WieisJezus?
OpzoeknaarGod
Bijverdienen?
Zinngeld (tip!) - Surfrace (tip!)
MoneyMiljonair - Euroclix
Stewardess Mandy (werken als stewardess!!!!) Hoe word je stewardess? Stewardess worden!!!

Home - Profile - Archives - Friends

Een stewardess in Kuala Lumpur

Posted on 20/11/2012 at 10:07 - 0 Comments - Link

Hoi allemaal,

Vanmorgen heel vroeg thuisgekomen van een Kuala Lumpur reis. Het was heerlijk in KUL (KUL is een luchtvaart afkorting voor Kuala Lumpur). Met mijn collega-stewards en stewardessen zijn we een avond de stad in geweest voor een lekker etentje. Na het diner (in een restaurant op de 23ste verdieping met prachting uitzicht over de stad!) zijn we met twee stewardessen en een co-piloot nog wezen dansen tot in de vroege uurtjes. Een heerlijke reis! Een paar uur zwembad meegepikt om met een lekker kleurtje op het gezich thuis te komen .

 

De vlucht naar huis ging snel voor mijn gevoel. We mochten halverwege de vlucht rusten in de OCR. De OCR is de Overhead Crew Rest (een plek in het vliegtuig met bedjes voor de bemanningsleden) en bij lange vluchten is het vaak verplicht om een paar uur in de OCR te rusten.

 

Na de eerste service ben ik met de verkopen aan boord trolley door de cabine gegaan. Ik heb best nog wel wat verkocht. Dat is belangrijk want de verkopen van tax-free articles is toch weer een bron van inkomsten voor de luchtvaartmaatschappij. Nadat de verkopen aan boord waren afgerond ging ik even rusten in de OCR. In iedergeval moet in elke galley (keukentje) minstens één steward of stewardess staan. Om passagiers te helpen maar ook vanwege de vliegveiligheid. Je gaat dus nooit tegelijkertijd met je collega met wie je in de galley staat de OCR in.

 

Stewardessen in de OCR

 

Vlak voor de landing hebben we het ontbijt geserveerd. Passagiers worden dan langzaam wakker en met een smile serveren we het ontbijt met koffie, thee, melk en jus.

 

Als er mensen zijn die een special meal (speciale maaltijd) hebben geserveerd dan geven wij de special meal nog voordat wij de hele cabine van ontbijt voorzien. In dit geval hadden wij aan boord twee vegetarische maaltijden en één glute vrije maaltijd. Deze passagiers kregen eerst hun ontbijt.

 

Dit plateau met het ontbijt wordt geserveerd tijdens de vluchten van een buitenlandse luchtvaartmaatschappij. Vlucht van London naar Delhi.

 

Het ontbijt bij KLM

KLM serveert vaak de breakfast box. Die ziet er zo uit:

 

 

In de business class van KLM serveren de stewards en stewardessen dit ontbijtje:

Liefs, Mandy

P.s Ik ga nu lekker mijn bedje in want ben gebroken! . Het leven van een stewardess is echt leuk! Maar ook wel heel vermoeiend! Uitrusten (slapen) na een vlucht is echt nodig! Tot later, dames en heren stewards en stewardessen in spé!

 

 


Als stewardess in het buitenland het Sinterklaasfeest vieren

Posted on 13/11/2012 at 12:41 - 1 Comments - Link

Hoi allemaal,

Het is mij regelmatig overkomen dat ik tijdens de feestdagen in het buitenland ben. Zo heb ik koninginnedag regelmatig in het buitenland gevierd. Met oranje mutsen op een crew-borrel doen. Ik heb paaseieren gezocht bij het ontbijt in Kazachstan en natuurlijk kerst gevierd op de meest uiteenlopende bestemmingen.

 

Sinterklaas in het buitenland

Eén keer heb ik met mijn collega stewards en stewardessen op 5 december onder de volle zon in Ghana het sinterklaasfeest gevierd. We hebben met zijn allen loodjes getrokken, op de markt in Ghana nog even een kado'tje voor elkaar gekocht en een rijmpje in elkaar geflanst.

 

Cabinebemanning leert elkaar pas kennen als zij in de briefingkamer aan elkaar worden voorgesteld. Je vliegt bijna altijd met andere collega's. De meeste stewards en stewardessen zijn sociaal vaardig  dus het klikt vrijwel onderling altijd wel.

Zo kon het dus ook voorkomen dat ik in Ghana met totaal onbekende vlieg-collega's 5 december vierde.  Eén stewardess had pepernoten meegenomen en weer een andere stewardess had eraan gedacht om op Schiphol nog even wat marzepein te kopen. Het was een aparte beleving van de Sinterklaasmiddag/avond en zeker een zeer waardevolle herinnering!

 

 

Mochten jullie ooit als stewardess gaan werken, weet ik zeker dat ook jullie gaan genieten van zulke speciale momenten. Waar ook ter wereld! In het vliegtuig, op een zonnig strand, in een restaurant of op je hotelkamer!

 

'

 

Tot later!

Liefs, Mandy

 


Werken als stewardess in december

Posted on 11/11/2012 at 14:04 - 0 Comments - Link

Hoi allemaal,

Het rooster voor de decembermaand is nog niet helemaal bekend. Jammer, want het is wel fijn om juist nu al afspraken met familie en vrienden te kunnen plannen. Waar ter wereld ik zal zijn met de kerstdagen en Oud en Nieuw is dus nog niet helemaal duidelijk.

Op 5 december ben ik vrij (ik kan dus met vrienden loodjes trekken en het oer-hollandse sinterklaasfeest meevieren) want ik vlieg op 1 december naar Toronto. Ik heb daar een middag, avond en de volgende ochtend om rond te lopen, musea te bezoeken of lekker even de laatste sinterklaasinkopen te doen.

 

 

Het is momenteel een graad of negen en bewolkt. Ik heb weleens een heerlijke toronto-reis meegemaakt waarbij de hele bemanning een dag over had. Alle stewards en stewardessen op de vlucht van amsterdam naar toronto kregen twee hotelovernachtingen op het schema. Dat betekende voor ons: ski-spullen mee en naar het ski-gebied. De co-piloot had een auto gehuurd. En een steward(ess) had ook al een huurauto geregeld. Zodoende zijn we met negen bemanningsleden naar het skigebied even buiten Toronto gereden. Blue Mountain. Erg mooi daar en we hebben enorm veel lol op de ski's gehad!

 

Even afwachten dus wat het zal worden voor rooster. Ik hoop dat ik je een kerstgroet mag sturen van een super-luxe en oh zo warme bestemming!

 

Liefs, Mandy


Deze stewardess gaat de winter in...

Posted on 5/11/2012 at 14:10 - 2 Comments - Link

Hoi allemaal,

Ik heb deze week een nieuwe sjaal voor bij mijn uniform aangeschaft. Natuurlijk in de kleur blauw. Hij zal mij lekker warm houden de komende wintermaanden. Ik zie mezelf alweer ijskrabben en met mijn koffer een weg banen door de dikke lagen ijs en sneew op het personeelsparkeerterrein. Echt, soms heb ik het gevoel dat mijn tenen eraf vriezen in die stewardessen-pumps. 

 

 

 

Heel soms als ik héél vroeg op Schiphol moet zijn voor een vlucht, trek ik onder mijn uniform mijn lekkere warme laarzen aan (alleen als het vriest buien). In de auto heb ik dan in iedergeval warme voetjes. Ik vertrek dan natuurlijk wel als het hartstikke donker is buiten. Want het is geen gezicht; winterlaarsen onder het uniform! En..ook tegen de uniformvoorschriften... Maar goed, bij een aantal graden onder nul, ren ik in moonboots naar de auto, kachel aan, in donker met harde muziek aan, naar Schiphol. Dan de pumps aan, voordat ik uit de auto stap. En op naar een (warm?!?) ver oord!

 

 

Liefs,

mandy

 

 


Stewardess: De koffer inpakken voor een reservedienst

Posted on 29/10/2012 at 14:06 - 2 Comments - Link

Hoi allemaal!

 

Als ik op mijn schema een reserve thuis zie staan, ben ik nooit zo heel blij. Ik weet liever ruim van te voren wat ik vlieg zodat ik rekening kan houden met mijn vrije tijd en vliegschema. Tandarts afspraken, verjaardagen, sportclubjes en avondjes uit met vrienden worden allemaal om mijn vliegrooster heen gepland. Het komt regelmatig voor dat ik een geplande afspraak af moet zeggen omdat ik die dag ben ingedeeld voor een vlucht.

 

 

 

Inmiddels ben ik al aardig gewend aan het plannen rondom mijn vliegrooster.

Maar aan reservediensten op mijn rooster ben ik nog steeds niet gewend. Ik kan dan even een tijdje helemaal niets plannen en antwoord op elke vraag: je hoort nog van me of ik erbij kan zijn!

 

Reserve diensten van een steward(ess)

Als je een reservedienst op je rooster ziet staan, staat er gelijk bij vanaf welk uur je reserve staat. Als de luchtvaartmaatschappij je nodig heeft voor een vlucht, wordt je opgebeld en moet je binnen een uur op Schiphol zijn. Voor alle stewards en stewardessen geld hetzelfde: een aantal keer per jaar krijgen ze een reservedienst op het rooster.

 

Daarom is bij veel luchtvaartmaatschappijen één van de aanname-eisen: binnen een uur op Schiphol kunnen zijn.

 

Ik kan je vertellen dat ik veel collega's heb die niet binnen een uur van Schiphol wonen. Ik zelf woon ook 5 kwartier van Schiphol. Ik zorg dat als ik een reservedienst heb, dat ik binnen een uur op Schiphol  kan zijn. Ik ga dan meestal een dagje bij een vriendinnetje zitten die in Haarlem woont. Ik heb haar op de initial leren kennen. Heel gezellig om daar een dagje koffie te drinken en bij te kletsen. Soms kijken we gezellig een filmpje.

 

Wachten op een vlucht...

 

Wat veel collega-stewardessen vaak doen tijdens de reservediensten is foto's plakken (digitaal fotoboek bijwerken), administratie bijwerken of eindelijk het huis een goede sopbeurt geven. Want je staat immers best een lang aantal uren achter elkaar reserve.

 

Veelal sta je ook een aantal dagen achter elkaar reserve. Dus met een beetje geluk/pech staat een stewardess soms wel vijf dagen reserve zonder een vliegopdracht te krijgen!

 

Als cabinepersoneel krijg je overigens per maand uitbetaald (ongeacht het aantal vlieguren) dus bij een reservedienst wordt je gewoon uitbetaald.

 

De koffer inpakken voor een reserve-dienst

 

Ik zorg altijd dat ik een stapeltje zomerkleding en een stapeltje winterkleding klaar heb liggen naast mijn koffer. Zo kan ik (na het belletje van de luchtvaartmaatschappij) meteen de juiste kleding in mijn koffer doen. Want ik kan worden opgeroepen voor een reis naar een oord waar het subtropisch is maar ook voor een reis naar een oord waar je een dikke winterjas en handschoenen nodig hebt.

 

 

Tot later, liefs, Mandy


Wat gaat er mee in de koffer?

Posted on 24/10/2012 at 10:10 - 4 Comments - Link

Hallo allemaal,

 

Ik vertrek morgen met vriendin K. naar Dubai. We zijn samen op de vlucht gezet. Heel leuk om met een bekende te vliegen. We rijden ook nog eens samen naar het personeelsparkeerterrein op Schiphol. Gezellig hoor!

 

In Dubai zijn we van plan een souk te bezoeken. Een souk is een arabische markt. Ik hou ervan om op een souk rond te lopen en geniet dan ook altijd weer van de geluiden en geuren om mij heen.

 

 

Wat neem ik allemaal mee in mijn koffer?

 

Ik zorg er altijd voor dat ik een dag van te voren mijn koffer heb ingepakt. Mijn uniform hang ik dan al in de hal en ik strijk mijn blouse. Want als ik dat op de dag van vertrek nog  moet doen, ga ik zo gehaast van huis.

 

In mijn koffer gaat mee: een aantal tijdschriften (leuk voor bij het zwembad), mijn sportkleding (we verblijven in luxe hotels met veelal een mooie sportzaal), uitgaanskleding, zwemkleding en zonnenbrand.

 

Ik heb veel zin in de vlucht met K. We zorgen dat we op tijd op het bemanningcentrum zijn zodat we aan de purser kunnen vragen of we in één galley kunnen werken. Op het bemanningcentrum drinken we nog een kop koffie, bellen we nog even met het thuisfront, bestellen eventueel nog tax-free en daarna begint ons werk!

Liefs, Stewardess Mandy én K.


Stewardessen werken onregelmatig. Handig als je kids hebt of niet?

Posted on 22/10/2012 at 12:59 - 1 Comments - Link

 

Hoi Allemaal,

 

Onregelmatige diensten heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen! Ik vind het altijd fijn om vrij te zijn als anderen werken. Ik kan op gemak naar de sportschool of boodschappen doen.

Naar het werk gaan als andere mensen vrij hebben is daarentegen af en toe wel lastig. Zo mis ik geregeld leuke feestjes en moet ik veelal de afspraken bij de kapper en tandarts een aantal maal verzetten omdat het rooster net even iets anders uitvalt dan verwacht.

 

Onregelmatig werken met kinderen

Sommige collega's hebben kinderen. De ene collega kan haar schema juist prima combineren met (schoolgaande) kids en de ander heeft er weer meer problemen mee.

 

 

Een vriendin van mij vliegt regelmatig s'nachts en heeft dan in de ochtenduren afmelden. Haar man is s 'nachts gewoon thuis en geeft de kids een ontbijtje. Mijn vriendin brengt de kinderen (vaak met uniform nog aan) naar school. Zij gaat slapen en rond het middaguur staat ze de kids weer op te wachten op het schoolplein. Deze vriendin werkt deeltijd dus het is makkelijk te combineren. Zij werkt voor een chartermaatschappij. Ik heb haar weleens gevraagd of ze deze combinatie (werk als stewardess en gezin) niet enorm zwaar vind.

Maar zij zegt juist dat ze het heerlijk vind om af en toe lekker weg van huis te zijn en dat ze voor geen goud haar baan zou willen opgeven.

 

 

De KLM barbie, te koop aan boord op KLM-vluchten. Elk 'KLM-kind' heeft er wel één in de kast!

Liefs van Mandy

P.s ik ga over twee dagen met een vriendinnetje naar Dubai. Niet aangevraagd en zomaar op het rooster gekregen. Het is een drie-daagse vlucht. Dus we hebben de avond én de volgende dag om bij te kletsen en een uitstapje te maken!!

 


Nieuwe vacature voor stewardess bij Easyjet mischien iets voor jou?

Posted on 22/10/2012 at 11:03 - 0 Comments - Link

Is de nieuwe vacature voor stewardess iets voor jou?

 

Als je als stewardess wilt werken, raad ik je aan om de vacatures voor stewardess  goed in de gaten te houden. Wie weet vlieg je ook binnenkort als collega de wereld over!

 

Vacature steward(ess) Easyjet

Bij de luchtvaartmaatschappij Easyjet kan je op dit moment solliciteren voor de functie van steward(ess). Spreek je goed engels? En wil je wel werken voor Easyjet? Dan zou ik de gok wagen. Bevalt het niet kan je altijd nog iets anders doen. Je leert zo wel heel goed het vliegwereldje kennen. Op de website van Easyjet staat hoe je kan solliciteren.

 

 

Het uniform van Easyjet

Het uniform van Easyjet is blauw met oranje. Je draagt er blauwe schoenen bij.  Je draagt er blauwe schoenen bij. Ook bij Easyjet moet je je haar vast dragen. De mannen mogen het haar kort of tot net boven de schouders dragen.

Liefs, Mandy


Als stewardess moet je de vliegveiligheidsregels goed kennen!

Posted on 18/10/2012 at 12:30 - 0 Comments - Link

Hoi hoi, lieve lezers,

Ik zal je vertellen wat in de briefingkamer gebeurt. Nadat je je aanmeld voor een vlucht loop je naar de briefingkamer. In de briefingkamer leer je je collega's kennen. Je stelt jezelf voor en je krijgt een A-4tje met daarop je naam en werkpositie in het vliegtuig.

 

Ook moet je tijdens de briefing een aantal vragen over de vliegveiligheid kunnen beantwoorden. Het is belangrijk dat je alle regels omtrent de vliegveiligheid kent. Als je op één vraag geen antwoord weet, krijg je nog een herkansing. Weet je de antwoord op deze vliegveiligheidsvraag nóg niet dan moet je helaas thuis blijven en mag een andere collega je vlucht overnemen.

 

 

Het examen Flight Safety

 

Tweemaal in het jaar krijgen alle stewards en stewardessen een vliegveiligheidsexamen. Je leert dan hoe een deur te openen in geval van nood, welke commando's te roepen naar de passagiers om ze uit hun stoel en toestel te krijgen, hoe een brand te blussen etc.

 

Na de vliegveiligheidsexamens (die worden in de ochtend afgenomen) krijg je nog een hele dag theorie. De dagen zijn altijd leerzaam. Je zet dan nog eens de puntjes op de i.

 

 

Tijdens de vliegveiligheidsdagen (de flight safety training) leer je hoe de glijbanen werken én je gaat ook van de glijbanen af om te ervaren hoe dat is!

 

Wil je ook werken als steward(ess)? Bereid je je dan maar voor op een loopbaan met véél studie-uren achter de vliegveiligheidsboeken! Je zal het er absoluut voor over hebben om (tijdens de interne training én erna) uren te studeren. Veel collega-stewardessen zijn je voor gegaan dus het is wel te doen qua hoeveelheid stof maarrrrr...je zal er wel even aan moeten gaan zitten. Het Flight Safety examen halen gaat niet vanzelf .

 

Veel liefs, Mandy

 

 

 

 

 


Deze stewardess is in San Francisco geweest! Leuk!

Posted on 17/10/2012 at 20:28 - 7 Comments - Link

Hoi allemaal,

Ik ben gisteren teruggekomen van een reis naar Californië. Ik ging namelijk voor mijn werk als stewardess op reis naar San Francisco!

 

Ik moest afgelopen zaterdagochtend heel vroeg aanmelden voor de vlucht met vluchtnummer xxx. Bestemming SFO. In de auto (s'ochtends om 6:15) was ik helemaal blij met de reis die ik ging maken. Ik heb mijn koffer in de achterbak. Inhoud: zonnebrand, zonnebril en zomerkleding. Mijn boordtas naast mij  op de bijrijderstoel. Inhoud: schoort, boordschoenen, make-up tas, ovenhandschoenen én een lonely planet van San Franscisco.

 

Ik was dus al vroeg op Schiphol. Na aanmelden heb ik snel nog wat dollars gepind. De vlucht naar SFO (afkorting voor san francisco) was lang maar de moeite waard!

 

Aankomst op de luchthaven in San Francisco

De luchthaven van San Francisco is groot en modern. Het ligt vrij dichtbij het centrum van de stad. Na aankomst werd de bemanning opgehaald door de crewbus en naar het hotel gebracht.

 

In de crewbus hangt altijd een relaxte sfeer. De bemmaningsleden maken plannen voor de komende dagen of vertellen elkaar over hun privé-leven. Soms vallen collega's in slaap. Want met de onregelmatige werktijden en de tijdverschillen is het beroep van steward(ess) een zwaar beroep.

 

Bemanning van de luchtvaartmaatschappij Austrian voor 'hun' crewbus.

 

Aankomst in het hotel in San Francisco

Na ongeveer 25 minuten rijden kwamen we aan bij het crewhotel waar alle stewards en stewardessen op kosten van de luchtvaartmaatschappij mogen overnachten.

 

De collega met wie ik in de galley heb samengewerkt gaat naar een zusje toe. Dit zusje woont al bijna 8 jaar in de V.S en heeft daar een appartement. Mijn collega'tje blijft dus niet overnachten in het hotel. Dat is ook goed. Als ze maar even aan de leidinggevenden laat weten waar ze wel overnacht. In geval van een schemawisseling kan ze dan altijd worden getraceerd.

 

Na aankomst in het hotel neem ik een snelle douche. Ik pak mijn koffer uit. En ga naar de hotellobby waar ik met collega-stewardess V. heb afgesproken om een kopje koffie te drinken.

 

Als ik in de lobby van het hotel aankom, zie ik een bemanning van Air New Zealand staan. Zij hebben nieuwe uniformen. Ik vind het een beetje somber uitzien. De kleur is mega-donkerblauw. Hier een foto'tje:

 

Air New Zealand crew uniformen

 

Wat gaan we doen in San Francisco?

 

Aan boord heb ik een leuke collega ontmoet. Stewardess V.vliegt nu vijf jaar.Het klikte tussen ons meteen enorm goed. Zij stond achter in het toestel te werken en met de rustpauze hebben we elkaar even gesproken. We komen uit dezelfde stad, hebben dezelfde opleiding gevolgde én hebben nagenoeg dezelfde interesses. Heel leuk om met V. in San Francisco te zijn.

 

Voor ons was het meteen duidelijk. Wij trekken lekker met elkaar op. Na aankomst zijn we eerst koffie met cheesecake gaan halen bij een starbucks. MMMM!!!

 

 

Cheesecake eten in de V.S (of thuis in Nederland of België) is een aanrader!!!

 

Je begrijpt, we hebben uren gekletst over van alles en nog wat. We zaten heerlijk in het Californische zonnetje. Elke stewardess in de dop moet weten wat Starbucks is. Ik leg het bij deze uit: Starbucks is een keten van koffiehuizen die je over de hele wereld kan vinden. Ik zeg je: als je eenmaal als stewardess vliegt zal je over een aantal jaar ook op terras zal zitten bij amerika's bekendste koffietent!

 

 

Elke steward of stewardess kent de Starbucks en is het ermee eens: Starbucks-coffee is onvermijdelijk voor of na een vlucht. Vooral de combi van koffie met een bagel of cheesecake is favoriet!

 

Na de koffie en cheesecake zijn we nog wat wezen shoppen. Daarna zijn we gaan slapen. Ik had een heerlijke grote kamer. Ik heb nog even gelezen in bed en al snel vielen mijn ogen dicht.

 

De volgende dag hebben we héél lang ontbeten. Aan het ontbijt verschenen nog een aantal collega's. V. en ik zaten er al een tijdje toen deze collega's ook kwamen ontbijten. Al snel zaten we gezellig te babbelen. En hoewel je elkaar niet echt goed kent, is het toch altijd gezellig om met elkaar de dag te beginnen.

V. en ik hebben litters thee gedronken. Bagels en creamcheese gegeten. Veel geroddeld (óók over onszelf  ) en gelachen. Het vliegwereldje is een klein wereldje en als je al een tijdje als stewardess vliegt ken je inmiddels wel veel mensen. We hebben beiden dezelfde humor en nemen onszelf bij tijd en wijle niet zo serieus.

 

 

na het ontbijt ben ik met V. met de cable car naar Fishermans Wharf gegaan (zeeliedenbuurt). Je hebt daar Pier 39 met de zeehonden. Daar lekker in het zonnetje rondgelopen en véél foto's gemaakt! Daarna op terras voor een uitgebreide lunch (wijn, crab en salade mmm!).

 

 

 

In de middaguren zijn we naar een parkje dichtbij het hotel gegaan. Ieder een boek mee en lekker gelezen. Om een uur of vijf hebben we ons omgekleed. Na de uitgebreide lunch hadden we niet zoveel trek meer in een diner. We besloten om uit te gaan in het SoMa-district. Een hippe tent gevonden en daar hebben we een klein hapje gegeten en een glaasje bubbeltjes wijn gedronken  om te vieren dat we zo'n enorm leuk leven hebben!

 

 

De volgende dag zijn we in het hotel gebleven. Wat we wilden natuurlijk wel fit voor de vlucht aan boord staan. Het is daarom absoluut verboden om minder dan 10 uur voor de vlucht alcohol te drinken!

 

Heel veel liefs,

Stewardess Mandy!!!!!


Wil je ook stewardess worden?

Posted on 7/10/2012 at 15:15 - 4 Comments - Link

Hoe leuk is het om als stewardess de wereld rond te reizen is mij vaak gevraagd. Ik kan je verzekeren: heel leuk! Ik ben nu bijna op elke bestemming die mijn luchtvaartmaatschappij aanvliegt geweest. Van de vliegtuigtypes die ik in mijn pakket heb zitten, dan hé. Want wist je dat het afhankelijk is van de vliegtuigtypes waar je op getraint bent, waar je naar toe vliegt? Je kan dus een pakket met europa en airbus hebben maar ook een pakket met de vliegtuigtypes boeing 747, 777 en airbus. Dan werk je op vluchten buiten europa. Ik heb een heerlijke tijd gehad toen ik nog op Europa zat. En nu ik stewardess ben op de langere vluchten, geniet ik ook van mijn werk en de bestemmingen.

 

Leuke tripjes als stewardess

Natuurlijk heb je ook als stewardess de voordeeltjes van het vliegen. Ik hou ervan om naar Amerika te vliegen. Als het even kan gaat deze stewardess een auto huren en rondrijden. Veeeeeel bezienswaardigheden bekijken. Vaak met de bemanning en soms gewoon alleen. Ik hou ook van het verre oosten. Deze vluchten leveren mij wel een jetleg op maar dat neem ik graag voor lief. Ik ben naar de bridge over de river kwai geweest (thailand), naar zanzibar, gedoken op een eiland in Maleisië, een mooi woestijn- tripje gemaakt in Dubai, op safari geweest en wijnhuizen bezocht in Zuid-Afrika. Kortom: je maakt echt wat mee als stewardess!

 

 

 

 

De baan is dus top!

Vaak hoor ik dat mensen zeggen dat ze altijd al hebben gedroomd om in een pakje de wereld rond te vliegen. Als dat zo is, moet je je droom volgen. Ik heb ook ooit de droom gehad om voor een grote luchtvaartmaatschappij de wereld rond te reizen. Ik hield zo en zo erg van reizen. Als kind al. Ik heb er wel even over moeten doen om uiteindelijk de baan te krijgen die ik zo graag wilde. Het is namelijk gewoon wel een klus om te worden aangenomen als stewardess bij een luchtvaartmaatschappij.

 

Hoe kan je stewardess worden?

Ik heb eerst netjes mijn mbo-4 gehaald. Toen een aantal maal wezen solliciteren voor de functie van stewardess bij verschillende luchtvaartmaatschappijen. Je begrijpt, ik was dus echt niet één van de gelukkigen die  in één keer worden geselecteerd en een baan als stewardess krijgen aangeboden. In tegendeel: ik heb het echt een aantal maal moeten proberen. Uiteindelijk een beroepsopleiding voor stewardess gevolgd. Daar was ik gelukkig niet de enige die zo graag wilde vliegen. Al mijn 'maatjes' wilden héél graag steward of stewardess worden. In die gemotiveerde omgeving lukt het mij wel om een baan te vinden. Ik kwam erachter wat ik fout had gedaan tijdens die selectieprocedures. En kon dus de eerstvolgende keer (moest nog wel een half jaar wachten op een uitnodiging) wél slagen voor alle sollicitatierondes. Mijn oma zei altijd: Mandy: geef nooit op want uiteindelijk zorgt je gedrevenheid en enthousiasme dat je altijd krijgt wat je wilt!

 

Goede raad van oma!

Dat had mijn oma goed gezien! Ik heb haar helaas niet meer kunnen vertellen dat ik was aangenomen want drie maanden voor mijn aanname is ze helaas gestorven. Soms, in het vliegtuig, tijdens take-off of vlak voor de landing als we vlak over zuid-holland (waar ze woonde) vliegen, denk ik even aan haar. En bedank ik haar voor de goede raad en haar rotsvast vertrouwen in haar kleindochter.

 

Over doorzetten gesproken:

J. (de lezer over wie ik het had) mag deze week haar KLM-uniform ophalen. Eindelijk gelukt,meis! Heel goed gedaan! Ik hoop dat ik je snel een keer tegenkom op Schiphol! En natuurlijk dat je je baan als floorwalker bij KLM top gaat vinden. Ik heb ook zoveel respect voor je dat je uiteindelijk na zoveel keer proberen, toch bent aangenomen als floorwalker. Dit uniform ga je vanaf eind deze week dragen:

 

 

 

 

Het linker uniform is het uniform van vrouwelijke KLM-vliegers. Het rechter uniform is het KLM-dames uniform voor grondpersoneel.

 

Uniformvoorschriften luchtvaartmaatschappijen

Elke luchtvaartmaatschappij kent zijn eigen uniformvoorschriften. Je weet wel: sjaaltje en mantelpakje. Het heet niet voor niets uniform dus stewardessen horen zich uniform te kleden. En zich altijd te houden aan de uniformvoorschriften en de voorschriften die gelden voor het gebruik van make-up en haardracht.

 

Make-up voor stewardessen

De stewards hebben het maar makkelijk. Verzorgd haar en een schoon uniform. Voor de stewardessen gelden make-up regels. Sommigen maatschappijen zijn daar heel strikt in. Ik draag zelf altijd een verzorgde make-up. Mijn ogen maak ik op. Ik draag een foundation en lippenstift. Ik heb mijn haar altijd in een stewardessenrol. Vroeger droeg ik ook wel eens een staart maar dat vind ik nu niet meer zo bij mij staan.

Ik neem altijd een make-up tasje mee naar het werk. Als je als stewardess in de cabine werkt en alle passagiers kijken naar je, wil je toch wel even jezelf op kunnen frissen. Vlak voordat ik de service ga doen, stift ik altijd even mijn lippen bij. En als ik uit de ocr kom, of ik heb een tijdje liggen rusten op één van de stoelen, check ik altijd even mij make-up.

 

 

 

 

Een echte stewardess heeft altijd een make-up tasje bij zich. Want hoe belangrijk ons werk ook is, hoeveel we ook moeten kunnen, hoeveel talen we ook spreken, hoeveel f.s-lessen we ook achter de rug hebben: een stewardess is nou  representatief en verzorgd! Dus af en toe zal je ons ook lekker horen  beppen over make-up en panty's!

 

Liefs, Mandy de stewardess!!!!

 

P.s: vanmorgen thuisgekomen uit Barcelona! De vlucht ging goed. Leuke dingen gedaan in Barcelona(zoals je hebt kunnen lezen). Ik vind het ook altijd leuk om als passagier aan boord van een toestel te zitten!


Groetjes van de stewardess die een paar dagen in Barcelona is!

Posted on 6/10/2012 at 18:30 - 0 Comments - Link

Hallo allemaal, we genieten hier volop! De mogelijkheid om als staff passagier (dus personeel van een luchtvaartmaatschappij) met korting te mogen vliegen is echt te gek! Barcelona is een heerlijk stad. Ik heb mijn moeder een reisje naar Barcelona getrakteerd en we overnachten in een fijn hotel. In de middag zijn we lekker uit eten geweest en daarna hebben we het picassomuseum bezocht. Na twee uurtjes rondlopen iets gedronken en nu maken we ons op voor een avondwandeling door de verlichte stad. Morgen weer  vliegen naar Amsterdam. Het toestel staat er goed voor dus ik denk dat ik wel een stoel heb (en mijn moeder ook). Want het nadeel van IPB- reizen is dat je pas weet of je een stoel hebt en dus het vliegtuig in kan stappen als je bij de gate staat. Maar nu eerst: een avond Barcelona! Veel liefs, Mandy

Deze stewardess gaat er een paar daagjes naar Barcelona!

Posted on 1/10/2012 at 15:06 - 1 Comments - Link

Hallo allemaal,

Ik heb net mijn IPB-tickets besteld (indien plaats beschikbaar ticket voor airlinestaff). Ik neem mijn moeder namelijk mee naar Barcelona. Met een IPB-ticket is het last-minute nog wel te doen. En we willen er allebei even tussenuit. Barcelona is een mooie stad. Ik ben er ooit tijdens een europa-weekje geweest. De hele bemanning had toen een dag over. We zijn naar de Sagrada Familia geweest en hebben fijn over de boulevard geflaneerd. Nu dus met mams naar Barcelona!

sagrada familia

Liefs, Mandy


Aangenomen als grondstewardess KLM-PG Randstad!!

Posted on 29/9/2012 at 15:51 - 0 Comments - Link

Hallo allemaal,

Het is feest want een lezeres van mijn blog is aangenomen bij KLM-PG. Hartstikke leuk voor haar, want ze was al een keer afgewezen bij KLM. Dus ik ben heel blij voor haar. Ik zal geen volledige naam noemen vanwege de pricacy maar haar J. noemen!

J. van harte met het behalen van de eindronde én de leuke baan bij KLM als passagemedewerker!

Ze krijgt een contract met Randstad. Want KLM heeft een groot gedeelte van haar grondafdeling overgedragen naar Randstad. Maar goed, J. draagt vanaf oktober een blauw uniform!

Gefeliciteerd,meis en heel veel succes als klm-dame op Schiphol-airport!

Je gaat echt een hele leuke toekomst tegemoet!

Vacatures voor grondstewardess staan vaak maar enkele dagen op internet dus voor iedereen met interesse in een baan als grondsteward(ess): reageer snel!

Liefs, Mandy


Werken als stewardess

Posted on 25/9/2012 at 15:30 - 0 Comments - Link

Hoi Allemaal,

Ik zal jullie vertellen wat er aan de vlucht voorafgaat. Dus wat doet een stewardess voordat de vlucht begint?

Allereerst meld ik mij aan op het bemanningcentrum op Schiphol. Ik meld mij aan voor de vlucht middels een computer. Doordat ik mij aanmeld, weet de afdeling Coördinatie dat ik op tijd aanwezig ben voor de vlucht. Als ik te laat ben, gaan er meteen bij deze afdeling toeters en bellen af want het vliegtuig moet immers op tijd vertrekken. Dus als een lid van de bemanning te laat is, heeft de luchtvaartmaatschappij een probleem. Er zal dan in het ergste geval een collega moeten worden opgeroepen.

 

Na aanmelden loop ik met mijn koffer naar de kofferruimte. Daar zet ik mijn koffer op de juiste kar. Ik check nog even of de vluchtnummer en bestemming correct zijn ingevuld op de label om mijn koffer! Want zonder label geen koffer op de plaats van de bestemming!

 

Daarna kijk ik of er nog bedrijfspost is gekomen in mijn postvakje. Vervolgens check ik voor de laatste keer mijn uniform en make-up. Daarna loop ik naar de purserbriefing-ruimte om mijzelf voor te stellen aan de leidinggevenden op de vlucht.

 

Ik kijk ook nog even de flight-safety door en daarna ben ik helemaal klaar om de briefing in te gaan!

Tijdens de flight-safety briefing leer ik mijn collega's kennen én nemen we flight-safety vragen door.

 

Na de briefing is het tijd om naar de gate te wandelen. Ik praat nog even over ditjes en datjes met mijn collega's voordat het harde werken aan boord begint.

Veel liefs,

Mandy


Deze stewardess is weer thuis!

Posted on 18/9/2012 at 15:02 - 3 Comments - Link

Hallo allemaal,

Deze stewardess is weer thuis na een paar dagen Singapore!

Ik heb enorm genoten van mijn verblijf op Orchard Road. Het weer was oké. Ik heb een aantal maal lekker op terras iets kunnen eten. Dat is altijd super.

 

De terugvlucht ging ook weer vlot. Ik heb mijn best gedaan om het passgiers naar de zin te maken. Bij het uitstappen bedankte de meeste passagiers de bemanning hartelijk. Dus volgens mij heeft iedereen een zeer goede vlucht gehad.

Fijn! Want daar zijn we natuurlijk voor aan boord!

Ik ga de komende dagen lekker uitrusten van mijn vlucht.

 

OCR

Wil je weten hoe het is om in een OCR te rusten? Ik heb een leuk filmpje opgenomen van de OCR en ga dus kijken of ik dat ergens op internet kan plaatsen. Zoals ik vorige keer al schreef, is de OCR ervoor om te zorgen dat elke steward en stewardess aan de verplichte rust komt. Op lange vluchten (long-haul) is zo'n Overhead Crew Rest aan boord.

 

Inmiddels is de trainer van de stewardessenopleiding (toen ik er les had, was het nog een training) contact gezocht en gevraagd of ik een keer langs wil komen op het instituut. Denk er nog even over na. Aan de ene kant heb ik niet zoveel tijd maar aan de andere kant is het zo leuk om mijn ervaringen als stewardess te delen. Misschien toch maar langs gaan om alle beginnende cabin attendants te vertellen hoe leuk het is om te werken als stewardess.

 

Het werk is leuk maar je moet echt wel stevig in je schoenen staan. Passagiers zijn gezellig maar soms ook veeleisend. Dus een goede voorbereiding op het vak is wel meegenomen.

 

Ik ga nu lekker even voor de tv hangen, vanmiddag sporten (goed voor de jetlag).

Tot later en liefs,

Mandy!!!!


Stewardess Mandy in Singapore!

Posted on 11/9/2012 at 09:01 - 2 Comments - Link

Hoi allemaal,

Zo ben ik in nederland, de volgende dag aanmelden voor een lange singapore reis en nu al in Singapore.

 

De vlucht was lang maar de cabinebemanning mag slapen in de OCR. Dat is een plaatsje in het vliegtuig waar bedden staan en waar stewards en stewardessen kunnen rusten.

 

De vlucht naar Singapore was 11 uur en een paar minuten vliegen. Ik heb echt heel leuk gewerkt en de reis ging dan ook snel voorbij. De collega'tjes werkten echt als één team. De passagies werden allemaal goed verzorgd en stapten tevreden van boord.

 

Ik had cake meegenomen en mijn galley-maatje heeft heerlijke café latte gemaakt voor de hele bemanning. Dus toen we allemaal even een dipje kregen, hebben we dit uitgedeeld.

 

 

Voor mijn werk in Singapore!!

Nu ben ik dus aan de andere kant van de wereld! Ik vind dit echt zo wonderlijk! Het ene moment ben ik in Nederland en het andere moment ben ik in een heel ander land. Laat ik het zo zeggen; ik had van mijn leven niet zoveel kunnen reizen en zien als ik niet bij deze luchtvaartmaatschappij als stewardess had gewerkt. Ik ben dus ook heel dankbaar dat ik ooit deze kans heb gekregen. Ik had nooit durven dromen dat het werken aan boord van een vliegtuig als stewardess mij zo zou bevallen. En dat ik zo zou genieten van het reizen!

 

Wakker in Singapore

Het hotel is nu ook weer fantastisch. Door het tijdsverschil is het wel zo dat ik vaak s'nachts wakker ben. Elke stewardess weet dat inmiddels. Dus ik neem altijd  maar een leuk boek en de laptop mee. Veelal bieden hotels free wireless internet aan dus is er altijd wel iets te doen als je s'nachts de slaap niet kunt vatten.

 

Wat doet deze stewardess in Singapore?

Ik kom graag in Singapore. Ik heb inmiddels al wat bekenden hier wonen die ik graag bezoek. Voor mijn nederlandse vriend neem ik graag zakken drop en potten pindakaas mee. Je zal het maar moeten missen...

Morgen ga ik naar Singapore Art Museum, daarna lekker uit eten op Orchard Road. En voor overmorgen staat een bezoekje aan de bioscoop op de agenda.

Naar het Art Museum ga ik met een leuke collega-stewardess. Ik stelde dit uitstapje voor in de crewbus na de vlucht en zij was direct enthousiast. De vriend uit Nederland neemt mij mee uit eten op Orchard Road. Hij werkt dichtbij Orchard dus dat is voor hem makkelijk.

Waarschijnlijk gaan meerdere collega's naar de film. Dus overmorgen sluit ik mij weer aan bij mijn collega-stewards en stewardessen. Het zal een etentje, drankje en daarna de film worden!

 

 

ORCHARD ROAD

 

Heel veel liefs van een hele gelukkige stewardess! Happy Mandy!


jetlag en selectie grondstewardess/floorwalker klm

Posted on 8/9/2012 at 15:41 - 0 Comments - Link

Hoi hoi,

Mijn vriendje zei tegen mij; kom, vandaag naar het strand want dit zijn de laatste dagen mooi weer in Nederland. Mmm...ik heb nog zoveel te doen...en bovendien heb ik nog een lichte jetlag van de vorige vlucht. Ik werd wakker met een dot watten in mijn hoofd. Vanmiddag ook nog een verjaardag. Ik heb het kado'tje al tijdens mijn verblijf in Amerika gekocht dus dat heb ik al in huis. Ze hadden uitverkoop bij de Cap en ik heb een superleuk truitje gekocht om kado te doen. Is de jarige vast wel blij mee.

Het nadeel van iets op de route kopen (op reis kopen) is dat je het niet snel meer kan ruilen. En om nou speciaal een vlucht aan te vragen om een zak met kleding te retourneren gaat mij een beetje te ver . Al zijn er wel stewardessen die dat doen.

 

Adecco grondstewardess en KLM Randstad floorwalker

Een lezeres van mijn blog die is gaan solliciteren bij Adecco voor grondstewardess is trouwens (weer) niet aangenomen. Balen voor haar. Nu zit ze in de race bij Randstad voor floorwalker. Ik hoop zo dat ze aangenomen wordt. Ik gun het haar echt! Ze is al door de test heengekomen en ook het eerste gesprek heeft ze heel goed gedaan. Over twee weken terugkomen voor een laatste gesprek. Toi toi toi! Ik ga duimen voor haar!

Ik hoop dat ze eindelijk op Schiphol mag gaan werken en dan natuurlijk in een uniform die zij aan wil. Ze heeft een tijdje bij de taxfree winkels gewerkt. Goed voor de ervaring maar het is niet wat ze echt wilde. Werken op de grond bij Randstad-KLM als floorwalker lijkt haar wel iets. Dus stuur ik haar alle goede vibes toe!!!

Liefs, Mandy


wat doet een stewardess in haar koffer?

Posted on 6/9/2012 at 11:29 - 0 Comments - Link

Hallo allemaal,

Ik heb een heerlijke dag gehad. Het was mooi weer en mijn buurvrouw vroeg of ik zin had om even mee te gaan naar het tuincentrum. Ze wilde een aantal grotere planten kopen en had een helpende hand nodig. Daar kwam meteen het serviceverlendende van deze stess naar boven en voordat ik het wist zat ik in haar auto'tje op weg naar het tuincentrum.

 

Na een dikke twee uur planten voelen en bekijken kwamen we thuis. Lekker in haar tuin gelunched ( heerlijke salade met een klein wijntje)

 

Daarna alle kleding uit mijn koffer gewassen en weer gestreken. Want ik vertrek over een paar dagen alweer voor mijn luchtvaartmaatschappij naar een ver oord.

 

Wat neemt een stewardess mee in haar koffer?

Mandy neemt altijd teveel mee...Behalve als zij naar amerika vliegt, dan gaat de koffer leeg mee en komt ie vol thuis...zegt een vliegvriendje van mij altijd..

Ik zal je zeggen...dat klopt...ik lijk wel gek om mijn koffer thuis al vol te stoppen met spullen als ik op de route net dat leuke tasje of die kekke spijkerbroek tegenkom kan het er misschien niet in! Nee hoor, zo erg is het niet maar de koffer gaat richting USA wel iets minder vol mee dan richting bijvoorbeeld midden-oosten.

 

Vliegen als stewardess naar het midden-oosten

Als ik naar het midden-oosten vlieg zorg ik er bijvoorbeeld altijd voor dat ik de koffer vol stop met boeken, tijdschriften, ik volg nog een talencursus (dus ik neem ook van mijn pc mee om te studeren).

 

In het midden-oosten is het vaak 40 graden of hoger. Niet echt lekker om buiten rond te lopen. Inmiddels heb ik al veel sights gezien dus echt sightseeing hoef ik niet meer te doen (sorry, blasé maar waar).

Ik ga alleen nog mee op tripjes waarvan ik echt zeg; ja, leuk om er weer eens naar toe te gaan! Dus of ik bezoek een echt leuke sight óf ik neem een duik in het zwembad van het hotel. Ik wil ook nog wel eens een souk bezoeken.

 

Overnachten in een hotel met collega-stewardessen

Vaak is het erg gezellig om met collega-cabinepersoneel een paar dagen/nachten in een hotel te verblijven. De meeste collega's zijn sociaal en makkelijk in omgang. Er vliegen zoveel verschillende leuke stewards en stewardessen dat er altijd wel iemand bij zit waarmee je leuk mee uit eten kan of een dagtripje mee kan maken.

Natuurlijk zijn er ook collega's die liever op de hotelkamer blijven of aan het zwembad willen blijven liggen, dat kan ook. Je kan op de route doen wat je wilt. Al gaat mijn voorkeur er wel naaruit om samen iets te ervaren.

Dus zoals een aantal weken geleden, samen op dagtrip in Zuid-Afrika. Super! Een stewardess had een auto gehuurd en vroeg aan een aantal bemanningsleden of zij zin hadden om mee te gaan. Een andere stewardess en ik hadden daar wel oren naar en wij hebben toen samen met een captain een auto gehuurd. Leuk!!!!

Als je eenmaal vliegt, zal je zien hoe enorm leuk het is om elke keer weer met nieuwe gezichten op reis te gaan. Soms vlieg je wel met bekenden van eerdere vluchten maar meestal zijn al je collega's onbekend.

 

Met een vriend of vriendin samen op reis, aan boord hard werken maar op de bestemming...feest!

 

In sommige gevallen kun je met een goede vriend of vriendin een reis aanvragen. Mijn eerste verre reis met een goed vriendinnetje ging naar Bangkok. Echt een top-reis. Wat hebben wij samen genoten!

Natuurlijk gaan dan extra kleding, leuke tijdschriften, thee, lekker koekjes, chips, drank de koffer in. Nou ja, de fles wijn gaat in de boord-trolly.

Ik kan jullie vertellen, het zijn echt leuke weken. Dit maak je niet veel mee. Werken als stewardess heeft nadelen (heb ik jullie al over verteld) maar ook echt  voordelen!!!!!!!!!

Liefs, Mandy!!!!

 


De hotelkamer van een stewardess

Posted on 5/9/2012 at 12:47 - 0 Comments - Link

Hallo Allemaal,

Ik heb het heerlijk gehad Amerika! Echt leuk om even lekker te shoppen, taco's te eten en samen met collega's te ontbijten. Als je voor een luchtvaartmaatschappij vliegt krijg je een hotelkamer. Na de landing vertrek je met de hele bemanning naar het hotel. Je haalt de koffers op en samen stap je de crewbus in. Vroeger werd er nog wel eens een drankje (wijntje etc) in de bus gedronken maar tegenwoordig blijven we na de vlucht braaf aan de sapjes en frisdrankjes. Na aankomst in het hotel check je jezelf in. Meestal liggen de kamersleutels al klaar.

 

Elke steward en stewardess (alle vliegende collega's dus) krijgen een eigen kamer. Opdubbelen zoals vroeger is gedaan is er niet meer bij.

Meestal gaat iedereen dan even opfrissen en spreek je met een (gedeelte van) de bemanning af om ergens een dranje te drinken of iets te ondernemen.

En als het heel laat is en iedereen is moe dan komt het ook wel eens voor dat echt niemand van de vliegende collega's te porren is voor een drankje of uitje.

De hotels zijn luxe en van alle gemakken voorzien. De meeste collega's hebben hun laptop of I-pad mee voor contact met thuis. Vaak heb je wire-less internet (gratis). En natuurlijk is de oude vertrouwde telefoon ook fijn om mee te nemen.

Volgende keer: wat neem je mee op reis??? Vooral toen ik net vloog heb ik me nog wel eens verkeken op het weer en had ik niet de juiste kleding mee in de koffer.

Heel veel liefs,

Mandy


Naar Amerika

Posted on 1/9/2012 at 11:42 - 2 Comments - Link

Hai hai,

Ik heb even een paar dagen vrij gehad en morgen vlieg ik naar de U.S.A! Ik heb morgen een NAD (North Atlantic Destination).  Het is een lange vlucht. Maar aan het eind van de vlucht ben ik wel aan de andere kant van de wereld! Dat is altijd zo'n speciaal gevoel! Ik heb een shopping-list gemaakt. Ik neem altijd graag iets van merkkleding mee voor vriendinnetjes. Bovendien heb ik volgende week twee verjaardagen en is het altijd leuk om iets uit het buitenland mee te nemen. Je leert als stewardess heel snel om overal ter wereld de 'voordeeltjes' te shoppen. De dollar staat momenteel niet zo gunstig maar het is zonde om niet even een mall in te gaan.

 

Als stewardess vlieg je intercontinentaal en/of binnen europa. Als je aangenomen wordt bij een luchtvaartmaatschappij krijg je een aantal vliegtuigtypes toegewezen die je zult gaan vliegen. Het ligt dus aan het type vliegtuig wat uiteindelijk de bestemmingen zullen zijn die je aanvliegt. Je begrijpt, een boeing 737 vliegt binnen europa en de meeste grotere toestellen vliegen buiten europa.

 

Mijn favoriete bestemmingen zijn New York, Bangkok en Rio. Al is het ook hartstikke leuk om naar Afrika te vliegen. Andere culturen...super.

 

Morgen dus al vroeg in uniform richting Schiphol. Auto op het personeelsparkeerterrein zetten en dan naar het bemanningencentrum om mijn koffer af te leveren. Tijdens de briefing de vlucht voorbereiden en daarna: Ready for Take-off!!!!!!!!!!!!!

 

Ik ga er een leuke vlucht van maken samen met mijn bemanning! De beloning is een mooi hotel, shoppen, lekker uit eten en een nachtje uitrusten. De volgende ochtend met de hele bemanning ontbijten en daarna vliegen we weer naar huis.

Liefs, Mandy

 


Een paar vrije dagen..alles over je rooster als stewardess

Posted on 21/8/2012 at 13:50 - 2 Comments - Link

Hoi hoi,

Ik ben vandaag heerlijk naar het strand geweest! Samen met een nichtje van de lunch op een terras van een strandtent genoten van de zon. Dat is wel een voordeel van het vliegen, dat je vrij bent als anderen aan het werk zijn. Vandaag heeft nog een klein gedeelte van Nederland nog zomervakantie dus het was evengoed wel redelijk vol op het strand maar normaal gesproken kom ik niemand tegen op een doordeweekse dag.

 

Ik moet werken als andere vrij zijn en andersom. Maar ja, dat hoort bij het leven van een steward(ess). Inmiddels zijn mijn vrienden en familie er wel aan gewend. MIjn nichtje werkt als verpleegkundige in het AMC. Zij heeft ook wisseldiensten en we bellen elkaar regelmatig om iets af te spreken.

 

Stewards en stewardessen kunnen na verloop van tijd zelf hun roosters indelen. Ik heb bijvoorbeeld nu een aantal dagen vrij van de Los Angeles vlucht. Na de L.A.-reis heb ik een vijfdaagse reis aangevraagd. Hiervan heb ik dan weer een aantal dagen thuis vrij. Daarna vlieg ik een drie om drie (dat betekent 3 dagen vliegen en 3 dagen thuis verlof). Je kunt dus best aardig je rooster indelen. Het is zelfs mogelijk om aan te geven dat je bijvoorbeeld na 12:00 uur wilt vliegen of heel vroeg wilt aankomen.

 

Ik ken dus collega's die gewoon op het schoolplein kunnen staan om hun kinderen op te wachten. Zij vliegen vaak deeltijd en combineren gezin met deeltijd werk voor de luchtvaartmaatschappij als stewardess. Het kan dus wel!

 

Ik vlieg zelfs met collega-stewardessen die fulltime als stewardess werken en daarnaast nog een gezin (soms met kleine kinderen) runnen. Knap hoor! Maar juist door het onregelmatige werk is het mogelijk om én te genieten van je gezin én te werken als stewardess!

 

Kon het niet nalaten en heb even een 'sfeer-foto' opgeduikeld! Leuk om de cabine te zien waar je als stewardess werkt. Je ziet hier twee stewardessen die 'aan de kar ' de service doen en een stewardess die tax-free verkoopt. Die tax-free is een enorme inkomstenbron voor een luchtvaartmaatschappij. Dus..lady's ..hup...verkopen die handel ..

 

Liefs, Mandy

 

P.s bij bijna alle luchtvaartmaatschappijen mogen stewardessen zelf hun werkrooster samenstellen.


Hoe lang moet je zijn als stewardess? Adecco selecteert weer voor grondstewardess??

Posted on 21/8/2012 at 02:28 - 0 Comments - Link

Nu ik toch bezig ben met huis-tuin-en-keukentips over hoe je stewardess kan worden en aan welke eisen je moet voldoen; even wat informatie over de lengte-eisen voor stewardess.

 

Als je als cabine-stewardess wilt werken (dus in het vliegtuig-lekker hoog in de lucht) dan moet je minimaal 1.58 zijn. Als grondstewardess maakt het niet uit wat je lengte is.

 

Elke luchtvaartmaatschappij heeft zijn eigen lengte-eisen. KLM wil bijvoorbeeld stewardessen hebben van minimaal 1.58 tot 1.90. Arkefly wil minimaal 1.62 als lengte-eis. Je moet dus altijd even op de site van de luchtvaartmaatschappij kijken of je aan de lengte-eisen voor cabinepersoneel voldoet.

 

Trouwens, ik hoorde via via dat Adecco weer mensen heeft opgeroepen voor selectiegesprekken voor KLM-passage. Ik kreeg een mailtje van een vriendinnetje van mij. Zij mag dus nu op gesprek maar had al heel lang geleden (vorig jaar) geschreven,hoor.

 

Een andere vriendin van mij is vorig jaar bij Randstad voor KLM op gesprek geweest en afgewezen. Ze baalde behoorlijk.

 

Ik hoop dat dit vriendinnetje binnenkort wel kan gaan werken op Schiphol als stewardess voor Adecco. Ik wil haar niet opbellen en zenuwachtig maken maar ik vraag me wel af of ze gaat solliciteren als floorwalker of airside passagemedewerker. Ik heb namelijk nergens een vacature voor grondstewardess bij Adecco of Randstad gezien!

 

Ik laat het je weten!

 

Groetjes en liefs, Mandy


Welke talen spreken als steward(ess)

Posted on 21/8/2012 at 02:25 - 0 Comments - Link

Talen spreken

Soms vragen mensen mij weleens welke talen ze moeten spreken om stewardess te worden.

Ik spreek zelf Engels, Duits en Frans. Eerlijk gezegd is mijn engels net aan voldoende (vonden ze ook op de ini en sollicitatie...mmm). Vast door mijn charme erdoorheen gekomen... Mijn Frans en Duits in minimaal. Ik kan vragen in het frans en duits of men mij het lege plateau aan kan geven en wat passagiers te drinken willen maar daar is ook alles mee gezegd. Als je als stewardess wilt werken en je spreekt meerdere talen (een vliegvriendin spreekt naast nederlands en engels vloeiend farzi) is dat natuurlijk een pré.

Groetjes, Mandy


Voorbereidingen voor de vlucht

Posted on 21/8/2012 at 00:12 - 0 Comments - Link

Hoi allemaal,

Ik zal jullie uitleggen wat we allemaal doen voordat de passagiers aan boord stappen.

-nalopen van alle noodapparatuut op aanwezigheid en conditie (alles heel en doet alles het nog)

- checken van catering (voldoende warme maaltijden en koude plateau's?)

-checken van toiletten (doet alles het, spoelt de wc door, is er genoeg water?)

-bagagebakken openen

-koffie zetten

-evt. flessen wijn openen

-welkomst drankjes maken

-laatste blik in de spiegel (make-up en haar netjes?)

De passagiers stappen het vliegtuig in!

Als het tijd is om in te stappen, zal de purser dit omroepen via de microfoon zodat iedereen in het vliegtuig hoort dat het tijd is om in te stappen. Elke steward of stewardess gaat bij haar of zijn deur staan. Dit doen we voor de veiligheid zodat elke passagier er snel uit kan als er iets gebeurt tijdens het instappen. Elke steward of stewardess heeft als taak om de passagiers te begeleiden naar hun stoelen, de passagiers op gemak te stellen en ze een hartelijk welkom te heten.

Het is altijd weer leuk om te ontdekken welke passagiers je als cabinepersoneel nu weer mag vervoeren! Elke passagier heeft zijn/haar eigen verhaal, als je daar voor open staat, maak je de leukste dingen mee! Er stappen kinderen, ouderen, families in. Elke vlucht is dus echt anders!

Liefs, Mandy


Stewardess worden

Posted on 20/8/2012 at 12:28 - 4 Comments - Link

Hoi allemaal,

Inmiddels is het zomerseizoen bijna ten einde. De meeste mensen zijn op vakantie geweest. Met de auto, fiets, trein of vliegtuig.

Als je aan boord van een vliegtuig hebt gezeten (veelal bij Transavia, Corendon of Arkefly) en het lijkt je een leuk beroep? Lees dan mijn blog eens door. Ik vlieg al een tijdje bij KLM en met nog steeds heel veel plezier. Je kunt mij ook altijd je vragen stellen want ik vind het gewoon leuk om het e.e.a. over het werk als stewardess te vertellen.

Voordat de werkdag van een stewardess begint, parkeer je eerst de auto op P40 f P30. Als je met het openbaar vervoer komt, kom je aan op het treinstation Amsterdam Schiphol. Vandaaruit ben je in no-time op het bemanningscentrum waar je je met je crew-id aan moet melden. Natuurlijk is het belangrijk dat je op tijd aanwezig bent. Je hebt dan nog 10 tot 15 minuten om te zorgen dat je koffer op de juiste plek staat en je daggeld is gepind.

Het daggeld is het geld wat je van de luchtvaartmaatschappij krijgt om te beteden 'op de route'. Je kunt voor dit daggeld je eten kopen en er is een klein gedeelte bedoeld voor vermaak. Het is logisch dat je daggeld meekrijgt want je bent ten slotte voor de luchtvaartmaatschappij in het buitenland.

Nadat je dit hebt geregeld begint de briefing. Tijdens de briefing leer je je collega's kennen en worden vliegveiligheidsvragen gesteld.

Na de briefing loop je naar het vliegtuig en kunnen de voorbereidingen aan boord beginnen!

Groetjes, Mandy


Thuis uit Los Angeles en een jetlag tips

Posted on 18/8/2012 at 13:15 - 0 Comments - Link

Hoi Allemaal!

Inmiddels weer thuisgekomen uit Los Angeles. Drukke vlucht. Het is dan ook vakantietijd. Als de vlucht druk is moet je gewoon als stewardess een paar momenten nemen waarop je dan even kan rusten tijdens de vlucht. Met collega's kan je bijvoorbeeld afspreken om elkaar af te lossen als er een passagiersbelletje gaat. De ene collega kan dan even ongestoord eten terwijl de andere collega op de belletjes reageert.

Vanmorgen lekker even een paar uurtjes geslapen. Vanmiddag vrij en even wat leuke en lekkere spulletjes kopen op de markt. Met mooi weer is het makkelijker om te gaan met een jetlag.

Mijn tips om om te gaan met een jetlag zijn:

Geen alcohol drinken maar veel water (ook tijdens het vliegen al veel water drinken en voor passagiers: geen alcohol of zo weining mogelijk, als stewardess mag je natuurlijk zo en zo niets drinken tijdens het werk)

Veel groente en fruit eten. Weinig tot geen vette hap.

Doe oordopjes in en een oogmasker op als je gaat slapen zodat je niet door onverwachte geluiden wordt gestoord. Als je al met een jetlag op thuis op bed ligt en je wordt opeens wakker om 3:00 door een groepje voorbij fietstende mensen (wat voor mijn huis regelmatig gebeurt, want woon bij een uitgaansgelegenheid), dan is het niet zo makkelijk weer in slaap te komen met je jetlag.

Weinig tot geen tv kijken voordat je in wilt slapen. Juist als je lichaam is gewend aan bijvoorbeeld pas om 02:00 nederlandse tijd in slaap komen (jetlag) dan is het verstandig om wel rond een gewone nederlandse tijd  naar bed te gaan en dan geen dingen te doen waar je extra alert van wordt zoals tv kijken. Want voordat je het weet lig je tot 02:00 s'nachts tv te kijken met wijd opengesperde ogen!

 

 


Het leed dat jetlag heet!

Posted on 13/8/2012 at 08:35 - 0 Comments - Link

Even een update!

Met Robbert gaat het inmiddels alweer een stuk beter. Tja...thuis herstellen van een fikse griep is nog altijd beter dan in een hotelbed ver van huis.

De combinatie van een jetlag en de griep zorgt er overigens wel voor dat Robbert de komende dagen zich nog zal voelen als een dwijl. Ik heb hem net even over de telefoon gesproken. Ons onderwerp: het leed dat jetlag heet.

Met mooi weer is het iets makkelijker om over een jetlag heen te komen. Veel fruit eten, sapjes en water drinken en geen alcohol. Frisse lucht doet ook wonderen voor een jetlag. Volgende week meer tips over hoe om te gaan met een jetlag!

Liefs, Mandy


Ziek en werkend naar huis!

Posted on 12/8/2012 at 19:51 - 2 Comments - Link

Hallo allemaal,

Een vriendje van mij (die ook vliegt) kwam vanmorgen ziek thuis! Hij had de hele reis (Bangkok) ziek op bed gelegen. Als je  ziek wordt op de route is dat heel vervelend. Koorts, rillend in bed en je wilt eigelijk maar één ding en dat is gewoon thuis zijn. Maar je ligt in een hotelbed en pas als je je weer goed genoeg voelt om te werken/vliegen mag je naar huis.

Als je te ziek bent om naar huis te werken wordt je ter plekke ziek gemeld. Je blijft dat in het hotel. De bemanning van andere vluchten komen vaak wel even langs om te kijken hoe het gaat. Je 'eigen' bemanning vliegt namelijk gewoon naar huis. Je kan je dan echt alleen voelen. Gelukkig dat er dan altijd lieve collega's zijn die langskomen op je hotelkamer om tijdschriften, thee en iets te eten af te geven.

Nadat het weer een beetje beter met je gaat, wordt je meestal als passagier terug naar huis gevlogen. Soms werk je terug naar huis maar dan moet je als steward of stewardess wel weer 'fit to fly' zijn. Dat betekent dat je je zodanig goed moet voelen dat je gewoon de service aan boord kan doen. Anders dupeer je alleen je collega's maar. Vooral met een vol vliegtuig is het fijn als alle bemanningsleden in kunnen worden gezet!

Die arme Robbert, twee dagen langer op de plaats van bestemming! In iedergeval ben je nu fijn thuis en kan je uitrusten van je reis.

Liefs,Mandy


Werken als steward(ess) bij Lufthansa. Vacature Lufthansa

Posted on 10/8/2012 at 13:17 - 0 Comments - Link

Hai hai,

Nog even dit: Lufthansa werft cabinepersoneel! Spreek je goed Duits en wil je voor een duitse luchtvaartmaatschappij werken? Dan zou je kunnen solliciteren voor de functie van steward(ess) bij Lufthansa. Volgens mij hebben ze goede werk- en rusttijden regeling. Ik kom stewards en stewardessen van Lufhansa regelmatig tegen in hotels waar mijn collega's en ik ook verblijven. Ik hoor altijd wel tevreden verhalen dus ik denk dat het ook een goede werkgever is. En ik kom ook regelmatig nederlands cabinepersoneel tegen die werken voor Lufthansa, zowel op de grond als in de lucht. De vacature voor steward(ess) bij Lufthansa kom je tegen op de website van lufthansa. Ik heb in één van mijn vorige blogs ook de link toegevoegd. Even naar beneden scrollen dus! Succes. Ik denk wel dat je snel moet reageren want vacatures voor steward(ess) zijn altijd zo vervuld.

Liefs, Mandy


Tips voor solliciteren als stewardess

Posted on 10/8/2012 at 08:49 - 0 Comments - Link

Hoi allemaal,

In deze 'komkommertijd' even wat tips op een rijtje voor als je wilt solliciteren voor de functie van stewardess.

  • Vanzelfsprekend zorg je dat je op tijd aanwezig bent, ruim op tijd is zelfs beter. Het vliegtuig kan namelijk ook niet op je wachten en in de luchtvaart is te laat komen dus echt een zonde!
  • Een representatief uiterlijk lijkt ook vanzelfsprekend maar ik zet dit puntje er toch maar even bij.
  • Zorg dat je de meest gestelde sollicitatievragen thuis goed voorbereidt. Even googlen op internet en je kunt ze vast wel vinden.
  • Verzamel zoveel mogelijk gegevens over de luchtvaartmaatschappij waar je wilt gaan werken zodat je weet bij wat voor soort maatschappij je komt te werken. Dit kan je doen door: werknemers van het bedrijf te spreken , jaarverslagen te lezen, de website van het bedrijf door te nemen en artikelen in kranten en tijdschriften te lezen.
  • Last but not least: ontspan!

Is het werk van een stewardess echt leuk?

Het werk als steward(ess) is uitdagend, echt elke vlucht kent zijn charmes. Het is hard werken maar waar moet je dat nou niet. Enkele nadelen zijn de jetlags en de vermoeidheidsdipjes (bijvoorbeeld als je net uit de OCR komt ). Voordelen: leuke contacten met je collega's en passagiers.

Ik vind het in iedergeval een topbaan. Ik zou misschien niet eens meer iets anders willen doen, al zou dat in mijn vrije reisverlofdagen wel heel goed kunnen. Nou ja, wie weet komt er ooit nog wel iets op mijn pad wat ik naast het vliegen kan/wil doen.

Ik pak nog elke vlucht met plezier mijn koffer in!

Een collega-stewardess

Laatst zat ik in de personeelsbus. De personeelsbus rijdt van het personeelsparkeerterrein op Schiphol naar het crewcentre waar je je aanmeldt voor de vlucht. In de bus zat ik naast een collega, zij vertelde dat ze al 20 jaar fulltime vloog. Ze vertelde ook dat ze het na 20 jaar nog steeds te gek vond om haar koffer te vullen en zichzelf af te vragen; neem ik vandaag mijn tenniskleding of zwemkleding mee? Dus ga ik op de route (in de vrije uurtjes in het hotel) lekker tennissen of ga ik naar het strand? Natuurlijk is het eerst even bikkelen aan boord van het vliegtuig. Want je bent namelijk niet zomaar op de plaats van bestemming. Passagiers tevreden stellen en er een fijne vlucht van maken, dat is het doel van een steward(ess).

En ja, als je dus na 20 jaar werken als stewardess nog steeds op deze wijze naar je werk gaat, kan ik maar één ding over het beroep zeggen: hartstikke leuk! Steward(ess) worden? Ga solliciteren als je een vacature voor stewardess tegenkomt. Doen!

Liefs, Mandy

 


Leuke tips en weetjes over het vliegen en stewardessen bestaan

Posted on 9/8/2012 at 08:40 - 0 Comments - Link

Hallo allemaal,

Hier volgen leuke links voor een middagje/avondje surfen op het net.

Een stewardessen blog van een stewardess van een chartermaatschappij Deze stewardess schrijft niet vaak maar je kan er wel een goed beeld bij krijgen wat ze doet aan boord en hoe haar vliegende leventje verloopt.

Alles over transavia stewardessen. Transavia.com is een leuk bedrijf om voor te werken en ze nemen al stewardessen aan vanaf 18 jaar. Dus lees deze pagina even goed door en wie weet loop je eerdaags wel in zo'n leuk groen pakje

Werken als stewardess. Staan tips en weetjes op deze blog over solliciteren enzo. Ook tips wat te dragen tijdens sollicitatie. Altijd leuk om even te scrollen. Vooral de eerste blogs zijn het leukst.

Informatie over stewardessen opleidingen maar ook hoe je kan solliciteren en het beroep van stewardess. Dus een beetje van alles.

Beetje saaie site maar wel informatief want veel eerlijke informatie over van alles wat betreft werken als stewardess, eisen stewardess, talen die je moet spreken etc. (sorry.. makers van de site)

Als je wilt werken als stewardess bij Arkefly kan je deze pagina doornemen. Er staat veel informatie op over de verschillende bestemmingen van Arkefly, uniformen van Arkefly etc. Lekker fel oranje site maar ja, dat zijn de arkefly kleuren, zal maar zo zeggen.

Lufthansa werft cabinepersoneel dus ik zou ook even kijken op hun site. Werken bij Lufthansa!

Aangezien KLM voorlopig niet werft voor cabinepersoneel is dit een echt een leuke optie (mits je duits vloeiend is natuurlijk!).

Verder heb ik nog veel links naar buitenlandse sites. Maar daar heb ik nu even geen tijd voor om ze op de blog te zetten. Ik zet ze er vanavond of morgen even op.

Oh ja, ik ben een nacht wezen logeren bij een nichtje en haar gezin in een ...tent op een camping hier in de buurt. Ben gebroken.....slaap toch liever op een lekker hotelbed (of mijn eigen bedje). Al was het wel supergezellig om samen te zijn!

Liefs, Mandy


Vlieg ik wel echt?

Posted on 8/8/2012 at 14:41 - 0 Comments - Link

Hallo allemaal,

Ik werd er laatst op gewezen (ik kreeg een mailtje binnen van iemand die mijn blog al een tijdje volgt) dat er op de stewardessen forum enig twijfel bestond of ik wel of niet zo vliegen!!! Heel flauw allemaal want niemand uit die hele discussie heeft de moeite genomen om mij even een mailtje te sturen. Sterker nog: men had mij in uniform kunnen ontmoeten op Schiphol als dat nou echt belangrijk voor deze mensen is. Ik ben er regelmatig want ik vlieg voor een luchtvaartmaatschappij, remember!. Ik heb met verbazing de discussie gelezen. Wat een discussie zeg! Ik vind het niet de moeite waard om er nu nog op te reageren. Waar mensen zich al dan niet druk om kunnen maken!

Ik kan je vertellen: ik werk wel degelijk als Cabin Attendant bij een groot nederlandse luchtvaartmaatschappij! Gelukkig maar want ik ben heel blij met mijn job. Deze week had ik  vakantie. Ik ben lekker thuis gebleven. Een paar daagjes strand gepakt (toen het nog mooi weer was) en de laatste week met regen veel uit eten geweest, bios bezocht,  naar de sauna geweest en wat vriendinnen opgezocht.

Volgende week ga ik weer vliegen. Ik heb een LAX op mijn schema gekregen. LAX is de internationale afkorting van Los Angeles. Het is een hele leuke stad en volgens mij heb ik er al eerder over geschreven. De vlucht is lang maar na aankomst is er altijd wel iemand (mijn directe werkmaatje of een andere collega) die iets gaat ondernemen. Na zo'n lange vlucht is het lekker om even op terras in het zonnetje helemaal niets te hoeven doen. Ik ben dan ook zeker van plan om na afronden van de vlucht meteen even de stad in te gaan om op een terrasje iets te drinken. Meestal gaan collega's op een NAD (dat is weer een afkorting voor north atlantic destinations) alleen maar winkelen. En ben je de meeste mensen uit je bemanning 'kwijt' en komen ze niet meer opdagen voor 'de borrel'. Wat helemaal oké is overigens want het is ieders vrije tijd en iedereen mag het van mij invullen zoals hij/zij wil. Het is belangrijk om je weer helemaal op te laden voor de volgende vlucht.

Liefs en tot later!

Even wat drinken of................................Shop till you drop!


Zomerdrukte op Schiphol

Posted on 8/8/2012 at 14:39 - 0 Comments - Link

Hoi hoi,

Een vriendin van mij vertrekt samen met vriendlief en hun zoon van net één jaar naar Tenerife voor een korte vakantie van één week. In juli, augustus en september reizen ongeveer 14,1 miljoen passagiers via Schiphol (las ik op de site van Schiphol) dus het kan aardig druk zijn bij het inchecken en natuurlijk zitten alle chartertoestellen nagenoeg vol. Zij vroeg mij enkele tips voor het reizen (vliegen) met kinderen.

Hier komen de tips voor het reizen met kids!

  • Kies met het inchecken één van de buitenste rijen zodat je kind nog wat kan ronlopen (wel goed in de gaten houden want ze zijn zo weg in die drukte!)
  • Neem zo weinig mogelijk handbagage mee. Naast het feit dat een luchtvaartmaatschappij daar helemaal niet blij mee is, en je misschien wel overbagage laat betalen is het ook nog eens heel onhandig. Je bent al bezweet en hebt een (jengelend) kind aan de arm en dan moet je nog al je handbagage door om een luier te pakken of een zak snoep eruit te vissen. Echt geloof me: weinig handbagage met alleen het hoognodige is een aanrader!
  • Er is nooit een magnetron aanwezig in een vliegtuig. In een vliegtuig worden de flesjes melk au bain marie opgewarmd. Vraag dus ruim van tevoren of de steward(ess) je flesje wilt verwarmen. En kijk dan ook niet vreemd op als het flesje iets te warm is (wat veel voorkomt) want je bent nou eenmaal niet de enige passagier aan boord en het is niet in een paar (magnetron-tellen) opgewarmd!
  • En: we zijn allemaal kind geweest en hebben ook allemaal gehuild en gekrijsd op momenten dat het volwassenen even niet uitkwam. Dus zo erg is het niet als een kind het op het brullen zet tijdens de vlucht. Dus wees zelf ontspannen en dan blijven de kids ook ontspannen!

Ik wens mijn vriendinnetje met gezin en hele leuke topvakantie toe! Have fun, lieverds!

Liefs, Mandy


(Grond)stewardess vacatures

Posted on 12/7/2012 at 12:58 - 1 Comments - Link

Hoi hoi allemaal,

Ik heb een hele leuke vacature voor grondstewardess gevonden bij een afhandelingsmaatschappij. De vacature voor grondstewardess is bij Smarthandling. Voor deze vacature voor grondstewardess moet je eens kijken op jobrapido. Ik heb geprobeerd om de link erop te zetten maar dat lukte niet.

Werken als grondstewardess lijkt mij een hele leuke baan. Je werkt namelijk (net als in de lucht) in een dynamische werkomgeving en je komt zo veel verschillende mensen tegen! Voor de competenties voor grondstewardess zal je even google moeten gebruiken. Er zijn een aantal sites die je vertellen aan welke eisen je moet voldoen om grondstewardess te worden.

Veel geluk!

Liefs,Mandy


Werken als stewardess

Posted on 18/6/2012 at 10:33 - 0 Comments - Link

Hoi Allemaal,

Mijn nichtje Kelly vroeg zich af of het beroep van steward(ess) in de lucht ook iets voor haar zou zijn. Ik kan je vertellen dat, zeker als je jong bent, het een heerlijk beroep is. Ik vind het echt top om zoveel van de wereld te zien. Ik vlieg dan ook graag fulltime. Ik kan me best voorstellen dat ik op een dag ook deeltijd ga vliegen. Net als collega's van mijn luchtvaartmaatschappij. Deze mensen werken al wat langer als steward(ess) en willen het werk een beetje afwisselen met andere werkzaamheden of gaan een gezin stichten (of hebben dat al gedaan) en willen daar meer tijd voor vrijmaken.

Ik vloog laatst met een collega'tje die naast haar 50% vliegen ook nog een andere baan had. Zij zat in de sieraden en in de vrije dagen verkocht ze op parties en markten haar zelfgemaakte sieraden. Zo heb ik ook veel collega's die 50% vliegen als stewardess en een eigen bedrijf ernaast hebben (adviesbureau's, trainingbureau's, coachingspraktijken). Sommigen van hen werken als tandartsassistente of doktersassistente.  Zelfs iemand die naast het werk als steward hoefsmid is geworden. Ik heb gevlogen met een huisarts (werkt alleen in de weekenden als steward) en kleuterjuffen (zaterdag, zondag en maandag vliegen) de rest van de week voor de klas. Juist het werk als steward(ess) kunnen afwisselen met een andere baan zorgt ervoor dat velen van ons in de vliegwereld blijven hangen.

Mijn advies aan mijn nichtje is dan ook: wil je het proberen? Ga ervoor en zorg dat je wordt aangenomen bij een leuke maatschappij. Ja kan na verloop van tijd altijd je 'oude vak' of het vak waar je voor geleerd hebt nog eens uitoefenen. En zeg nou zelf: wat is er leuker dan de wereld rondreizen en vele verschillende culturen ontmoeten en ontdekken? Je leert in korte tijd zo ontzettend veel. Een mooiere aanvulling op je C.V. is er niet!

 


Reserve thuis en binnen een uur op Schiphol

Posted on 8/5/2012 at 10:06 - 0 Comments - Link

Hoi hoi,

Steeds krijg ik de vraag hoe het nou zit met wonen binnen een uur rijden vanaf schiphol. Ik zal je vertellen dat als je gaat werken als stewardess je helemaal niet persé een uur vanaf schiphol hoeft te wonen. Je moet, indien je wordt opgeroepen tijdens reserves wél binnen een uur op schiphol kunnen zijn. Je begrijpt dat ik veel collega's heb die lekker in hun woonplaats blijven wonen als ze worden aangenomen als cabin attendant. Deze collega's gaan gewoon bij een kennis of familielid in huis zitten als ze reserve thuis hebben. Zelf heb ik weleens een vliegvriendinnetje die bij mij thuis haar reserve thuis uit komt zitten. Wel zo handig en gezellig! Dus dames en heren, bij deze is de meestgestelde vraag ook weer beantwoord!!

Liefs,Mandy


Jawel! Ik ben er nog!

Posted on 3/5/2012 at 11:32 - 0 Comments - Link

Hallo allemaal!

Vriendinnetjes vroegen zich al bezorgt af of er iets aan de hand was met me want wat mijn blog betreft heb ik wel even ondergedoken gezeten. Het gaat hartstikke goed met me,dames en heren,lieve vrienden want ik heb een maandje onbetaald verlof genomen. Het is een rustige periode in de luchtvaart dus ik heb een maand onbetaald verlof aangevraagd. Ik kreeg meteen toestemming en Mandy heeft haar backpack gepakt om er heerlijk een maandje tussenuit te gaan. Eerst vrienden Eddy & Caroline opgezocht in Brisbane, Australië en daarna nog een paar dagen in Sydney. Ik vind Australië een heerlijk land met vriendelijke mensen. Prachtige natuur en zo leuk om er een maandje te zijn. Ik heb Eddy en Caroline een paar jaar geleden ontmoet op een vakantie in Vietnam. Een leuk jong stel. Het klikte meteen en adressen werden uitgewisseld. Maar veel meer dan af en toe skype en een mailtje was het contact niet. Ik zag dus opeens mogelijkheden toen onbetaald verlof werd uitgegeven. Eindelijk dan toch richting dat verre land? Toen ik te horen kreeg dat ik een maand weg kon bij mijn werkgever heb ik meteen Caroline geskyped en de deal was rond. IPB tickets besteld en mijn backpack schoongemaakt. Dat ding had namelijk een tijdje in de schuur gehangen. IPB tickets zijn tickets voor het personeel van luchtvaartmaatschappijen. Tegen een fikse korting kan je dan (indien plaats beschikbaar) reizen. Echt een leuke bijkomstigheid. Ben van plan om elk jaar een maandje onbetaald verlof te nemen...zo kan ik af en toe echt lekker lang op een bestemming verblijven. Veel liefs en ik vertel later nog wel eens meer over deze fantastische reis. Nu even niet zoveel tijd want heb een lunch-afspraak. Liefs en tot later


BKK reis

Posted on 7/3/2012 at 23:42 - 0 Comments - Link

Gisteren teruggekomen van een BKK. BKK staat voor Bangkok. Een heerlijke bestemming. De vlucht was lang maar gelukkig mochten we af in de OCR. De OCR is een Overhead Crew Rest. Een gedeelte in het vliegtuig waar de bemanning even kan rusten. Zo heb je tussen de drukke werkzaamheden door toch een beetje tijd voor jezelf. Even uit de mensenmassa en een boekje lezen, de ogen dichtdoen of gewoon lekker voor je uit staren. De OCR deel je met collega's. De ene helft van de bemanning is op (dus aanwezig in de cabine) en de andere helft is in de OCR. Meestal verblijf je zo'n twee a drie uur per long-haul vlucht in de OCR. De OCR is dus niet altijd in gebruik. Sommigen vluchten zijn te kort voor een rustperiode in de OCR. Dan rust je op een stoel met gordijntje om je af te schermen. Soms is er helemaal geen mogelijkheid tot rust op een stoel of OCR. Dan is het gewoon even op een klapstoeltje zitten, een snelle hap van de salade of boordmaaltijd nemen en go..go..go..

Bangkok is geweldig! Heerlijk weer gehad (29 graden!!) en een dagje naar de Bridge over the river Kwai geweest. Indrukwekkend. In de avonduren in Bangkok uit eten geweest. De volgende dag nog even shoppen en .... voorslapen om weer fris naar huis te vliegen.

Ik stuur jullie de foto's van de Bridge over de river Kwai snel toe!!

Liefs, Mandy

P.s even een foto van de brug. Niet mijn eigen foto want die stuur ik je nog toe. Maar nu hebben jullie toch een idee waar ik ben geweest!


Oud en Nieuw in Chicago

Posted on 4/1/2012 at 19:00 - 0 Comments - Link

Jawel! Ik heb met mijn beste maatje oud en nieuw gevierd in Amerika! Een voordeel als je als stewardess werkt is dat je ook mag feesten in het buitenland. Om een uur of 11 aanmelden op schiphol. Iedereen had toch een speciaal eindejaarsgevoel. Vliegen op 31 december is echt een aparte dag. Er stonden oliebollen en appelflappen op het bemanningcentrum. Nadat we een kop thee met appelflap hadden genutigd begon de briefing. De hele crew had er zin in. Enkelen hadden hun partner meegenomen als IPB-er. Leuk hoor! Ik ging samen met mijn beste maatje en we hebben aan boord zo'n lol gehad. Passagiers hadden zin om naar huis te gaan of op vakantie te gaan en het vuurwerk thuis of vanuit het vakantieadres te zien. Aan boord had bijna elke collega iets lekkers om uit te delen. Oliebollen, lekker koeken, cappucino's werden gemaakt, bonbonnetjes, chips etc. Een leuke vlucht dus. We kwamen om half 2 plaatselijke tijd in Chicago aan. Snel de crewbus in en naar het hotel. Twee collega's hadden kaartjes voor een leuk glitter feest. Dus die doken het bed in want die wilden uitgerust op het feest verschijnen. 12 Uur s'nachts in Amerika = 7 uur s'ochtends in nederland. Die meiden konden dus wel wat slaap gebruiken! De stelletjes gingen lekker alleen de stad in en een aantal van de bemanning wilden graag uit eten en daarna vuurwerk kijken. Ikzelf ging dus met mijn maatje (die ik nog ken van een stewardessenopleiding die ik heb gevolgd) ook uit eten. We hadden uiteindelijk vanuit nederland niets gereserveerd dus doken de eerste de beste mexicaan in die we zagen. Gelukkig hadden ze nog een tafeltje voor twee hollandse meiden. Leuk! En echt entertaining! De waitress had een diadeem in met happy 2012, kitcherige lichtjes die aan en uit flikkerde en keiharde mexicaanse muziek. We hebben een fles wijn besteld en terwijl we aan de taco's zaten ons jaar 2011 overdacht. We zijn zeker van plan om in 2012 net zoveel mooie vluchten te maken! Ik hou jullie op de hoogte!!!

Dikke kus en alle goeds voor 2012!

Liefs, jullie stewardess Mandy


« Last Page :: Next Page »
Zelf ook een weblog maken? - Cursus verhalen schrijven - Statistieken gratis proberen