Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

vaktheorie advertising


vaktheorie advertising

Home | My Profile | Archives | Friends

Wie ben ik?

Posted at 14:29 on 21/4/2010
Ik ben een 4e jaars advertising student aan de Willem de Kooning Academie te Rotterdam met een voorliefde voor copywriting, teksten. Simpel, doeltreffend en origineel communiceren is in ieder creatief project waar ik aan werk mijn uitgangspunt. Ik maak niet graag woorden vuil aan dingen die er niet toe doen, duidelijkheid boven alles en direct naar de kern. Ik houd niet van omwegen. Eigenlijk vind ik het ook een beetje vreemd om met woorden te gaan omschrijven hoe goed ik dingen met woorden kan omschrijven. Dat is hetzelfde als fotograferen hoe goed je kan fotograferen. Of schilderen hoe goed je kan schilderen etc. Dit zijn precies die omwegen waar ik niet van houd.

Timon.
Comments (0) | Post A Comment! | Permanent Link

Eindopdracht Emotional Design

Posted at 12:39 on 25/6/2009

Onderzoeksrichting en Thema

Ik ga het begrip ‘Emotional Design’ onderzoeken op het gebied van websites. Het ontwerp van websites heeft altijd al mijn interesse gehad en aangezien ik hier in mijn vorige opleiding (Academie voor Digitale Communicatie) veel mee bezig ben geweest vind ik het wel interessant om hier weer mee verder te gaan. Op mijn vorige opleiding werd er altijd meer aandacht besteed aan de functionele kant van een ontwerp, dus nu vind ik het wel interessant om eens te kijken naar de emotionele kant. Ik ga drie websites (Google.com, 4chan.org en luchtmachtbase-x.nl) beoordelen op de drie niveaus van Donald A. Norman waarbij ik ook achtergrondinformatie en onderzoeksresultaten van een paar andere deskundigen op het gebied van menselijk gedrag in combinatie met computertechnologie en experience design betrek.

Vooronderzoek emotional design

Donald A. Norman beweert in zijn boek dat aantrekkelijke producten beter lijken te werken dan onaantrekkelijke producten. Om te bepalen welke rol emotional design hierin speelt moeten we eerst te weten zien te komen hoe een gebruiker een product beschouwt. Volgens Donald A. Norman zijn er drie niveaus betrokken bij het verwerken van zintuiglijke input dit zijn:

-Het viscerale niveau

Dit is het zogenaamde ‘onderbuikgevoel’ . Het gaat hier om reacties die in het lichaam van de mens in de loop van de evolutie zijn voorgeprogrammeerd. Hierdoor kunnen we snel op signalen reageren uit onze omgeving. Het feit dat we een hekel aan bittere smaken hebben is hier een duidelijk voorbeeld van. Bitter betekent vaak giftig. Dit hoeven we niet te leren, deze kennis bezitten we van nature.  Op dit niveau worden dus snelle inschattingen en beslissingen gemaakt waarna signalen naar het motorische systeem worden gestuurd. Het viscerale niveau kan nog gestuurd worden door signalen van de andere twee niveaus.

Het viscerale niveau van websites

Doordat websites geen tastbare vorm hebben speelt het uiterlijk een grote rol in de beschouwing ervan. Het esthetische aspect van de website, dat wat mensen als mooi of aangenaam beschouwen. De perceptie van gebruikers bij de esthetiek van websites is onder te verdelen in twee soorten (T. Lavie & N. Tractinsky, 2003).

Klassieke esthetiek:
De traditionele kijk op de esthetiek: Helder, geordend, aangenaam, symmetrisch, esthetisch.

Expressieve esthetiek:
Origneel, verfijnd, fascinerend, creatief, maakt gebruik van speciale effects.

-Het gedrags niveau

Dit is het niveau waar het grootste gedeelte van het menselijk gedrag zich afspeelt en kan het viscerale niveau versterken of remmen. Hoe werkt een product, wat is zijn functie? Het ‘usability aspect van een product. Hierbij speelt het ‘conceptuele model’ van het product een grote rol. Het ‘designers conceptuele model’ moet overeenkomen het ‘gebruikers mentale model’. De informatie hiervoor, haalt de gebruiker uit de fysieke staat van een product.

Het gedragsniveau van websites

De functionaliteit van een website haakt in op het gedragsniveau. In een onderzoek naar geloofwaardigheid bleek dat de geloofwaardigheid van een interface afhankelijk is van de interactieve ervaring. Een interface wordt als minder geloofwaardig beschouwd als de functionaliteit niet overeen komt met het mentale model van de gebruiker (B.J. Fogg & H. Tseng, 1999).  Dit hangt nauw samen de vertrouwenswaardigheid van een interface. Een interface die in overeenstemming is met het mentale model van de gebruiker zal als vertrouwenswaardig en betrouwbaar worden ervaren. Uit onderzoek van B.J. Fogg naar web geloofwaardigheid (credibility) is naar voren gekomen dat websites die overeen komen met het mentale gebruikers model, namelijk ‘real world feel’ en ‘ease of use’, de hoogste geloofwaardigheid scoren. Bij zijn onderzoek komt hij tot zeven richtlijnen voor het creëren van geloofwaardige websites (B.J. Fogg, 2001):

1. Ontwerp websites om de zogenaamde ‘real world feel’ van het bedrijf uit te drukken.
2. Maak websites makkelijk in gebruik.
3. Geef duidelijke aanwijzingen van expertise (bijvoorbeeld CV).
4. Geef duidelijke verwijzingen van geloofwaardigheid (bijvoorbeeld bronvermelding).
5. Personaliseer de gebruikerservaring.
6. Vermijd een overdaad aan commerciële elementen.
7. Voorkom amateurisme en de kleine overkomelijkheden (bijvoorbeeld typefouten).

-Het reflectieve niveau


Hierbij gaat het om de boodschap, de culturele achtergrond en het doel van een product. Wat zegt een product (bewust of onbewust) over de gebruiker?  De invloed van een product komt neer op reflectie. Hoe sluit het aan bij op het zelfbeeld van de gebruiker?  Deze reflectie en introspectie van de gebruiker zijn aangeleerde kwaliteiten, afhankelijk van het sociale en maatschappelijke milieu. Dit niveau staat niet direct in verbinding met de zintuiglijke input en het motorische systeem. Het controleert, stuurt en beïnvloed enkel het gedragsniveau.

Het reflectieve niveau van websites

Naast de vorm en de functionaliteit van een website speelt ook de ervaring van de gebruiker een belangrijke rol. De ervaring is de link tussen de gebruiker en het merk/bedrijf achter de website en is bepalend voor het beeld dat de gebruiker heeft van het merk/bedrijf. Deze ‘band’ ontstaat niet zomaar, maar wordt gevormd door de ervaring van gebruikers met een bepaald merk/bedrijf en door associaties die de gebruiker reeds heeft en kan zorgen voor loyaliteit en vertrouwen bij een gebruiker. Maar alleen als de beloftes overeen komen met de verwachtingen van de gebruiker.  Hoe goed of slecht een website is in het creëren of versterken van deze band heeft te maken met verleiding. Het inhaken op de verwachtingen en behoeften van de gebruiker, zodat op basis van dit spel van beloftes en behoeftes een relatie kan worden opgebouwd die op het reflectieve niveau speelt. Deze verleiding is in drie fasen onder te verdelen (J. Khaslavsky & N. Shedroff, 1999):

Verleiding:
Pak de aandacht en maak een (emotionele) belofte aan de gebruiker.
Relatie:
Bouw een band vol beloftes die aansluiten op de persoonlijke en emotionele doelen van de gebruiker. Deze relatie vormt ook de basis voor ‘branding’ waarbij klanten aan een merk gebonden worden.
Vervulling:
Kom de beloftes na. Hierbij kan het product zelfs gelijk blijven zolang de gebruiker (emotioneel of intellectueel) blijft groeien.

Ik ga de volgende drie websites toetsen op deze niveaus:
google.com
4chan.org
luchtmachtbase-x.nl
Comments (0) | Post A Comment! | Permanent Link

RFID Workshop

Posted at 20:02 on 17/6/2009
Timon & Roland

RFID is een technologie gebruikmakend van tags en readers. Er zijn 2 soorten tags; open en gesloten tags. De open tags kunnen informatie bevatten die aangepast kan worden. De gesloten tag bevat niet veel meer dan een nummer wat gekoppeld kan worden aan diverse applicaties of andere apparaten.

Omdat RFID tags verborgen kunnen worden in producten en traceerbaar zijn spelen ze een issue bij de privacy van de consument. Ik zelf ben dan ook van mening dat op producten aangegeven moet worden dat e rgebruik gemaakt is/wordt van de tags. Wellicht kunnen ze in niveau's verdeeld worden zodat men via een onafhankelijke internetsite kan checken wat de tag uit het desbetreffende product doet en wat de mogelijke problemen zouden kunnen zijn.

De tags zelf vind ik meer een andere vorm van inloggen ergens. Het is een nieuwe -verstopte-interface. Op mijn hotmail inloggen met gebruikersnaam en password scheelt niet veel dan dit doen d.m.v. een chipje boven een reader houden. Het feit dat deze techniek verstopt kan worden maakt deze technologie nieuw.

Concept:
RFID kan objecten of personen een digitale tag meegeven. Dit kan op allerlei velden toegepast worden, zo ook op het voetbal-veld. Een stadion is normal gevuld met de supporters kleuren, maar dat is het dan ook wel. Wat nou als de stadion ervaring een stuk intenser kan worden, wat als een Nederlandse spits aan de bal is en het gehele stadion oranje kleurt en beelden van de speler aan de bal langskomen? Dan betrek je de toeschouwer nog extremer bij het spel en zal de wisselwerking van de felle teamkleuren de wedstrijd een stuk intenser maken.

Door middel van tags in schoenen en een reader in de bal kunnen gegevens zoals identiteit van de speler doorgegeven worden. Deze gegevens kunnen voor meerdere uitingen gebruikt worden, de stadionverlichting is daar een van.

Daarnaast kan je een abstracte voetbalwedstrijd af laten spleen op straat. Abri’s kunnen reageren op het balbezit tijdens de wedstrijd en zo de gehele binnenstad oranje kleuren zodra Holland aan de bal is. Als nike het logo plaatst op de abri-borden bewijst nike opnieuw origineel en een voorloper te zijn op advertising gebied.

(zie het blog van Roland voor een videovoorbeeldje)
Comments (0) | Post A Comment! | Permanent Link

Opdracht 4: What Your Clothes Say About You

Posted at 20:00 on 17/6/2009

Ik vind het echt een belachelijk idee, RFID  chips in kleding en andere consumentenproducten. Ok het heeft een paar voordelen, bijvoorbeeld diefstal tegen gaan. Het wordt makkelijk om gestolen goederen nu terug te vinden.  Wat misschien ook wel leuk is, is dat je hiermee handige instore acties kan uithalen. Zoals bijvoorbeeld schermen in pashokjes waar je meer info kunt zien over de kleding, bijvoorbeeld welke celebs ook allemaal die broek dragen die je op dat moment aan het passen bent, wel leuk voor trendgevoelige pubermeisjes misschien. Maar deze voordelen zullen volgens mij nooit opwegen tegen alle nadelen die dit met zich meebrengt. Ten eerste is het bijvoorbeeld best onveilig omdat dit soort technieken altijd te kraken zullen zijn. Daarnaast kunnen de chips  in de toekomst waarschijnlijk zó klein gemaakt worden dat ze ook onmerkbaar in kleding worden verstopt en hier kan dan weer makkelijk misbruik van gemaakt worden door bedrijven. Maar voor mij is de inbreuk op privacy hier toch wel het grootste bezwaar. Ik wil helemaal niet dat de Hema weet wanneer mijn sokken versleten zijn, of welke onderbroeken ik allemaal in mijn kast heb liggen. Dat zorgt alleen maar voor meer sneaky gepersonaliseerde (pervasive) reclame waar ik niet op zit te wachten. Ik denk dus dat het vooral in de winkels zelf voordelen heeft, ook voor het personeel natuurlijk maar zodra ik de winkel verlaten heb wil ik graag dat ze me met rust laten…

Comments (0) | Post A Comment! | Permanent Link

Opdracht 2: Pervasive Advertising

Posted at 19:41 on 17/6/2009

Pervasive Advertising betekent dat advertising op een persoonlijke manier wordt aangeboden aan de consument. Dankzij alle technologische toepassingen van tegenwoordig is dit heel makkelijk te realiseren. Denk aan internet, bedrijven kunnen gemakkelijk bijhouden welke interesses je hebt aan de hand van de websites die je bezoekt, zoektermen die je gebruikt en profielen die je online aanmaakt op bijvoorbeeld social network sites als Hyves, Myspace, Facebook etc.  Wanneer bedrijven al deze informatie van je bezitten kunnen ze ook heel makkelijk gerichte reclame op je afvuren voor producten/diensten die aansluiten op je interesses.  Een slimme manier van reclame maken dus want tegenwoordig worden mensen overspoelt met zóveel reclame dat het haast geen indruk meer op je maakt, 90% is niet interessant voor je.  Dus wanneer je geprikkeld wordt door iets wat je wel interessant vindt en waar alle voor jou oninteressante dingen zijn uitgefilterd zal het een stuk effectiever werken. Uit onderzoeken is ook gebleken dat reclame op internet een stuk effectiever is omdat het vaak gewoon veel persoonlijker is.  In de toekomst zal dit dankzij nieuwe technieken ook kunnen worden toegepast op straat ( net als in de film Minority Report ) bijvoorbeeld dmv iris scans of persoonlijke GPS signalen. Dit zou goed kunnen werken als het op een subtiele manier gebeurt en niet overkomt als opdringerig.. zoals bijvoorbeeld het geval met blue tooth dingen is:  Je loopt langs een winkel en je krijgt ineens een smsj. Niet echt subtiel en eerder irritant denk ik. Maar wanneer je bijvoorbeeld langs een scherm loopt en er wordt een product aangeboden dat je echt nodig hebt (dmv een irisscan) dan zal dit een veel effectiever zijn omdat het toch heel persoonlijk is maar niet opdringerig overkomt. Het speelt meer in op je onderbewuste.

Een actueel voorbeeld van Pervasive Advertising is de reclame die wordt gemaakt op Hyves. Wanneer je een profiel op Hyves aanmaakt kun je ook aangeven wat je lievelingsmerken zijn, bedrijven kunnen zo de juiste banners op de juiste profielen weergeven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments (0) | Post A Comment! | Permanent Link

Crowdsourcing Timon- Anika- Dalischa

Posted at 15:16 on 15/1/2009

Pink Ribbon

 

Een op de acht vrouwen hebben kans om borstkanker te krijgen. Uit onderzoek blijkt dat als je regelmatig beweegt -de 30 minuten norm is al voldoende- de kans op borstkanker verminderd.  Om dat te verduidelijken en het samenhorigheidsgevoel te versterken hebben we de volgende actie bedacht:

“Shake that booby”

Om 12 uur op de Dam in Amsterdam, op een zaterdag in de maand oktober, komen alle vrouwen samen aanlopen. Dit omdat de Bijenkorf ernaast is gevestigd en de stichting Pink Ribbon fanatiek steunt. De vrouwen komen nonchalant aanlopen en klokslag 12 uur trekt iedereen hun trui of shirt omhoog en zie je de blote borsten. Ze beginnen met hun lichaam te schudden en zingen mee met het nummer “Shake that booty”. Maar in plaats van “booty” schreeuwen ze “booby”. Dit allemaal duurt hoogstens 5 minuten, daarna laten ze nonchalant de trui of shirt zakken en gaan ze gewoon door met het dagelijks leventje. De mensen die voorbijlopen zullen dol verrast zijn.  Deze actie wordt op hetzelfde moment georganiseerd bij andere Bijenkorfen in andere grote steden, om het effect te vergroten zodat deze actie hoogstwaarschijnlijk het nieuws kan behalen.  

Hiermee hopen we free publicity te genereren en zo duidelijk te maken dat regelmatig voldoende bewegen de kans op borstvoeding verminderd. De vrouwen willen we bereiken op Hyves en de Pink Ribbon site zelf. Op de Pink Ribbon site kan je vriendin worden van Pink Ribbon en zo het doel steunen en op de hoogte worden gehouden van alle activiteiten. Als je ‘vriendin van’ wilt worden moet je 25 euro betalen dus de vrouwen zijn wel bereid om het doel ook echt te steunen en ervoor te gaan. Op Hyves heeft het Pink Ribbon profiel 166911 Leden dus via deze weg kunnen we ook veel vrouwen bereiken. Het is natuurlijk de bedoeling dat dit in stilte gebeurt zodat het verrassingseffect het grootst is. Aangezien het in alle grote steden gebeurt, is de drempel wat lager om er heen te gaan, want er zit een grote kans in dat het in de buurt is. Op die manier stimuleer je ook makkelijker om met je buurvrouw of vriendin uit de buurt te gaan. Mocht je dat juist niet willen, dan kan je natuurlijk naar de meest verre stad die van je huis is verwijderd gaan. 

Via de pinkribbon Hyves en pinkribbon site wordt de volgende nieuwsbrief verzonden:

 

“Onderwerp: Shake that booby

Beste  pink ribbon vriendin,

We willen graag in deze speciale maand de aandacht vragen voor het borstkanker onderzoek. Zoals jullie inmiddels weten, is het heel nuttig om vaker te sporten of te bewegen zodat de kans op borstkanker vermindert. Maar natuurlijk weet niet iedereen dat, en daarvoor hebben we jouw steun nodig! We willen door middel van een “flashmob” aandacht vragen hiervoor.  Schrik niet, het klinkt nogal heftig, maar dat is borstkanker ook. En dat mag best goed onder de aandacht komen. We willen in samenwerking met de Bijenkorf, op zaterdag 21 oktober alle vrouwen laten verzamelen die met hun borsten andere borsten willen steunen.  Het is de bedoeling dat je net voor 12 uur aan komt lopen, en klokslag 12 uur allemaal massaal de shirts omhoog trekt! Het nummer “shake that booty” wordt gedraaid, met in dit geval de tekst “shake that booby”, schreeuw het lekker mee en schud maar lekker met je lijf! Laat de voorbijgangers maar even goed opkijken! De actie duurt hoogstens 5 minuten, daarna is het de bedoeling dat je nonchalant verder loopt alsof er niks is gebeurd. Ook willen we de heldhaftige vrouwen stimuleren die de strijd hebben overwonnen, en hierdoor misschien een borsttransplantatie hebben moeten ondergaan. Wees trots en laat ze zien. 1 op de 8 vrouwen hebben nog steeds de kans om het te krijgen!

Het is natuurlijk van groot belang om de groepen te vormen, dus meld je alsjeblieft aan voor de volgende locaties:

Bijenkorf- Amsterdam

Bijenkorf- Rotterdam

Bijenkorf- Den Haag

Bijenkorf- Utrecht

 

Voor meer informatie kan je terecht op www.pinkribbon.nl/flashmob. The username is sticktogether en het wachtwoord is  pinkfriend. De reden dat we dit doen, is omdat het natuurlijk geheim moet blijven om de actie te versterken.

Hartstikke bedankt voor de aandacht en hopelijk tot de 21e!

Met vriendelijke groet,

Natalee Jansen
Ambassadrice Pink Ribbon"

 

 

Comments (0) | Post A Comment! | Permanent Link

Prosumers

Posted at 12:08 on 18/12/2008
Fluevog Open Source Footwear


Welke rol krijgt de prosumer in deze campagne?
De consument is hier een schoenenontwerper. Iedereen kan zijn ontwerpen insturen op elke manier die hij of zij maar wil, het is heel toegankelijk en dat is ook een van de sterke punten van het concept. Je kunt je ontwerp het zelfs op een bierviltje tekenen en naar ze opsturen per post, fax, mail of whatever. Het voordeel hiervan is dat je echt absolute vrijheid heb als prosumer en niet beperkt wordt door een internettool met alleen maar presets, zoals je ziet bij heel veel andere producten die online te costomizen zijn. Je hebt eigenlijk niet eens een computer nodig om mee te doen! Hier een voorbeeld van een ingezonden ontwerp dat ook echt is uitgevoerd:

Welke ‘triggers’; hoe en via welke middelen wordt het publiek uitgedaagd om te participeren?
Fluevog heeft verschillende 'stores' in Canada en de VS. En zoals elke normale winkel adverteren zij ook offline in prints... Ze hebben een website (www.fluevog.com) waar ze op een dag het Opensource Footwear project zijn begonnen. Sinds ze met dit concept zijn gestart is het het meest bekeken onderdeel van de site geworden. Het publiek wordt dus hoofdzakelijk via de website attent gemaakt op dit project, daarnaast is er natuurlijk veel mond op mond (oog op schoen?) reclame. Fluevog is in principe op dit idee gekomen door het Opensource Software fenomeen (Linux etc) “Without Open Source Software, this whole concept wouldn't exist”

Welk verhaal zit erachter?
Fluevog 'open source footwear' wil de consument ontnemen van een van hun grootste frustraties, namelijk dat ze nooit die perfecte schoen vinden. Iedereen mag dus zijn/haar ontwerp inzenden, jong en oud, de doelgroep is enorm breed. De selectie is heel informeel, bij Fluevog nemen ze regelmatig met een select groepje medewerkers op een ontspannen manier onder het genot van een drankje de ingezonden ideeën door, het gaat niet eerst langs allerlei commissies ofzo, er wordt wel erg nauw geluisterd naar de mening van de klanten die online gestemd hebben op de ideeën, want de mening van de klant vinden ze het belangrijkst. “Our brand is owned by the people who own our shoes” Soms wordt er meteen een idee uitgekozen en direct uitgevoerd, en soms wordt er in onderhandeling met de inzender nog wat aangepast. Er wordt over het algemeen wel erg nauw geluisterd naar de stemmen op de website, de klant blijft toch de belangrijkste Hoe veranderen de prosumers het product en wat is hun ‘beloning’?
De prosumers veranderen het product door het feit dat hun ingezonden ontwerp wordt uitgevoerd of toegepast in één van hun eigen ontwerpen. Hier krijg je credits voor, Fluevog verwerkt de naam van de ontwerper in de productnaam, de naam wordt zelfs op het product en op de verpakking zelf afgebeeld. Je krijgt de schoenen in jouw maat thuis gestuurd en je foto komt ook op de website te staan. De beloning is dus niet in de vorm van een geldbedrag maar puur in de ‘credits’ die je hiermee verdient. Er wordt door Fluevog ook benadrukt dat het absoluut geen ‘contest’ ding is
Comments (0) | Post A Comment! | Permanent Link

Crossmediale campagnes

Posted at 10:50 on 11/9/2008

Axe Shower, heb jij iets te bekennen?

Adverteerder: Unilever
Reclamebureau: Lemz
Mediabureau: MindShare
Product Propositie: Axe Showergel

Primaire Doelstelling: Verhogen van awareness voor de Axe Shower range
Secundaire Doelstelling: Verhogen van marktpenetratie en marktaandeel
Doelgroep: Mannen van 15 tm 25 jaar
Campagnepropositie: 'How dirty boys get clean'

Periode: Mei & augustus 2006
Media-inzet totaal: TV / website / online advertising / print / indoor / spectaculars
Media-inzet altermedia: Toiletreclame en Plusvilt

 Achtergrond:

Heb jij mij iets te bekennen?
Het Axe-effect maakt elke man onweerstaanbaar en brengt hem in de meest spannende situaties. Met deze campagne konden alle ‘dirty boys’ hun Axe-avonturen opbiechten aan een mysterieuze dame.

Bekennen kon via een interactieve videochat op axeshower.nl of door een bekentenis in te spreken via 0909-AXESHOWER. Tijdens de campagne zijn honderden telefooncellen van KPN omgebouwd tot biechthokjes, maar is ook toiletreclame ingezet in combinatite met viltjes in de horecagelegenheden.

Uiteindelijk kwamen er meer dan 350.000 bezoekers op de website.

 Resultaten:

-Spectaculaire stijging van awareness
-Marktaandeel stijging: >120%
-Website: >350.000 bezoekers (35%doelgroep)
-Bekentenissen: >10.000


Comments (0) | Post A Comment! | Permanent Link

Hosting door HQ ICT Systeembeheer