StjanAruba

koningsspelen

21:31, 26/4/2013 .. 0 comments .. Link

Dat was even slikken om kwart over zeven stond de taxi al voor het hotel. Op de CCC school hadden ze tot middernacht door gewerkt om alles klaar te maken voor de koningsspelen. Tot onze schrik regende het vanmorgen en wij maakte ons bezorgd over de versieringen die rond de school hingen. Bij school aangekomen was alles, tot onze opluchting, nog geheel in takt. Op het CoCoCo plein stonden tulpen een koe, molens en een strand. Tussen de beide vlaggenmasten stond een enorme kroon. Deze attributen waren door de kinderen zelf gemaakt. Verder was de school versierd met slingers, kroontjes, ballonnen en posters met afbeeldingen van het koninglijk paar. Na het hijssen van de Arubaanse en Nederlandse vlag en het afspelen van de volksliederen opende Yvonne de koningsspelen. Ook hier startte de koningsspelen met een ontbijt (Jumbo) en daarna waren er voor alle groepen spelletjes. Een hele Arubaanse schooldag feest. Met Anthony en Yvonne de week geëvalueerd en vast vooruit gekeken naar de invulling voor volgend schooljaar. Mochten de collega's geen interesse hebben dan melden wij ons hierbij vrijwillig aan. Daarbij moeten wij vermelden dat onze mannen hier geen problemen mee hebben.

Vanavond nog bowlen met het team van de CCC school en dan kan onze vakantie beginnen. Yeh!!!!!!!!!!!!!!!

Taalpret

21:32, 25/4/2013 .. 0 comments .. Link

Ook vandaag weer vroeg het bed uit en ontbijten om 7 uur met de professor en de werklui. De professor werkt voor de universiteit van Maastricht en is altijd in voor een praatje. Elk jaar is hij een maand aan het werk voor de universiteit van Aruba. Om 7.45 uur staat Yvonne weer voor met de taxi en tot onze grote verrassing zit Mildred bij haar in de auto. We praten bij tijdens de rit naar school en Mildred informeert hoe het met iedereen gaat op de St Janschool. Van haar krijgen wij nog een attentie voor school mee. Als wij bij school arriveren worden wij naar Greta gebracht. Zij is begeleidingsleerkracht en houdt de vorderingen van leerlingen bij op het gebied van technisch lezen. Verder geeft ze de leerkrachten advies waar ze de aandacht op moeten vestigen wat betreft technisch lezen. Zij heeft daarvoor zelf een leerlingvolgsysteem ontwikkeld. Daarnaast voert zij nog andere RT taken uit. Na het bezoek aan Greta krijgen we een uitleg van de IBers Ineke en Marjorie. Zij leggen uit hoe de zorgstructuur er uit ziet op de CCC school. Veel hebben zij zelf moeten uitvinden en de lijntjes naar externen is minimaal.

Hierna gaan wij in de auto en worden door Ineke en Marjorie naar een instituut gebracht dat werkt aan leerplanontwikkeling en methodeontewikkeling. Carola Peeters legt ons het een en ander uit over de methode taalpret en taalsprong. Deze methode is speciaal ontwikkeld voor Aruba en de methode is bestemd voor Nederlands als tweede taal. Taalpret is voor de groepen 1 en 2 en taalsprong voor de groepen 3 en 4. Bij Taalsprong is gebruik gemaakt van de didactiek van Marianne Verhallen 'Met woorden in de weer'. Hierna kregen wij een uitleg hoe men het nieuwe beleid, ten aanzien van taal, vorm gaat geven op Aruba. De CCC school draait hierin een pilot. Dit hebben wij ook terug gezien in de klassenbezoeken.

Tussen de middag weer terug naar de CCC school en samen lunchen met het team. De man van Marjorie had voor een enorme ijstaart gezorgd. Hierna moesten wij zelf aan de bak en hebben wij een presentatie gegeven van 'ZIEN' en liet Jacky de presentatie van school zien. Hierbij lieten wij de lipdub zien van groep 8. De meeste teamleden waren verbaasd over de groott te van de St Janschool en hoe het eruit zag. Na deze drukke dag zijn wij 's avonds naar Eagle Beach gebracht waar wij konden genieten van een prachtige zonsondergang en hebben wij met enkele collega's van de CCC school genoten van lekkere hapjes en spelletjes (ballontrappen, stoelendans en spreekwoorden raden).

Terug bij het hotel hadden de heren zich gemengd tussen de Arubaanse bevolking aan de overkant van het hotel dus nog maar even een wijntje mee drinken en toen naar bed.

papiamento

20:50, 25/4/2013 .. 0 comments .. Link

Om kwart voor acht staan we weer kant en klaar voor onze taxi (Yvonne). Zij brengt ons naar de school, waar we starten met een les conscicious discipline in klas 4a (groep 6). Vanessa laat ons verschillende onderdelen zien van conscicious discipline. Zelf hebben we actief meegedaan met de vershillende spelvormen.

Daarna zijn we bij Gislaine in klas 1 (groep 3) geweest. Zij was bezig met een les waarbij de instructietaal papiaments was. Voor ons dus abracadabra.......Ze was bezig met de kinderen rond de seizoenen, wat ons een moeilijke opgave leek aangezien hier niet zoveel van de seizoenen te merken is. Hieruit blijkt dus ook de invloed van een Nederlandse methode.

Na de pauze door naar groep 1/2 voor een les uit taalpret. Een nieuwe taalmethode voor het Arubaanse kleuteronderwijs met Nederlands als vreemde taal. Dit is een pilot voor de CCC  school.

Dan naar klas 6a (groep 8) van Frank. Hier werden we met Afrikaanse muziek ontvangen voor een les aardrijkskunde.We hebben keurig meegedaan en hebben een dikke tien verdiend!!

Als laatste op bezoek bij Annemarie voor het prisma onderwijs. Zij werkt speciaal om kinderen met taal achterstand bij te werken . Zodat ze in de groep weer beter aan kunnen sluiten.

Samen met het dochtertje van Gislaine, Gislaine en Marjorie geluncht in een gezellig klein koffiehuisje.'sMiddags werden we verrast met een bezoek aan de fabriek Aruba Aloë. Even geen onderwijs maar een rondleiding door de fabriek en lekker smeren en ruiken met aloë creme.

sÁvonds al vlot weer klaar staan voor een gezamelijk diner bij de Buccaneer.

Conscious Discipline

02:00, 24/4/2013 .. 0 comments .. Link

We mochten uitslapen, acht uur ontbijten en daarna met Emiliye naar een workshop Conscious Discipline gegeven door Jill Molli uit de Amerika. Wij kregen een mooi plekje bij de organisatie. Deze workshop ging over life-changing social emotional education. Het was ontzettend inspirerend en het smaakte naar meer...... Tussendoor kregen wij een toespraak van de minister van onderwijs/ justitie gevolgd door vele fotografen. De toespraak was niet te volgen omdat hij in het Papiaments sprak.

Tussen de middag lunchen met Ineke en Marjorie bij het Dutch pancakehouse. Heerlijk!!! Van daaruit door naar het Multidisciplinair Centrum (MDC). Hier kregen wij een uitleg over de opzet en het doel van dit centrum. Dit centrum is nog in ontwikkeling en zal in 2015 op de kaart moeten staan. Hier kunnen scholen onderzoek aanvragen op didactisch en psychologisch gebied. Tevens is er een observatie ruimte waar men kinderen tijdens het spel kan observeren. Daarnaast is er een school gebouwd waar kinderen opgevangen kunnen worden die niet binnen het reguliere basisonderwijs geplaats kunnen worden.

Om half zeven met onze mannen en enkele collega's van de CCC school naar het Bon Bini Festival. Een muziek en dansspektakel in het Fort Zoutman. Terug in het hotel nog even werken aan het blog onder het genot van drankje in de bar.

Rooi Friu

20:54, 22/4/2013 .. 1 comments .. Link
Zondag zijn wij na een heerlijk ontbijt richting Oranjestad gelopen. Zoeken naar een pinautomaat en bij starbucks koffie gedronken. Langs het strand weer terug en daarna omkleden want om drie uur werden wij opgehaald met een busje. In de bus zaten enkele collega's van de CCC school. Waaronder Yvonne, Ineke, Greta en Marjorie. Het was een warm welkom. Wij kregen een Sight Seeing van Aruba. De catering was goed verzorgd en wij genoten van de omgeving en de kennismaking met de verschillende collega's. Uiteindelijk kwamen wij bij de Rooi Friu. Een droge rivierbedding en voor menig collega van de CCC school onbekend terrein. Het werd wandelen, klimmen en klauteren, een prachtig stukje ongerepte natuur. Samen met de mannen nog een borrel gedronken en op tijd naar bed.

CoCoCo plaza

01:21, 22/4/2013 .. 0 comments .. Link

Zeven uur ontbijten want Yvonne komt ons om kwart voor acht op ophalen. Aangekomen op school staat ons een warm welkom te wachten. Alle kinderen en leerkrachten staan op het pleintje, tussen de twee schoolgebouwen in. Wij mochten ons voorstellen en daarna was er het Nederlands en Arubaans volkslied. De vlaggen werden door leerlingen vast gehouden want ook hier is sprake van vandalisme. De talenten van de afgelopen maand werden naar voren geroepen. Hierbij moet je denken aan kinderen die een zwemdiploma hebben gehaald of een medaille hebben gewonnen met sport. Verder werden de jarigen van de afgelopen maand naar voren geroepen waaronder juf Karin een speciale plaats in nam. Nadat de kinderen naar de groepen gingen nodigde Yvonne ons uit in haar kantoor. Hier nam zij samen met Marjorie het weekprogramma met ons door en daarna leidde Marjorie ons langs de groepen een, twee en drie. Tegen tien uur zijn wij naar de Emmaschool vertrokken. Dit is een school voor moeilijk lerende kinderen. Wij hebben gesproken met de iber en samen ervaringen uitgewisseld daarna gesproken hoe zij de leerlingen registreerde op sociaal emotioneel gebied. Hierbij hebben wij kort iets verteld over het programma ZIEN wat wij op school hanteren. Na nog even genoten te hebben van het uitzicht weer terug naar de CCC school. Hier geeft Yvonne ons nog uitleg over de behuizing van de midden en bovenbouw en worden wij rond geleid. Nadat de kinderen naar huis zijn gaan wij met Marjorie en Gislaine lunchen bij Peanut.

Tegen zeven uur stond Yvonne weer klaar met de taxi om ons naar Paseo Herencia te brengen. Weer waren wij verrast door het groot aantal leerkrachten dat ons opwachtte. Yvonne bracht ons bij een groot winkelcentrum in Amerikaanse stijl. Veel luxe winkels, terrasjes en restaurants. Wij hebben een show van een waterorgel bij gewoont. Daarna was een show met dansers. We schrokken ons een hoedje toen wij opeens onze namen hoorde. Wij werden speciaal welkom geheten.

Aankomst Aruba

14:56, 21/4/2013 .. 0 comments .. Link

Na lange reis van 15 uur zijn wij om 22.00 uur (nederlandse tijd) geland op het vliegveld van Aruba.

Toen wij buiten stonden was het wel even wennen, de warmte kwam ons tegemoet. Daar stonden wij met onze koffers, lange broeken, jassen en tassen. Gelukking stond de bus al klaar om ons naar het hotel te brengen. Half zes Arubaanse tijd waren wij in het hotel, Talk of the town. Koffers uitpakken en om half zeven kwamen Marjorie en Gislaine in het hotel op bezoek. Het was fijn om ze weer te zien en wij hebben gezellig bijgekletst. Gislaine trakteerde op koek wat zij had overgehouden van de verjaardag van haar dochter. Wij werden verwelkomt met een fles rosé (heel vervelend......) en arubaanse chocolade. Drie uur nederlandse tijd en negen uur 's avonds Arubaanse tijd doken wij vermoeid het bed in. Vanmorgen genoten van het ontbijt buffet met uitzicht op het zwembad. Helemaal niet vervelend!!!!!!!!

Straks gaan wij  de omgeving verkennen en vanmiddag om drie uur worden wij opgehaald met een bus door het team van de CCC (Collegio Conrad Collonel) school voor een Sight Seeing en Rooi Friu????