Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Stage Nexwork


------------

Home | Profile | Archives | Friends


Week 11

Posted at 13:41, 23/4/2007

Deze week ben ik vooral bezig geweest met het inrichten en uitlichten van de gymzaal de bar en nog een aantal andere scènes.

Ook heb ik een aantal texture testen gedaan om te proberen realistische lijsten te maken voor de schilderijen zonder deze helemaal in 3d te hoeven tekenen.

 

Verders hebben we een voorzichtige start gemaakt met het onderzoek voor ons gebonden project.


Week 10

Posted at 14:42, 13/4/2007

Week 10

 

Om het moment zijn we nog steeds bezig met het verder detailleren en debuggen van het interieur van het gebouw. Het interieur van het gebouw is namelijk door een freelancer getekend en die heeft hier waarschijnlijk een ander software pakket voor gebruikt. Met de conversie van 3dmax zijn hierdoor een aantal onvolkomenheden aan het gebouw ontstaan, die er onder andere voor zorgen dat lichtberekeningen en dus de rendertijden van de interieurscène behoorlijk hoog werden.

 

Ook hebben ik nog wat materiaaltestjes gedaan om realistisch zand en steen te creëren.

 

Verder hebben we nog een brainstorm sessie gehouden met andere stagiaires en een vormgever over een pitch voor Veronica. Het gaat hier om een webgame waarin de Veronica “feeling” door de jaren heen terug moet komen.

 


Week 9

Posted at 14:32, 2/4/2007

Deze week zijn we bezig geweest met het optimaliseren van de buitenscène, deze is nu op een paar details na zo goed als af. Ook is het gelukt de rendertijd omlaag te brengen.

Verder ben ik nog bezig geweest met het optimaliseren en uitlichten van een gymzaal. Deze is daarna ook aan de buitenscène toegevoegd voor een scène waar door een van de ruiten naar binnen wordt gekeken in de lager liggende gymzaal.

 

Verder heb ik een voorzichtige start gemaakt met het inrichten en belichten van het interieur, door de complexere modellen vergt dit enorm veel rendertijd, en we zitten er nu ook over te denken deze scène in meerdere stukken te verdelen.

 

Ik heb tussendoor ook nog wat animatiewerk gedaan, het ging hier om een poppetje wat maarten had gemaakt te laten dansen en een intro animatie voor een kleine flash site.

 Poppetje

Flash-animatie


Week 8

Posted at 08:46, 28/3/2007

Week 8

 

Deze week stond vooral in het kader van Vray belichting en materialen testen. Dit kwam vooral neer op renderen, tweaken, renderen, tweaken en weer renderen. 

 

De belichting en mappings van de buitenscène zijn nu zo goed als klaar. De rendertijden zijn behoorlijk lang op het moment maar omdat we straks met 4 of meer pc’s kunnen renderen valt de uiteindelijke tijd per frame nog mee.

 

Ook hadden we deze week nog een terugkomdag op het st Joost. Na wat administratieve mededelingen in de collegezaal was het tijd om weer eens goed door te zakken in de vloeibar met de collega cmd-ers, Al met al een geslaagde dag!

 

Hieronder staan een aantal belichtingstesten. (de theepot wordt gebruikt om reflecties en belichting te testen)


Week 7

Posted at 09:36, 21/3/2007

 

Deze week zijn we verder gegaan met het testen van de render engine Vray, ook ben ik verder gegaan met het verbeteren van de buiten scène en het gebouw zelf. Het gebouw moest nog grotendeels geoptimaliseerd worden omdat deze door een extern bedrijf van de architectuur tekeningen omgezet was naar het 3d model. Dit model is echter in een ander software programma gemaakt waarbij er bij het importeren problemen ontstonden met bijvoorbeeld de materialen die op de muren en het glas zaten.

Het losknippen van delen van het gebouw deze voorzien texturen en materialen en ze weer vastzetten was een behoorlijke klus maar het gebouw ziet er al een stuk beter uit nu.

 

Verder hebben we onze opties voor het gebonden project besproken en hiervoor een opdracht samengesteld.

 

Ook heb ik nog een korte intro animatie voor een website gemaakt, het ging hier om een blaadje wat op realistische wijze omgeslagen moest worden. Dit kostte me nog wat meer moeite dan ik dacht maar ik ben tevreden over het eindresultaat.

 Blaadje animatie

 

 

 

 


Week 6 Stage

Posted at 10:19, 13/3/2007

Week 6

 

Deze week ben ik vooral bezig geweest met het optimaliseren en indelen van de omgevingsscène. Het viel me op dat 3dsmax enorm veel geheugen verbruikte tijdens het openen en bewerken van deze scène, tijdens het renderen liep het zelfs op tot ongeveer 1500mb en dit was echt te veel om er fatsoenlijk mee te kunnen werken. Na wat onderzoek leek het probleem te liggen in de grootte en het detailniveau van de texturen die we gebruikten. Na wat photoshop werk en wat optimaliseer werk in 3dsmax is het geheugenverbruik weer terug gedrongen tot zo’n 400mb wat redelijk normaal is voor een complexe scène.

 

Verder hebben Maarten en ik ons deel van een ander project afgerond. Het ging hierbij om de animatie waar ik vorige week al over vertelde. Ik heb hieronder een linkje naar het filmpje gezet.

 

Vrijdag zijn we nog op bezoek geweest bij een audiostudio deze gaat waarschijnlijk de voiceovers en de ambient sounds voor het balade project voor zijn rekening nemen. Het was leerzaam om te zien hoe de audio techneuten tegen bepaalde zaken aankeken en ook de rondleiding in de studio zelf was erg interessant.

 

Ook zijn we begonnen met het onderzoeken van een andere render engine genaamd Vray. Deze zorgt voor een realistische weergave van het eindresultaat.

Animatie Munt


Week 5 Stage

Posted at 11:03, 6/3/2007

Deze week zijn we vooral bezig geweest met het verfijnen van de buitenomgeving van het gebouw. Ik ben vooral bezig geweest met het zogenaamde texturen van de modellen. Dit betekent dat je in fotoshop aan de slag gaat met referentie materiaal om zo realistisch mogelijke uitziende materialen te maken voor bijvoorbeeld de straat of het gras. Dit lijkt makkelijk maar is in de praktijk vrij moeilijk. Om realistisch asfalt te maken bijvoorbeeld heb je natuurlijk een goede foto van het zwart grijze materiaal nodig maar dat is nog maar het begin. Zodra je de basis hebt ga je in photoshop aan de slag met slijtvlakken, hobbeltjes, putjes en natuurlijk wegmarkering. Ook moet je goed bekijken hoe het materiaal licht reflecteert. Metaal reflecteert veel meer dan bv. asfalt of gras.

 

Tegen het einde van de week kregen we ook nog een wat kortere klus die we even tussendoor moesten maken. Het ging hier om een intro animatie voor een website van ongeveer 8 seconden. Voor deze animatie was een aluminium munt nodig die geslagen werd met het logo van de fabrikant. Hieronder heb ik een rendertest van het muntje met de belichting gemaakt. De animatie van het filmpje is ook bijna klaar, volgende week moet het geheel af zijn.


Testrender Munt

 




Week 4 Stage

Posted at 13:48, 27/2/2007

Week 4

Omdat Marcel zich nog niet lekker voelde was hij alleen maandagochtend op het werk, in de ochtend hebben we daarom een lijstje gemaakt met dingen die er deze week konden gebeuren, het ging hier vooral om het uitwerken van de omgeving van het gebouw en het uitzoeken hoe we complexe vormen zoals bomen en struiken op een efficiënte manier weer konden weergeven. Dit alles om de pc zo minimaal mogelijk te belasten met de complexe scènes. Zelf ben ik een groot deel verder gegaan met het maken van bv. Stoepranden rotondes fietspaden en bankjes terwijl maarten zich bezig hield met het onderzoeken van verschillende soorten belichtingen op bomen om een realistisch effect te krijgen.


 

 


Week 3 Stage

Posted at 13:45, 27/2/2007

Week 3


Maandag is Marcel in de ochtend ziek naar huis gegaan hij heeft me toen gevraagd om te proberen een auto en een fietser op een realistische manier te laten bewegen. Ook vroeg hij me een begin te maken met het creëren van de omgeving van het gebouw voor de buitenscènes. Met behulp van een nauwkeurige autocad tekening en van satelliet foto’s van de locatie uit google earth heb ik een start gemaakt met het moduleren van de omgeving.

Ook ben ik bezig geweest met het onderzoeken van verschillende animatie technieken voor complexe mechanische systemen voor een project waar Maarten en ik samen in de pauze aan werken.


Auto animatie test


Week 2 Stage

Posted at 13:41, 27/2/2007

Week 2

Deze week begon iets minder hectisch dan de vorige, de deadline was gehaald en de klant was tevreden. Nu was het tijd om te gaan brainstormen over de verschillende scènes en hoe we het gebouw het slimste konden laten zien.  Dit leidde tot een lijst aan dingen die nog uitgewerkt moesten worden. Maarten en ik zouden ons bezig gaan houden met de inrichting van het gebouw  (meubilair, Pinautomaat) terwijl Marcel het gebouw zelf uit zou diepen. Ook zijn we naar de Architect van het gebouw geweest om hem een aantal vraagstukken over de indeling stijl en kleurstellingen van het gebouw voor te leggen.


Ik heb me deze week voornamelijk bezig gehouden met het onderzoeken van allerlei soorten menselijke en machinale bewegingen voor de animaties. En ook met het bouwen van bepaalde scène objecten die wij nodig hebben zoals een rolstoel en folder rekjes.


De volgende link is een opzetje van wat wij achten allemaal nodig te hebben, dit bestand wordt constant aangepast.


Opzet onderdelen Scenes


 


Eerste week Nexwork

Posted at 13:54, 23/2/2007

Week 1

De komende weken zal ik deze weblog gebruiken om te vertellen wat ik allemaal gedaan heb
Op mijn stage bij het bedrijf De Zandbeek groep.

De Zandbeek Communication Group bestaat uit een aantal zelfstandig opererende bedrijven die samen werken aan het succes van hun klanten. Het gaat om:

  • Van Zandbeek corporate communicatie in Eindhoven, Nijmegen en Maastricht
  • Van Zandbeek Kroese in Amstelveen;
  • Ten Bosch design in Eindhoven; 
  • Nexwork in Eindhoven en Maastricht

Samen met mijn klasgenoot Maarten van de Vrande ben ik op 29 Januari begonnen bij de afdeling Nexwork. Nexwork is gespecialiseerd in het uitwerken van interactieve concepten. Wij zullen in deze afdeling ons voornamelijk bezig gaan houden met 3d vormgeving en animatie. Onze stage begeleider, Marcel van Nispen is de enige werknemer in de Zandbeek groep die zich hier mee bezig houdt, wij zijn er nu bij gekomen om hem hierin te ondersteunen.

Na de kennismaking met het bedrijf en de mensen die er werken werden we eigenlijk meteen voor de leeuwen geworpen, Marcel had vrijdag een deadline. Er moest een 3d scène uitgewerkt worden die zich in een school afspeelt. Hiervoor moesten er nog een aantal dingen gemoduleerd (3d vormgeving) en geanimeerd worden. Deze scène was eigenlijk een soort preview voor de klant en onderdeel van een groter project waar wij ons waarschijnlijk de komende paar weken/maanden mee bezig zullen houden. Het gaat hier om een virtuele rondleiding van een nog te bouwen project in de gemeente Waalwijk genaamd Balade.

Balade is een woningbouwproject in Waalwijk. Ze gaan hier binnenkort beginnen met een gebouw dat bestaat uit meerdere verdiepingen  In dit gebouw staan welzijn, zorg, onderwijs, kinderopvang, dienstverlening en zorg centraal. Voor de buurtbewoners betekent dit dat alle voorzieningen op een centraal punt komen te liggen Die voorzieningen variëren van gewone woningen, ouderenwoningen  eerstelijnszorg met o.a. een huisarts, fysiotherapeut, apotheek, tandarts, mondhygiëniste en logopedist, een grand-café tot een ruimte voor jongeren. Ook de school, kinderdagverblijf en peuterspeelzaal krijgen een plaats in het nieuwe gebouw.

Wij gaan met zijn 3en dus het hele gebouw en een stuk van de omgeving in 3d vormgeven en voor de omwonende en geïnteresseerde een dvd samenstellen waarop ze dit gebouw en haar faciliteiten beter kunnen leren kennen.

Ik heb me deze week voornamelijk bezig gehouden met het proberen realistisch loopgedrag en beweging van kinderen na te bootsen.

 

Hosting door HQ ICT Systeembeheer