Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Mister Manager

Recensie: Wat zou Google doen?

Posted in Unspecified

Google, een snel groeiend bedrijf, maar voor velen meer dan dat. Naast de ongekende groei van de zoekmachine is Google verder gegaan waar veel andere (IT) bedrijven stopten. Vanuit hun core-product (de zoekmachine) is het bedrijf er in geslaagd om een grote speler te worden op de wereldmarkt, op het gebied van tal van producten. Microsoft, het ooit almachtige bedrijf, kan slechts nog met jaloerse blikken kijken naar de kleine dreumis die heel groot en succesvol is geworden.Google dus, voor veel bedrijven het grote voorbeeld, de benadering van perfectie. Daarom willen bedrijven zich graag aan Google spiegelen, en stellen dan ook steeds vaker de vraag: Wat zou Google doen?

Jeff Jarvis

Jeff Jarvis heeft een eigen weblog waarin hij zich richt op de evolutie van de moderne media, tevens schrijft hij regelmatig voor de Guardian. Vanuit hier is hij ook in aanraking gekomen met het bedrijf Google, welke de advertentiemarkt aardig ondersteboven heeft gegooid met persoonlijke advertenties. Zoek je bijvoorbeeld een paar keer naar wintersportaccomodaties dan zal Google je op veel sites advertenties laten zien van aanbiedingen in de Alpen voor een leuke skivakantie. Zeer gericht adverteren dus, en een belangrijk onderdeel van de inkomsten van Google. Jeff Jarvis probeert in zijn boek 'Wat zou Google doen' steeds per aandachtspunt aan te geven wat Google zou doen. Aan de hand hiervan geeft hij voor verschillende sectoren en soorten bedrijven aan hoe deze er zouden uitzien wanneer ze volgens de principes van Google zouden werken.

Google durft af te wijken van de bestaande regels en gebaande paden. De maatschappij maakt de regels en laten hier sterk hun keuze voor een product van af hangen. Als grote tegenhanger noemt Jeff Jarvis Dell, een organisatie welke niets deed met de groeiende berg aan negatieve ervaringen van hun klanten. Dit werd vaak gepubliceerd op het internet, een platform welke wereldwijd toegankelijk is. Een kostbare fout welke Dell uiteindelijk ook heeft ingezien, en tegenwoordig zijn ze hier een stuk pro-actiever in geworden en krijgt de klant op allerlei manieren inspraak bij nieuwe producten en wordt de feedback ter harte genomen. Klanten betrekken bij je bedrijf en openheid geven over de gang van zaken, nieuwe producten en gemaakte fouten zorgt voor een band tussen de klant en het bedrijf. Klantenservice is de nieuwe marketing.

Nieuwe regels

Volgens Google zijn een aantal sleutelonderwerpen zwaar aan verandering onderhevig. Zo veranderd de maatschappij meer in kleine netwerken / gemeenschappen. Openheid is belangrijk, en het openstaan voor input van klanten zorgt voor een bepaalde vertrouwensband. De klant is vergevingsgezinder geworden en staat het Google toe om producten voor lange tijd in een testfase te houden, en de klant blijft tijdens deze fase continu feedback geven waar Google weer mee aan de slag kan. Wanneer de vertrouwensband dusdanig goed is geworden zal de klant steeds meer informatie willen delen. In het boek wordt wat mij betreft een goed voorbeeld hiervan genoemd, namelijk Google Health. Klanten, patienten, artsen en ziekenhuizen delen hier hun gegevens onder andere met betrekking tot het medicijngebruik. Google Health koppelt deze informatie, en kan hier tal van inovatieve projecten over opzetten indien deze database groot genoeg is geworden. Google Health is zomaar een lijntje dat wordt uigegooid samen met nog enkele andere interessante projecten, zelfs een Google Energiebedrijf lijkt niet meer ondenkbaar.

Mening

Voor mij geeft Jeff Jarvis een interessante andere blik op de bestaande, vaak logge businessmodellen. Met producten als Google Mobile, Google Cola en Google Verzekeringen 'Googlefied' hij bestaande businessmodellen en laat zien hoe deze er volgens hem zouden uitzien wanneer ze zich wat meer zouden afvragen wat Google zou doen. Enige kanttekening die ik hierbij wil maken is dat het beschrijven van de kwaliteiten van Google soms erg langdradig is in het boek, en zijn enkele hoofdstukken daardoor wat lastiger om te lezen. Maar zeker het tweede deel, waarin Jarvis de alom bekende sectoren 'Googleificeerd' zijn heel vermakelijk en tevens verfrissend om te lezen. Hiermee maakt hij wat mij betreft het verschil, en laat hij de kwaliteiten van Google uit het eerste deel terugkomen in zijn voorbeelden. Deze vaak beschreven kwaliteiten van Google worden omgezet in realistische mogelijkheden voor andere bedrijven door middel van de visie van Jarvis. En zo kan het dus zo maar zijn, dat voor de plaatselijke bakker het een stuk makkelijker wordt om zich eens af te vragen: "Wat zou Google doen?", en er volgens een wereld aan mogelijkheden voor hem open gaat.

15:47 - 25/11/2013 - comments {0} - post comment


Internetgebruik op de werkvloer

Posted in Unspecified

 Internetgebruik op de werkvloer, voor sommige bedrijven een serieus dilemma. Moet de werknemer beperkt worden in al het privé surfen, en dit door strenge controles en blokkades nastreven? Of kan het ook anders dat de gebruikers vrijheid hebben in hen surfgedrag, en kan iedere werknemer wel met deze vrijheid omgaan?

Onderzoek

Ernst & Young is in 2006 gaan onderzoeken hoeveel er wekelijks door de werknemer gebruik wordt gemaakt van de internet faciliteiten voor privé gebruik. Destijds constateerden zij dat werknemers gemiddeld 3 uur per week privé online waren. Daartegen over stond wel dat de werknemers thuis gemiddeld 2,1 uur voor zakelijke doeleinden het internet gebruikten.
Toen in 2007 het internetgebruik met een uur was toegenomen werd de alarmbel geluid, het is een groeiend probleem klonk het vaak bij de leidinggevenden.  Bij een organisatie met 200 werknemers zou dit al neerkomen op maandelijks 2000 uur arbeidsproductiviteitsverlies.  Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership Ernst & Young wijt dit aan de destijds groeiende arbeidsmarkt wat ervoor zorgt dat werknemers lakser werden en zich meer ‘wangedrag’ kan permitteren. Dit klinkt plausibel, wanneer er bijvoorbeeld een ontslagronde aanstaande is zal het gros van de werknemers zich positief willen profileren en niet gezien willen worden met een Facebook pagina open.

Positieve effecten?

Tegenover deze verminderde arbeidsproductiviteit qua uren staat wel een betere pure productiviteit. Dit blijkt uit onderzoek van Tomas Chamorro-Premuzic psycholoog aan de Londense Goldsmiths University. Hij stelt dat een internetpauze van af en toe 10 minuten goed is voor de productiviteit aangezien dit ontspannend werkt en de werknemer daarna zich weer scherper op kan stellen tijdens het arbeidsproces. Tevens zijn de lijnen tussen privé en werk lastiger te onderscheiden door de opkomst van de sociale media en netwerksites. Hier kunnen zowel zakenrelaties zich op bevinden als vrienden, familie en kennissen. Nieuwssites zorgen er weer voor dat de werknemer bij blijven m.b.t. hun vakgebied, tevens kan een discussie op deze sites leiden tot nieuwe inzichten en ideeën.

Verbieden?

In een kenniseconomie wordt het resultaat hoger aangeschreven dan de tijd die hiervoor is besteed om dit resultaat te behalen. Indien de werknemer hierin vrijer wordt gelaten zal deze creatiever met de tijd omgaan en zal hij bijvoorbeeld eerder ook privé tijd besteden om dit resultaat te behalen indien hierin gefaciliteerd kan worden door de werkgever (thuiswerken). Indien er geen sprake is van een industrieel proces (iedere verloren minuut minder productie) is het vaak beter om een richtlijn op te stellen i.p.v. het verbieden van privé internetgebruik. Met sociale controle van collega’s is het resultaat vaak al dat de werknemer slechts even gebruik maakt van internet voor privé doeleinden, een strenge gedragscode is dan overbodig.
Indien het uit de hand loopt kan de leidinggevende nog altijd ingrijpen en het internetgedrag met de werknemer bespreken. Wanneer dit samen gaat met mindere productiviteit qua resultaat staat de leidinggevende sterker en is de kans ook groter dat de werknemer inziet dat er een verandering zal moeten gaan plaatsvinden.

15:03 - 25/11/2013 - comments {0} - post comment


Description

Home
User Profile
Archives
Friends
Recent Entries
- Recensie: Wat zou Google doen?
- Internetgebruik op de werkvloer
Hosting door HQ ICT Systeembeheer