Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Weblog Renate

Description

Weblog over web 2.0


«  November 2017  »
MonTueWedThuFriSatSun
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 

My Links

* Home
* My Profile
* Weblog Archives
* Friends

WEB 2.0.. wat heb je er aan?

Zoveel artikelen, zoveel verhalen, zoveel websites over 2.0 of websites die juist vallen onder dit begrip. Het is een hype, maar desondanks nog zoveel onduidelijk over wat het begrip betekent. Wat houdt het nou precies in en is deze hype wel terecht? Kan de internetgebruiker daadwerkelijk  zijn voordeel doen met web 2.0?

Volgens Wikipedia.nl wordt web 2.0 omgeschreven als “de tweede fase in de ontwikkeling van het World Wide Web. Het gaat over de verandering van een verzameling websites naar een volledig platform voor interactieve webapplicaties voor eindgebruikers op het World Wide Web.” Een artikel op molblog.nl (http://www.molblog.nl/achtergrond/4832) stelt “dat alles binnen de webbrowser werkt, dat het gaat om samen delen (kennis, foto, video, contacten, etc), dat het persoonlijk, sociaal, interactief en gratis is.”

Van ons samen
Het mag dus duidelijk zijn dat het World Wide Web door web 2.0 interactiever wordt. Het is zodoende niet meer enkel vóór ons allemaal, maar ook van ons allemaal. Want de websitebeheerder bepaald niet langer het aanbod op internet. Nee, de internetgebruiker bepaald mede wat er verschijnt op het netwerk. Deze is in staat om informatie op het web aan te bieden en te veranderen. De gebruiker kan dus zijn mening geven, maar ook echt iets toevoegen aan de vele informatie die online wordt gepresenteerd. De taak van de gebruiker is dus niet langer gebruiker, maar daarnaast ook journalist, redacteur, criticus, beheerder.

Om te verduidelijken wat nou bedoeld wordt met dat interactieve karakter van web 2.0, neem ik aantal websites als voorbeeld. www.flickr.com en .comwww.delicious zijn websites waar de gebruikers foto's (flickr) en links (del.icio.us) met elkaar kunnen delen.  Het is dus niet de internetbeheerder die foto's of links plaatst, maar het zijn de internetgebruikers die de site inhoud geven door hun bestanden en links beschikbaar te stellen op het web en zo te delen met anderen. Daarnaast wordt in de inhoud niet-hiërarchische classificering weergegeven. Dit wordt mogelijk gemaakt door tagging (Het zelf toewijzen van sleutelwoorden aan een digitaal bestand zoals een foto, video, link. Het geeft aanvullende informatie over het bestand). Zelf neem ik, net als vele, regelmatig een kijkje op www.YouTube.com. Hier kan de gebruiker zelf video’s plaatsen en dus ook mede de inhoud van de website bepalen.

Het web wordt dus interactiever, de gebruiker wordt ook de beheerder en daarnaast ook nog criticus en redacteur. Maar wat betekend dit dan voor de huidige beheerders en verkopers op het web. Volgens een artikel op marketingonline.nl (bron: http://www.marketingonline.nl/nieuws/ModuleItem50826.html) verandert er aan de marketing weinig. “alle oude regels gelden onverkort voor de nieuwe webwereld: je doet het goed als je de juiste creatieve middelen inzet op het juiste moment en voor de juiste doelgroep”.Het kan zelf in het voordeel zijn. “User generated content en sociale netwerken kunnen voor merken een goudmijn worden.”. “weblogs zijn een mooie gelegenheid voor merken om in contact te treden met de consument, maar dan moeten ze wel transparant zijn en niet bang voor kritiek.”

Er zitten dus wel degelijk voordelen aan web 2.0, maar is ook een andere, minder positieve kant aan dit begrip? Volgens een artikel op molblog.nl (http://www.molblog.nl/achtergrond/4832) zit er wel degelijk donkere kanten aan. “Als keerzijden van het moderne internet werden o.a. privacy, beveiliging, financiële zaken, schending auteursrecht en reputatieschade genoemd.” Het artikel gaat in op deze, zogenoemde keerzijden, maar komt vervolgens met tegenargumenten.

Is het ook echt handig?
Na wat rond surfen wordt mij niet helemaal duidelijk of er inderdaad schaduwzijden aan het nieuwe web zitten verbonden. Wat mij wel duidelijk wordt, is dat het ontzettend handig is en dus niet voor niks een hype is. Zeker voor de gebruiker die wat minder verstand heeft van computers en internet. Waar je voorheen als internetleek met veel moeite en geknutsel een website op zeer matig niveau tevoorschijn kon toveren, kan je nu als diezelfde leek een prachtige website online zetten in maar enkele stappen. Hoe het voor mij een aantal jaren geleden bijna onmogelijk leek om gemakkelijk online foto’s met vrienden en familie te delen, kan ik nu niet alleen met alle gemak foto’s delen, je kan zo'n beetje je hele hebben en houwen op het internet te kijk zetten. Een hype is web 2.0 zeker, wie kijkt er niet op youtube.com, wie heeft er geen hyves- of facebookpagina. Ik in ieder geval wel. Eenvoud, snelheid, gemak zijn de sleutelwoorden die web 2.0 niet alleen populair, maar ook zeker nuttig maken. Het maakt het web van ons allemaal!


Posted: 13:25, 29/10/2008
Comments (0) | Add Comment | Link

Hosting door HQ ICT Systeembeheer