Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Interaction and Visual Interface Design

29/1/2007 - Design rationale Project Codenam Future

Momenteel zijn we bezig met het afronden van ons project voor Codename Future. Dit project was over het algemeen heel erg gericht op het marketing vlak. Wij als interaction designers binnen de groep hebben geprobeerd de wensen van de opdrachtgever goed in te vullen in een concept prototype.

Alvorens we als interaction designers zijn begonnen aan ons ontwerp hebben we research gedaan naar onze doelgroep en de succes van bestaande concepten. Uit deze doelgroep hebben we een aantal personages gehaald die onder andere diende voor ons ontwerp. De personages hadden veel gemeen met de gebruikersdoelen die in de briefing van Codename Future naar voren zijn gekomen. We hebben zo geprobeerd aan de communicatie doestelling van Codename Future te voldoen. Om de persona’s en de bijbehorende scenario’s nog even terug te lezen verwijs ik naar onze projectspace. De link hiervan is onder deze post te vinden. Aan de hand van deze persona zijn we aan de slag gegaan met een functioneel ontwerp. In een brainstorm hebben we het programma van eisen opgesteld. Deze eisen komen naar voren in ons marketingplan. Wanneer dit allemaal duidelijk was binnen de groep hebben we wireframes gemaakt ter ondersteuning van onze applicatie. In onze wireframes komt onder andere naar voren dat de site structuur niet al te ingewikkeld gemaakt moet worden voor onze doelgroep. Voor onze wireframes hebben we verschillende patronen gebruikt.

Nadat iedereen de wireframes had gezien en beoordeeld zijn we samen met de interaction designers aan de slag gegaan met de invulling van de website. Welke content moet er inkomen. Dit hebben we gedaan aan de hand van eisen die we eerder hadden opgesteld. Naast de opzet hebben we ook een onderzoek gedaan naar gebruik van interactie en kleur. Aan de hand van dat onderzoek hebben we ook ons prototype aangepast.

Na goedkeuring van de groep hebben we de pagina’s omgezet naar een werkend prototype. Opgelet, dit prototype is wel een dummy versie betreffende de uiteindelijke versie.  We hebben binnen ons prototype goed rekening gehouden met de navigatie. Deze is nu duidelijk en overzichtelijk voor onze doelgroep.

Naast dat we er zelf nog eens tegen aangetrapt hebben, hebben we ook andere leerlingen naar onze site laten kijken. Zij vonden de site goed werken en ondervonden geen problemen tijdens het navigeren door de website.

Nog even puntsgewijs de stappen die we hebben doorlopen:

1.    research Codename Future
2.    doelgroepbepaling leerlingen
3.    persona’s en scenario’s uit doelgroep
4.    functioneel ontwerp & programma van eisen
5.    wireframes aan de hand van functioneel ontwerp
6.    kleuren en ontwerp onderzoek vergelijkbare pages.
7.    .psd formats opzetten
8.    omzetten naar werkende website flash
9.    testen met leerlingen

Documenten betreffende onze website zijn onder deze link te vinden:

- projectspace

Onze applicatie is onder deze link te vinden:

- applicatie


Comments (1) :: Post A Comment! :: Permanent Link

8/1/2007 - screenshots applicatie dynamische visualisatie

Vandaag hebben we een lezing gehad van het bureau LUST te Den Haag. Na deze lezing mochten we een aantal vragen stellen betreffende onze opdracht voor interaction design.
Voor mijn opdracht had ik al een aantal interface schetsen gemaakt die in de onderstaande post zijn te vinden.

Voor mijn uitwerking ben ik uitgegaan van een cloud. De meest gebruikte woorden in het chatgesprek worden groter afgebeeld dan minder gebruikte woorden. Zo creeer je in een oogopslag, een korte samenvatting van wat het gesprek inhoud. Dit was ook de essentie van de opdracht. In deze cloud heb ik de avatars gezet. Deze mensen hebben het gesprek gevoerd. De plaatsing van deze avatars hangt af van wat ze hebben gezegd in hun chatsessie. Heeft Brenda het heel vaak over interaction design, dan staat zij ook hierbij ook vlakbij ingedeeld. Zo creeer je tevens weer in een oogopslag wie wat heeft gezegd. Dus we hebben al twee segmenten van informatie in deze applicatie verwerkt. ( zie afbeelding 1)





Omdat we via dit model niet te weten komen wie vaak met elkaar hebben gecomminceerd. Zijn de mensen met elkaar verbonden met een lijn. Hoe meer ze met een persoon hebben gecommuniceerd
hoe dikker de lijn. Hoe minder hoe dunner de lijn. Zo zie je dus hoe een chatgesprek verlopen is, weer een segment van deze applicatie, hoe de content wordt weergegeven. ( zie afbeelding 2)





Deze informatie kan natuurlijk, in verschillende vormen worden weergegeven na alles is ingedeeld in de bovenstaande vernieuwende cloud. Een tweetal voorbeelden worden hieronder weergegeven.
(afbeelding 3)




Wanneer men meer gedetaileerde informatie betreffende het gesprek wilt hebben. Wat in eerste instantie niet het hoofddoel is, kan men op de verschillende keywords klikken. Hier vind men dan
de gesprekken die zijn gevoerd met elkaar en betreffende dat onderwerp.
Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

8/1/2007 - presentatie 15.01.2007

Hier kan men de presentatie donwloaden , waar ik mijn applicatie aan de hand van een uitleg en een aantal screenshots presenteer.

Download hier de presentatie




Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

4/1/2007 - interface schetsen dynamische visualisatie gegevens

De data van de chats worden gevisualeerd in een cloud. In deze cloud staan alle woorden die genoemd zijn hoe vaker ze worden vermeld hoe groter ze worden aangeduidt. Naast deze woorden staan afbeeldingen van de avatars. Voor de grote van de avatar geldt het zelfde principe. Ook kan men op de woorden en de avatars klikken. Wanneer men dit doet, krijgt men een samenvatting van het gesprek te zien, in een soort woordenboek. Hieronder staan de interface schetsen


Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

18/12/2006 - concept scriptie: User Generated Content

Download hier mijn concept scriptie die gemaakt is voor Mediatheorie

 
concept scriptie
Comments (253) :: Post A Comment! :: Permanent Link

11/12/2006 - Brainstorm dynamische visualisatie gegevens

-    artikel, titel met het meest voorkomende woord/zin. Rest van de content is een samenvatting van de  
      chatsessie

-    een cloud met alle woorden die zijn gevallen in een chatsessie. De meest gebruikte woorden zijn
      het grootst en het meest bold. Deze zijn klikbaar en wanneer men hier op klikt krijgt men de zinnen
      te zien die hier aan verbonden zijn en tevens de avatar.

-    Zoekapplicatie, waar men woorden in kan zoeken, die daarna in een woordenboek kan worden
      weergegeven.

-    Applicatie waar je popjes zie die staan voor de deelnemers aan de chat, bij deze avatar staat de
      content, samengevat deze zijn klikbaar.

 
Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

11/12/2006 - Gebruikersscenario dynamische visualisatie gegevens

Gebruikers: studenten HRO; opleiding communicatie & multimedia design
Analist: docent & student



Veelal wordt in het begin stadium van projecten die gegeven worden op school, het messenger programma MSN gebruikt. Met dit programma worden brainstorm sessies afgelegd, gegevens uitgewisseld en gecommuniceerd over projecten. Al deze gegevens kunnen worden opgeslagen in logs op de pc van de gebruiker. Of dat deze logs naderhand bruikbaar zijn voor de student en de docent is veelal niet het geval. Meestal bestaat het uit een simpel tekst bestand, waar totaal geen structuur in te vinden is. Gegevens zoeken is dan ook een tijdverslinde bezigheid. Dit kan veel beter door middel van betere visualisatie van de gegevens.



Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

30/11/2006 - Experience Branding laatse les

Omdat het gastcollege een week was op geschoven is de deadline voor de laaste opdracht automatisch opgeschoven naar week 49. In deze week moeten we kennismaken met de presentaties van onze bevindingen, waarin onze inventarisatie op een heldere manier moet worden gepresenteerd. Het gaat hierbij voornamelijk om het feit dat het duidelijk wordt hoe  de ene casus zich onderscheidt van de andere. Om dit zo duidelijk mogelijk in beeld te krijgen heb ik twee bedrijven uitgekozen. De ene doet wel aan experience branding en de andere niet bepaald. Ik heb het hier over Nike en Puma. Nike heeft een applicatie in het leven geroepen met de naam NikeID, dit is iets extra's voor de klant. Dit behandel ik in het kort in mijn presentatie 'Nike vs Puma'.
De presentatie is hier te vinden

                                                  


Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

27/11/2006 - Gast college 27 November - ONLY

Even een korte samenvatting van het college wat is gegeven door een van de oprichters van het reclamebureau ONLY te Amsterdam. De spreker heeft zich vooral gericht op ons thema van deze periode; Experience branding. Hij heeft een aantal voorbeelden gegeven wat hun binnen het bedirjf zoal dan niet hebben gemaakt. Ik vond het zelf dat niet alles onder het kopje experience branding konden plaatsen. Als voorbeeld voor mijn commentaar kan ik de reclame van NS nemen met Johan Cruijf in de hoofdrol. Ik ben van mening dat het een erg gemakkelijke weg is om een bekende nederlander in een reclame te verwerken en dat dit niet met experience branding te maken heeft.
Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

22/11/2006 - Design rationale Project Eneco

Tevoren ik mijn design rationale wil gaan toelichten wil ik nog even op de volgende links wijzen. Deze webpages zijn gemaakt ter bevoordeelijking van het project en om informatie te verschaffen over mijn persoonlijke ontwikkelingen binnen dit Eneco project:

-    projectblog persoonlijk
-    projectblog groep
-    projectspace

Op deze weblogs ben ik nog niet tot een design rationale gekomen omdat dit er min of meer bij ingeschoten is. Bij dezen wil ik dit in deze post toelichten:

Betreffende het project heb ik mij bezig gehouden onder andere met de algemene vormgeving en de daarbij behorende community. Alvorens ik ben begonnen met ontwerpen, hebben we een research gedaan naar de doelgroep en de successen van bestaande concepten. Uit deze doelgroep hebben we een tweetal personages gehaald waar ik mee aan de slag ben gegaan betreffende de vormgeving en de community site. Deze personages hadden de gebruikersdoelen die in de Eneco briefing duidelijk naar voren kwamen. Dit omdat we aan de communicatie doelstelling van Eneco wilde voldoen. Om de persona’s en het scenario’s nog even terug te lezen verwijs ik naar ons projectblog. Aan de hand van deze persona’s heb ik het functioneel ontwerp geschreven en tevens een programma van eisen wat er op de site moest komen om een duidelijkheid beeld te scheppen naar onze doelgroep toe. Toen dit vast stond ben ik de wireframes gaan maken. Bij het ontwerpen van deze wireframes, die hier te vinden zijn, heb ik rekening gehouden met onze brede doelgroep. Dat betekent dat de site structuur niet al te ingewikkeld is geworden. Tevens moest het belangrijkste doel van deze actie goed naar voren komen. Voor de wireframes hebben we verschillende patronen gebruikt waaronder een YouTube achtige lay-out opzet voor de movie afdeling. Toen iedereen tegen de wireframes had aangetrapt ben ik samen met de groep bezig gegaan met de invulling van de website. We hebben hiervoor een kleuren onderzoek gedaan en hebben tevens een nieuw logo ontwikkeld. Dit om aan de wensen van Eneco te voldoen; een vernieuwend imago te krijgen. Aan de hand van dit kleuren onderzoek en de wireframes ben ik dit gaan omzetten in een .psd formaat. Alle pagina’s met invulling hebben we daarna besproken in groepsverband. Na goedkeuring zijn deze pagina’s omgezet in een werkende website. Deze website hebben we daarna goed doorgelopen, we voornamelijk gekeken naar de navigatie of deze voor een ieder duidelijk en overzichtelijk was. Tevens hebben we dit bij een aantal mensen getest, deze uitslag was positief, zodat we de website online konden zetten. Naast de community wilde we de campagne in de zelfde stijl houden om zo meer overkoepelend over te komen. Het Eneco Event team heeft dus ook een belangrijke rol gespeeld binnen onze campagne maar ook op onze website. Deze waren in beiden segmenten goed zichtbaar.

Om alles nog even kort samen te vatten heb ik het even puntsgewijs op een rijtje gezet:

1.    research
2.    doelgroepbepaling
3.    persona’s en scenario’s
4.    functioneel ontwerp & programma van eisen
5.    wireframes
6.    kleuren en ontwerp onderzoek
7.    .psd formats
8.    omzetten naar werkende website
9.    testen met gebruikers

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

13/11/2006 - Experience branding 13-11-2006

Wederom hebben we vandaag geen les, betreffende onze projectpresentatie van Eneco Energie. Vanaf volgende week (week 47) komt er weer content op deze pagina, omdat we dan weer verder gaan met de gekregen opdracht.
Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

6/11/2006 - Experience branding 06.11.2007

Vandaag hebben we geen les betreffende de ivid module. De eerste opdracht van week 44 staat wel online en is hier onder te vinden. Maar om een beetje met mij gedachte bij het thema te blijven heb ik even wat research gedaan op het internet. Ik vond een Interessant artikel bij frankwatching de link naar dit artikel is hier te vinden: http://www.frankwatching.com/archive/2006/02/16/Event_Cross_Media_Caf?_Narrowc
Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

30/10/2006 - Experience Branding (les 01)

Vandaag zijn we begonnen met een nieuw thema:  Experience Branding. Dit thema is niet een geheel vrij nieuw begrip in de reclame wereld maar is vooral een hype geworden.
Er zijn veel voorbeelden te vinden online die te maken hebben met experience branding. Een belangrijke vraag is wat de rol van interactieve media hierin speelt. Hier word later gedurende dit thema verder op in gegaan. Hieronder staan een zestal voorbeelden van experience branding:


1. Games advertsing
In het spel Second Life, opende Adidas pas geleden een winkel waar men kleding en schoenen online kan aanschaffen voor hun avatar. Ze verdienen hier online geld mee en tevens creëer je zo naamsbekend binnen het spel en in de echte wereld. Een goed voorbeeld van experience branding met een knipoog naar het interactieve gedeelte.





2.Online interactieve applicatie

Coca Cola, mycoke.
Online applicatie waar coca cola hun merk verbindt aan online muziek (clips) .Deze website staat los van de Coca cola website, en kan gezien worden als een interactieve applicatie. bron: http://www.mycokemusic.at/content/home/index.aspx


3. Bacardi music mixer
Bacardi heeft een online applicatie waar de gebruiker op een leuke manier verschillende muziek soorten door elkaar kan mixen. Ze koppellen ze hun naam aan een muziek genre waardoor hun merk aan een positieve sfeer (flow) word gekoppeld.
bron:http://www.bacardi.com/flash_site/flash_site.aspx?new_locale_id=7&new_promo_site=dutchnetherlands




4. Opel Corso campagne
Interactieve campgane waar ze op tv en internet met een geheel nieuwe look naar voren treden. ( comons.com) Ze creeren nieuwe personage, die ze koppellen aan de opel Corso. Site is erg interactief, en de huistijl word goed doorgevoerd in de gehele campagne. Door de juiste zenders te kiezen (MTV) spreken ze de juiste doelgroep aan.
bron:http://www.opel.nl/magazine


5. Vodafone Future
Dit voorbeeld is al besproken in de les maar is al een tijdje bekend. Vodofone laat via deze site hun toekomst visie zien. Zo proberen ze zich als een innovatief bedrijf naar voren te schuiven. Het leuke is dat veel bedrijven zulke sites online hebben staan, met hun toekomstvisie. Interactiviteit is vooral te vinden in de applicatie zelf.
bron: http://www.vodafone.co.nz/aboutus/future_vision.jsp


6. NikeID
Nike heeft een applicatie online staan waar mensen hun eigen ontwerp kunnen maken betreffende de schoenen van Nike. Zo kunnen ze hun eigen 'ding' aan het product geven, zodat het product veel persoonlijker word en de mensen meer betrekking krijgen tot het merk Nike. De interactiveit is te vinden in de applicatie en het feit dat mensen het product zelf kunnen bestellen en aan trekken.
bron:http://nikeid.nike.com/nikeid/index.jhtml;nisessionid=SUAD3LUWJ3ERACQFTBECF3Y?_requestid=2598359#home

 

7. Domino Pizza
Domino Pizza heeft in een aantal games een overeenkomst gesloten dat tijdens de game de mogelijkheid zich aan biedt om een pizza te bestellen. Men kan dan in de navigatie van de game hun keuze van pizzakeuze doorgeven. Deze pizza wordt daarna gebracht aan de deur zodat men daarna weer verder kan spelen.

 


 












 

 

 






 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

16/10/2006 - Plaatsing concept in taxonomy (UGC)

De bezoekers van onze site zijn voornamelijk mensen die koken voor hun hobby en dit met andere mensen willen delen. Deze mensen gebruiken daarvoor het medium internet veelvuldig dit is ook uit ons onderzoek gebleken. De bezoekers vinden het fijn, elkaars recepten uit te proberen en hier feedback op te geven. Dit is ook de reden waarom bezoekers naar onze site komen. Kijkend naar het business model, valt er voornamelijk geld te verdienen aan reclame en sponseringen. Aanbieders van levensmiddelen kunnen bijvoorbeeld bij sommige recepten hun product aanraden. Maar ook doormiddel van advertentie ruimte kan men hun producten promoten.

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

16/10/2006 - Presentatie + applicatie 'Vrienden voor het eten' (UGC)

Via de volgende links kan de presentatie en de applicatie van ons concept terug worden gekeken.

- presentatie
- applicatie

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

13/10/2006 - Uitgebreide wireframes + functionele specificatie (UGC)

Om Bas een zetje in de rug te geven omdat hij de afgelopen lessen niet aanwezig is geweest, hebben Frank en ik een functionele specificatie geschreven waar alle aspecten betreffende de applicatie in naar voren komen. Daarnaast heb ik een zeer uitgebreide wireframe set gemaakt. Deze zijn wireframes zijn hier te vinden;

- wireframe_1
- wireframe_2
- wireframe_3
- wireframe_4
- wireframe_5

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

10/10/2006 - Vorderingen project IVID (UGC)

Afgelopen maandag hadden we geen IVID module, maar dat betekent niet dat we stil hebben gezeten. We zijn volop bezig geweest met het uitwerken van ons concept. Dit concept is te lezen in een van de vorige entries. Bas gaat de uitwerking doen van onze apllicatie. De wireframes en persona en scenarios zijn tevens ook gemaakt. Deze taken hebben we verdeeld onder Frank, Carlo, Elmar en mijzelf. Kijkend naar onze planning liggen we aardig op schema. Momenteel is het nog een kwestie om van alle documenten een juiste presentatie te maken.

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

4/10/2006 - Maandag 2 Oktober : Concept (UGC)

Maandag 2 Oktober hadden we weer een IVID minor les.Vanwege een ziekenhuisbezoek kon ik hier helaas niet aanwezig zijn. In groepsverband hebben we van te voren besproken wat de taakverdeling is voor de aankomende week. Ik heb voor deze maandag

het gehele concept uitgewerkt zodat mijn groepsgenoten, deze konden verwerken te samen met de persona's en de scenario's. Zij hebben in deze les een aantal wireframes gemaakt, die deze week door ons worden uitgewerkt.

 

Concept

Voor onze doelgroep binnen de lokale gemeenschap willen wij een user generated content site ontwikkelen die mensen binnen een gemeenschap meer met elkaar laat omgaan. Dit concept kan naast het lokale segment, ook een breder vlak bereiken (landelijk). Op de site kunnen mensen hun eigen recepten invoeren die automatisch in een door de gebruiker gekozen ‘menu template’ word gezet. Deze menukaart kan men uitprinten en presenteren bij een etentje met je buren. Deze buren nodig je uit door middel van een uitnodiging die je kunt versturen vanaf de website. Deze kan eventueel in dezelfde stijl worden opgemaakt als de menukaart. De recepten worden in een database opgeslagen. De gebruiker kan zo, andermans recepten uitproberen en hier een reactie op geven. Zo word er ook een stuk interactie gecreëerd.

 

Keywords

 

  • Recepten generen
  • menukaart
  • elkaar uitnodigen
  • kaarten plaatsen
  • daten
  • mensen bij elkaar eten
  • recepten uit wisselen
  • lokaal ( gericht op buren)
  • nationaal gericht op vrienden
  •  reactie op recepten
  • Behoefte
Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

25/9/2006 - Gast college Gert Hans Berghuis (Fabrique) + workshop (UGC)

Vandaag hebben we een gastcollege gevolgd die gegeven werd door Gert Hans van het reclamebureau Fabrique te Delft. Zijn college had tevens het onderwerp "user generated content". Na zijn college zijn we aan de slag gegaan met onze concepten uit te werken in groepsverband en hebben hier ondersteuning van onze gastspreker en docent in gehad.

 

Onze groep bestaat uit de volgende leden; Frank, Elmar, Erwin, Carlo.

We hebben na een brainstorm sessie betreffende het concept een drietal resultaten, waarvan we er 1 hiervan willen gaan uitwerken.

 

Concept 1

Portal voor lokaal nieuws, - waar mensen hun regionale nieuws kunnen posten. Zodat er nieuws wordt gecreëerd wat echt uit de buurt komt en niet van een editor. Mensen kunnen bijvoorbeeld, hun evenementen uit lichten om zo bezoekers te krijgen. Maar ook een report bijvoorbeeld van de braderie van vorige week.

Concept 2
Een portal waar mensen hun recepten uit kunnen wisselen, en mensen met elkaar eten. Eet een keer bij de buren. Mensen kunnen ook kaarten, met teksten naar hun buren sturen, richting een uitnodiging.

Concept 3
Roddel portal waar iedereen, samen komt. En hun eigen roddels opgenomen met hun bijvoorbeeld mobiele telefoon kunnen posten. Tevens kan men reacties posten.

 

Concept 4 (word uitgewerkt)
We willen een site gaan maken waar mensen hun eigen menukaarten kunnen samenstellen. Deze menukaarten worden automatische gevuld met content van de gebruiker. De gebruiker kan tevens uitnodigingen sturen naar zijn gasten. Deze content kan ook zelf worden ingevoerd. De bezoeker kan tevens reacties geven op recepten die onlangs zijn gepost door andere gebruikers.

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

18/9/2006 - Succes geanalyseerde websites (UGC)

Kijkend naar het succes van de verschillende voorbeelden die ik heb gevonden, dan heeft het vooral te maken met het feit dat mensen zelf de content van de site bepalen (user generated content).  Dit kan zijn doormiddel van commentaar, een eigen profiel, geuploade fragmenten etc. Dit is een grote hype geworden onder de gebruikers en de makers van zulke website's.

 

De onderlinge grote verschillen, tussen de websites kijkend naar bezoek en uploadfrequentie ligt voornamelijk aan de opbouw van de website en de manier van werken. Sommige hebben een heel duidelijke en overzichtelijk stramien, en zeer goed werkende marketing campagne. Dit helpt natuurlijk mee aan een hogere bezoekersfrequentie.

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

<- Last Page :: Next Page ->

About Me

Links

Home
View my profile
Archives
Friends
Email Me

Friends

bascmd
Hosting door HQ ICT Systeembeheer