vakantie

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

22/3/2006 - Zuid Afrika

3-4 november 2003

Na één jaar van voorbereiding is eindelijk de vertrekdag aangebroken : 3 november 2003. Met 17 reizigers en de doventolk Patrick Fabel kwamen we samen in Zaventem om 16 uur.

Bij het inchecken hoorden we dat onze vlucht vertraging had. We zouden opstijgen om 19u30 ipv om 17u20. Dit werd goed gemaakt met een gratis consumptie in één van de restaurants op de luchthaven. De vlucht naar Londen, Heathrow, duurde ongeveer een uurtje en van daaruit namen we de vlucht naar Johannesburg.

Afgezien van enkele luchtturbulenties, zijn we na 10 uur vliegen goed aangekomen in Johannesburg op 4 november, 10u00 plaatselijke tijd. Daar wachtten onze zwarte buschauffeur, Hoesein en Ina, onze blanke gids, ons op. Zij zouden 3 weken samen met ons door Zuid-Afrika reizen.

Onze rondreis begon met een korte rondrit langs Johannesburg. Onderweg pikten we nog een zwarte gids op om ons te leiden door Soweto, de andere kant van Johannesburg. Daar zie je het leven van de zwarte bevolking. Alles gebeurt er in de buitenlucht : de verkoop van levende kippen die ter plaatse worden geslacht, het uitbeenderen van koppen van wild, auto’s wassen en herstellen, de verkoop van etenswaren, en dit allemaal in de volle zon. Die mensen wonen met verschillende gezinnen samen in huizen van platen, karton en golfplaten in allerlei vormen en kleuren.

’s Middags aten we in een plaatselijk restaurant, wat niet te vergelijken is met ons landje. Er stonden lange rijen tafels en iedereen nam er een plaatsje, het voelde aan alsof we één grote familie waren met de plaatselijke mensen. De gerechten waren ook heel nieuw voor ons. Voorzichtig proefden we van de plaatselijke keuken ; gelukkig was het een zelfbedieningszaak.

Na onze lunch zetten we onze tocht verder, we zagen enkele woningen van Nelson Mandela en van aartsbisschop Tutu. Daarna bezochten we het apartheidsmuseum, daar kregen we veel uitleg over de geschiedenis van de apartheid tussen blanken en zwarten. Daarna vervolgden we onze weg naar Pretoria, 60 km van Johannesburg vandaan. Eindelijk kregen we de mogelijkheid om ons op te frissen en lekker te dineren.

5 november

We reden langs monumenten en grandioze overheidsgebouwen van Pretoria, waarvan sommigen dateren uit de 19e eeuw, afgewisseld met veel parken en tuinen. We bezochten het standbeeld van Paul Krüger, de 4de president van ZAR, Melsose House en het voortrekkers Monument.

Rond deze tijd van het jaar staan de Jacaranda’s langs de straten vol lila bloesems. In de namiddag bezochten we de Culligan Diamantmijn, in handen van de groep De Beers, de meest belangrijke diamantgroep van de wereld.

6 november

Het was een overgangsdag van Pretoria op het hoogland, ongeveer 1800m boven de zee, naar het laagland aan de grens met het Krügerpark. Het hoogland is een vlak plateau, vooral begroeid met grasland en het is er zeer droog. Trapsgewijs daalden we af via de Drakensbergen.

Het landschap veranderde voortdurend van grasland, over aangeplante eucalyptusbomen naar dennenbomen. We passeerden Witbank, een zeer grote industriestad met de gebruikelijke townships of krottenwijken. Vele zwarten zijn naar hier afgezakt op zoek naar werk maar helaas blijven er veel werkloos achter in deze “plakkampen”. Sommige verblijven er illegaal maar omdat de regering te weinig geld heeft, worden deze plakkampen voorzien van water en elektriciteit, zo zijn ze in ieder geval “wettelijk” in orde.

Rond Witbank zijn er open en gesloten steenkoolmijnen. Rond de stad staan 17 immense elektriciteitscentrales, met steenkool, die 65% van alle elektriciteit in Afrika, ten zuiden van de Sahara, leveren.

Via Dullstroom en Lydenburg reden we naar Pilgrim’s Rest, een oud goudzokersstadje dat sinds enkele jaren van een spookdorp omgevormd is tot een toeristisch goudzoekersdorp. Er stonden kraampjes van de Ndebele bevolking. Vrouwen vervaardigden kralenkunstwerken. Onderweg passeerden we nog een chroom- en inoxfabriek en een uraniummijn. We kregen van de gids ook uitleg over de verschillende bevolkingsgroepen, Nguni, Sotho, Xhosa, Zulu, Swazi, Shangaan en de Ndebele.

7 november

We volgden de panoramaroute, dit is een route naar en door de Canyon van de “Blijde rivier”, via Bourkes Luck Potholes, een plaats waar de “Blijde rivier” en de Treur rivier” samenvloeien. De plaats waar deze rivieren samenvloeien bestaat uit zacht gesteente. Waar twee stromen elkaar ontmoeten ontstaan er draaikolken en deze hebben in het gesteente ronde gaten geslepen, echt iets heel bijzonder. Daarna bezochten we “de 3 Rondavels”, waar we een prachtig uitzicht hadden op de canyon van de Blijde rivier.

In de namiddag bezochten we Gods Window en konden we de vallei goed zien. ’s Avonds stond er een bushbraai (barbecue) op het programma en daarna volksdansen door een plaatselijke groep bestaande uit weeskinderen van 4 tot 16 jaar die van de straat geplukt zijn. De groepsleider probeerde hen door dans en muziek hun eigen cultuur terug aan te leren. Daarna nodigde zij ons uit om mee te dansen.

8 november

Opgestaan om 4u00 en om 5u00 vertrokken we met 2 open jeeps. Rond 5u30 reden we het Krügerpark binnen en kwamen na enkele honderden meters de eerste dieren tegen, onder andere buffels, giraffen, impala’s, zebra’s, wrattenzwijnen, gnoe’s, neushoorns, bavianen en blauwapen, duizendpoten en verschillende vogels.

9 november

Rond 9u00 vertrokken we richting Swaziland, een vroeger Brits protectoraat met een eigen koning. Om het land binnen te komen moesten we 2 grensposten passeren, deze van Zuid-Afrika en Swaziland.

Tussen beide posten ligt ongeveer 500 m niemandsland waarin een cultuurdorp ligt, dat toont hoe de Swazi vroeger leefden. In de namiddag bezochten we een glasfabriek die glazen voorwerpen, voornamelijk beeldjes maakt uit gerecycleerd glas, een idee van een vroegere missionaris om de zwarten werk te geven.

10 november

Vandaag was het een overgangsdag, van Swaziland naar Zululand, terug via de 2 grenscontroles. We bezochten eerst nog een kaarsenfabriek, ook opgericht door een missionaris.

11 november

Weer vroeg uit de veren, 5u00, om rond 6u00 op safari te vertrekken naar het Umfolosi natuurreservaat. Het is het vroegere jachtgebied van de Zulu hoofdman. Niet zo groot als het Krügerpark maar mooier en met een grotere kans om dieren te zien. Daarna brachten we nog een bezoek aan een traditioneel Zuludorp waar we goede uitleg kregen van een plaatselijke gids met daarna dans en tromgeroffel. Heel mooi!

12 november

Deze morgen konden we met de begeleider van het hotel jachtluipaarden en cervals benaderen in hun kooi. Het was een unieke ervaring. Deze voormiddag bezochten we het Sint-Lucia meer. We zagen er prachtige vogels, nijlpaarden en krokodillen. We lunchten op de boot. Na een drietal uurtjes rijden met de bus bereikten we Durban, een stad aan de Indische Oceaan, daar zijn veel Indiërs.

13 november

Via Durban, Drankensberg Mountains bereikten we Clarens tegen 17u00. Deze gemeente heeft dezelfde naam als het dorpje in Zwitserland waar president Paul Krüger overleden is in ballingschap, nadat hij door de Engelsen was verdreven.

We reden van Durban aan de zee, langs de grens met Lesotho, dat naast Swaziland een ander onafhankelijk land is in Zuid-Afrika, via de Drakensbergen ; het was prachtig, vooral de “Golden Gate”. We kwamen ook nog een gedenkteken tegen ter herdenking van Mandela. Op die plaats is hij in de jaren 60 gearresteerd