Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Stage@bitpress

week 10

10:17, 20/4/2009 .. Posted in week 10 .. 0 comments .. Link

Deze week is niet helemaal volgens planning verlopen.
Maandag was iedereen vrij. Dinsdag ben ik naar mijn stage gegaan en ben ik naar huis gegaan omdat ik echt ziek was. Daardoor ben ik ook de rest van de week thuis gebleven.

Dit was tevens mijn laatste week van mijn stage en mijn verslag komt volgende week.

week 9

10:15, 12/4/2009 .. Posted in week 9 .. 0 comments .. Link

Deze week ben ik Veel bezig geweest met het testen van spelletjes. De spellen worden altijd even nagekeken wat er nog mis gaat en of er nog iets niet klopt.

Dit waren een aantal games zoals:

•    Sun and Life
•    Zorgsaam

Deze testen heb ik ook al vorige week gedaan maar als er iets is veranderd dan moet je weer gaan testen of het allemaal klopt. Hierdoor kunnen er weer andere dingen naar boven komen die niet lekker lopen. En dingen die irritant zijn. Dit had natuurlijk ook kunnen worden voorkomen als ze iets meer aandacht geven aan een functioneel ontwerp. Alleen is er een probleem bij bedrijven zoals dit. Tijd, tijd is de grootste factor. Als de opdrachtgever er maar 4 weken voor geeft is het resultaat ook niet echt heel maai maar wel uitgedacht. Ik denk dat de games nog beter worden en mooier als er een beetje meer over wordt nagedacht.

De rest van de week ben ik bezig geweest met het leren hoe alles wordt geprogrammeerd door de programmeurs. Dit door middel van kijken wat ze doen en vragen stellen.

week 8

15:13, 7/4/2009 .. Posted in week 8 .. 0 comments .. Link
In deze week Heb ik gewerkt aan de game Sun and Life. Dit is het spel wat gaat over het beheren van een park. In week 4 is hier een opzet van gemaakt en de opdrachtgever heeft voor de eerste opzet gekozen. De opdracht was dus om dit verder te gaan ontwikkelen. Het moet natuurlijk wel een speelbaar spel worden. Met een overleg tussen Leo en Serge kwamen we er achter dat er nog het een en ander veranderd moest worden in de opzet van het spel.
 
•    De huisstijl van het geheel moest nog worden veranderd.
•    Opzet van het geheel.
•    Nl en Engelse verzie.
•    Nieuw achtergrond.
•    Functionaliteit van de knoppen.

Met deze aandachtspunten zijn Danny en ik begonnen om er iets moois van te maken.  Ik laat zien wat er allemaal is gemaakt door middel van voorbeelden. Een functioneel ontwerp van de game maken was helaas geen tijd voor.  Het geheel is in 3d gemaakt en ik heb mee mogen kijken hoe Danny dit deed. Zo leer ik er ook nog wat van hoe alles is gemaakt. Dit was natuurlijk alleen de achtergrond van het geheel. De rest heb ik in Photoshop gemaakt.

Ook heb ik nog een aantal testen moeten doen. Het spel genaamd Zorgsaam was klaar voor gebruik. Ik werd ingezet om het spel te testen en er mijn mening over te geven. Tijdens het testen moest ik letten op:

•    Of de scores juist waren.
•    Het geheel klopte. ( vraag en antwoord)
•    De juiste plaatjes op de achtergrond.
•    Inlog goed werkte.
•    Functioneel ontwerp goed was.

De punten die naar voren kwamen in de testen zijn behandeld door Leo en David. De uitslag van het geheel is dat er nog wel wat fouten naar voren kwamen en dat ze alles nog even moesten veranderen. Met als gevolg hiervoor dat de deadline werdt verschoven naar een andere datum.

week 7

12:22, 31/3/2009 .. Posted in week 7 .. 0 comments .. Link
Deze week was voor mij erg interessant. Ik heb een spoed cursus html en php gehad.
Ik ben eerst begonnen met Html. Ik ben gaan kijken hoe je een site moet gaan opbouwen zoals het hoort. Ik had eerst een voorbeeld gemaakt in html. Hier ben ik mee gaan klooien. Toen ik naar Serge ging om het te laten zien was de kritiek groot. Zo doe je dat niet maar het resultaat was er wel. Ik heb daarna een nieuwe website gemaakt (een pagina) waar ik de basic van een website bouwen kan leren. Met als uiteindelijke doel dat het een website word voor mijn portfolio.

Ik ben natuurlijk niet zomaar begonnen. Ik heb de eerste 2 dagen alleen dingen opgezocht. Dit met als insteek hoe het allemaal werkt en waar alle codes voor staan.
Ik ben wel gelijk goed begonnen. Zo ben ik gelijk begonnen met een website met een CSS style. Hierdoor kan ik alles makkelijk aanroepen en herschrijven als ik dat wil.
Het is niet gemakkelijk om een website te maken in HTML maar, als je het door hebt is het echt wel logische. Een ding is zeker ik vindt het wel leuk en het resultaat mag er ook wel zijn. (als het straks af is)

Ik heb een paar voorbeelden op het internet gezet zodat je kunt zien waar ik allemaal mee bezig ben geweest.

Ik heb ook een paar sites hiervoor gebruikt:



Week 6

13:08, 24/3/2009 .. Posted in week 6 .. 0 comments .. Link
In deze week ben ik met het spel WereldHandelsSpel verder gegaan. Nu moet het alleen nog voor goedkeuring naar Leo en Joost worden doorgestuurd. Het kan natuurlijk zijn dat ze het met sommige keuzes niet geheel mee eens zijn en dat het even wat anders moet worden vormgegeven.

Ik heb deze week ook overleg gehad met Twan een van de programmeurs. Dit overleg was nodig omdat sommige delen van het spel niet in flash worden gemaakt maat ook in html en php. Ik ben van sommige dingen uit gegaan dat het wel mogelijk was. Dit met mijn kennis van programmeren. Dit was dan ook wel mogelijk maar het moest dan net iets anders worden weergegeven. Dit probleem had ik met het Premier / president. Dit is het de informatie balk van het spel. Het poppetje moest worden weergegeven in een popup. Hierdoor had ik een kader er omheen getekend. Dit zou dan niet mooi worden weergegeven in het scherm zelf omdat je met schalen werkt. De rand zou dan te veel pixels laten zien in plaats van een mooie ronding en dat wil je niet hebben.

Het functioneel ontwerp zou dan in week 7 worden nagekeken door de betreffende personen.

De game die over het park ging was deze week ook weer behandelt. De vormgeving van het park moest iets mooier worden weergegeven. Dit wordt dan gedaan in 3d. Ik heb samen met Danny de tekening gemaakt in maya. Danny is de vormgever van Bitpress. Het resultaat kun je ook zien.

week 5

21:30, 17/3/2009 .. Posted in week 5 .. 0 comments .. Link
Deze week ben ik verder gegaan met het Wereldhandelsspel.
Ik ben vooral bezig geweest met de  vormgeving van de game. Toen ik hier mee begon, hadden we veel punten om de game te verbeteren. Tijdens de design van de game kom je er achter dat er nog wat punten verbeterd moet worden.

Ik heb wel met de programmeurs veel moeten overleggen wat er allemaal mogelijk is in flash. Maar dit komt omdat het spel op een bepaalde manier is gemaakt. Hier moet dan mee rekening worden gehouden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de game helemaal opnieuw gemaakt moet worden. Het was dus iets maken met een bepaalde visie van mezelf daarna Leo en de David de programmeur bij elkaar roepen om alles te bespreken. Ook had leo ook nog handige dingen waar ik op moest letten. Een van die dingen was dat ik het sub-menu niet te groot en duidelijk moest maken omdat het spel dan wegviel.

Ik had ook iets bedacht dat de gebruiker meer werd begeleid door een informatie balk. Dit is uiteindelijk uitgegroeid tot een premier die de gebruiker tegenspreekt over de handelingen die ze doen. Deze functie help de gebruiker ook om de spel meer te begeleiden.

Het verslag van dit alles ben ik mee begonnen en ik wil het volgende week afmaken.

Ik heb deze week weer veel geleerd over de interactie van een game. Het is toch iets heel anders als een site bouwen. Ik moet er heel erg aan wennen dat het een Bedrijf is dat met games werkt. Het is wel heel leerzaam omdat je er achter komt dat je dus per medium een andere interactie hebt met de gebruiker.

week 4

16:03, 9/3/2009 .. Posted in week 4 .. 0 comments .. Link
Deze week ben ik met een ander project gestart. Dit project is een game die gaat over het beheren van een park. Aan mij de opdracht om een schets te maken over hoe het er ongeveer uit zou moeten zien. Ik heb eerst met Leo om de tafel gezeten om alles te bespreken wat er ongeveer in moet komen en hoe het er uit moet zien.
De schetsen die ik heb gemaakt is niet het definitieve ontwerp,  het is eigenlijk een voorbeeld voor de klant hoe het er uit gaat zien om de opdracht binnen te slepen.

Ik heb van de game verschillende opzetten gemaakt, zodat de opdrachtgever een duidelijk beeld krijgt, hoe het er uit gaat zien. Ook heb ik een flash animatie gemaakt zodat men kan zien hoe het spel er verder uit gaat zien. Hierdoor kan de opdrachtgever duidelijk maken of hij eventuele veranderingen aan wil brengen.

Deze week ben ik ook begonnen met een onderzoek naar mini laptops dit is voor een game waar de gebruiker de mini laptop in de markt moet brengen en verkopen.
Het was dus de bedoeling om er achter te komen wat de laptop allemaal voor specificaties had. Ook heb ik onderzoek gedaan naar het bedrijf dat de laptop produceert. Dit heb ik gedaan om er achter te komen wat voor problemen het bedrijf allemaal heeft gehad, tijdens de productie en om het product op de markt te brengen. Zo kan ik de situatie dan op dezelfde wijze weer geven in de game zelf.

De overgebleven tijd heb ik besteed aan het Wereldhandelsspel. Ik heb met Dave die een programmeur is in Flash de databaselayout gemaakt voor de game.

Een ding wat me wel tegenvalt in het echte bedrijfsleven, is dat alles door elkaar loopt. Je kunt niet echt iets afmaken en dan weer aan het volgende project beginnen. Wat de meeste prioriteit heeft komt eerst. Ik denk ook wel dat dit is, omdat het een klein bedrijfje is, waar veel gedaan wordt. Ik moest er eerst wel aan wennen, maar het lukt me steeds beter om met deze manier van werken om te gaan.


week 3

12:52, 2/3/2009 .. Posted in week 3 .. 0 comments .. Link
De derde week ben ik begonnen met de User Interface. Ik ben zelf nagegaan wat ik allemaal zou doen bij het maken van een game. Deze checklist is voor de user interface voor het design van een educatieve game. Met deze checklist kun je nagaan of de interface goed is voor de game zelf. Deze checklist kan worden gebruikt voor een bestaande game of voor het functionele ontwerp van een nieuwe game.

Toen ik de eerste versie klaar had, heb ik de checklist besproken met Leo en die vond dat sommige vragen wat anders geformuleerd moesten worden. De vragen hadden twee onderwerpen, die dan bekritiseerd werden. De vraag werd duidelijker als je er twee vragen van maakte. Ook was het antwoord van de vraag meer een stelling van wat goed is en wat niet. Dit terwijl het bedoeling was om de gebruiker meer aan het denken te zetten. Het is dus niet de bedoeling een do of don’t lijst te maken want, bij sommige games kan het ene wel werken en bij de andere game werkt het totaal niet. Het is dan geheel afhankelijk van de game zelf.

Vervolgens ben ik dus weer aan de slag gegaan, om het geheel meer vorm te geven. Dit heb ik ook gedaan door de beschrijving uit te breiden zodat de gebruiker weet waar hij mee bezig is.

De checklist is nog niet aan zijn definitieve versie. Ik wil de checklist nog anders presenteren. Het moet eigenlijk meer een applicatie worden. Ik ben ook na mijn stage aan het oefenen met PHP waar de medewerkers van Bitpress mij in willen begeleiden  als ik in de problemen zit.

week 2

15:53, 23/2/2009 .. Posted in week 2 .. 0 comments .. Link
De tweede week van mijn stage begon rustig. Ik ben nog steeds bezig met het onderzoeken van het bedrijf zelf. Ook ben ik aan het kijken, waarover de games gaan en hoe ze werken. Ik heb ook regelmatig contact met de mensen uit Amsterdam omdat ik inlogcodes nodig had voor de games. Deze inlogcodes gebruik je om alles in de games te kunnen zien.

Dag twee kwam Natalie langs. Natalie is de rechterhand van Joost die directeur is van Bitpress Amsterdam. Het wast erg druk op kantoor we zaten er met 7 mensen. De medewerkers van Amsterdam waren naar Tilburg gekomen om het een en ander te bespreken. Ik heb veel meer informatie gekregen over het bedrijf en van de games. Ik heb testen gehad van de game Wereldhandelsspel die Bitpress heeft laten uitvoeren. Deze testen zijn belangrijk voor mij, want dan weet ik wat de gebruiker van de game vindt en waar hij tegenaan loopt.

De rest van de week ben ik bezig geweest met de game Wereldhandelsspel te analyseren. Als eerste ben ik gaan kijken wat het spel zelf inhoudt. Ik heb het spel ook zelf gespeeld om een indruk te krijgen hoe het allemaal werkt. Hierna ben ik gaan kijken wat er voor verbeterpunten zijn om het spel beter te laten lopen voor de gebruiker. Donderdag heb ik ook nog een gesprek gehad samen met Leo, om te kijken wat hij eigenlijk wil veranderen aan het spel. Hieruit bleek dat er nog genoeg te doen was voor mij. Ook kwam ik er achter dat ik het gehele spel mocht omgooien, zolang de essentie van de game maar overeind bleef. Met al deze criteria ben ik aan de slag gegaan.

Er was wel een feit, waar ik tegen aan liep deze week. Bij een game ga je veel anders te werk in vergelijking met een site bouwen. Het moet echt een spel zijn waar mensen iets van leren. Leo heeft hier erg veel verstand van en kent de belevingswereld van kinderen heel goed. Hier was ik nog niet echt zo in thuis. Maar door samen te werken met Leo leer ik daar wel veel over.

Week 1

10:08, 16/2/2009 .. Posted in week 1 .. 0 comments .. Link
Na een korte uitleg van het bedrijf door Leo Bodelier, de directeur in Tilburg, werd ik ook even voorgesteld aan de rest. Twan en Serge zijn de mensen die het geheel programmeren in php en javascript. Dennie is de vormgever. Dit zijn de mensen die fulltime werken bij Bitpress te Tilburg. Zoals je hoort is het een klein bedrijfje maar er bevind zich er ook een in Amsterdam. 

We hebben het in het kort over gehad wat ik allemaal kan gaan doen in het bedrijf. De eerste taakomschrijving was dat ik het bedrijf beter moest gaan onderzoeken wat het allemaal inhoud en welke spellen ze allemaal hebben. Zo kon ik me beter inleven wat ik allemaal kon verwachten van het bedrijf. Met natuurlijk als einddoel dat ik de spellen die al bestaan beter ga maken met het interactie gedeelte. Naast de specifieke opdracht zou ik ook nog een aantal kleine opdrachten gaan aanpakken in mijn stageperiode.

 De eerst opdracht die ik kreeg was  het maken van een User Interface checklist. Deze lijst is dan handig voor de programmeurs om een game te maken die wel binnen een bepaalde richtlijnen gemaakt is. Dit was nog niet zo gemakkelijk omdat je bepaalde dingen hebt aangeleerd en deze dingen doe je automatische.
Dit was ook wel makkelijk voor mezelf je vergeet altijd wel wat dingen.

Ook heb ik deze week gekeken naar alle spellen van Bitpress die in omloop zijn.
Dit zijn een aantal sites:
        www.wereldhandelsspel.org
        www.bizzgames.nl
        www.bizzkidz.nl

Op deze sites zie je alles wat het spel inhoud maar je kunt het spel niet spelen.
Ik heb uiteraard wel het een en ander gespeeld om beter te kunnen zien hoe alles werkt en in houd.
Ik moest me vooral focussen op  wereldhandelsspel omdat dit spel binnenkort werd verbouwd.

Dit was week 1 voor mij




Welkom

10:55, 10/2/2009 .. Posted in week 1 .. 0 comments .. Link

Dit is mijn Blog. Hier kun je lezen hoe ik het heb gehad op mijn stage en wat ik allemaal heb gedaan.

Reageren mag altijd natuurlijk.

Mvg Remco

About Me

Home
My Profile
Archives
Friends
My Photo Album

Links


Categories

week 1
week 10
week 2
week 3
week 4
week 5
week 6
week 7
week 8
week 9

Recent Entries

week 10
week 9
week 8
week 7
Week 6

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer