Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Toerisme het reilen en zeilen

reizen door de cariben

15:30, 8/4/2011 .. Posted in e- commerce .. 0 comments .. Link

Voor het onderdeel e- commerce was een opdracht het opzetten van een blog over een toeristisch onderwerp, samen met je projectgroep.

Wij als groep hebben gekozen voor De Cariben, dit omdat er 2 personen stage hebben gelopen op Bonaire. We wilden een blog opzetten met allerlei interessante informatie over De Cariben. Zodoende hebben we een blog met ervaringen, informatie over natuur en cultuur, weetjes, recept van de week etc.
Mijn stukjes gaan vooral over natuur en cultuur en de weetjes.

Voor een indruk van de blog kijk op: http://www.reizendoordecariben.nl/



MVO en ICC in opdrachten

15:25, 8/4/2011 .. Posted in MVO en ICC in opdrachten .. 0 comments .. Link

In de lessen van docenten Marco Bijsterbosch en Feico Brink waren maatschappelijk verantwoord ondernemen en intercultural communication onderdelen van de lessen. Ook de voorgaande jaren van mijn opleiding zij deze onderwerpen veelvuldig besproken. Het gaat hierbij om maatschappellijk verantwoord ondernemen in people, planet en profit en intercultural communication (hoe ga je met cultuur(verschillen) om) 

De opdrachten van ons groepje bestonden uit het onderzoeken van marketingmogelijkheden van social media voor GoFun, het organiseren van een vakdag naar De Keukenhof en het organiseren van de MESS docentenreis. Bij het ontwikkelen en uitvoeren van deze opdrachten zijn deze 2 onderwerpen niet aan de orde geweest. De MESS docentenreis is nog in ontwikkeling en hierbij hebben wij alleen onderzoek gedaan. De 2 onderwerpen MVO en ICC zouden beiden welk van toepassing kunnen zijn bij deze opdracht. We kunnen maatschappelijk verantwoord ondernemen door bijvoorbeeld een ´groene accommodatie´ in te kopen voor deze reis. Ook kunnen we de reis  per trein laten verlopen, maar dit is geen optie voor de opdracht. De reis bevat maar 4 dagen en wanneer de reis dan per trein zou verlopen wordt er te veel tijd aan reizen verloren, hierdoor mogen we alleen vliegtickets kopen. De bestemming (Oxford) is ook geen typische bestemming waarbij je meer kan doen met MVO ter plaatse, zoals in bijvoorbeeld derdewereldlanden wel het geval is.  Wat we wel zoude n kunnen doen is greenseats inkopen, hiermee doneer je een deel van het geld van de vliegtickets om regenwouden te herstellen. 

Tijdens het verder ontwikkelen van deze reis zullen wij ook meer doen met intercultural communication, omdat wij moeten onderhandelen met accommodatie-, vervoer- en vermaakverschaffers ter plekke. Dit hebben wij voor de Keukenhof alleen in het Nederlands hoeven te doen en dus hebben wij ook neit te maken gehad met eventuele cultuurverschillen binnen de opdracht.

Bij De Keukenhof zelf kwamen we er wel achter dat De Keukenhof wel bezig is met MVO en ICC. Zo is De Keukenhof een stichting en geen commercieel bedrijf, het steunt de bollentelers in de omgeving door hun bollen te gebruiken in het park. Bij alle velden met tulpen en bloemen staat de naam van de tulp of bloem en de naam van het bedrijf. De bollentelers leveren de bloemen gratis aan en de bezoekers en de publiciteit levert de bollentelers klanten op van over de hele wereld. De Keukenhof maakt bijna alleen gebruik van bollentelers uit de directe omgeving, de lokale bedrijven dus(people). De Keukenhof bedenkt ook elk jaar een thema om een ander land op de kaart te zetten, vorig jaar was dit Rusland en dit jaar Duitsland. De Keukenhof doet dit om de bezoekers uit de vele landen tegemoet te komen. Ze hebben de cultuur van het betreffende land doorgevoerd in het gehele park.

Als je De Keukenhof nog wilt bezoeken kan dit t/m 20 mei. Kijk op de site
www.keukehof.nl voor meer informatie



bezoek aan retail-bureau Kega

15:12, 8/4/2011 .. Posted in netwerkbezoeken .. 0 comments .. Link

gesprek met Evelien Schrijver.

Evelien is een specialist op het gebied van social media. Zij werkt als marketeer en houdt zich bezig met  online marketing en retail communicatie

Zij wist ons te vertellen dat social media de toekomst is. De social media sites van nu zijn vooral Hyves, Facebook, Linkedin en Twitter. Bijna elk bedrijf en ook toeristische bedrijven maken hier gebruik van. Ze maken gebruik hiervan door middel van acties, aanbiedingen en het bieden van extra service aan de klanten. Dit zou voor touroperators erg interessant kunnen zijn. Consumenten met social media gebruikt dit vooral om hun interesses, ervaringen en gedachten te delen en hier zouden touroperators hun voordeel mee kunnen doen, ze staan direct in contact met de klant en kunnen de ervaringen van de klant gebruiken. Dit doen ze nu al door zoover.nl te gebruiken en dus de beoordelingen van hun accommodaties van de reizigers te tonen aan hun toekomstige klanten. Mensen willen dit ook, een trend is immers business as unusual oftewel meer doorzichtigheid op de reismarkt. Maar ook ideeën van de klanten kunnen ze gebruiken.

Ook vertelde de expert dat andere vormen van social media zoals applicaties op de smartphones erg in trek zijn, dit zijn dan vooral location bases sites, zoals Foursquare. Schiphol heeft hier al gebruik van gemaakt en touroperators zouden hieraan mee kunnen doen. De klanten kunnen dan inchecken bij de touroperator en kortingen op reizen kunnen krijgen. Ook is het handig als de website van touroperators  aangepast wordt aan smartphones, zodat potentiële klanten vanaf hun mobiel de site kunnen bekijken.

Ook is social media erg handig om je merk op de markt te brengen of je merk te versterken. Door mensen te betrekken bij je merk door ze een logo te laten verzinnen of een soortgelijke actie, met een prijs die je er als bedrijf tegenover zet dan kan dit voor veel promotie van je merk zorgen.

Ze verwacht in ieder geval dat in de toekomst steeds meer social media gebruikt zal worden dan nu het geval is, de maatschappij wordt steeds drukker en dan is social media een makkelijk kanaal om snel op de hoogte te blijven van hedendaagse acties en merken.



bezoek aan VNC Asia Travel

14:59, 8/4/2011 .. Posted in netwerkbezoeken .. 0 comments .. Link

Esther had ons verteld dat VNC Asia travel wellicht meer deed aan beleving op het moment en dat we hen wel eens een bezoek konden brengen. Vervolgens zijn we bij VNC langsgegaan om hen te vragen naar beleving. Gaandeweg het gesprek kwamen wij erachter dat zij niet zo veel met beleving doen, maar meer met een andere trend: eco- easy.

Bij VNC hebben wij gesproken met Wim Haalboom, hij heeft geen specifieke functie binnen het bedrijf, maar werkt er al vanaf het begin en kan ons dus alles vertellen.

Eerst vertelde hij ons wat VNC precies biedt aan de klanten. VNC is een Chinaspecialist die zich voornamelijk richt op andere bestemmingen binnen Azië en andere accommodaties aanbiedt dan de meeste touroperators die Azië in hun pakket hebben.  

Omdat de bestemmingen die zij aanbieden dieper het land ingaan dan bij veel andere touroperators het geval is geven zij aan dat dit voor hun beleving is, de mensen krijgen een authentieke beleving als zij hun vakantie via VNC boeken. Verder doen zij aan beleving weinig. Ze hebben een website waarop filmpjes, foto’s en plaatsbeschrijvingen staan. Dat si de enige beleving die zij geven.  Ze hebben het wel geprobeerd 3 jaar geleden. Ze wilde de site interactiever maken en meer beleving toevoegen. De bedoeling was dat op de site reisblogs van klanten kwamen te staan die voor de eventuele nieuwe klanten te lezen waren. De ontwikkeling verliep echter moeilijk en daarom is het project stopgezet. Wel is een nieuwe ontwikkeling op de website een online brochure. In de laatste 10 jaar is het aantal van papieren brochures omlaag gegaan en er zijn meer klanten bijgekomen. De nieuwe klanten bekijken de brochure via het internet waarbij er meer toevoegingen mogelijk zijn dan via een papieren brochure, zoals meer foto’s.
Over de vraag hoe hij denkt over de toekomst van het reisbureau en of de rol van het reisbureau iets toevoegt aan het product zegt hij het volgende:  Ze verkopen zowel direct als via het reisbureau. Omdat het om speciale reizen gaat geven ze de reisbureaus cursussen. Het reisbureau speelt een vrij belangrijke rol bij de boekingen. De boekingen via het reisbureau zijn evenveel als directe boekingen. Omdat ze niet altijd bovenaan staan bij reisbureaus doet VNC regelmatig aan studiereizen om in de aandacht te blijven bij het reisbureau.

Om hun producten te promoten gebruiken ze meerdere manieren: advertenties in kranten, speciaalbladen, een eigen nieuwsbrief, zorgen met de juiste woorden op hun website dat ze bovenaan bij Google komen te staan en ze doen ook aan affiliatiemarketing op sites over China.

Vroeger was VNC een touroperator dat in het hoogsegment zat, tegenwoordig zitten ze meer in het middensegment.  Dit door 2 redenen:  Er is in de afgelopen 30 jaar meer concurrentie bijgekomen en er is meer vraag gekomen naar laagsegment. De drempel van consumenten om vrijblijvend informatie aan te vragen is namelijk weg door de komst van internet. Hierdoor vragen meer verschillende consumenten informatie aan.

Toen Wim ons de brochure liet zien werd gelijk duidelijk dat VNC vrij veel aandacht besteed aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.  Dit is de afgelopen jaren steeds meer geworden bij VNC, omdat het nodig is volgens Wim. Het is nodig omdat het een trend is en bijna ieder bedrijf het tegenwoordig doet, het is niet zo dat de klant er om vraagt of dat de klant het heel veel uitmaakt. Volgens Wim zal er wel een markt zijn voor duurzaam toerisme, en dan reizen die er volledig op gericht zijn. Maar dit zal een kleine markt zijn met erg specialistische reizen.
VNC steunt o.a de volgende goede doelen: Trees for travel, Greenseat, WNF (met fokprogramma van Panda’s in China), adoptie van een panda in China, strijd tegen kinderprostitutie, stop kindermisbruik en pleegzorg Xining

Kijk op de site voor meer informatie: www.vnc.nl


bezoek aan Bontour reisbureau

14:46, 8/4/2011 .. Posted in netwerkbezoeken .. 0 comments .. Link

gesproken met: Esther Jansen, manager ITAC reisbureau Bontour te Utrecht

Het eerste bedrijf was reisbureau Bontour dit reisbureau is onderdeel van  ITAC. ITAC heeft reisbureaus door het hele land. In Reisbureau Actueel had ik een bericht gelezen over een nieuwe applicatie die de ITAC reisbureaus gaan gebruiken bij het nieuwe boekingsseizoen. Dit is een applicatie waarmee beleving wordt gecreëerd in het reisbureau zelf. In het artikel stond niet veel informatie over de werking van de applicatie en wat het reisbureau hier van verwacht betreffende de boekingen. Mede hierom ben ik samen met klasgenoot Viola langs gegaan bij een ITAC reisbureau in Utrecht. Van te voren hebben we vragen opgesteld over de belevingsapplicatie en beleving op het reisbureau in het algemeen.

De manager van het reisbureau wilde ons graag te woord staan. De belevingsapplicatie was nog niet ingevoerd hier waren ze nog mee bezig, met gesprekken met verschillende partijen. Ze kon ons dus weinig vertellen over de belevingsapplicatie zelf, omdat haar man nog in gesprek wa sop dit gebied, maar ze kon ons wel te woord staan over beleving in het reisbureau en wat dit toevoegde aan de functie van het reisbureau. Ook hebben we het gehad over de toekomst van het reisbureau met de komst van het internet.

Volgens Esther zou meer beleving in het reisbureau niet per definitie meer klanten bij het reisbureau opleveren dan op het moment.  De klanten die nu naar het reisbureau komen, komen niet voor meer beleving maar nog steeds voor de service. Meer beleving in het reisbureau is voor een stukje service. Klanten krijgen hierdoor een betere indruk van de bestemming als zij dit via filmpjes en foto’s direct kunnen bekijken. De klanten die nu via het internet boeken, zoeken deze beleving zelf op het internet op. Ze kijken op Zoover voor beoordelingen en bekijken filmpjes van de bestemmingen.  Wat wel gebeurd is dat deze mensen via zoover de beoordelingen bekijken en met deze informatie naar het reisbureau gaan om te boeken. De mensen maken dus meer gebruik van vooronderzoek. Wat volgens haar wel op het reisbureau werkt zijn foto’s. Mensen raken in de vakantiestemming door deze foto’s. Je zou dus concluderen dat deze vorm van beleving wel zorgt voor meer boekingen bij het reisbureau.

Over nieuwe ontwikkelingen hebben we het ook gehad. Volgens Esther zijn de nieuwe ontwikkelingen vooral dat reisbureau naast hun stenen gebouw ook een website laten maken die bij het reisbureau aansluit. Dit om mensen die via het internet willen boeken meer de kans te geven dit ook via een deskundig kanaal te laten doen. De rol van reisbureau blijft hierdoor wel intact. Veel consumenten denken volgens Esther dat een reis bij het reisbureau duurder is dan wanneer de consumenten deze zelf boeken bij het reisbureau. Dit is niet altijd waar. Reisbureaus kunnen met agenten en met behulp van goede inkooptechnieken van de touroperators de reizen goedkoper aanbieden dan wanneer consumenten de losse onderdelen zelf zullen boeken.

Volgens Esther komen er ook niet meer consumenten naar het reisbureau door de recente ontwikkelingen in Egypte en Tunesië. Volgens haar zijn de Nederlanders niet zo snel wantrouwig. Ze kregen wel meer klanten ten tijde van de aswolk bij IJsland. Deze mensen wilden vooral zekerheid hebben en boekten daarom via het reisbureau.

Over de toekomst van het reisbureau is Esther duidelijk: deze is er wel. Het stenen reisbureau zal volgens haar niet snel helemaal verdwijnen, dit omdat er nog steeds mensen zijn die afhankelijk zijn van het reisbureau zoals ouderen, maar ook omdat er steeds meer vraag is naar op maat gemaakte reizen. Hierdoor zal een combinatie van het internet met een stenenreisbureau, mobiele agenten of werken op afspraak meer in opkomst komen dan alleen het boeken via internet. Het stenen reisbureau op zich heeft dus geen toekomst, maar wel in combinatie.



opzetten eigen touroperator

14:42, 8/4/2011 .. Posted in gastcolleges .. 0 comments .. Link

gastspreker: Marjan v.d. Herberg, oprichtster rondreisopmaat.nl

Marjan vertelde dat zij vele verschillende functies binnen de reisbranche bij verschillende touroperators had gehad, al met al een indrukwekkende carrière. Toch had zij het gevoel dat ze niet meer met het principe van toerisme te maken had, de reis zelf. Ze wilde weer met de klant in contact komen en iets gaan doen waarvoor ze haar opleiding had gedaan. Ze wilde een eigenbedrijf op gaan zetten dat op maat gemaakte reizen ging aanbieden naar (nu nog) Zuid- Afrika.

Als eerste heeft zij een zeer uitgebreid ondernemingsplan gemaakt waarin ze een uitgebreide concurrentieanalyse heft gemaakt. Het verbaasde mij hoeveel werk hier nog bij kwam kijken, maar ze had werkelijk aan alles gedacht. Na een inschrijving bij de Kamer van Koophandel en de SGR is zij seminars en workshops gaan volgen over internetmarketing en het ontwerpen van een website. Zij heeft ervaring genoeg, maar toch vond zij dat ze nog meer erbij kon leren, ze wilde direct alles goed doen. Op de seminars kwam zij erachter dat ze een websitebouwer zoeken snel moest gebeuren, dit vergt nogal veel werk. Zij is toen websitebouwers gaan zoeken. Zij had van te voren al een concept bedacht voor de website. De eerste paar websitebouwers die zij aansprak waren vrij duur vond zij. Ze heeft doorgezocht en via haar netwerk een bureau gevonden dat haar website voor 1/3 van de prijs wilde doen. Ze kon al haar wensen op de site kwijt.

Via haar contacten kon ze op de vakantiebeurs staan en zodoende moest de website voor die tijd af, met lange dagen is dit gelukt en kon ze op de vakantiebeurs actief op zoek gaan naar klanten. Ze kwam erachter dat door persoonlijk contact met klanten de klanten sneller wilden luisteren. Ook was het erg fijn, het direct contact met potentiële klanten.

Na de eerste kennismaking met potentiële klanten is ze gaan werken aan de bekendheid van haar bedrijf. Ze heeft social media ingezet,  contact opgenomen met verkeersbureaus, persreizen georganiseerd, informatieavonden opgezet en flyers gemaakt. Na deze marketingacties is ze naar Zuid- Afrika gegaan om meer plaatselijke contacten op te doen en om zelf nog meer kennis op te bouwen van Zuid- Afrika. Nu heeft ze de eerste paar klanten gehad.

Al met al laat dit dus zien dat zomaar een bedrijf opzetten niet makkelijk is, er komt meer bij kijken dan ik had verwacht en er gaan maanden van voorwerk aan vooraf. Ook is het belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen en je contacten te onderhouden en uit te bouwen. Zij heeft veel aan haar netwerkcontacten gehad.

Kijk ook eens op haar site: www.rondreisopmaat.nl



reisleiding

14:36, 8/4/2011 .. Posted in gastcolleges .. 0 comments .. Link
spreker: Hans Dames, voormalig Chef operating bij Hotelplan

Hans Dames is een leuke man die erg van zijn werk hield. Dit kwam ook in het college naar voren. Hij moest ons eigenlijk meer vertellen over het reilen en zeilen van de afdeling waar hij gewerkt had, maar hij had veel anekdotes over zijn tijd bij Hotelplan. Je kon merken dat hij met veel plezier zijn werk gedaan had en dat hij veel ervaring had met reisleiding.

Hotelplan was begonnen met een eigen trein in 1970, de Hotelplanexpress, hier gingen de eerste reisleiders van Hotelplan bij mee. Er waren ongeveer 9 reisleiders op deze trein.  Zelf is Hotelplan in 1935 opgericht door een Zwitser, rond 1970 was het een bedrijf met vestigingen door heel Europa, club Escollette was in die tijd de jongerenreisorganisatie van Hotelplan.

Wat Hans Dames ons vertelde was vooral hoe de wervingselecties van reisleiders in zijn werk ging in de tijd dat hij die taak had. In de jaren 70 werd de opdracht gegeven om reisleiders aan te nemen vanuit het Zwitserse moederbedrijf. De kosten voor deze reisleiders werden doorberekend in de vaste kosten.  (zo zijn ook de Zwitserse contracten ontstaan)
De sollicitaties kwamen op advertenties in Telegraaf of het waren open sollicitaties. De selectiecriteria van Hotelplan waren: 22 jaar oud, minimaal mbo, het spreken van diverse talen en het hebben van een rijbewijs. Het eerste gesprek werd afgenomen door Hans en een assistent , later werd dit een team van 6 personen. Hans kon ons vertellen dat hij de mensen vooral aannam op gevoel. Als hij een goed gevoel kreeg dan nam hij die persoon aan en meestal werkte dit ook voor hem.  Nadat de persoon was aangenomen moest bepaald worden waar deze ingezet moest worden en kreeg hij/zij hierna een training. Deze training bestond uit een basiscursus, vervolgcursus en/of wintersportcursus. Ook kregen de nieuwe werknemers een opleiding om ter plaatse excursies te kunnen verkopen. Deze excursies maakte namelijk een belangrijk deel uit van de taken als reisleider. En de reisleider zelf kon hier een extra zakcentje mee verdienen.

Hans is alweer een paar jaar uit het vak en wat hij vertelde was vooral aan het begin van zijn carrière bij Hotelplan, maar eigenlijk klopt dit nog steeds. De functie-eisen zoals eerder genoemd, zijn er nog steeds en nog steeds moeten reisleiders een opleidingstraject doorgaan. Ook maken de excursies nog een belangrijk deel uit van taken van reisleiders.
Het deels op gevoel aannemen van werknemers zal ook nog veel voorkomen, omdat er aan de functie hoge eisen worden verwacht, en als aan alle eisen voldaan moet worden dan is eigenlijk niemand geschikt. Het beroep reisleider moet van tevoren al in iemand zitten als we Hans moeten geloven en dat geloof ik ook wel. Als je gepassioneerd bent voor dit vak en bereid bent  er helemaal voor te gaan, zal je waarschijnlijk ook een goede reisleider zijn en zo niet kan je beter op zoek naar iets anders ;-)



ANVR

14:30, 8/4/2011 .. Posted in gastcolleges .. 0 comments .. Link

gastspreker: Mirjam Dresmé, hoofd communicatie & duurzaam toerisme bij de ANVR

Mirjam kwam vertellen over de rol van de ANVR in de reisbranche. Het gastcollege werd gegeven in de periode dat er rellen waren in Egypte. Zij vertelde toen dat de ANVR talloze telefoontjes en e- mails had gekregen van journalisten over het negatieve reisadvies dat was afgegeven voor Egypte. De consumenten en de journalisten dachten en denken waarschijnlijk nog steeds dat ene negatief reisadvies door de ANVR wordt afgegeven. Maar de ANVR is er niet direct voor de consument, maar is juist opgestart voor touroperators en reisagenten. Het fungeert wel half als een soort keurmerk voor consumenten, maar toch doet de ANVR niet direct iets voor de consumenten.
Het negatieve reisadvies wordt afgegeven door het ministerie van buitenlandse zaken. Zij brengen naar buiten in welke gradatie een bestemming valt. De gradaties lopen van 1 t/m 6 en gradatie 6 is een negatief reisadvies, oftewel ga er niet heen! Dit betekent niet dat je als consument er niet naartoe mag. Als er nog steeds vluchten naar dat gebied of land gaan, mag je er nog steeds naartoe het wordt alleen afgeraden. De gradatie wordt door het ministerie van buitenlandse zaken samen met de calamiteitencommissie, de ANWB en de ANVR besloten. Hierna geeft het ministerie van buitenlandse zaken uiteindelijk het negatieve reisadvies.

Mochten mensen dan terug willen als er een gradatie 6 is, dan wordt de repatriëring (het terug halen van de Nederlandse reizigers uit die gebieden) betaalt door de calamiteitencommissie.  Dit geldt alleen als de complete reis geboekt is bij een touroperator of reisagent die aangesloten is bij de SGR. Is een touroperator of reisagent lid van de SGR dan heb je als consument namelijk recht op de repatriëring en teruggave van je geld bij een faillissement van de touroperator of reisagent.

Denk dus niet dat als je een vliegticket los koopt, dat je recht hebt op teruggave van je geld bij zulke omstandigheden als in Egypte, zolang de vliegmaatschappij waarbij je geboekt heeft nog vliegt naar deze bestemming. Heb je dit geboekt in een pakket bij een touroperator of reisagent die aangesloten is bij de SGR dan heb je hier dus wel recht op.



Toerisme het reilen en zeilen

14:00, 8/4/2011 .. 0 comments .. Link

Mijn passie is Toerisme en daarbij vooral de recreatieve kant ervan. Om deze passie om te zetten in een baan ben ik de opleiding Toerisme gaan doen aan de Hogeschool Inholland in Diemen. Ik zit nu in het derde jaar en volg de minor E-touroperating. Bij deze minor leer je het reilen en zeilen binnen een touroperator en wat hier verder nog bij komt kijken qua marketing en trends op het gebied van toerisme.

De afgelopen 2 maanden heb ik veel verschillende colleges gevolgd om hier meer inzicht in te krijgen, zowel normale colleges en gastcolleges. Naast deze colleges moesten we natuurlijk ook de nodige opdrachten uitvoeren om ook de praktijkkant onder de knie te krijgen. Via deze blog kan je mijn opgedane ervaringen en informatie over deze colleges en opdrachten lezen. Ik hoop mijn lezers wat nieuwe kennis mee te geven en dat zij net zo gepassioneerd gaan denken over toerisme.

Vriendelijke leesgroet!



About Me

Home
My Profile
Archives
Friends
My Photo Album

Links


Categories

e- commerce
gastcolleges
MVO en ICC in opdrachten
netwerkbezoeken

Recent Entries

reizen door de cariben
MVO en ICC in opdrachten
bezoek aan retail-bureau Kega
bezoek aan VNC Asia Travel
bezoek aan Bontour reisbureau

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer