Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Schepen

Wat is een revisie?

Posted on 3/5/2012 at 15:11
Een revisie is simpelweg een onderhoudsbeurt aan uw scheepsmotor. Revisie is afgeleid uit het Frans waar het simpelweg ‘herzien’ betekent. De motor wordt nagekeken, opgefrist en wanneer nodig hersteld. Een periodieke revisie is ten zeerste aan te raden. Zo wordt de levensduur van de scheepsmotor verlengd, loop je niet tegen onverwachtste problemen aan en wordt het aantal draaiuren gegarandeerd omhoog geschroefd. Bij een motorenrevisie worden alle onderdelen ontdaan van lagen aanslag. Daarna worden de aangetaste onderdelen vervangen of weer hersteld. Zelf is dit een zeer lastig karwei, dus is het altijd verstandig uit te besteden aan experts.

Het onderhoud aan scheepsmotoren

Posted on 13/4/2012 at 08:24
Elektrisch varen is steeds meer op komst maar toch blijven natuurlijk veel schepen nog op diesel en benzine varen. Vaak geeft dit toch wat meer power, hoewel de accu’s van de elektrische motoren ook steeds beter worden. De scheepsmotoren op diesel en benzine hebben vaak nog behoorlijk wat onderhoud nodig om ze goed draaiende te houden. Natuurlijk dien je hier wel wat verstand van te hebben voordat je er mee aan de slag gaat, anders is de kans op problemen alleen maar groter. In de winter dien je je schip winterklaar te maken, vooral belangrijk als deze een periode stil gaat liggen omdat de vorst flink wat schade kan maken. Indien je je scheepsmotor winterklaar wilt maken is het belangrijk de olie te vernieuwen en eventueel de filters te vervangen. De olie vervangen is erg goed omdat de nieuwe olie zorgt voor een goede conservering van de motor als deze lang stil staat. Je kunt dit doen door de oude olie bij een warme motor af te tappen. Laat de motor een tijdje draaien en erna een tijdje met rust, dan kun je het bezinksel wat tijd geven om naar beneden te zakken. Verwijder hierna de aftapbout welke onderin de carterpan zit. Nu kun je de olie aftappen.

Rottend schip echte toeristentrekker

Posted on 2/4/2012 at 15:12
In een werf op Schotland ligt al jaren de klipper de City of Adelaide weg te rotten. Dit is ‘s werelds oudste klipper die er is. Hoewel er niet veel meer over is van het schip lijkt het er op dat deze toch nog een laatste tocht naar Australië gaat maken. Hij zal daar gaan dienen als toeristenattractie in het Australische Port Adelaide. Het bestuur van Port Adelaide wilt namelijk het schip naar daar gaan verhuizen om op deze manier meer touristen te gaan trekken. De bedoeling is dat het rottende schip City of Adelaide daar het pronkstuk wordt van een expositie die over het schip gaat. Deze expositie staat daar in het teken van het schip omdat deze namelijk 23 jaar lang het transport heeft gedaan tussen Schotland en Adelaide. De laatste oversteek die het schip maakte was in 1893 en in totaal vervoerde deze zo’n 250.000 mensen. Het schip is dus van grote betekenis maar dient natuurlijk wel eerst gerestaureerd te worden alvorens deze überhaupt aan zijn tocht kan beginnen. De kosten zullen ongeveer zo’n 11 miljoen euro bedragen.

Wat is een duwboot?

Posted on 9/1/2012 at 09:42
Duwboten zijn schepen die zelf geen lading vervoeren, maar wel als aandrijving werken voor 2, 4 of 6 grote bijna vierkante bakken met lading. Men noemt deze manier van vervoer ook wel duwvaart.
Duwboten zijn te herkennen aan de vaak platte neus en zijn vaak kort en breed van vorm. Door de platte neus wordt het makkelijker om de duwbakken te bevestigen. Er zijn veel duwboten die vast met 1 bak varen, dit noemt men een koppelverband. Er bestaan ook speciale schepen die geen ruimen hebben, maar alleen een achterschip met speciale duwpalen. Deze schepen komen dan achter een of meer bakken en duwen deze vervolgens naar de bestemming.
In Europa worden duwboten alleen voor de binnenvaart gebruikt. In Japan en de Verenigde Staten worden de zogenaamde sea barges of zeelichters ook op zee gebruikt. In Europa worden deze schepen niet meer gebruikt.
Vanaf het begin van de 20e eeuw gebruikte men al kleine duwbootjes, de zogenaamde opduwers. Omdat de sleepschepen steeds minder gebruikt worden, past men deze sleepboten vaak aan om zo ook als duwboot gebruikt te worden.
Er zijn ook binnenvaartschepen die een speciale voorsteven hebben waar ze een duwbak aan kunnen koppelen, zodat ze meer vracht kunnen vervoeren.

Het bekendste schip in kunst en literatuur

Posted on 8/12/2011 at 13:39
Titanic is toch wel een van de meest bekende en besproken schepen. Het is logisch dat er veel kunst, literatuur, film en cultuur over dit beroemde schip te vinden is. Het is uiteenlopende kunst van schilderijen, tot films en documentaires. Een veel voorkomend probleem is dat kunstenaars niet genoeg van het onderwerp afweten en dat er zo foutjes terugkomen in bijvoorbeeld schilderijen. Dit is geen groot probleem, omdat kunstenaren natuurlijk de vrijheid hebben om hun eigen draai te geven aan creaties. Willy Stöwer was een van de kunstenaars die als onderwerp voor zijn schilderij de Titanic heeft genomen. Ook hij maakte wat foutjes, zo liet hij rook uit een schoorsteen komen waar deze niet voor bedoeld was en liet hij het schip zinken in een zee vol ijsbergen.

220px-Titanic_poster[1].jpg

Naast schilderijen is de Titanic ook een veelgebruikt onderwerp in de literatuur. Dit zijn romans over de gebeurtenissen aan boord en het zinken van het schip. Ook ervaringen van passagiers zijn verschenen in publicaties. Het bekendste werk over de Titanic is de gelijknamige film uit 1997 waarin Leonardo DiCaprio en Kate Winslet de hoofdrollen vertolken. Deze film won in totaal 11 Oscars en geeft een goede indruk over de scheepsramp uit 1912. Daarnaast is ook het schip dat gebruikt is in de film in detail zeer goed nagewerkt van het origineel.

Scheepsdiesel motoren

Posted on 29/11/2011 at 14:34
Een dieselmotor werkt doormiddel van zelfontbranding. Eerst wordt lucht in de cilinder gezogen waarna de brandstof wordt ingespoten. De lucht wordt door samen persing verhit waardoor de brandstof kan gaan ontbranden. De verbranding vindt plaats bij een hele hoge temperatuur en ontbranding geschiedt snel. Het voordeel van dieselmotoren is een zeer hoog rendement. Voor verschillende toepassingen bestaan dieselmotoren, één daarvan zijn scheepsdiesel motoren.

Pon Power is een leverancier van scheepsdiesel motoren, met motoren van kleine tot grote vermogens. Voor de voorstuwing van schepen zijn erg krachtige motoren nodig. Bijvoorbeeld een 3500C motor levert maximaal vermogen in een breed toerengebied. Voor schepen is dit erg belangrijk, in verband met accelereren en manoeuvreren. Afhankelijk van het soort schip is de benodigde kracht voor de motor te bepalen. Om de juiste motor te kiezen zijn vaak vergelijkingsschema’s opgesteld. Het belangrijkste is dat de combinatie tussen motor, brandstof en transportmiddel zo optimaal mogelijk is.

scheepsdiesel motor.png

Kotters

Posted on 11/11/2011 at 12:55
Kotters zijn schepen die voor verschillende doeleinden gebruikt worden, ze worden het meest ingezet in de visserij. Oorspronkelijk was de kotter een S-spant zeilscheepje met een lage achtersteven. Normaal gesproken had de kotter een mast met meerdere zeilen daaraan, tegenwoordig worden kotters echter niet meer voortgestuuwd door zeilen maar met een dieselmotor.
Als we het tegenwoordig over kotters hebben worden daar vaak schepen in de visserij mee bedoeld. Deze visserskotters zijn voorzien van een lettercode van de thuishaven en een volgnummer. Bij deze schepen is de naam dikwijls niet meer zo prominent aanwezig.
Er wordt een onderscheid gemaakt in verschillende soorten kotters namelijk de Eurokotter, de Garnalenkotter en de Boomkorkotter.

De Eurokotter werd voor het eerst gebouwd in de jaren '80 en zijn volledig aangepast aan de moderne technologie en de nieuwste regelgeving. De boten mogen niet langer zijn dan 23,99 meter en het vermogen mag niet groter dan 300PK zijn. Zij mogen in Nederland vis vangen binnen de 12-mijls zone van Nederland. Daarnaast hebben ze ook toestemming om te vissen binn het beschermde natuurgebied, de 'scholbox'.
Garnalenkotters zijn schepen die speciaal voor de garnalenvisserij zijn ingericht. De schepen hebben weinig diepgang zodat ze dicht onder de kust kunnen vissen. De schepen meten tussen de 12 en 23,99m.
Boomkorkotters zijn een stuk groter dan de andere kotters en meten tussen de 30 en 45,99 meter. De reden voor deze afmetingen is dat een schipper die een schip groter dan 45,99 vaart een hoger zeevaartdiploma hoort te hebben. De kotters zijn te herkennen aan de grote vistuigen en gieken waarmij zij vissen. Door bepaalde regelgevingen mogen boomkorkotters niet meer dan een vermogen van 2000 PK hebben.

Vrachtschepen

Posted on 1/11/2011 at 14:40

Vrachtschepen zijn schepen die uitsluitend voor het vervoer van goederen bedoeld zijn.
Er zijn verschillende verdelingen te maken in vrachtschepen, zoals schepen voor rivieren en binnenwateren en schepen voor de zeevaart. Vanwege de afmetingen van zeevaartschepen (zowel lengte, breedte, diepgang en hoogte) kunnen zeevaartschepen vaak niet gebruikmaken van de kleinere rivieren en/ of sluizen in rivieren en kanalen.

Op de grotere rivieren zoals de Elbe en de Schelde ziet men juist ontzettend veel zeeschepen, waar de havens van Hamburg en Antwerpen juist van leven. Ook met betrekking tot de grote kunnen schepen niet altijd van het Panamakanaal, de Saint Lawrencerivier en het Suezkanaal gebruik maken. De schepen die precies door het Panamakanaal kunnen worden ook wel Panamax-schepen genoemd, de afmetingen van deze schepen zijn ongeveer 304,8 meter lang en 32,3 meter breed.
De vrachtschepen voor de zeevaart zijn in verschillende groepen op te delen.
De general cargo schepen zijn schepen die onder andere stukgoed en gestorte lading vervoeren. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld ijzererts.
Tankers zijn schepen die speciaal ingericht zijn voor het vervoer van vloeistoffen. Er zijn bijvoorbeeld chemicalien- olie-, gas- en productentankers.
OBO-carriers zijn de Ore, Bulk and Oil bulkschepen die speciaal gebouwd zijn voor het vervoeren van bulklading.
Containerschepen zijn schepen die ingericht zijn voor het vervoer van containers met standaard afmetingen. Deze schepen worden ook wel doosjesboot of containerbak genoemd.
Zware lading schepen vervoeren zware lading. Hierbij moet je denken aan stukken van boven de 100ton. Er kunnen ook stukken tussen de 3 en 4 duizend ton vervoerd worden.

De boot klaar maken voor de winter

Posted on 20/10/2011 at 09:49
De winter komt er weer aan, voor veel bootliefhebbers betekend dit dat de boot weer winterklaar gemaakt dient te worden. Veel mensen zijn in de winter niet of nauwelijks op hun boot te vinden. Daarom hier wat tips zodat je met een gerust hart je boot kunt achterlaten. De accu’s zijn een belangrijk onderdeel, deze zijn erg gevoelig en je wil natuurlijk niet dat hier iets mee gebeurt. Zorg dat alle cellen van de accu gevuld zijn met gedestilleerd water en zorg dat de accu helemaal is opgeladen. Zorg er voor dat de afvoer in de douchebak ook goed is behandeld met antivries. Maak het filter van de pomp goed schoon zodat hier geen vocht en achterblijft en zorg er voor dat je ongeveer 1 of twee keer antivries in de accu gooit tot de pomp automatisch is gaan lopen. Op deze manier zou het helemaal goed moeten komen. Doe hetzelfde met de afvoeren van de wasbakken en zorg er voor dat er geen water meer in de zwanenhals staat maar dat dit is vervangen door antivries. Zorg er bij het toilet voor dat de vuilwatertank helemaal geleegd is en sluit alle buitenboordkranen. Zorg er voor dat al het water uit de leidingen is gelopen en gooi wat antivries in de toiletpot voordat je de laatste keer doorspoelt. Sluit hierbij de kogelafsluiter zodat de afvoer van het toilet helemaal vol zit met antivries. Giet daarna de toiletpot weer met antivries en doe dit ook met de aanvoerslag van het toilet. Veel succes!

Dagje uit bij Powerboat Scheveningen

Posted on 18/10/2011 at 12:47
Wil je graag een spectaculair dagje uit regelen zoals bijvoorbeeld een vrijgezellenfeest voor je beste vriend, dan kun je daarvoor perfect terecht bij Powerboat Scheveningen.
Je kunt bij Powerboat Scheveningen een spectaculaire boottocht maken op de Noordzee, voor de kust van Scheveningen en Den Haag.
Deze 'excursie' is niet zomaar een rustig boottochtje. Zodra je eenmaal de haven uitvaart met de Powerboat zul je de motoren horen en voelen brullen. Je zult je goed moeten vasthouden en heb je een vrijgezellenfeest dan kun je beter zorgen dat je dit boottochtje op het begin van de dag doet...
Powerboat Scheveningen beschikt over meerdere RIB's en een voormalige reddingsboot. Hierdoor is het mogelijk om met grote groepen een RIBrally te varen. Met de RIB's van Powerboat Scheveningen kunnen snelheden van 95 km per uur behaald worden waardoor je het gevoel zult krijgen alsof je over de golven springt. Er worden sprongen en haakse bochten gemaakt waarbij het gevoel van een kermisattractie niets is. Afhankelijk van de groep wordt de snelheid aangepast. Het is ook mogelijk om een rustiger tripje te boeken op de reddingsboot, het is zelf mogelijk om in een van de survivalpakken een echte redding op zee te beleven.
Naast vrijgezellenfeestjes is Powerboat Scheveningen ook een leuk idee voor een dagje uit met vrienden, familie, kennissen, collega's of klanten. Denk bijvoorbeeld ook aan een teambuilding dag.

Baggerschepen

Posted on 5/9/2011 at 13:13
Baggerschepen zijn schepen die speciaal zijn ontworpen om materiaal zoals zand, klei en rots van de zee-, rivier-, of meerbodem op te nemen om deze vervolgens op een ander plaats te kunnen storten.
Nederlandse baggerschepen zijn wereldwijd bekend, Nederland heeft samen met België ook de grootste moderne baggervloot ter wereld. Zo is bijvoorbeeld de luchthaven van Hongkong dat op een kunstmatig eiland ligt gecreeerd door de Nederlandse en Belgische baggervloot. Ook The Palm en The World in Dubai zijn grote landaanwinningsprojecten die door baggerschepen werden gerealiseerd.
Er zijn verschillende typen baggerschepen: de emmerbaggermolens, hopperzuigers, snijkopzuigers, valpijpbaggerschepen, grijpkraanbaggerschepen, baggerschepen met hydraulische arm, WID (Water Injection Dredger), bakkenzuigers, graafwielzuigers, stenenstroters en winzuigers.
Bij een baggervloot komen meestal ook hulpschepen te pas waar het materiaal gestort wordt. Deze hulpschepen krijgen vaak een zware vracht mee en zijn daarom uitgerust met zware scheepsmotoren.  Er zijn twee verschillende hulpschepen namelijk onderlossers en splijtbakken.
Baggerschepen kunnen er voor zorgen dat vaargeulen, riveren en havens uitgediept worrden, ze kunnen ook worden gebruikt om zand en klei op te baggeren om land mee te winnen. Hierbij wordt het opgegraven materiaal in andere schepen opgeladen of via een pijpleiding naar andere plaatsen getransporteerd worden om daar opgespoten te worden. Zo werd ook het eerder genoemde vliegveld van Hongkong aangelegd.
De meest klassieke en bekendste baggermolens zijn emmerbaggermolenschepen, waarbij de bodem door middel van emmers aan een ketting de bodem uitbaggeren. Deze emmers hebben een inhoud van 200 tot maximaal 1000 liter.

Actuele waterstanden en golfhoogtes

Posted on 23/8/2011 at 13:52
Waterstanden, golfhoogtes en actuele weerinformatie zijn van cruciaal belang voor elke schipper, watersporter of waterrecreant. De website van actuele golfhoogtes en waterstanden heeft al deze informatie gebundeld in een overzichtelijke website. Op de website is deze informatie real-time weergegeven zodat je nooit voor verassingen kan komen te staan.

De actuele waterstanden en golfhoogtes zijn opgesteld door het KNMI en dus erg betrouwbaar. De Nederlandse kust is opgedeeld in drie categorieën. Van onder naar boven de kustgebieden van Zeeland, de kustgebieden van de Wadden en de kustgebieden van Holland. Elke categorie geeft de meest bruikbare informatie voor jou regio. Ervaar het gemak!

Superjachten

Posted on 23/8/2011 at 10:57
Spreekt men over jachten, dan heeft men het vaak over een snel en vaak luxueus ingericht schip of scheepje, dat bestemd is voor recreatievaart of personenvervoer.
Bij de moderne grote jachten wordt er ook vaak gebruik gemaakt van de termen: luxe-, privé, super-, mega- of gigajachten. Zulke jachten zijn vaak eigendom van een persoon of familie en hebben normaal gesproken een professionele bemanning. De bemanning voor een jacht van 40 meter is normaal gesproken rond de 8 man, een jacht groter dan 100 meter kan vaak meer dan 40 man personeel hebben.
Deze luxe prive jachten kunnen zowel motorjachten als zeiljachten zijn. De vraag naar deze schepen ontstond in het begin van de 20e eeuw toen er rijke mensen waren die deze grote schepen puur voor persoonlijk vermaak lieten bouwen. Men gebruikt de term superjacht voor schepen die groter zijn dan 40 meter.
Sinds de jaren '70 is er steeds meer vraag naar superjachten en er worden er ook steeds meer gemaakt. In de haven van Saint-Tropez kan men vele superjachten bewonderen. Verder kan men deze schepen vaak in de Caraibische Zee en Middellandse Zee 'tegen komen'.
Met deze superjachten kunnen mensen de verste gebieden ter wereld verkennen terwijl ze niet te hoeven afwijken van hun dagelijks comfort. Deze superjachten zijn normaal gesproken namelijk ingericht met ontzettend luxe middelen.

Naast de stijgende vraag naar superjachten is er ook steeds meer vraag naar volledig op maat gemaakte schepen. Er zijn vooral in de Verenigde Staten en Europa verschillende scheepswerven die dit voor liefhebbers kunnen realiseren. De absolute top van exclusieve bouwers wordt gedomineerd door Europese bouwers zoals Azimut, Feadship, Sunseeker, Ferretti, Lürssen en Royal Huisman.
De aanschaf van deze superjachten kost natuurlijk bakken met geld en er zullen maar weinig eigenaren van een superjacht zijn die geen alles dekkende  bootverzekering afsluit. Deze juweeltjes zijn een fortuin waard, wat de eigenlijk iedere eigenaar niet zomaar onverzekerd rond kan laten varen.

Nieuwe regels zorgen voor minder vervuiling op het water?

Posted on 18/8/2011 at 09:48

Nieuwe jetski’s, motorboten en zeilschepen dienen volgens de Europese Commissie een stuk groener te worden. Het dagelijkse bestuur van de Europese Unie heeft een voorstel gedaan waarin nieuwe strengere regels met betrekking tot uitstootnormen zijn opgenomen. Het gaat hierbij om de uitstoot van stikstofoxide en koolwaterstof en het voorstel heeft vooral betrekking op de pleziervaart. Men hoopt met extra maatregelen de uitstoot van stikstofoxide en koolwaterstof met 20 procent te verlagen en de uitstoot van fijn stof met 34 procent. Ook dient de geluidsnorm voor scheepsmotoren te worden verlaagd om zo de geluidsoverlast terug te dringen.

Naar schatting zijn er zon zes miljoen zeilschepen, motorboten en jetski’s op Europese wateren en ook deze zijn medeverantwoordelijk voor het vervuilen van deze meren, rivieren en zeeën. Mede door deze hoeveelheid zal een aantal maatregelen genomen dienen te worden om deze vervuiling sterk terug te dringen. Groenere bootjes is dus volgens de Europese Unie echt een must.

Schepen van de VOC

Posted on 17/8/2011 at 14:31

Het meest gebruikte schip door de VOC was de spiegelretourschip. Deze werd veelal gebruikt voor de contacten en handel met Azië. Hierboven is het zeer beroemde Bataviaschip afgebeeld die in de jaren ´80 in lelystad is nagebouwd. Dit schip is nog steeds open voor publiek en is zeker het bezoeken waard.
De naam spiegelschip werd ontleend aan de boven- en onderspiegel aan de achterkant van het vaartuig. Zoals te zien is bestaad het schip uit een drietal masten. In het midden van het schip bevond zich de grote mast (13), de fokkemast (12) aan de voorkant en aan de achterzijde bevond zich de bazaansmast. Op deze masten werd het zeil gehesen wat voor de voortstuwing van het schip zorgden. In deze tijd waren scheepsmotoren nog niet ontwikkeld en werd er dus alleen gebruikt gemaakt van natuurkundige krachten.
Een dergelijk schip werd gebouwd in ongeveer 5 tot 8 maanden voor de prijs van ongeveer f 100.000. Een dergelijk schip gaat ging ongeveer 15 jaar mee en dit had vooral te maken met de gebruikte materialen. Er werd vooral gebruik gemaakt van hout terwijl de moderne schepen van meer onderhoudsvrije materialen zoals metalen gebruik maken. Dit zorgt ervoor dat de gemiddelde levensduur van een schip nu ongeveer 100 jaar betreft. Echter vergt een schip nu meer technische kennis voor bijvoorbeeld onderhoud motor.

The Oasis of the Seas

Posted on 17/8/2011 at 09:28
The Oasis of the Seas is veruit het grootste cruiseship ter wereld. Het is enorm indrukwekkend schip en de eerste van twee schepen uit de nieuwe Oasis-klasse. Het schip is van  Royal Caribbean Cruises Ltd en is qua grote de vorige titelhouder Freedom of the Seas ver gepasseerd. The Freedom of the Seas van de Freedom-klasse is trouwens ook een schip van Royal Caribbean Cruises. Met de Oasis of the Seas heeft de maatschappij de derde keer op een rij het grootste cruiseship ter wereld.

Het schip heeft een bruto-tonnenmaat GT van 225.000, waar de gemiddelde cruiseshepen momenteel ergens rond de 100.000 GT zitten. Het schip werd voor het eerst ter water gelaten op 30 november 2009 in Fort Lauderdale Florida en vaart onder de vlag van de Bahama’s.  Het schip is 360 meter lang en 60,5 meter breed op zijn breedste punt.  Voor cruiseschepen van dit formaat heeft men erg krachtige scheepsmotoren nodig. The Oasis of the Seas heeft 8 Wärtsilä V12 motoren, elk 17,500 PK.  Als het schip met volledige bemanning op weg is heeft het een bemanning van 2165 leden.
De indeling van the Oasis of the Seas is gebaseerd op een themapark, waarbij er zeven verschillende buurten zijn. Elke buurt heeft een karakteristieke sfeer, de zeven buurten zij: de Boardwalk, de Royal Promenade, Central Park, Vitality at Sea Spa and Fitness Center, Pool and Sports Zone, Entertainment Place en de Youth Zone. Het schip is van allerlei luxe voorzien, er zijn bioscopen, theaters, fitness ruimtes, zwembaden , restaurants etc.
Het schip is volgens de eigenaren een van de milieuvriendelijkste schepen ter wereld. Er wordt namelijk een kwart minder energie gebruikt dan schepen in zijn klasse, daarnaast wordt het afvalwater hergebruikt en wordt er geen rioolwater in de zee gedumpt. Door het groot aantal zonnepanelen wordt er genoeg energie opgewekt om de Royal Promenade en het Central Park te verlichten.

Schepen

Posted on 17/8/2011 at 09:06

Op dit schepen blog willen we onze lezers met allerlei interessante artikelen met betrekking tot schepen informeren. We zullen hier verschillende soorten schepen beschrijven zoals bijvoorbeeld cruiseschepen, zeiljachten, cargoschepen, baggerschepen, kotters etc. Aan de hand van foto’s en artikelen zullen we een voor een deze schepen behandelen.



Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer