Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Project 'Hersenen in actie' Home | Profile | Archives | Friends
In deze weblog hou ik mijn vorderingen bij tijdens het het project 'Hersenen in actie'. Project PLV3b, Hogeschool Leiden. Rineke de Visser. Studentnummer: s1048827

De workshop20/9/2011

Ontwikkelingsmaterialen:

Bij deze bijeenkomst moest ik 6 ontwikkelingsmaterialen beschrijven. Dit heb ik als volgt gedaan:

  • Naam van het ontwikkelingsmateriaal: Fröbel mozaïek. Materiaal kenmerken: Verschillende vormen en kleuren. Materiaalsoort: gevormd materiaal. Hanteerbaarheid: Fijn in gebruik. Uitvoering: Figuren naleggen en zelf figuren namaken. Aantrekkelijkheid: Kleuren en vormen. Bedoeling van het materiaal: Actief zijn en intiatieven nemen. Uiten en vormgeven. Voorstellingen vormen en creativiteit. Zelfstandigheid. Motorische vaardigheden. Waarnemen en ordenen. Formuleer de specifieke doelstelling: Maak de figuren na. Dit kan op de voorbeeldplaat, moeilijker is het om het figuur ernaast te maken. Is er een toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal? Nee. Is het materiaal zelfcorrigerend? Ligt eraan of je het figuur op het voorbeeld maakt of ernaast. Het is geschikt voor: Individueel gebruik en tweetallen. Voor welke leeftijd ongeveer geschikt: Specifiek kleuters, eventueel groep 3.

  • Naam van het ontwikkelingsmateriaal: Grote bokken. Materiaal kenmerken: Hout, licht, hard. Materiaalsoort: compositie en constructiemateriaal. Hanteerbaarheid: Makkelijk in gebruik. Uitvoering: Zelf fantasie gebruiken, juf kan eventueel opdrachten geven. Aantrekkelijkheid: Dichtbij de belevingswereld. Bedoeling van het materiaal: Actief zijn en intiatieven nemen. Uiten en vormgeven. Voorstellingen vormen en creativiteit. Zelfstandigheid. Motorische vaardigheden. Waarnemen en ordenen. Formuleer de specifieke doelstelling: Bouw een huis voor je knuffel. Creativiteit, fantasie en motoriek stimuleren. Is er een toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal? Ja, duidelijkheid over het huis voor de knuffel, ebentueel een gesprek. Is het materiaal zelfcorrigerend? Nee. Het is geschikt voor: Individueel gebruik en tweetallen en voor een groepje leerlingen. Voor welke leeftijd ongeveer geschikt: Specifiek kleuters, eventueel groep 3. 

  • Naam van het ontwikkelingsmateriaal: Panorama. Materiaal kenmerken: licht en kleurtjesMateriaalsoort: speel en leermateriaal. Hanteerbaarheid: Gladde kanten, schuift makkelijk van de plaat af. Uitvoering: reeksen neerleggen. Aantrekkelijkheid: Leuke plaatjes, sluit aan bij de belevingswereld. Bedoeling van het materiaal: Zelfstandigheid. Waarnemen en ordenen. Formuleer de specifieke doelstelling: Reeksen leggen: hoog-laag, dik-dun, klein-groot, kleuren, inhoud. Is er een toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal? Ja. Is het materiaal zelfcorrigerend? Nee, er is alleen een voorbeeld aanwezig. Het is geschikt voor: Individueel gebruik. Voor welke leeftijd ongeveer geschikt: Kleuters.

  • Naam van het ontwikkelingsmateriaal: Fröbel mozaïek. Materiaal kenmerken: Verschillende vormen en kleuren. Materiaalsoort: gevormd materiaal. Hanteerbaarheid: Fijn in gebruik. Uitvoering: Figuren naleggen en zelf figuren namaken. Aantrekkelijkheid: Kleuren en vormen. Bedoeling van het materiaal: Actief zijn en intiatieven nemen. Uiten en vormgeven. Voorstellingen vormen en cerativiteit. Zelfstandigheid. Motorische vaardigheden. Waarnemen en ordenen. Formuleer de specifieke doelstelling: Maak de figuren na. Dit kan op de voorbeeldplaat, moeilijker is het om het figuur ernaast te maken. Is er een toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal? Nee. Is het materiaal zelfcorrigerend? Ligt eraan of je het figuur op het voorbeeld maakt of ernaast. Het is geschikt voor: Individueel gebruik en tweetallen. Voor welke leeftijd ongeveer geschikt: Specifiek kleuters, eventueel groep 3.

  • Naam van het ontwikkelingsmateriaal: Fröbel mozaïek. Materiaal kenmerken: Verschillende vormen en kleuren. Materiaalsoort: gevormd materiaal. Hanteerbaarheid: Fijn in gebruik. Uitvoering: Figuren naleggen en zelf figuren namaken. Aantrekkelijkheid: Kleuren en vormen. Bedoeling van het materiaal: Actief zijn en intiatieven nemen. Uiten en vormgeven. Voorstellingen vormen en cerativiteit. Zelfstandigheid. Motorische vaardigheden. Waarnemen en ordenen. Formuleer de specifieke doelstelling: Maak de figuren na. Dit kan op de voorbeeldplaat, moeilijker is het om het figuur ernaast te maken. Is er een toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal? Nee. Is het materiaal zelfcorrigerend? Ligt eraan of je het figuur op het voorbeeld maakt of ernaast. Het is geschikt voor: Individueel gebruik en tweetallen. Voor welke leeftijd ongeveer geschikt: Specifiek kleuters, eventueel groep 3. 

  • Naam van het ontwikkelingsmateriaal: Fröbel mozaïek. Materiaal kenmerken: Verschillende vormen en kleuren. Materiaalsoort: gevormd materiaal. Hanteerbaarheid: Fijn in gebruik. Uitvoering: Figuren naleggen en zelf figuren namaken. Aantrekkelijkheid: Kleuren en vormen. Bedoeling van het materiaal: Actief zijn en intiatieven nemen. Uiten en vormgeven. Voorstellingen vormen en cerativiteit. Zelfstandigheid. Motorische vaardigheden. Waarnemen en ordenen. Formuleer de specifieke doelstelling: Maak de figuren na. Dit kan op de voorbeeldplaat, moeilijker is het om het figuur ernaast te maken. Is er een toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal? Nee. Is het materiaal zelfcorrigerend? Ligt eraan of je het figuur op het voorbeeld maakt of ernaast. Het is geschikt voor: Individueel gebruik en tweetallen. Voor welke leeftijd ongeveer geschikt: Specifiek kleuters, eventueel groep 3.

0 Comments | Post Comment | Permanent Link

College 3: 3 vragen14/9/2011

Passend onderwijs.

1. Wat was nieuw voor je? Het maken van een groepsplan. Hoe je handelingsgericht moet werken.

2. Wat heb je ervan geleerd? Dat er een bepaalde volgorde is met handelingsgericht werken. Eerst moet je waarnemen (Evalueren groepsplan en verzamelen van de leerlinggegevens + signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften), dan begrijpen (benoemen van specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen), hierna plannen (clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijshehoeften + opstellen van een groepsplan) en als laatste realiseren (uitvoeren van het groepsplan).

3. Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis en inzichten te gaan doen in je stage? Ik ben van plan om in mijn stage te gaan kijken naar het bestaande groepsplan en mijn mentor te gaan vragen naar de tot standkoming van dit groepsplan. Ook wil ik haar vragen wat zij in haar lessen doet met het groepsplan.

0 Comments | Post Comment | Permanent Link

College 2: 3 vragen6/9/2011

Aan het einde van het tweede college moet ik de volgende vragen beantwoorden:

  1. Wat was nieuw voor je? Mindmappen was iets totaal nieuws voor me. Buiten dat was ook het 4hoekenmodel nieuw.
  2. Wat heb je ervan geleerd? Dat je met mindmappen een beter resultaat kan behalen en tijd kan besparen. Dit komt doordat de rechterhersenhelft meer wordt gestimuleerd zodat de helften beide gebruikt worden. Zo wordt het onthouden gemakkelijker. Van het 4hoekenmodel heb ik geleerd dat als je de 4hoeken gebruikt, de leerlingen optimaal kunnen presteren.
  3. Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis en inzichten te gaan doen in je stage? Het lijkt mij heel leuk om eens op mijn stage te gaan mindmappen met de leerlingen. Vooral omdat het tijd bespaart en de leerlingen betere leerprestaties zouden kunnen hebben. Er waren bij het 4hoekenmodel een aantal gerichte punten waar je als leerkracht aan zou kunnen werken om de prestatie van de leerlingen optimaal te maken. Ik ben zeker van plan een aantal van deze punten toe te gaan passen in mijn stage (een aantal punten hiervan gebruik ik al regelmatig).
0 Comments | Post Comment | Permanent Link

College 1: 3 vragen5/9/2011

Aan het einde van elk college in dit project moet ik steeds vragen beantwoorden. De vragen met de antwoorden van het eerste college zijn als volgt:

  1. Wat was nieuw voor je? We kregen vandaag al behoorlijk veel informatie over het project te horen. Het begrip 'hersenvriendelijk' is mij vooral bijgebleven. Daarnaast heb ik leren kijken naar leerlingen vanuit modellen. (Medisch-, sociaal- en talentmodel).
  2. Wat heb je ervan geleerd? Ik heb ervan geleerd dat leerlingen beter kunnen leren tijdens hersenvriendelijke lessen en methodes. Ik heb er ook van geleerd dat ik zelf leerlingen bekijk volgens het talentmodel, dit houdt in dat ik kijk naar de mogelijkheden voor de leerling, wat kan de leerling wel en wat kan ik daarmee doen?
  3. Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis en inzichten te gaan doen in je stage? Ik ben uiteraard van plan om mijn lessen zo hersenvriendelijk mogelijk te maken. En ik blijf erbij om leerlingen via het talentmodel te bekijken. Iedere leerling heeft unieke talenten en die moeten zoveel mogelijk gebruikt worden. Wanneer je dit als leerkracht doet zal ook elke leerling zich competent voelen.
0 Comments | Post Comment | Permanent Link

Doelen 5/9/2011

Vandaag moesten we tenminste 3 doelen bedenken voor het komende semester. Aan de volgende doelen wil ik gaan werken:

  • Ik wil vooral heel graag een gezellige juf worden, dit doel wil ik gaan bereiken door bijvoorbeeld de dag af te sluiten met de mop van de dag; vaker gebruik te gaan maken van energizers; advies te vragen aan mijn mentor; de tijd te nemen om de leerlingen individueel goed te leren kennen.
  • Ik wel les gaan geven met meer enthousiasme zodat de leerlingen dit hopelijk over kunnen nemen. Dit wil ik bereiken door een inspirerende inleiding te geven; meer te 'bewegen' voor en door de klas; tijdens het werken door de klas lopen en leerlingen vragen naar hoe het gaat en hier vooral ook persoonlijk bij aan te spreken.
  • Ik wil gaan werken aan mijn tijdsplanning. Dit ga ik doen door een horloge te dragen; advies te vragen aan mijn mentor; een goed voorbereidingsformulier te maken.
  • Ik wil graag het uiten van gevoelens voor de klas versterken. Dit wil ik gaan bereiken door mijn gevoelens bij te staan met lichaamstaal, wanneer ik iets niet leuk vind ga ik er bij staan bijv.; ook het werken met mijn stem hoort hierbij. Mijn stem klinkt anders als ik ontevreden ben dan wanneer ik tevreden ben.
2 Comments | Post Comment | Permanent Link
Hosting door HQ ICT Systeembeheer