Sebastian's Excursieweek

Een reflectieverslag over de excursieweek van de opleidingen ROP en UD op de NHTV breda.

Home | My Profile | Archives | Friends

Culemborg

Posted at 11:39 on 22/10/2010
Gisteren zijn we naar Culemborg gegaan. Er stonden verschillende verzameltijden op netschool en op de webmail, dus dat was niet echt goed geregeld. Wij waren daarom om half twaalf, net als de helft van de groep, in Culemborg. Daarna hebben we de begeleider gebeld en het bleek half twee te zijn. Na dit nieuws zijn we door de ecowijk gelopen, die naast het station lag. Deze wijk was een echte ecowijk, zonder auto's met kleine wegen, paadjes, steegjes met veel groen en binnenplaatsen tussen de huisblokken. Ik vond deze wijk erg interessant, alleen het was jammer dat er geen begeleider was om dit allemaal uit te leggen. Hierna zijn we richting de binnenstad gelopen, om naar een hervormde kerk te gaan om daar een presentatie te krijgen. Na een uurtje op het terras hebben gezeten zijn we naar die kerk gelopen, die blijkbaar niet de goede was. We moesten naar de 'kerk' naast de ecowijk. We kwamen in de presentatie aan, en hebben nog wel wat opgevangen. Daarna hebben we de trein terug gepakt. Ik vond deze dag wel interessant, maar niet goed geregeld.

Amsterdam

Posted at 21:16 on 20/10/2010
Vandaag zijn we naar Amsterdam gegaan. Omdat we om tien uur moesten verzamelen in de Zuiderkerk, moest ik nog vroeger uit bed. We hebben de trein gepakt van tien over acht, overgestapt op rotterdam. Hier zouden we volgende de reisplanner de trein naar amsterdam kunnen pakken, maar dit was de Fyra. Dit stond niet vermeld, dus ipv de intercity moesten we de sneltrein van tien minuten later pakken. Om 10 uur kwamen we daarom in Amsterdam aan, waar het stationsgebied ook al verbouwd werd, het derde station in Nederland deze week wat overhoop ligt. We hebben de metro gepakt en zijn bij de zuiderkerk uitgestapt voor een film over Amsterdam en het water. De film was wel interessant, ook de andere dingen in de Zuiderkerk. De kerk zelf is een informatiecentrum over de stad, met veel kaarten en video's over planning. Ook was er een maquette hoe Amsterdam er in 2020 uit zou zien. Dit was ook wel interessant. Na deze presentatie en film zijn we in de metro gestapt richting CS, om daarna naar het GWL terrein te gaan. Het terrein zelf was wel interessant. De zichtlijnen waren deze keer goed te zien en ook waarom ze dit een ecozone noemen. Het gebied zelf is autovrij en er is veel groen. Ook is er een speels stratenpatroon. Hierna zijn we vrijgelaten voor de rest van de dag, en zijn we wat gaan eten op het terrein. In het restaurant zagen we Matthijs van Nieuwkerk nog, die blijkbaar in het nabijgelegen Westerpark moest zijn. Hier zijn we ook heengegaan, maar meer dan het zien van het statige stratenpatroon tegenover het speelse verderop in het park heb ik niet gezien, aangezien het erg hard regende. We hebben de bus teruggepakt naar het CS, en hebben daar het informatiecentrum van de NoordZuidlijn bezocht. Blijkbaar moest dit met de hele groep, maar dat wisten we niet. Dit centrum was erg informatief, met veel interactie. De lijn is erg belangrijk voor Amsterdam omdat het noorden en het zuiden slecht verboden zijn qua infrastructuur. Door de zwakke grond van amsterdam, levert de aanlegging van de lijn problemen op met verzakkingen. Ook brengen de werkzaamheden het al slechte verkeersysteem helemaal van slag. Hierna hebben we de trein naar Breda teruggepakt.

Rotterdam

Posted at 22:29 on 19/10/2010
Vandaag zijn we naar Rotterdam gegaan als eerste excursie. Vroeg uit mn bed om die trein van half 9 te pakken. Het hele station lag overhoop dus het duurde even tot we de goede tram hadden. Uitendelijk toch drie kwartier te vroeg op locatie. En het regende, dus ja. Toen de begeleider en de rest aankwamen zijn we de wijk Vreewijk ingegaan. Deze wijk is echt een tuinstad met veel groen, water en open plekken. Het stratenpatroon was aan de ene kant erg rechtlijnig met veel zichtijnen, maar aan de andere kant zijn er ook veel zichtlijnen die stuklopen op een bocht of een groot gebouw, zoals de kerk. Het regende nogal hard, en daardoor ving ik minder op dan de gids vertelde. Toch waren de kenmerken goed te zien. Hierna hebben we de tram naar de Kop van Zuid gepakt, waar het weer goed was en de zon doorbrak. Hier zijn de doorgelopen over de Wilhelminapier in de ricthing van Hotel New York. Hier is goed te zien dat er nieuwe plannen zijn voor de pier. Hoge woon en werktorens worden uit de grond gestampt, waardoor het hotel wordt weggedrukt. Niettemin is dit een indrukwekkend gebouw. Toen de wind weer opstak en de wolken grijs werden zijn we richting de metro gelopen. Daarmee zijn we naar het centrum gegaan om daar een hapje te eten. Om half drie zijn we naar de CIC gelopen, en we hebben daar een half uur gezeten en rondgekeken. Daarna kregen we een presentatie van een oud-leerling van de NHTV die via een omweg in de CIC terecht is gekomen. De presentatie zelf was niet veel nieuws, aangezien de informatie in het CIC te vinden was. Ook hebben we een presentatie over de stadsmaquette gehad. Het regende buiten nog steeds, dus we zijn de metro ingegaan richting Le Medi, de afsluiting van de dag. Toen we uit de metro kwamen, hebben we de weg gevraagd en zijn we naar de wijk gegaan. Le Medi is een wijk geinspireerd door Marokkaanse invloed. Dit is goed te zien aan het kleurgebruik en de ornamenten. Midden in het wijkje is een binnenplein met wat groen. De binnenplaats is alleen bereikbaar door een hek, wat het geheel trouwens niet afsluit omdat dit hek niet dicht kan. Het regende op dit moment erg hard, dus veel fotos heb ik hier niet gemaakt. Hierna zijn we naar huis gegaan, en was ik nog net op tijd voor werk.

Blog

Posted at 14:21 on 18/10/2010
En hier is mijn blog over de excursieweek van de NHTV breda. De komende dagen zal ik naar Rotterdam, Amsterdam en Culemborg gaan om vanalles te observeren op het gebied van design en kenmerken van woningtypen. Rotterdam, heer we cum!