excursieweek

excursiedag 2

15:33, 25/10/2009 .. 0 comments .. Link

Op dinsdag gingen we naar Amsterdam Bijlmer Arena. We gingen deze wijk bezoeken omdat hier van een tamelijk verpauperde wijk weer een mooie eigentijdse wijk is gemaakt. Het zag er vrij modern uit dit had ik niet verwacht. Want ik dacht Dat de Bijlmer nog steeds een verpauperde wijk was vol met honinggraad structuur flats. Er was nog maar een flat met deze honinggraad structuur in tact gebleven. En het streven blijft om deze te laten staan om te laten zien zien hoe de wijk was. Kortom de Bijlmer is totaal het tegenovergestelde van wat ik had gedacht.

Na het bezoek aan de Bijlmer hadden we een uurtje vrije tijd. In dit uurtje moesten we van de Bijlmer naar Amsterdam Centraal reizen waar wij vervolgens weer het Informatie Centrum van de Amsterdamse NoordZuidlijn bezochten. Dit wordt een een verbinding van het noorden naar het zuiden van Amsterdam. Dit project is de afgelopen tijd vaak in de media geweest daarom vond ik het zo interessant. Er werd veel uitgelegd in het Informatie Centrum van hoe ver ze nu zijn tot en met hoe het uiteindelijk gaat worden. Ook werd uitgelegd hoe dit  allemaal gerealiseerd wordt. Na deze uitleg gingen we de werkzaamheden bekijken. Zo kon je zien hoe het tot stand komt.

Hierna waren we klaar waarna wij vervolgens met een hele gezellige groep Amsterdam zijn ingegaan.We zijn die nacht in Amsterdam blijven slapen. We zijn lekker uit eten geweest en zijn daarna gaan wandelen door Amsterdam. Met deze wandeling kwamen we door verschillende bekende plekken in Amsterdam Zoals de Dam het Damrak en later ook langs het Beroemde beruchte Red Area district. Na deze wandeling zijn wij op de kermis van Amsterdam in de Booster geweest. Hierna hebben we de avond beeindigd op het Leidse plein.

excursiedag 3

14:54, 25/10/2009 .. 0 comments .. Link

Deze excursie dag begon niet zo goed .Dit kwam doordat we problemen hadden met het uitchekken van ons hotel. We waren namelijk een van onze pasjes kwijt ,gelukkig vonden we hem later wel en kwamen we verlaat op de rondleiding door de wijken rond de Sloterplas. Dit was voor Stedenbouw een hele interessante wijk ,die vele leuke ideeën met zich mee bracht. Zoals de mooie witte vide woningen en de restauraties van sommige flats. Ook was de groene school  apart om te zien. Maar de klapper van deze wandeling vond ik persoonlijk het laatste gebouw. Deze witte flat met mooie verbindingen en kroonluchters wekte een heel fantasierijk geheel op.

Tijdens deze wandeling zijn ook onze vaardigheden getest zo moesten wij bijvoorbeeld een aantal keer het straatprofiel van een straat schetsen. En nog meer van deze opdrachten. Dit was zeer leerzaam. Na deze intensieve ,leerzame dag gingen we weer naar huis.

excursiedag 5

14:09, 25/10/2009 .. 0 comments .. Link
Deze dag stond in het teken van de foto wedstrijd. Dit was zeer gezellig. Ondanks dat ik buiten de prijzen viel. Na deze wedstrijd werd de hele week afgesloten met een  borrel wat zeer aangenaam was. Helaas heb ik geen foto's van deze gelegenheid. Na deze borrel hebben we het feest doorgezet in Breda.

excursiedag 4

14:00, 25/10/2009 .. 0 comments .. Link

Op donderdag gingen we naar de meest zuidelijke stad van Nederland Maastricht. We moesten ons verzamelen op het centraal station van Maastricht waar we vertraagd met een grote groep aan kwamen. Aangekomen op het station begon de VVV Rondleiding door Maastricht dit was zeer leuk en interessant. Er werd ons uitgelegd waarom de Romeinen in Maastricht een vesting hadden en de betekenis van een aantal belangerijke gebouwen werd aan ons uitgeleged. Kortom het was een educatieve middag.  Na deze rondwandeling mochten wij op eigen initiatief de Wijk Ceramiqueterrein onderzoeken. Van deze gelegenheid hebben wij gebruik gemaakt ook. Wij begonnen bij het Informatie Centrum van dit gebied waar een maquette van dit alles stond. Ook kwamen we er achter dat de naam van de oude Ceramiek fabriek kwam. Na deze wandeling zijn wij nog met een gezelige groep  een drankje gaan drinken rond het Freithof. Hierna zijn wij vervolgens bij een bevriende student gaan eten in Maastrich.

Ik vond het centrum van Maastricht zeer mooi door zijn oude gebouwen.Ook vond ik de verbinding vanuit het centrum naar het Ceramiqueterein mooi, want dit was door middel van een zeer eigentijdse loop/fietsbrug. Ook vond ik de bebouwing van het Ceramiqueterein mooi. Wel vond ik dat het niet bij Maastricht paste dit kwam volgens mij door de bouwhoogte. Hierdoor was het Ceramiqueterein een totaal ander gebied dan het centrum van Maastricht. Het enige gebouw wat wel met het centrum van Maastricht communiceerde was het museum van het Ceramiqueterein. Deze soort  toren sprak mij zeer aan.

excursiedag 1

14:41, 19/10/2009 .. Link

Onze eerste dag begon op Rotterdam Centraal. Aangekomen op Rotterdam Centraal liepen we naar het CIC, waar wij vervolgens uitleg kregen over hoe Rotterdam is ontstaan en wat de komende toekomst plannen zijn. Zo werden verschillende toekomst plannen getoond zoals Bijvoorbeeld het promoten van op het water wonen en de nieuwe markthallen. Ook de ontwikkelingen op de Kop van Zuid werden getoond. Na het bezoek van het CIC mochten wij door de stad lopen. Wij bezochten verschillende gebieden rond en in het centrum

Na onze vrije wandeltocht gingen we naar het Infracentrum waar we uitleg kregen over de ontwikkelingen van het Centraal Station van Rotterdam. Ook werd er uitleg gegeven over de toekomst plannen van de RandstadRail wat een verbinding wordt tussen Rotterdam en Den Haag. Kortom een geweldige leerzame dag.