Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Weblog Robert

Inmiddels in ziekenhuis voor bloedtransfusie

09:15, 8/4/2011 .. 9 Reactie(s) .. Link
10:15 uur Bloed is zojuist afgenomen, dit i.v.m. kruisbloed donor. Hier gaat vaak nog wat tijd in zitten, bij deze testen moet het bloed van de donor met mijn bloed gekruist worden. (uitsluiten eventuele complicaties.) In de test van 2,5 uur mogen er geen stollings problemen zijn . De vorige keer moest ik 4,5 uur wachten. Vroeger gaf men het bloed volledig. Gezien ik een tekort aan rode bloedcellen heb, geven ze dan ook alleen de rode bloedcellen. 13:45 uur bloed is binnen, (dat is snel) en krijg ik een paar kleine onderzoekjes. Temperatuur, bloeddruk ,hartslag, en de saturatie. 13:55 uur infuus is gekoppeld, en is de transfusie is gestart. 14:00 uur, bloedruk en temperatuur check, dit is om te kijken hoe het lichaam reageert op het bloed. Nu blijkt dit goed te zijn, en worden alle zakjes (4 totaal) toegediend. Ik kan je zeggen dat je met een veel te laag Hb gehalte niet goed voelt, logisch want er wordt niet voldoende zuurstof getransporteerd. Wat voel je dan precies? Je ogen vallen om de 10 minuten dicht, je concentratie is ver te zoeken. Je hebt regelmatig blackouts, last van duizeligheid en hoofdpijn. En als laatste benauwdheid, na een paar stappen. Na 4 dagen is het lichaam weer hersteld.

Bloedonderzoek Hb veel te laag, bloedtransfusie nodig

13:02, 6/4/2011 .. 3 Reactie(s) .. Link
Vandaag de wekelijkse bloedcontrole gehad. Mijn Hb (hemoglobine) gehalte is veel te laag 5.1. Bij een man moet dit tussen de 9/10 zijn. Advies: mij rustig houden tot vrijdag a.s. dus niet wandelen, fietsen etc. Vrijdag krijg ik een bloedtransfusie (4 zakjes bloed) om de boel weer op te krikken. Het viel mij al op, dat ik gisteren na het lopen van 2 trappen buiten adem was. Ik dacht nog, het zal toch niet door de tumor komen? Ja, je gaat je van alles in je hoofd halen. Dit is gekomen door de zware kuren van vorige week, kun je nagaan wat voor impact dit heeft. Dus zal ik mij rustig houden. Wel een beetje jammer, want deze week had ik zoveel willen doen. Maar er zijn ergere dingen. Voordeel is dat ik wel meer achter de pc zal zitten, en dat komt mijn weblog ten goede :) Overigens was de rest van mijn bloed wel in orde. Daarna had ik nog een kort bezoekje bij de longarts. Gezien mijn pijnklachten behoorlijk zijn gedaald, gaat de morfine dag dosis met 50% naar beneden. Dat is positief, want pijn is een goede graad meter. (die les ken ik inmiddels) Dus wie weet...Nog even uit de folder: hemoglobine (Hb) is een ijzer-bevattende, rode kleurstof in de rode bloedcellen (= erytrocyten) van het bloed, die zuurstof kan binden. Hemoglobine is nodig voor het transport van zuurstof van de longen naar de organen en weefsels. Als het hemogline-gehalte (= Hb-waarde) van het bloed abnormaal laag is, kan het bloed niet voldoende zuurstof transporteren. Dit wordt bloed-armoede (= anemie) genoemd.

Week van herstel, bloedonderzoek en controle bij Longarts

20:00, 4/4/2011 .. 6 Reactie(s) .. Link
Woensdag 6 april a.s. controle bloed, en onderzoek Longarts. Controle bloed is elke week. De chemokuren van 22 en 29 maart hebben het nodige gedaan.Ik was vorige week dan ook behoorlijk ziek. In de nacht moest er zelfs een arts komen, omdat ik hoge koorts en hartritme stoornissen had. De arts schreef een andere antibiotica kuur voor, en die moest ik nemen tot vandaag. Op dit moment, zijn de bijwerkingen bijna voorbij. Dit noemen ze de week van herstel voor de aankomende kuren. Tijdens de gehele behandeling, is dit de prettigste week.(als het goed gaat) Ik merk wel dat de chemokuren iets hebben gedaan, want de pijn is aanzienlijk minder. De morfine dosis kan dus worden aangepast. Dat is positief! Mijn weerstand is vanaf morgen weer normaal, dus mag ik weer naar buiten :) Mijn plan is om deze week even langs te komen bij jullie in Delft. Er zijn ook een paar collega's die bij mij thuis op bezoek komen, en dat is altijd leuk om weer eens even persoonlijk bij te praten. Ik hou jullie op de hoogte.

Reacties van collega's

09:00, 3/4/2011 .. Posted in Reacties van collega(s) .. 16 Reactie(s) .. Link
Beste collega, hier kun je reacties bekijken of zelf een reactie plaatsen. klik op Link, dan op Reageer (vergeet niet Subject: ook in te vullen) Mocht je een specifieke vraag hebben, zet deze dan bij het onderwerp welke van toepassing is. Mocht je iets zijn vergeten o.i.d. dan kun je eventueel later je bericht aanpassen. Dit doe je door Bewerk bij jouw bericht aan te klikken, je typt er iets bij (of je haalt iets weg) daarna klik je op edit comment. En je ziet dat je bericht is aangepast.

Collega's van B81 Dank voor het meeleven, heb enorm veel kaarten ontvangen!

14:00, 1/4/2011 .. 1 Reactie(s) .. Link
Beste Collega's, Ik doe het niet graag zo, maar nu kan ik niet anders; BEDANKT VOOR HET MEELEVEN! Ik krijg echt enorm veel opbeurende kaarten, en ook zelf gemaakte kaartjes, met een briefje erin etc. Geweldig. De postbode is blij met mijn adres :) Zodra ik mij wat beter voel kom ik jullie kant weer op. Gr. Robert

Collega's van BOB Ook dank voor het meeleven! En jullie reacties op mijn blog.

15:06, 31/3/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
Ook bij jullie zou ik graag even willen langskomen, maar nu via deze weg BEDANKT! Ik heb jullie bemoedigende berichten beantwoord, het staat onder je bericht. Gr. Robert

Volgende Chemokuur en ziekenhuis opname 12 april a.s.

12:00, 30/3/2011 .. 1 Reactie(s) .. Link


Bloedonderzoek en daarna kleine kuur op de 8e dag

08:00, 29/3/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
Vandaag eerst bloedonderzoek, hieruit kwam alleen een verlaagd hb gehalte van 6.5 (rode bloedcellen) Valt gelukkig mee, dus gaat de kleine kuur gewoon door. Kleine kuur gehad, en deze valt inderdaad wel mee. Het is in een half uur gebeurd. De grote kuur is 3 uur lang.

Algemene reactie(s)

18:00, 28/3/2011 .. Posted in Reactie(s) Algemeen .. 4 Reactie(s) .. Link
Hier kun je reacties bekijken of zelf een reactie plaatsen. klik op Link, dan op Reageer (vergeet niet Subject: ook in te vullen) Mocht je een specifieke vraag hebben, zet deze dan bij het onderwerp welke van toepassing is. Mocht je iets zijn vergeten o.i.d. dan kun je eventueel later je bericht aanpassen. Dit doe je door Bewerk bij jouw bericht aan te klikken, je typt er iets bij (of je haalt iets weg) daarna klik je op edit comment. En je ziet dat je bericht is aangepast.

weer naar huis

21:29, 23/3/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
Deze kuur is korter dan de vorige, dus vandaag mag ik weer naar huis. Inderdaad weer even wennen, want je bent goed ziek. (met de vorige verliep alles wat rustiger)

Opnieuw aan de chemokuur!

08:00, 22/3/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
Vandaag de 1e zware en 1e kleine kuur gekregen, en ik voel wel degelijk een verschil met de vorige. Maar goed, dat was te verwachten. Het grootste probleem is vaak de combi met medicatie. Net dat ene pilletje met...die andere. Het ziek zijn neem ik er bij, als het maar aanslaat. Je kunt bij My Photo Album foto's zien van de vorige kuren. (ja na de 1e kuur raak je gelijk 7 Kg gewicht kwijt)

bloedonderzoek

01:15, 21/3/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
Vandaag begonnen met een bloed onderzoek, en daar kwam naar voren dat ik een ontsteking heb gehad met koorts. Dat klopt inderdaad, maar het is geen probleem, ze schrijven een antibiotica kuur voor vanaf dag 4 tot 14. Morgen kan de chemokuur gelukkig doorgaan.

afspraak bij longarts

09:00, 16/3/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
Afspraak bij de longarts. De arts komt mij en mijn vrouw ophalen uit de wachtkamer, met een gezicht alsof hij zijn carriŤre was mis gelopen. Hij nam plaats achter zijn bureau met een klein A4 tje. Op dat stukje papier had hij wat getekend, kijk dit is de tumor en hij is zo gaan groeien. Nu zit hij vlak bij de grote bloedvaten, en dan kun je een dodelijke bloeding krijgen. Als het tegen zit binnen 3 weken. Dit was onmogelijk te zien op de CT scan, de tumor groeit ook door uw zenuwen, tegen het ruggenmerg, en door een spier. Geweldig zeg, zo hoor je de dagen er voor dat het er prima uit ziet, en nu ben ik opeens ten dode opgeschreven. Mijn vrouw liep huilend de spreek kamer uit. Ik zei tegen de arts..." Ik hoor liever wat wij er nog aan kunnen doen, Ik ga even kijken waar mijn vrouw is, een ogenblikje." Mijn vrouw is weer met mij mee naar binnen gegaan, en toen kwam de arts meteen met een voorstel. Kijk zei hij; dat meneer nog over 5 jaar in leven is, is niet realistisch. Waarop ik gelijk inhaakte, dat ik het zo wel genoeg vond. Komt u maar met het voorstel van een behandelplan, in plaats van de tijd die ik nog heb. Ja je bent opeens van iemand die zeker nog ruim 20 tot 25 % kans had om er over 5 jaar nog te zijn, veranderd in een eendagsvlieg. (nu was die 20 tot 25% ook niet echt veel) De longarts zei vervolgens; "de behandeling kan alleen palliatief (niet meer te genezen) zijn, en dan raad ik u aan de aller zwaarste chemo die er bestaat" Ik zei, maar die heb ik toch al gehad? Nee meneer die was inderdaad de zwaarste in combinatie met bestralingen.. Deze is echt zeer zwaar. Wanneer wilt u daar mee starten? vroeg de arts nota bene. Wat denkt u? Met de aller grootste spoed, laat dat ding geen mm meer doorgroeien!!! Het gaat om totaal 4 kuren. (12 totaal) Maandag 21 maart bloedonderzoek, en dinsdag begint de grote kuur. Overnachten, en woensdag een kleine kuur. Na deze woensdag 8 dagen wachten, en dan nog een kleine kuur. Op 28 april krijg ik weer een MRI/MRA om te kijken of de kuur aanslaat. De MRI/MRA is dus na de 2e kuur. Nu wilde ik eigenlijk een second opinion, maar daar is geen tijd meer voor. Deze ga ik later alsnog aanvragen.

uitslag definitief MRI/MRA

15:50, 14/3/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
Mensen wat ik nu ga melden is te gek voor woorden. De longarts heeft zojuist gebeld, en vertelde dat hij op de MRI/MRA scan tumorgroei had vernomen! Dit gaat mij echt boven mijn pet. Hoe kan dit nu? De longarts vertelde, dat het wel eens (ja wel eens) voorkomt, dat de tumor recht naar achteren groeit. Hierdoor (dat is het grijze gebied waar de pijn behandel arts het over had) was er niets te zien op de CT scan en de longfoto. Dit is toch onmogelijk, ze gaan toch niet alleen van een CT scan uit? Zeker niet als een patiŽnt al enige tijd over pijn klaagt? De wereld zakt weer even onder je voeten....Woensdag a.s. moet ik om 09:00 uur bij hem zijn. En ik weet al een beetje waar dat naar toe gaat, nieuwe chemokuren...en weer opnieuw beginnen. Ik was inmiddels weer in goede conditie, en bijna op mijn juiste gewicht. Ik ging nu 4 keer per week naar de sportschool. Ongelofelijk. Ik laat het hier niet bij zitten. Overigens Frank Sanders (de toenmalige vriend van Jos Brink) heb ik ooit eens gesproken, en deze had ook een soort gelijk iets meegemaakt. Bijna helemaal afgeschreven. Dat is inmiddels 14 jaar geleden. Daarom denk ik ook niet in percentages met deze ziekte... hoe lang nog etc. Zolang je maar vecht, en er alles aan doet om weer terug te komen. Ga mijn verhaal maar eens vergelijken met iemand die de gehele dag op bed blijft liggen, zich laat rijden in een rolstoel, en minder ziek is als ik. Nee ik hou wat betreft deze ziekte, geen rekening met percentages. Je moet gewoon doorgaan, en zoveel mogelijk dingen doen. Met deze tegenslag kan ik nu wel in de put gaan zitten, maar daar hebben wij niets aan. Boos ben ik wel.

uitslag MRI/MRA longarts

13:15, 11/3/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
De longarts belde, en zei dat de radiologen er nog niet helemaal uit kunnen komen. Er zit veel littekenweefsel, en de zenuwpunten zijn bijna niet te zien. Dit komt door de vele bestralingen die ik heb gehad, 33 totaal. Maandag belt de longarts terug. Weer even een weekendje onzekerheid.

MRI/MRA

16:10, 10/3/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
Vandaag de MRI/MRA scan van mijn linker schouderblad, inclusief alle bloedvaten die daar zitten. Gezien mijn aanhoudende pijnklachten is deze vandaag gemaakt. Best een lang onderzoek, moest bijna 1 uur en 45 minuten stil in de koker liggen. Ze plaatsen een soort rek over je hoofd, en je hoofd zelf is ook vastgebonden aan de tafel. Je mag absoluut geen claustrofobie hebben voor dit onderzoek. Je gaat ingepakt en vastgebonden een smalle koker in. Tja prettig is het niet, met je neus tegen de wand, en je ziet ook niets. Toch kan ik de rust in mijzelf vinden. De uitslag hoor ik morgen telefonisch van mijn longarts.

Longfunctie onderzoek en pijn behandel centrum

17:30, 25/2/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
Vandaag een uitgebreid longfunctie onderzoek gehad. De uitslag was positief, ik deed niet onder van iemand van mijn leeftijd. Blij mee. Daarna had ik weer een afspraak bij het pijnteam, de arts kon ook gelijk de nieuwe CT scan bekijken. Hij vertelde dat de tumor groei niet aanwezig was, dus daar zou het niet aan liggen. Ik heb de arts aangegeven dat ik eventueel een operatie aan de zenuw overweeg. De arts was hier niet echt positief over, hij vertelde dat het een zeer pijnlijke en lastige ingreep zou zijn.Je moet bij kennis blijven. Ik haakte daar gelijk op in; nu moet ik morfine slikken, en dat wil ik absoluut niet. Ten eerste kan ik niet werken. Ten tweede is het mogelijk om de zenuw (gevoel) uit te schakelen, zodat je geen pijn meer hebt. Ook gaf ik aan dat ik liever eenmalig veel pijn heb tijdens de ingreep, dan telkens morfine te moeten slikken. De arts zou het gaan bespreken.

uitslag 2e CT scan na de behandelingen

16:23, 23/2/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
Vandaag een CT scan laten maken, en heb daarna de uitslag gekregen: ZIET ER GOED UIT!!! Als alles goed gaat, dan hoef ik over 3 maanden alleen een longfoto te laten maken. Er is wel een probleem, en dat is die pijn.(pijn behandel centrum) De pijn is zeurend...maar goed de scan is ok!

pijn behandel centrum

08:08, 4/2/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
Gesproken met de arts van het pijn behandel centrum. De arts bekeek de 1e CT scan na de behandelingen nog eens, en zei dat deze er goed uit zag. Hij vertelde dat het best een zenuw kon zijn, die was aangetast. Maar het zou ook de tumor kunnen zijn. Maar de longfoto van 19 januari, is goed vertelde ik. En de CT scan ziet er ook goed uit? De arts zei ja die ziet er wel goed uit, maar er zit ook een klein grijs gebied welke je niet kunt zien. Een grijs gebied op de CT scan? Ik blijf er wel positief tegenover kijken, want de CT scan en de longfoto's zien er goed uit. En dat is het enige waar de longartsen de 3 maandelijkse controles mee uitvoeren. Overigens na 2 controles met de CT scan, maken ze als deze goed blijft alleen nog maar een longfoto. De reden is dat het niet goed voor je is, om telkens contrast vloeistof in de longen te krijgen. Dus als de CT scan van 23 februari a.s. ook goed is, maken ze de 3 maanden erna, alleen een longfoto ter beoordeling.

Naar de Neuroloog, daarna naar de bedrijfsarts.

09:46, 31/1/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
Vandaag moest ik om 09:00 uur bij de neuroloog zijn. Heb ook aan hem de pijnklachten doorgegeven. Het vervelende is, dat ik niet meer kan slapen daardoor..het zal toch niet? De neuroloog gaf wel als advies, om toch weer morfine te gaan nemen. Dit zag ik eigenlijk niet zitten, maar ik kan niet anders. Bij de bedrijfsarts moest ik helaas mijn pijnklachten doorgeven, en er zat niets anders op om de werkhervatting tijdelijk te stoppen. Dit is een zware tegenvaller voor mij, want ik begon net weer op dreef te komen. Maar werken en morfine is een onmogelijke combi. Een afspraak bij het pijn behandel centrum is vrijdag 4 februari. Daarna naar de longarts.

Naar longarts

18:44, 25/1/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
Bij de longarts geweest, en verteld over mijn pijnklachten. De arts vertelde dat dit vaak voorkomt na bestraling, en verwees mij door naar het pijn behandel centrum.

terugkerende pijn klachten

18:41, 24/1/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
Ben je lekker op weg, veel sporten etc. krijg ik toch weer last achter mijn schouder. Ik schrik hier behoorlijk van.

uitslag longfoto

15:40, 19/1/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
De longfoto zag er goed uit! op de afwijking (tumor) na. Geen ontstekingen, en vooral geen groei te zien. Tevreden.

Longfoto

01:15, 18/1/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
Gezien ik een beetje last heb van geprikkelde longen, toch even voor de zekerheid naar de longarts. De atrs denkt dat dit komt door de bestralingen. Deze wil dat ik vandaag even een thorax foto laat maken. Het kan ook een ontsteking zijn. Hij belt voor de uitslag.

Werkhervatting!!

11:35, 10/1/2011 .. 0 Reactie(s) .. Link
Ja dat kon ik toch bijna niet meer geloven...na een telefonisch gesprek met de bedrijfsarts gehad over mijn opbouwende conditie, en ik mag weer rustig aan beginnen! Hier heb ik lang naar uit gekeken. Ik begin met 3 uurtjes per dag en 4 dagen in de week. De uren worden dan opgebouwd per week. En natuurlijk mag ik ook gaan sporten,(dat doe ik toch al 4 keer per week) dus ook zo nu en dan een dagje naar het IBT centrum kan geen kwaad. Wel rustig aan natuurlijk, maar ik kijk er erg naar uit! Ja en mijn collega's weer te zien, en te spreken. Eigenlijk wil ik vergeten wat er gebeurd is, en gewoon weer op de oude voet verder gaan. Maar geduld is een schone zaak. :)

Sportschool

21:29, 6/12/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Vandaag in laten schrijven bij een nieuwe sportschool, waar ik zo naar toe kan lopen. Ik had al een keer gekeken bij het programma "Start en balans" echter ging mij dat toch iets te traag. Ik voelde ook dat mijn conditie al weer aardig op peil was. Deze nieuwe sportschool bevalt mij enorm! ik ga er 3 tot 4 keer in de week naar toe. Het is een nieuwe school, met high tech apparaten. Ik heb mij een beetje laten testen onder begeleiding, en dat ging best goed. Ik heb een mooi opbouwschema gekregen, en ik ga onder begeleiding, gezien ik soms te lang door wil gaan. :)

Programma " Balans en herstel "

17:40, 27/11/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Voor (ex) kankerpatiŽnten is er het programma "Balans en herstel" Hier ga ik mij voor inschrijven. Eindelijk weer je lichaam laten herstellen, ik moet alleen nog even geduld hebben. Als je wilt deelnemen, moet de laatste behandeling 6 weken geleden zijn.

1e CT scan na de behandelingen!

09:31, 17/11/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Vandaag moet ik mijn 1e CT scan laten maken, en krijg ik gelijk de uitslag! EN? De kuren hebben hun werk gedaan! De tumor is verweekt, en lijkt te zijn ingekapseld. De uitzaaiingen waren ook niet echt meer te zien, in vergelijking met de CT scan voor de behandelingen. Hier ben ik erg blij mee!!!

Bloedtransfusie i.v.m. te laag HB gehalte (rode cellen)

08:15, 9/11/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Vandaag naar het Erasmus ziekenhuis voor een bloedtransfusie. De rode bloed cellen waren te laag 5,5 .(dit moet bij een man ongeveer 10 zijn) Je merkt het vooral, als je van een zittende houding gaat opstaan. Je ziet dan sterretjes. (wel mooi) En je krijgt het sneller benauwd, dit komt doordat de rode bloed cellen zuurstof transporteren door je lichaam, en daar heb je een tekort aan. Normaal maakt je ruggenmerg het zelf aan, maar door de behandelingen is dit van slag. Nu eerst bloed laten afnemen, en dan wachten. In principe heb je daar de hele dag voor nodig. Ze gaan eerst jouw bloed goed testen, of deze overeenkomt met de donor. Dit doen ze zo'n 7 keer, die testen. Als eenmaal een donor is gevonden die maximaal 3 uur stand heeft gehouden met testen, in combinatie met je eigen bloed dan kan het uitgevoerd worden. Inderdaad ik was hier al om 08:15 uur, en nu is het bijna 16:00 uur en kan de transfusie beginnen.

De bestralingen zijn ook elke dag nodig, behalve het weekend.

18:49, 31/10/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Tijdens de chemokuren in het ziekenhuis, en als je gewoon thuis bent heb je ook radiotherapie (bestraling) Dit is dag in en uit, met de taxi naar de DaniŽl den Hoed kliniek in Rotterdam. In de weekenden is er pauze gelukkig. Op zich ben je langer bezig met het reizen, dan de behandeling. Ik zet het hier even neer. Er zijn daar 6 verschillende bestraling afdelingen, op elke afdeling een ander apparaat. Het apparaat wat mij bestraalt, noemen ze "Apollo". Ieder apparaat heeft weer zijn eigen mogelijkheden. Natuurlijk gaat het er ook om welk orgaan bestraalt moet worden. Je zit in de wachtkamer, je bent aan de beurt en dan mag je het bovenlijf ontkleden. Vervolgens loop je door een gang naar het apparaat. Daar wachten 2 radiologen op je. Je gaat liggen op de plank (zeer smal) en dan gaan de radiologen je verplaatsen net zolang, tot je in de juiste positie ligt. Ze zien dat door de tatoo puntjes op je lichaam, en een lichtbundel die uit het bestraling apparaat komt. Je blijft vanaf dat moment stil liggen, en hoort dan via de intercom dat ze gaan beginnen. Het apparaat gaat om je heen draaien, tot deze de juiste positie heeft. Daarna zie je een rode lamp, en hoor je een flink kabaal.....dat is de bestraling. Totale tijd incl. juiste positie liggen 10 min. Dan weer aankleden, en hopen dat je taxi er nog is. Het zit er wel bijna op.

Laatste ziekenhuis opname sessie chemo

16:16, 27/10/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
De laatste loodjes wegen het zwaarst, en dat merk je. Natuurlijk was ik veel gewicht verloren, en daar verzwak je van. Het prikken in mijn aderen gaat moeilijker dan voorheen. Vandaag moest ik 4 keer geprikt worden, toen pas zat de naald goed in een andere ader. Je merkt het bijvoorbeeld aan een pijnlijk gevoel. (als ze de infuuspomp aanzetten) Maar het kan ook zo zijn, dat de naald in de ader snel verstopt raakt. Maar goed dit zijn in ieder geval als het goed is de laatste 4 dagen, en deze naald zit nu goed. Eten blijft een probleem, maar met de speciale drinkvoeding weet ik dit aardig op te lossen. Ik begin nu eigenlijk best wel nieuwsgierig te worden, of de kuur is aangeslagen. Wat ik wel heb gemerkt, is dat de pijn behoorlijk minder is geworden. Dat lijkt mij in ieder geval positief!

weer eens ziek

09:10, 20/9/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Dat je ziek zou worden van de kuren dat was mij al duidelijk. Maar zo ziek? Ja zo ziek ook dus. Gezien mijn kuren tegen het einde lopen, is het normaal dat je meer afzwakt, en zieker wordt. Op zich moet je daar toch door heen, bij mij werkte het als ik boos werd. Er tegen in gaan. Er tegen in gaan? Ja gewoon je dag en nacht ritme blijven volgen, of je nou wil of niet. Ik blijf niet op bed liggen, nee ik wil winnen..en als je op bed blijft dan ben je verloren. De ziekte zal alles op alles zetten om je te overmeesteren.

1e dag thuis na chemokuren

15:20, 17/9/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Alles gaat wat zwaarder, ben erg veel afgevallen (18 Kg) en behoorlijk moe. Je staat op je benen te trillen, als je de trap afloopt. Erg vervelend, maar dit komt echt door de race...Ik blijf vechten hoe zwaar het ook is. Inmiddels ben ik via de arts (oncologie) doorverwezen naar een diŽtiste van de DaniŽl den Hoed kliniek. Met haar heb ik doorgenomen wat ik minimaal naar binnen moet zien te krijgen. Brood dat lukt niet meer, mijn gehele slokdarm is verbrand. Dus het worden van die speciale drinkvoeding flesjes. Je hebt ze in allerlei smaken, alleen de sinaasappel smaakt mij het beste. Ze heeft mij geadviseerd iedere week te gaan wegen, er mocht geen Kg meer vanaf. Je verzwakt dan teveel.

3e ziekenhuis opname 4 dagen

15:16, 13/9/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Inderdaad, ook verloopt hier alles hetzelfde. Er zijn geen bijzonderheden.

behoorlijk ziek

17:09, 8/9/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
De huisarts is nog even langs geweest, en ik was behoorlijk ziek 38,7 C koorts etc. veel overgeven, en je loopt leeg....zo'n kuur werkt lang door. Inmiddels ben ik nu 14 Kg verloren. Dit komt omdat de chemokuur je spierweefsel tijdelijk afbreekt. Straks weer veel in de sportschool om dat er weer aan te krijgen.

Controle bij radiotherapeut, pijn behandel centrum en longarts

13:15, 6/9/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Ja deze week zijn er een paar afspraken gepland, en deze valt er ook onder; de radiotherapeut. Deze vraagt hoe het gaat, of je al last hebt van je huid etc. De pijn is wel toegenomen, dus wordt ik doorverwezen naar het pijn behandel centrum van het Erasmus ziekenhuis. Deze arts gaf aan dat de pijn even toeneemt tijdens de behandeling. (vocht rond de tumor) Ook nog even langs de longarts. Ja je wordt goed in de gaten gehouden.

weer thuis na 2e sessie ziekenhuis opname

14:49, 4/9/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Ja, ik moet zeggen dat ik zieker ben dan de 1e keer. Je voelt het...de schade die je oploopt door zo'n behandeling. Het hersteld wel weer, maar hier komt wel een stukje doorzettingsvermogen bij kijken. Ondertussen staan voor de volgende week weer de nodige afspraken, naast het bestralen iedere dag. (behalve in het weekend) De radiotherapeut wil mij graag zien hoe het gaat..

2e ziekenhuis opname 4 dagen

14:46, 31/8/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Ja ik kan hier weer veel over vertellen, maar het is hetzelfde als de 1e keer. Je voelt je wel iets weerbaarder. Ik krijg bezoek van collega's en heb heel veel brieven en kaartjes ontvangen...bedankt! We gaan gewoon door!

bloedonderzoek elke week (ook als je thuis bent)

14:41, 31/8/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Elke week wordt je bloed onderzocht, gezien zo'n zware chemokuur veel sporen achterlaat. Ze kijken na je witte bloedplaatjes,rode cellen, en nog een aantal belangrijke zaken in je lever. Het kan gebeuren, dat je bloed te veel afwijkingen vertoond, en dan begint de kuur later. Dit hoop je natuurlijk niet, omdat de kuren het beste werken volgens het schema. Gelukkig zakt alleen mijn HB gehalte. (rode cellen)

3e dag thuis

14:11, 23/8/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Tja wat moet ik ervan zeggen? het gaat redelijk, maar je voelt je wel ziek. Wat ik vooral leuk vindt, zijn de ritjes per taxi naar de DaniŽl den Hoed kliniek. Zakje mee voor de zekerheid, en ja je bent doodmoe. De pijnkklachten nemen toe, de arts heeft de morfine dosis verhoogd. Maar ik ga er voor, dus gewoon zo doorgaan.

2e dag thuis

14:06, 22/8/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Ik had geleerd, om 07:00 uur de wekker gezet, en direct de medicatie ingenomen. Nou ik kan vertellen dat dit een hoop uitmaakt. Je bent natuurlijk wel beroerd, ziek zwak en misselijk, maar hier valt wel iets over te zeggen. Het vervelende nu, is dat ik maar blijf afvallen. Hierdoor verzwak je snel, maar het eten ruikt en smaakt in zijn geheel anders. Je houd het dan ook bijna niet binnen. Overigens ook wel belangrijk is, dat je minimaal per dag 2 liter water drinkt. Dit gaat wel goed, drinken, en dan vooral water en thee gaat goed. Nu nog goed eten.

1e dag thuis na chemokuren

14:03, 21/8/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Vanmorgen vroeg werd ik behoorlijk ziek wakker, moest direct overgeven...klein leermoment, wekker zetten om 07:00 uur en gelijk anti misselijkheid medicatie innemen. :) Hiermee voorkom je dus veel ellende. De taxi komt mij al vroeg ophalen, want de bestralingen gaan gewoon door....ziek of niet ziek.

ziekenhuis dag 4

14:34, 20/8/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Zo de laatste dag alweer. Voel mij nog steeds redelijk, maar ik moet zeggen, dat ik wel zoveel mogelijk in beweging blijf. Ik kan echt niet de gehele dag op bed liggen. (sommige wel) Het enige wat ik wel merk, is dat ik veel ben afgevallen. (komt door de chemo) Nog even wachten en dan krijg ik weer de grote kuur. Wat ik ook nog niet heb verteld, is dat je uiteraard wel medicatie krijgt tegen de misselijkheid. Thuis moet je dit de 1e paar dagen ook slikken, want anders hang je echt alleen boven de wc pot.

ziekenhuis dag 3

13:31, 19/8/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Hetzelfde verhaal vandaag, ik voel mij redelijk. Klein beetje vermoeid. Maar slapen doe ik erg weinig. Overigens, wordt je elke dag gecontroleerd op je bloeddruk gewicht en (als je gewicht te hoog is krijg je plasmedicatie) temperatuur.

ziekenhuis dag 2

13:15, 18/8/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Dit is de 2e dag inmiddels in het ziekenhuis, en voel ik mij best redelijk. Vandaag begint mijn 1e bestraling (zie: My Photos) ik krijg wel eerst de chemokuur voordat ik wordt bestraald. Zo de 2 kuren zitten er in. Nu wordt ik afgekoppeld, en rijd ik met de taxi naar de DaniŽl den Hoed kliniek. Er werd mij wel verteld, om zo snel mogelijk terug te komen gezien de infuusnaald anders verstopt raakt. Dit kunnen ze wel vaak fixen door een zoutwater oplossing in het slangetje naar de naald te spuiten. 1e bestraling gehad, en moet zeggen, dat dit wel meeviel. Je gaat liggen op de bestralingsplank, daarna gaan ze via de tatoo puntjes en belichting je zodanig verschuiven, zodat je in de goede houding komt te liggen. Het gehele proces duurde maar 5 minuten. Ik moest langer wachten op de taxi. :)

Opname in het Erasmus ziekenhuis dag 1

13:07, 17/8/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Vandaag begint het; Ik wordt eerst gespoeld via het infuus. Het spoelen is zeer belangrijk, gezien ik 1 van de zwaarste chemo's krijg die er maar zijn. Dit goedje geeft zelfs kleine brandwonden als het op je huid komt. Ja dit gaat gewoon in je aderen. Ik krijg totaal in 9 weken 12 grote kuren, en 36 kleine. Op de 2e dag beginnen ook de bestralingen 33 totaal. Vandaag eerst nog een bloedonderzoek gehad, en deze was ok. Programma vandaag; bloedonderzoek, en spoelen via infuus in de middag, daarna grote chemokuur, gevolgd door kleine kuur. Vervolgens weer spoelen. (dit gaat de gehele nacht door.)

Behandelplan klaar!

08:00, 16/8/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Inmiddels zijn alle onderzoeken afgerond, en is bekend geworden hoe mijn kans op genezing is. De longkanker heeft zich alleen (wat erg genoeg is) uitgezaaid in de borstholte (lymfeklieren). Gezien deze uitzaaiing is een operatie niet meer mogelijk. Volgens de artsen van het Erasmus ziekenhuis, ziet het er toch niet ongunstig uit. De radiotherapeuten hebben een berekening gemaakt, of het mogelijk zou zijn om alle kankercellen inclusief de tumor met radiotherapie te vernietigen. Het belangrijkste van deze berekening was, dat men zodanig kan bestralen dat het gezonde weefsel niet teveel wordt aangetast. De kans was volgens de longarts mogelijk, maar ik moest er wel rekening mee houden dat het misschien niet haalbaar was (gezien aantasting gezond weefsel). Indien het niet mogelijk was, dan zou alleen een palliatieve behandeling mogelijk zijn, met als gevolg dat de kanker niet te genezen zou zijn. Voor ons was dit een spannende week, en gisteren heb ik telefonisch te horen gekregen van de radiotherapeut dat het mogelijk is! Hier zijn wij erg dankbaar voor, want nu worden mijn kansen op herstel aanzienlijk groter. Het behandelplan is nu definitief, en gaat vanaf dinsdag 17 augustus beginnen. - Opname 4 dagen in het Erasmus ziekenhuis, 1e chemotherapie (de zwaarste). - Deze opname is om de 2 weken nodig. - Vanaf de 2e dag chemotherapie begint de radiotherapie, totaal 33 behandelingen. - Radiotherapie wordt dagelijks gegeven in de DaniŽl den Hoed kliniek. Totaal is de behandeling 9 weken, en zal volgens de artsen erg zwaar zijn. Door de radiotherapie zal mijn slokdarm tijdelijk niet meer werken, en krijg ik mijn voeding via een maagsonde. De artsen gaan ervan uit, dat de kanker na deze behandeling volledig is genezen. Al met al een spannende periode, want het moet natuurlijk wel aanslaan. Met het bovenstaande ben ik erg blij, dat men een genezende behandeling kan toepassen.

Wachten op bestralingsplan, en onzekerheid.

11:30, 18/7/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Eigenlijk is het wachten de lastigste periode; Onzekerheid, pijnklachten die toenemen etc. Je vraagt je af, of de uitzaaiingen niet verder zijn gegaan. Wat je niet moet doen, maar wat de meeste toch doen is zoeken en kijken op internet. Elke (long) kanker is weer anders, en behoeft een andere behandeling. Er is bijna niets te vergelijken, al wil je dit graag. Het is een onvoorspelbare valse ziekte, en deze is bij iedereen die het heeft weer anders. Je staat anders in het leven. Je leven is vanaf de dag dat je weet dat je (long) kanker hebt compleet anders. Je gaat er voor, wat er ook gebeurd. Je staat meer stil bij de dood. ik wil nog niet dood. Ik ben nog lang niet klaar. Mijn vrouw en zoontje. Je wordt er elke ochtend mee wakker. Deze ziekte neemt als het moet een loopje met jou, en de artsen. Net als je denkt dat het goed gaat, pakt ie weer anders uit. Doe je niets aan je conditie, of ga je overdag dutjes doen? Dan grijpt hij zijn kans. Van 1 iemand die het heeft overleeft, zat die zelfde woede, ik heb hem een uur lang telefonisch gesproken. Frank Sanders (partner Jos Brink) hij was afgeschreven...dat is nu 14 jaar geleden.

2e gesprek radiotherapeut DaniŽl den Hoed Rotterdam

10:39, 15/7/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Tijdens dit gesprek werd alles nog een keer doorgenomen. Pijnklachten. Gewicht (afname) Problemen met slikken. Benauwdheid. Obstipatie. Welke medicatie. UItleg in welke houding men moet liggen. Hoe te ademen tijdens een bestraling. Hoe je moet aangeven, wanneer het niet goed gaat tijdens de bestraling. Bloedonderzoeken.

1e gesprek met de arts radioltherapeut DaniŽl den Hoed kliniek Rotterdam

10:44, 7/7/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Gezien de berekeningen van de bestraling, was het volgende nodig: Er werd opnieuw een CT scan gemaakt. Huid doorlichting (dikte huid) Tatoo puntjes bij de oksels buik en borst. Gewicht. De radiotherapeut gaf uitleg over de bestraling zelf, en met welk type apparaat ik behandeld zou worden. Bij de volgende afspraak zou dit duidelijk zijn.

Behandelplan Erasmus ziekenhuis

10:00, 28/6/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Via mijn longarts in het streekziekenhuis doorverwezen naar het Erasmus ziekenhuis Rotterdam. Daar kwam ik op de afdeling longziekten en oncologie. De longarts liet de P.E.T. scan zien die ik had laten maken in het Reinier de Graaf ziekenhuis. Hij zei direct dat dit niet meer te opereren was helaas. Dit kwam door de uitzaaiingen in mijn lymfklieren tussen mijn longen. Hij liet duidelijk zien waar de kankercellen en tumor zich bevonden. Alle kanker cellen en de tumor waren in een goud kleur verlicht. Ik kan hierbij vertellen, dat ik toen pas echt de schrik te pakken had. Het was een en al goudkleur in mijn borstholte, dat waren alleen al de uitzaaiingen. Hij vertelde dat het team (zo'n 14 mensen, artsen radiologen,oncologie verpleegkundigen) wel even tijd nodig had voor het behandelplan. Het ging de longarts natuurlijk vooral om de uitzaaiingen in de borstholte. Het was een groot gebied dat besmet was, en het was nog maar de vraag of alles bestraald zou kunnen worden. Het gaat natuurlijk ook om de sterkte van de straling die nodig is, maar ook is het belangrijk dat je zo min mogelijk de longfunctie aantast. Het zou een grote berekening gaan worden. Een spannende periode brak wederom weer aan.

Totale uitslag bij de longarts en behandelplan

15:00, 9/6/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Ja dit is 1 van de lastigste bezoeken die er zijn. Het slecht nieuws gesprek, is bij de artsen duidelijk anders. Je moet alles wel 2 keer vragen, en met een beetje geluk, krijg je een rechtstreeks antwoord terug. Eigenlijk vertelde de longarts weinig over de tumor zelf.(hij had het niet eens over een tumor) Wij maken ons zorgen, en met het idee dat er kanker in je lichaam zit die aan het uitzaaien is, wil je snel behandeld worden. De arts vindt dat er tijd genoeg is, en word ik in juli 2011 doorverwezen naar het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam.

P.E.T. scan Reinier de Graaf ziekenhuis

08:45, 1/6/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
P.E.T. scan laten maken in Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft. Men heeft in dit ziekenhuis een soort CT scan (zie links: Lonkanker info) waarmee alle mogelijk kankercellen in je lichaam goud/geel opkleuren. Je krijgt eerst een soort radioactief suikerachtige vloeistof toegediend (via infuus aderen) waarna je een uur lang stil moet blijven liggen. Deze vloeistof zoekt vervolgens zijn weg, naar alle kanker cellen die zich in jouw lichaam bevinden. De temperatuur in het kamertje is hoog 27 graden C. Daarna ga je naar de onderzoek ruimte, waar een groot apparaat staat. Het lijkt op een MRI/CT apparaat. Hier ga je op een smalle plank liggen, en ga je een paar keer door het apparaat heen. Dit onderzoek duurt best lang. zo'n 3 uur.

Uitslag Mediastinoscopie

08:23, 27/5/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Samen met mijn vrouw naar de longarts, voor de uitslag. De patholoog had in zijn rapportage gezet; "biopten van de lymfklieren discutabel" Met andere woorden afwijkende cellen gevonden in de lymfeklieren. Dit was niet zo best, dit zijn de lymfklieren die besmet zijn met kankercellen in mijn borstholte.... Mijn vrouw en ik waren behoorlijk van slag.

Skeletscintigrafie (Botscan)

09:52, 22/5/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Deze was ook nodig om te laten maken, men kan hier zien of er kankercellen in je botten zitten. Gezien mijn status (uitzaaiingen tussen de longen) was dit nodig. Gelukkig geen afwijkende cellen gevonden. Uit de folder: Hoe gaat dit onderzoek? Als u op de afdeling komt waar dit onderzoek gedaan wordt (de afdeling nucleaire geneeskunde), krijgt u eerst radioactief materiaal ingespoten in een ader in uw arm. Afgezien van de prik merkt u hier niets van. Daarna moet u drie tot vier uur wachten tot het radioactieve materiaal is opgenomen door uw botten. Tijdens die wachttijd moet u zoveel mogelijk drinken, en mag u van de afdeling af. Voor het onderzoek wordt u gevraagd om naar de wc te gaan en goed uit te plassen. Als er nog urine met radioactief materiaal in uw blaas zit, kunnen er geen goede fotoís van uw bekken worden gemaakt. U gaat op uw rug op de behandeltafel liggen, met boven u (en soms ook onder u) een grote camera. Soms heeft de camera de vorm van een ondiepe ring, waar u ingeschoven wordt. De camera wordt tijdens het onderzoek steeds verschoven, om fotoís te kunnen maken van uw hele skelet. Voordat een nieuwe foto gemaakt wordt, wordt u steeds gevraagd om zo stil mogelijk te blijven liggen. Het onderzoek duurt ongeveer ťťn uur.

Mediastinoscopie (kijk bij links wat al deze onderzoeken inhouden)

07:15, 20/5/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Gezien de EBUS niet was geslaagd, besloten de artsen om een Mediastinoscopie uit te laten voeren. Nog steeds was mij niets duidelijk. Het enige wat ik wel wist, was de opgezette lymfeklier in de borstholte. Met deze operatie kon men via een opening in mijn hals, naar mijn borstholte. Daar werden via een schaar biopten van mijn lymfklieren afgenomen. Overigens is dit een operatie, waar gemakkelijk bloedingen in de borstholte kunnen optreden. Vandaar dat men het liever via een EBUS onderzoek wil verkrijgen. De operatie was geslaagd, en nog diezelfde dag mocht ik naar huis gelukkig. Nu weer een spannende afwachting van de uitslag....

EBUS niet goed gegaan, men kon niets vinden.

13:37, 17/5/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Gebeld door de longarts. Het was niet helemaal gelukt met het aanprikken van de lymfklieren. Hier ben ik niet zo blij mee, want de arts vertelde erbij, dat hij toch zeker moet weten of er geen discutabele cellen aanwezig zijn. Dit moet toch via een operatie gaan gebeuren. (mediastinoscopie) Overigens blijft het vreemd, gezien je daarna toch een P.E.T. scan moet laten maken. Ik kom daar later op terug.

EBUS

08:00, 16/5/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Ook het EBUS onderzoek was een dagopname behandeling. Men vertelde mij op de verpleegafdeling, dat dit een vervelend onderzoek zou zijn. Na de bronchoscopie kon ik mij daar wel iets van voorstellen. Op het moment dat de artsen de 2 slangetjes via de mond inbrengen, krijg je een soort kortstondige verdoving. Helaas (wat bij sommige mensen voorkomt) werkte het middel (dormicum) niet voldoende. Gelukkig was de ingreep zo gebeurd. Het is overigens wel knap, dat men in zo'n korte tijd, alle lymfklieren die in het mediastinum (borstholte) zitten kunnen aanprikken.

uitslag bronchoscopie

14:43, 14/5/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
De arts kwam met het volgende; "wij maken ons zorgen om deze plek" , die hij aanwees op een soort miniatuurpop. (waar je de organen kunt zien) Deze plek legde de arts uit, was een lymfklier in het mediastinum, en deze was behoorlijk vergroot. Vervolgens vertelde de arts, dat hij deze lymf (klieren) wilde onderzoeken. Dit onderzoek noemt men een EBUS, met 2 longartsen en 2 slangetjes met camera en een soort kleine naaldjes, prikken ze de lymfen aan voor verder onderzoek. (kankercellen)

Longfunctie onderzoek

07:22, 10/5/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Vandaag een longfunctie onderzoek. Je gaat zitten in een cabine met glas er om heen. In de cabine zit een grote slang met verloop stukken. 1 zo'n verloopstuk steek je in je mond, en dan moet je heel hard uit ademen. (dit ging bij mij zo hard, dat het verloopstuk er vanaf vloog :) Daarna hetzelfde, maar na het heel hard uit ademen, direct zo snel en veel mogelijk lucht in ademen. Je hebt ook een knijper op je neus. Alles gaat via deze slang. (je kunt dus niet vals spelen :) Ze meten ook je saturatie. (zuurstof in je bloed) Ze gaan ook de slang wat afknijpen, zodat je minder zuurstof kunt opnemen. En dan weer testen. Aan het einde van de test, nemen ze gelijk een bloedmonster ter controle.

Bronchoscopie

07:00, 8/5/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Nou de onderzoek molen begint te draaien, en moet ik een brochoscopie ondergaan. De arts gaat met een soort slangetje waaraan een camera inclusief lampje zit, via de mond in je long. Vooraf wordt je keel verdoofd, met een spray. Daarna loop je naar een onderzoekstafel, en daarboven hangen 2 monitoren. De arts brengt het slangetje in, en dan begint het onderzoek die zo'n 40 minuten duurt. Er wordt gezocht naar tumoren, en ander afwijkend materiaal. Al met al een vervelend onderzoek. Uit de folder: Er wordt verdovingsvloeistof in de luchtwegen gedruppeld, wat een hoestprikkel kan veroorzaken die na enkele seconden weer verdwijnt. Tijdens het onderzoek zit u in een stoel of ligt u op een onderzoektafel. De arts leidt de bronchoscoop via uw neus of mond naar de luchtwegen. U kunt tijdens het onderzoek gewoon door uw neus of mond ademen. Via een lampje aan het eind van de scoop kan de arts de binnenkant van de luchtpijp en de vertakkingen ervan bekijken. Soms wordt er wat slijm weggezogen en/of een klein stukje weefsel, een biopt, genomen voor microscopisch onderzoek. Soms acht de arts het nodig om de luchtwegen te spoelen: lavage. Er wordt dan via de scoop vloeistof ingespoten en meteen weer afgezogen. Het afgezogen vocht wordt op het laboratorium onderzocht. Het spoelen van de luchtwegen en het nemen van een biopt zijn pijnloos.

Echografie van de lever

09:00, 5/5/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Dit onderzoek is ook van belang, gezien kankercellen via de lymfeklieren snel bij de lever aankomen. Bij longkanker zie je hier vaak de 1e uitzaaiingen. Er is bij mij een klein vlekje te zien, maar men denkt dat dit met chemokuren te bestrijden is. Men weet niet zeker of er kanker cellen zitten, daar zouden ze dan een punctie voor moeten uitvoeren. Gezien de last van dit onderzoek, besloten de artsen dat dit gelijk behandeld zou worden tijdens de chemokuren.

Op bezoek bij de longarts

08:15, 3/5/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Spannend moment, want mijn vrouw en ik gingen samen naar de longarts. Eigenlijk was mijn conditie opperbest, en hoopte ik dat de longarts mij zou geruststellen. (het kon ook een ontsteking zijn geweest) In de spreek kamer van de longarts, liet de arts ons de CT scan van de longen zien. Hij zei "daar zit iets wat daar niet hoort te zitten" Vervolgens vroeg hij of ik naar de onderzoek kamer wilde gaan,en daar alvast even mijn boven lichaam wilde ontkleden..Zo gezegd zo gedaan. De beste man klopte op mijn rug ter hoogte van mijn longen, en moest een paar keer zo diep zuchten als een brulaap met mijn mond wijd open. (heb nog last van mijn kaken) Tussendoor dit onderzoek, vertelde ik de arts, dat ik mij best wel zorgen ging maken zo langzamerhand. De longarts; "Dat moet u zeer zeker doen" (lekker geruststellend antwoord, die had ik mooi binnen) Weer terug in de spreek kamer, vertelde de arts ons, dat wij er rekening mee moesten houden dat het longkanker zou kunnen zijn. Mijn vrouw en ik keken elkaar ongelovig aan, dit kan toch niet..? De arts vertelde aansluitend daarop, dat ik door de molen zou gaan...de medische onderzoeken molen. In heel mijn leven heb ik nog nooit zoveel folders mogen ontvangen. Totaal verbouwereerd liepen mijn vrouw en ik met een stapel papierwerk zijn spreek kamer uit. Beiden moesten wij samen af en toe een traan weg pinken. Ik kan hierbij vertellen, dat alle normale zorgen en geneugten des levens, in het niets zijn gevallen. Je denkt even aan helemaal niets meer. Al deze normale dingen die je gewend was, waren heel erg ver uit het zicht geraakt. Kort daarna, laat het gevoel dat je (mogelijk) kanker hebt je niet meer los.

CT scan

10:30, 5/4/2010 .. 0 Reactie(s) .. Link
Via de neuroloog verwezen naar de longarts, ik moest alvast een CT scan van de longen laten maken. Een CT scan wordt gebruikt om te beoordelen waar een afwijking precies zit, hoe groot deze is, en of er nog meer afwijkingen te zien zijn. Het maakt onderdeel uit van de onderzoeken die nodig zijn voor de diagnose van longkanker. Het kan ook de uitbreiding van longkanker vaststellen. Behalve van de longen worden CT Scans ook vaak van de hersenen of de lever gemaakt. Dit doet men om te zien of de kanker zich naar andere delen van het lichaam heeft uitgezaaid.

Hoe het begon

17:00, 3/1/2010 .. Posted in Hoe het begon .. 1 Reactie(s) .. Link
Ja zo gaat dat, je hebt allemaal wel eens pijn. Soms is de pijn zeurend (in mijn geval) en valt het best mee.. Tenminste dat vond ik. Op een gegeven moment, toch maar eens naar de huisarts. Gezien mijn zeurend pijntje (achter mijn schouderblad) iedere dag aanwezig was vanaf januari 2010, en het uitstraalde naar mijn arm, was de diagnose voor de huisarts een nekhernia. En wat kunnen wij daar aan doen vroeg ik? De huisarts was van mening, dat je er bijzonder weinig aan kon doen. Het hoofd is niet zo zwaar, en de druk op de zenuw is nihil. Vervolgens weer naar huis gegaan, en heb daar zo'n 3 maanden mee verder gelopen. Eind februari begin maart 2010 kreeg ik look last van mijn stem, (hees) en mijn vrouw vond dat dit toch wel erg lang duurde. (het ging weg en kwam weer terug) Toch weer even langs de huisarts. Ach ja, het heerst, en bij de 1 is het zo weer weg, en bij de ander kan het best een tijdje duren. Dit in combinatie met de nog altijd aanwezige zeurende pijn achter mijn schouderblad, en arm..zou ook op iets anders kunnen wijzen. Voor de zekerheid, wilde ik naar de neuroloog. De neuroloog wilde een MRI scan, en een zenuwonderzoek laten uitvoeren. Zo gezegd zo gedaan. De neuroloog vertelde, dat er niets gevonden was. Geen nekhernia dus...Maar meneer hoe gaat het voor de rest met U? Ach vertelde ik, het gaat best wel goed, alleen ben ik iets afgevallen, en heb ik zo nu en dan last van een hese stem. Vervolgens zag ik de neuroloog met een fronsend gezicht...hij wilde hier toch meer van weten. Tenslotte wist hij ook niet waar deze pijn nu vandaan kwam. Nou het werd druk die dag, ik kwam eigenlijk alleen voor de uitslag, maar kreeg een pak papierwerk mee voor onderzoeken nog op diezelfde dag; Bloedonderzoek Longfoto verwijzing naar KNO arts Hij zou mij 1 week later bellen voor de uitslag van de onderzoeken. Helaas belde de neuroloog mij de volgende ochtend al op mijn werk om 08:15 uur. "meneer U wordt direct doorverwezen naar de longarts, de longfoto is niet goed helaas. Er is een versluiering te zien in de linker longtop"

Robert Strating

longkanker

Home
Mijn profiel
Archief
Foto's

Links

Longkanker info

Categorie

Hoe het begon
Reactie(s) Algemeen
Reacties van collega(s)

Recente Onderwerpen

Inmiddels in ziekenhuis voor bloedtransfusie
Bloedonderzoek Hb veel te laag, bloedtransfusie nodig
Week van herstel, bloedonderzoek en controle bij Longarts
Reacties van collega's
Collega's van B81 Dank voor het meeleven, heb enorm veel kaarten ontvangen!
Collega's van BOB Ook dank voor het meeleven! En jullie reacties op mijn blog.
Volgende Chemokuur en ziekenhuis opname 12 april a.s.
Bloedonderzoek en daarna kleine kuur op de 8e dag
Algemene reactie(s)
weer naar huis
Opnieuw aan de chemokuur!
bloedonderzoek
afspraak bij longarts
uitslag definitief MRI/MRA
uitslag MRI/MRA longarts
MRI/MRA
Longfunctie onderzoek en pijn behandel centrum
uitslag 2e CT scan na de behandelingen
pijn behandel centrum
Naar de Neuroloog, daarna naar de bedrijfsarts.
Naar longarts
terugkerende pijn klachten
uitslag longfoto
Longfoto
Werkhervatting!!
Sportschool
Programma " Balans en herstel "
1e CT scan na de behandelingen!
Bloedtransfusie i.v.m. te laag HB gehalte (rode cellen)
De bestralingen zijn ook elke dag nodig, behalve het weekend.
Laatste ziekenhuis opname sessie chemo
weer eens ziek
1e dag thuis na chemokuren
3e ziekenhuis opname 4 dagen
behoorlijk ziek
Controle bij radiotherapeut, pijn behandel centrum en longarts
weer thuis na 2e sessie ziekenhuis opname
2e ziekenhuis opname 4 dagen
bloedonderzoek elke week (ook als je thuis bent)
3e dag thuis
2e dag thuis
1e dag thuis na chemokuren
ziekenhuis dag 4
ziekenhuis dag 3
ziekenhuis dag 2
Opname in het Erasmus ziekenhuis dag 1
Behandelplan klaar!
Wachten op bestralingsplan, en onzekerheid.
2e gesprek radiotherapeut DaniŽl den Hoed Rotterdam
1e gesprek met de arts radioltherapeut DaniŽl den Hoed kliniek Rotterdam
Behandelplan Erasmus ziekenhuis
Totale uitslag bij de longarts en behandelplan
P.E.T. scan Reinier de Graaf ziekenhuis
Uitslag Mediastinoscopie
Skeletscintigrafie (Botscan)
Mediastinoscopie (kijk bij links wat al deze onderzoeken inhouden)
EBUS niet goed gegaan, men kon niets vinden.
EBUS
uitslag bronchoscopie
Longfunctie onderzoek
Bronchoscopie
Echografie van de lever
Op bezoek bij de longarts
CT scan
Hoe het begon

Bezoekers

Visitor Counter
Visitor Counter
Gratis website teller<%FriendUsername%>
Hosting door HQ ICT Systeembeheer