Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Weblog Tim Werkman 2


Ik week 9 van 2011 had ik de tweede excursieweek van de NHTV. We zijn naar Maassluis, Utrecht en Nijmegen geweest. Met deze weblog vertel ik hierover.

Excursie - Inleiding

Posted at 20:27 on 8/3/2011

In week 9 (2011) hebben we de tweede excursieweek van de NHTV gehad. We zijn naar Maassluis, Utrecht en Nijmegen geweest en hebben hier verschillende presentaties en rondleidingen gekregen. Hiervoor moet ik deze weblog maken om een verslag te maken. De eerste dag hebben we op school wat extra informatie gekregen over de excursieweek. Hierna volgde ook een toelichting op de komende buitelandse excursies en verschillende internationale uitwisselingen (niet verplicht). Na een korte pauze kregen we een presenatie van de heer Hans Thoolen. Hij is coördinator Stedelijke Kwaliteit bij de gemeente Breda. Allereerst kwam de geschiedenis van Breda aan bod en hoe Breda zich in de loop van de tijd heeft ontwikkelt. Ook werd de opdracht voor het Chasségebied met verschillende inrichtingsvoorstellen duidelijk gemaakt en welk inrichtingsvoorstel uiteindelijk werd gekozen. Als laatste werd het komende, nieuwe station van Breda toegelicht. Hierin kwamen verschillende sfeerbeelden aan bod wat een duidelijk beeld gaf hoe het gaat worden.

Comments (0) | Post A Comment! | Permanent Link

Excursie - Maassluis

Posted at 20:26 on 8/3/2011

De tweede dag van de excursie zijn we naar Maassluis geweest. We zijn daar naar toe geweest om de gemeente Midden-Delfland te bekijken en meer te weten te komen over cittaslow. Allereerst werden we ontvangen in de Raadzaal vaan Maasland (plaatje) door wethouder van den Heuvel.

De gemeente Midden-Delfland is ontstaan uit 7 gemeenten in het Westland. Op 1 januari 2004 werd dit herindeeld in 2 geementen, namelijk de gemeente Midden-Delfland en de gemeente Westland. Midden-Delfland is de eerste gemeente van Nederland die een cittaslow keurmerk kreeg (2008). Cittaslow is voor gemeenten die een zeer goede kwaliteit hebben op het gebied van leefomgeving, landschap, streekproducten, gastvrijheid, milieu, infrastructuur, cultuurhistorie en behoud van identiteit. Dit werd verder uitgewerkt in de presentatie. Hierna zijn we met de bus in het gebied gaan rondkijken. Zoals al op het plaatje te zien is, zijn er zeer veel weilanden met boerderijen. Ook liggen er verschillende kleine buurtschappen in het gebied, bijvoorbeeld 't Woudt, waar op het tweede plaatje deze kerk ligt.

 

 

Vervolgens hadden we een wandeling in Schipluiden, om daar in de Dorpshoeve twee presentaties bij te wonen. Allerleerst kregen we een presentatie over IODS-projecten. IODS staat voor Intergrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam. Hiermee wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van Midden-Delfland en het stedelijk gebied tussen Schiedam en Vlaardingen. Er komt extra natuur en recreatieve voorzieingen. Voor de melkveehouderijen worden nieuw impulsen gegeven voor duurzame ontwikkeling. De tweede presentatie ging over de ontwikkelingen op het gebied van de a4. Er wordt al sinds de jaren 50 over gediscussieerd of dit stuk weg er moet komen. Het gaat hierover een stuk weg van 7 kilometer lang dat door een natuurgebied moet gaan. Als de weg zo makkelijk mogelijk gelegd kan worden kost het 'maar' €150 miljoen. Dit wordt echter al jarenlang gedwarsboomd door verschillende groepen. Met een meer mileuvriendelijke oplossing zou het ongeveer €800 miljoen kosten. In de presentatie is dit ook weergegeven in een filmpje. De a4 die door het natuurgebied zou moeten gaan wordt lager aangelegd, waardoor je het van buiten niet ziet. Ze zijn dan ook voor niet horen, niet ruiken en niet zien. Als laatse word het een tunnel met daarboven groen. Op het plaatje hieronder is te zien waar ze de a4 willen gaan aanleggen. De foto is niet heel duidelijk, aangezien hij uit de bus is genomen en het erg mistig was.

Comments (0) | Post A Comment! | Permanent Link

Excursie - Utrecht

Posted at 20:26 on 8/3/2011

De derde dag van de excursie zijn we naar Utrecht gegaan. We kregen in het infocentrum stationslocatie Utrecht CS twee presentaties te zien over het komende, nieuwe station. Bij de eerste presentatie werd op kaart (plaatje) het omliggende gebied vertelt en de komende plannen daarvoor.

 

Het station is aan de oude kant en is tegelijkertijd het belangrijkste station van Nederland met enorm veel reizigers. Aan het staion zit een overdekt winkelcentrum. Hier zijn de plafonds erg laag, wat niet erg uitnodigend is. Ook is het verschil per mensen daar. Je hebt reizigers en shoppers. Een nadeel hiervan is dat ze elkaar vaak in de weg lopen, omdat andere daar rustig rondlopen terwijl een ander er snel door moet voor een trein. Er zijn twee busstations aan 1 kant. Ook dit is niet gunstig en daarom is het plan om 1 bussstaion te laten verkassen naar de andere kant van het spoor. Er komt een soort boulevard waar alleen voetgangers zijn toegestaan. Het plein waar de markt 3 keer per week wordt gehouden, wordt een stukje kleiner. Hierdoor ontstaat er minder leegte als de markt er niet is. Doordat het plan was een snelweg door de stad te maken en dit niet door is gegaan, gaan ze dit veranderen in waarschijnlijk water. Inmiddels zijn er verschillende projecten al begonnen (plaatje) en in 2013 moet alles klaar zijn.

Ze kunnen maar een paar projecten per keer doen, omdat anders het verkeer dichtslibt. Vervolgens kregen we een presentatie over het verkeer in Utrecht. Zo werden de drukke kruispunten gegeven en de drukste fietsroutes. Door een filmpje werd alles duidelijk, hoe alles ongeveer gaat worden. Ook in de hal stonden verschillende maquettes van gebouwen, die een goede indruk achter lieten. Het plaatje is een voorbeeld van zo'n gebouw.

Hierna zijn we naar het infocentrum Leidsche Rijn geweest. Leidsche Rijn is sinds 2006 de grootste nieuwbouw- en Vinex-locatie van Nederland. In 2007 woonden er 14.000 mensen en is nu al gestegen naar 41.000 mensen. De verwachting is dat aan het einde zo ongeveer 80.000 mensen er kunnen wonen. In deze wijk werden ook veel archeologische vondsten gevonden. Het heeft ondertussen al twee stations en vele andere voorzienignen. Er komt bijvoorbeeld het Leidsche Rijn Park, dit wordt 300 hectare groot en is daarmee één van de grootste stadsparken van Nederland. De wijk ligt tegen de stad Utrecht aan en aan de andere kant tegen de natuur. In de wijk is veel duurzame ontwikkeling, zo is er een speciaal opvangstysteem voor regenwater en energiezuinige straatverlichting. Na uitleg gekregen te hebben bij de maquette, zijn we met de bus in het gebied gaan rondkijken. Voor mij gevoel zag het er nog kaal uit, maar daar kan nog verandering in komen. Er waren veel verschillende woningen te vinden. Gewone rijtjeshuizen, maar ook blokhuizen en, op het plaatje te zien, een appartement die met bruggen aan elkaar verbonden was.

We zijn ook een aantal keer uitgestapt om naar de verschillende gebieden te kijken. Doordat de wijk zo groot is, is er ook een eigen winkelcentrum met alle nodige winkels.De architectuur van de gebouwen verschilde erg, zo zijn op het plaatje verschillende type gebouwen te zien. Ook waren er veel buslijnen, dit kost veel geld, maar de bussen rijden sneller.

Comments (0) | Post A Comment! | Permanent Link

Excursie - Nijmegen

Posted at 20:25 on 8/3/2011

De laatste dag van de excursie zijn we naar Nijmegen gegaan. Hier kregen we een rondleiding van een medewerkster van het VVV. Naast het Centraal Station lag een school met een aparte uitstraling. In de school mocht iedereen lopen. Het werd als openbare ruimte gezien, alleen mocht je niet de lokalen binnen. Hieronder zie je de school van binnen.

Hierna zijn we naar de wijk Bottendaal gegaan. Er is een grote tegenstelling in de wijk. In het noorden is er vooral 19e eeuwse bebouwing, terwijl in het zuiden nieuwe woningen staan. De huizen waren vooral bedoeld voor de arbeiders die bijvoorbeeld in de Dobbelmanfabriek werkten. Na de Tweede Wereldoorlog waren er steeds minder fabrieksarbeiders. Hierdoor kwamen er veel studenten en gastarbeiders in deze wijk te wonen. Het werd een soort achterstandswijk. De oorspronkelijke bewoners waren hier fel tegen. Door acites van de bewoners kregen ze meer inspraak over hun wijk. Er werd veel nieuwbouw gebouwd en de wijk werd beter. Daarna zijn we naar de wijk Dobbelman gegaan. Dit was een industriële zone in de wijk Bottendaal. De fabrieksgebouwen zijn omgebouwd tot woningen.

Na een pauze gehad te hebben zijn we naar het Waalspronggebied gegaan. Hier zijn veel cultuurhistorische en archeologische vondsten gedaan. Zo zie je op de volgende plaatjes de Valkhofkapel en de Barbarossa-ruïne. Deze staan in het Valkhofpark.

Vlakbij de Valkhofkapel was er een mooi uitzicht over de Waal met de Waalbrug, wat hieronder te zien is.

Als laaste zijn we naar de Marikstraat gegaan. Hier vlakbij liggen veel cultuurgebouwen, bijvoorbeeld de bibliotheek en theater. De Marikenstraat is een winkelstraat op twee niveau's. Door middel van roltrappen kan de koper naar boven worden gebracht. Er zijn dus winkels onder en boven (plaatje). Hier sloten we onze dag af.

Comments (0) | Post A Comment! | Permanent Link

Excursie - Slot

Posted at 20:22 on 8/3/2011

Dit was het verlsag van de tweede excursieweek van de NHTV. Ik vond deze excursieweek beter geregeld dan de eerste excursieweek. Het was duidelijk waar we wanneer moesten zijn. Ook het programmaboekje vond ik zeer goed. Er stond zeer goede informatie in over de dingen die we gingen bezoeken.

Comments (0) | Post A Comment! | Permanent Link

Hosting door HQ ICT Systeembeheer