een heerlijk, wetenschappelijk volkomen onverantwoord boek geschreven. Het is (als je een bedrijf hebt) gratis aan te vragen via de site: www.ubachswisbrun.nl. Klik op X en je komt er vanzelf.

 

 

 

Comments (1) :: Post A Comment! :: Permanent Link

3/10/2006 - Kunnen we iets van reclamegeschiedenis opsteken?

'De geschiedenis van de reclame, daar heb je toch helemaal niets aan!', zei iemand bij de SRM me ooit. Had ie gelijk? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat er van oudsher weinig aandacht voor is  en dat in oudere reclameliteratuur de geschiedenis slechts zijdelings en vaak slordig  behandeld wordt. Zie Journal of Advertising: www.stayfreemagazine.org/archives/18/norris.html 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

30/9/2006 - creatieve revolutie gevraagd

Dat we behoefte hebben aan een nieuwe creatieve impuls in de Nederlandse reclame, daar lijkt (zie Adformatie van deze week) iedereen het over eens. Het is niet voor het eerst dat dit aan de orde is. Ook in de jaren '60 was creativiteit 'hot'. Maar was er destijds nu wel of geen sprake van een creatieve revolutie in de reclame? De Amerikanen zijn overtuigd van wel. Zie Thomas Franks' boek 'The conquest of cool' en de site van Cia Advertising over George Loishttp://www.ciadvertising.org/sa/spring_04/adv382j/christine/george_lois/thelegend.html

Lois werkte bij DDB mee aan de Kever-campagne en maakte later Esquire-covers. Een  voorbeeld:

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

27/9/2006 - volhouders

Kreeg laatst van iemand de vraag wat de langstlopende commercial op de Ned. tv is. Het schijnt dat de commercial van de zeehondencreche in Pieterbuuren hoge ogen gooit. Wat de campagnes betreft, zal het ongetwijfeld Centraal Beheer zijn. Internationaal is de prachtcampagne voor Absolut een kanshebber. Een campagne die dateert van 1981. Op www.absolutads.com vind je zo'n 1500 advertenties. Hierbij een oudje:

 

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

25/9/2006 - rem-eiland

Reclamegeschiedenis op de voorpagina van de Volkskrant van vandaag! Het REM-eiland, de bakermat van de Nederlandse tv-reclame, wordt ontmanteld. In '64 werden van hieruit commmercials uitgezonden voor oa Treets, Bonzo, Jamin en Prodent. De Reclame-exploitatie maatschappij was ook de voorloper van de TROS, die onder leiding van een ex-reclameman zichzelf momenteel aan het ontmantelen is.

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

23/9/2006 - Hoe ga je met je tijd mee? Simpel: Blue Band kopen!

 

Voor meer voorbeelden uit dit genre: zie www.reclamearsenaal.nl

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

About Me

Links

Home
View my profile
Archives
Friends
Email Me
My Blog's RSS
absolut
advertisingarchives.co.uk
kunst in de philipsreclame
gouden loeki 2005
adbusters
reclamearsenaal

Friends

Page 1 of 2
Last Page | Next Page
Hosting door HQ ICT Systeembeheer