Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Oak grove College

Maandag week 2

{ 21:28, 28/4/2008 } { 0 comments } { Link }
De dag begon wel goed met een lesje spelling in een hogere groep van year 7, deze hadden weinig hulp nodig, en waren redelijk begaafd. Niet echt spannend maar wel goed om mee te maken. Na deze les heb ik bij een les met autistische kinderen ingezeten, ze werken hier ongeveer 1 op 1. Met mij erbij helemaal.
Ik heb dan dus ook 1 op1 gewerkt met ashley een jongen die een hersentumor heeft die zijn afwijking veroorzakkt. Deze hersentumor is niet te opereren en dit zal veregeren, echt een triest verhaal dus. Met name omdat deze jongen eigenlijk best intelligent is, maar hier niks mee kan door de golfbal in zijn hoofd.

Hierna heb ik met jenny gewerkt in de tuin, dit begon mij een beetje de keel uit de hangen. Ik had het gevoel dat ze mij zag als een hulpje in de tuin, en niet als een stagiair om te leren van de methodes. Ik heb dit dus ook verteld aan haar, en ze heeft toen aangegeven dat ik moet doen waar ik zelf het meeste baat bij heb, maar zoals veel dingen komt dit er dan toch een beetje dubble uit bij haar, met een sarcastische ondertoon.
Desalniettemin heb ik deze middag nog wel in de tuin gewerkt, en nog wat afgebabbeld met de kids.

Het is goed om te zien hoe goed de positieve groepsdruk hier werkt, door de verdleing in houses ( dit  is ee nandere verdeling dan klassen) zijn de leerlingen verplicht aan de andere leden van hun house om zich te gedragen. Ze krigjen namelijk punten voor werk, gedrag en spullen. het huis met de meeste punten gaat op een dagje uit ( bowlen of varen e.d.) Dit is dus best motiverend om je goed te gedragen.
In Nederland merk ik dat we steeds meer richting de negatieve motivatie gaan. Gedraag je of anders, maar er staat niks tegenover goed gedrag. in Engeland staat er wel iets positiefs tegenover goed gedrag.

Misschien iets om te gebruiken in nederland dus...

Woensdag hou ik een klein feestje voor de vroegere koningin, zodat de lln ook iets meer over mijn cultuur te horen krijgen.


donderdag ( staking) en vrijdag

{ 21:09, 28/4/2008 } { 0 comments } { Link }
Donderdag heb ik nog aardig wat kunnen doen aan de film die ik ga maken. Ik alle gangen en lokalen gefilmd en ben met de camera de tuin in geweest, lekker rustig vandaag dus dat is dan ideaal. Verder ben ik erg druk geweest met het maken van een schip voor colombus waarmee hij naar amerika is geweest. Dit is omdat de kinderen de afgelopen tijd bezig zijn geweest met spanje en nu doorgaan naar de ontdekking van amerika. Veel over scheepsvaart en kaartlezen en pannekoek achtige wereldbollen dus.

Verder was vandaag niet echt een hele boeiende dag, op naar morgen dan maar.

De ochtend begon in een bijeenkomst, waarbij de kinderen hun huisprijzen kregen uitgereikt, hier komt nog iets meer uitleg over in de loop van de tijd. Daarna weer naar de eigen klassen waar ze engels en wiskunde doen, dit gebeurt in iedere klas in de eerste 2 uur. ik zat bij 16, 17 en 18 jarige in deze keer. Dit leidde dus tot een vrij lui les. Met name omdat er een hele grope naar de burgermeester was, waar een een prijs van kregen van voor de school. we konden dus lekker 1 op 1 werken met de leerlingen. Ideaal uiteraard.

na deze 2 uur heb ik nog iets meegeholpen met de gymles, een vervelend gedragen shane bleef maar irriteren, maar door het goed werkende peer-pressure systeem was dit snel opgelost, en konden ze weer beginnen met het kogelstoten. Mijn band met de leerlignen is al vrij goed, dit kan ook komen doordat de leren zelf sociaal over het algemeen vrij begaafd zijn. En ook open staan voor contacten en relaties.

Aan het einde van de dag nog een gesprek gehad met David de coordinator van de stage, en wat gepraat over de plannen voor volgende week. Mijn doel is om meer te weten te komen over de verschillende manieren van het tacklen van de problemen me de verschillen tussen de leerlingen. En ervaring opdoen met autisme en adhd, add en andere storingen die er rondlopen.

Ik heb veel geleerd deze week, en begin een beetje het systeem door te krijgen. ik wilde eerder de film al snel in het begin maken, maar ik had al gauw door dat je geen film kan maken wanneer je nog niet goed weet wat je moet filmen, dit begin ik nu wat door te krijgen. Helaas is de camera kapot. Een electronische fout ergens, dus moet ik de camera gebruiken in oak grove, geen ramp maar een beetje pech wel.

In mijn nieuwe rooster werk ik met name met year 7 en year 8. Dit is groep 8 en de brugklas. dit zijn groepen waar ik al veel contact mee heb gehad, dit wil ik graag gebruiken om meer inzicht te krijgen in het onderwijs.

derde dag

{ 22:45, 23/4/2008 } { 0 comments } { Link }
ik begon met goede moed. Ik wist dat ik een dag vol handvaardigheid in petto had, en dat leek mij wel erg leuk. ik begon in year 9. Hier begon het heel rustig, met een spel om te leren om om de beurten iets te doen, en om je aan bepaalde regels te houden.

Nadat het spel was opgeborgen ginen ze beginnen met engels. Het oncept graphic novel werd uitgelegd, en hierna moesten de kinderen een blz van het boek l'ascention le haut mal! herschrijven. Ik zat naast Ben. Ben is een jongen die niet echt lekker meekomt met schrijven. De andere uit de klas waren na een 20 minuten bij de 10de zin, en bij bij zin twee. Ik wilde graag helpen, maar merkte dat ben schuw was, en een beetje zenuwachtig werd van mijn aanwezigheid. Om een uitbarsting te voorkomen, heb ik gezegd dat hij even rustig aan kon doen, en heb ik me naar andere leerlingen toegedraait. 5 minuten later, mocht ik heb helpen zonder zenuwachtigheid van zijn kant. Bij de wiskunde erna, heb ik hem ook heel goed kunnen helpen, zonder getril of zenuwachtig gekijk van zijn kant.

Het tweede blok was weer in de klas van gisteren. Ryan en Mat waren weer extreem sociaal, en de klas heeft een heel uur naar de lion king gekeken, in volle concentratie !!!!! Dit vond ik echt ongelofelijk. Heel fijn om te zien ook dat dit ze zo boeide. De meeste kende de teksten ui hun hoofd van thuis, maar toch en goed!!!

Hel duidelijk wordt het nu voor mij, hoe goed het hier werkt om verschillende special needs bij elkaar te zetten. De zwakkere trekken zich erg op aan de sterkere, maar nog belangrijker misschien wel. De sterkere helpen de zwakkere zonder enige aansporen of vragen. Ze weten wie waar hulp bij nodig heeft, en ze gaan daar helpen, eigen initiatief.

Het laatste blok was voor mij ieets heel niews, het werken met de wat zwaardere handicaps ( ZMLK). Ik heb echter met plezier geholpen in de arts & crafts, waar ik iemand heb geholpen met het maken van een houten bloemhanger voor aan een muur ( leuk ontwerp trouwens). Ik had niet verwacht dat ik het zo vervullend zou vinden om te helpen met dit soort kinderen.

AL met al een hele goede dag, waarin ik nieuwe kanten van de kinderen heb gezien alsook nieuwe kanten van mijzelf.

morgen staken de docenten in engeland, De klasse-assistenten moeten alsnog naar werk, dus ik ga ook maar ( halve dag ofzo).

tweede dag

{ 22:34, 23/4/2008 } { 0 comments } { Link }
ik begon de tweede dag al iets meer gewend. ging bij de klas zitten waar ik zou gaan observeren, en ik werd weer netjes voorgesteld aan de klas, met wie ik was waar ik vandaan kwam, en wat ik ging doen. De kinderen kennen veel structuur hier in Engeland. Dit komt hun gedrag ten goede. Het viel me meteen op dat er   jongen in de klas was die extreem sociaal was. Hij stelde zich meteen actief voor aan ij en kwam met uitgestoken hand naar me toe lopen. Als er iemand iets niet snapte, dan ging hij meteen helpen, dit hield soms in dat hij door de klas stampte om daar te komen, maar hij had alles in de gaten. Hij draagt hierdoor waarschijnlijk ook de last van de hele klas, maar het is ongelofelijk om hem bezig te zien.
de hele klas was ongelofelijk sociaal eigenlijk, dit zijn kinderen met problemen, en om dan te zien hoe positief ze naar elkaar zijn is erg vertederend.

Zo sociaal als ze zijn, zo ver lopen ze op mentaal gebied achter ben ik bang. Bij het moeten voorlezen van kleine woorden als where, who en why, evenals bij woorden als go, there, today. Hebben de kinderen niet door wat er staat. Ze proberen het zo hard, maar het komt er gewoon niet makkelijk in. Praten gaat prima, en met hun gevoel voor logica is ook niks mis, maar met lezen en schrijven gaat het vaak fout. En dat is zo belangrijk om informatie op te slaan en mee te nemen, dat dit dus erg veel moeite veroorzaakt voor ze.

Later op de dag heb ik nog wat gedaan met een klas die ging hockeyen, ik heb hier gefloten. Een aantal opstootjes veroorzaakt, maar al met al waren ze goed oner controle te houden, zelfs met een sport als hockey ( sticks, woedeuitbarstingen, onbeschrijfelijke pijnen) ging het heel goed.

De eerst dag stage

{ 16:32, 21/4/2008 } { 0 comments } { Link }
Ik ben lekker vroeg opgestaan, ze hebben geen douche ( die is kapot) dus ik moest mezelf wassen terwijl ik zo gehacht ben aan mijn ochtend douche. Maarja het went denk ik wel. Ik was vrij vroeg op, dus heb nog even de blog van gisteren gemaakt. En toen ik wat meer activiteit hoorde ben ik ook naar beneden gegaan. Lekker ontbeten met wat toast en jam, en toen naar de school. Het regende dus ik wilde ze wel brengen met de auto. Dus ik stap in zie dat de radio nog aan staat, kijk naar mijn versterker knop, en toen begon er al een lampje te branden. Of niet eigenlijk, accu leeg.

Dus toch naar school gelopen. Vanaf kwart voor negen droop het  langzaam binnen. De eigen klas van tanya en jenny is nog vrij "normaal" leerachterstanden of moeite met lezen en schrijven, het en der wat omgangsproblematieken maar geen extreme gevallen. Mijn tweede uur was wel verrassend. Op de school zitten namelijk ook groot aantal down-syndroom kinderen, en zelf kinderen die niet kunnen lopen of praten. Het is dus zeer gevarieerd. De komende week ben ik erg bezig met alle klassen, en daarna maak ik een keuze uit wat ik op mijn rooster wil. Ik zal ook nog even naar een "gewone" school gaan en daar kijken.

Vandaag heb ik dus mijn eerste uur in een vrij rustige klas gezeten
mijn tweede uur in een klas die vrij extreem was
mijn derde uur een afspraak met david holloway (assistent directeur en mentor)
4de uur buiten gewerkt met de kinderen en 5de en 6de uur ook maar dan met een andere klas.

In het 5de en 6de uur heb ik met een groepje wat aarde omgespit, en ze hierbij verteld waarom een centapied een centapied heet, en welke verschillende soorten zand en/of klei je hebt. Dit pakte ze aardig op, en ze vertelde het later nog na aan Jenny

Ik heb veel nieuwe indrukken, maar ga er de komende weken nog veel meer opdoen, vanaf volgende week begin ik met de film, die ik gecensureerd of geknipt moet vertonen omdat er sommige kinderen niet mogen worden gefilmd.

aangekomen

{ 16:30, 21/4/2008 } { 0 comments } { Link }
Uiteindelijk ben ik dus opgehaald door het gezin, 2 jonge jongens en vrij jonge ouders naar wat ik kan inschatten. Ze hebben een leuk huisje, met de nodige dingen, niks extra's of moeilijks gewoon leuk. Ik kon meteen naar de kamer van Marc, het oudere kind. Het is allemaal heel erg gastvrij. Ze hebben zelf een pooltafeltje in de schuur staan, en ik ga binnenkort een keer met marc naar een poolzaal in worthing.


dag 1, eindelijk gevonden!!

{ 06:56, 21/4/2008 } { 0 comments } { Link }
nadat ik meerdere malen heb geprobeerd om mijn verloren slaap in te halen, besluit ik maar te accepteren dat ik als een zombie door het leven moet na de reis.  Ik sta rond een uur of 10 ' avonds op, neem nog een galgenmaal van de Appie, en maak me klaar voor vertrek. Na 10 rondjes door het huis gelopen te hebben en nog een filmpje gemaakt te hebben van thuis, geef ik lis een dikke knuffel en een dikke zoen...
en nog een, en nog een, en nog een. Ik ga haar vreselijk missen, maar dan kan het maar beter de moeite waard zijn.Mijn auto zit al vol, bijgetankt en al. Dus ik ben klaar voor de rit.

Ik ben de hoek nog niet om( of eigenlijk net wel), of ik merk dat ik geen muziek heb, even klooien en hij doet het gelukkig weer, anders dan is de rit wel heel saai. De rit naar de boor ging vlekkeloos. Rond 1:30 verlaat ik nederland en rond 3:30 sta ik bij de boot.
De mensen van de incheck waren of heel goed of heel lui, maar met 1 flits van de zaklamp wisten ze of ik wel of niet iets smokkelde, en daarna had hij pauze, dus dat had er misschien ook iets mee te maken.Mag ik dus nog 2,5 uur wachten. Ik stortte me op de worstenbabies van lisanne, en gingvoor 2 euro nog even een uur pinballen.

De boot kan wat later laden dan gepland, geen idee waarom, maar dat scheelde een kwartier. maarja na 2,5 uur kan een kwartier er ook nog wel bij.

Op de boot, viel het me op dat half Polen was uitegestroomd, (misschien dat de prioriteit dan niet meer nederlandse drugssmokkel is). Ik zocht een plekje op de boot waar ik lekker kon liggen, en probeerde terwijl ik krampachtig mijn tas met snickers en sapjes vasthield in slaap te dommelen.

Voor mij begon een islamitisch gezin aan het ochtendgebed, wel leuk om te zien welke rituelen er zelf op een boot worden gedaan. Wel knap ook dat ze op een draaiende boot, toch dat matje richting mekka kunnen leggen. Nadat ze hun schoenen weer hadden aangedaan kun ik  even lekker slapen.

Ik had mijn wekker op engelase tijd gezet, maar was vergeten de klok te verzetten, dus na 10 minuten werd ik weer wakker. 2de poging. Na een uur geslapen te hebben had ik zin in wat koffie.

Ik naar de restauratie, met mijn duffe kop om koffie gevraagd, een lekker maar erg kleine espresso, ik naar de kassa. Kan ik dit met mijn kaart doen? Nee onder de 5 pond niet. Ik dus wat andere troep pakken, kellogs ontbijt stick, een koek een nog wat drinken. Zo dan. Ik geef mij kaart, doet het niet. Zij beld naar haar supervisor, en die verteld dat het wel kan maar dan moet de kaart door een apparaat die de letters op de kaart leest. LEUK bij postbank zijn de kaarten vlak. kan dus ook niet, maar dit duurde al 10 minuten dus ook al kon het wel dan was de koffie al koud geweest die 2 cm koelt natuulijik zo af. Ben er nog wel kosteloos weggekomen, maar echt veel keus was er ook niet.

Van de boot, en het enige wat ik kon denken was LINKS LINK LINKS LINKS. Door de duane check, met een derde-graadsverhoring, waar ga je heen wat ga je doen, hoelang, wat is je doel? beetje dezelfde vragen als op een stage-formulier.

Ik heb nog geen lampenstickers, dus ik liet mijn lampen maar gewoon uit, ben door mijn tomtom omhoog geleid richting london, maar wilde eigenlijk graag langs de kust. uiteindelijk ben ik via st mary's bay ( met een mooie golfbaan langs de kust?????)  hastings (1066), battle naar worhing gereden. Echt een prachtig stuk engeland. Ik heb mijn ogen uitgekeken hoe ik over die rollende heuvels dichte bossen, open velden en authentieke verkavelingen ben gereden. En schitterende huizen, en schuren.

Ik kwam om 10:30 ongeveer aan in worthing en heb daar toen nog 2 uur rondgereden.Bij meerdere tankstations om de weg gevraagd, maar ze hielden iedere keer de kaart anders om dus dezelfde straat lag iedere keer of in het noorde, of in het zuiden of inhet westen of het het oosten. En vond je dat al een uitgebreidde uitleg, probeer het dan maar eens te rijden. Worthing is een erg uitgestrekt dorp.

Ik laat het hier weer even bij, het is nu 7:25 en ik moet even wat eten voor ik wegga, Goeten

Vrijdag 11 april nog een week te gaan

{ 15:57, 11/4/2008 } { 0 comments } { Link }
Vanaf 19 april ga ik 5 weken naar Engeland voor een onderwijsstage. Ik zal met mijn oude vertrouwde peugeot 205 ( 1989) naar duinkerken gaan en daar de boot naar Calais nemen. In Engeland, waar ik voor het eerst zal rijden, hoop ik het eindsprintje nog te kunnen maken naar Worthing, om op zondagochtend bij mijn gastgezin aan te komen, waar ik 5 weken verblijf.

Ik ben me al druk aan het voorbereiden op de 5 weken in Engeland. Een aantal dingen laat ik nog tot het laatst moment, maar het meeste heb ik ondertussen al geregeld.
Ik zit nog middenin een stage, en wil daar dus ook leuk afscheid nemen voor die 5 weken. Ik heb dan ook een gastspreker uitgenodigd die de leerlingen zeker weet te boeien. Hierna volgen voor de leerlingen ook 2 weken vakantie waarna er 3 weken wordt opgevangen door mijn begeleider.
Ik ben net aangenomen bij een nieuwe baan, waar ik lessen ga verzorgen voor tweetalige kinderen tot 12 a 13 jaar. Hiervoor moet ik de eerste dag na de Engeland stage een les voorbereiden met alles erop en eraan, ik hoef dus niet stil te zitten.
Ik heb al een verblijfplaats geregeld, en verder ben ik bezig geweest met het regelen van mijn stage van volgend jaar (op het tweetalige onderwijs), deze stage die eraan komt zie ik ook als een voorbereidende stage daarop.

Ik moet van de komende 5 weken een film maken, en heb dan ook net de camera gereserveerd, hiernast ben ik nog druk bezig met kijken wat ik eigenlijk wil gaan filmen, en hoe ik dit mooi bij elkaar kan zetten om een pakkende film te krijgen. Ik heb net van mijn moeder een film ' etre et avoir' gekregen. En hoewel boeiend, heb ik hem toch halverwege even afgezet, de film zet een goede sfeer neer ( namelijk rustig) maar is hierdoor wel, tja rustig. Ik moet er dus op letten dat dit bij die van mij niet gebeurd.

Mijn auto die is na veel gerpruts met de APK gegaan, dit moest wel want hij zou op 24 mei aflopen, en ik ben de 25ste weer terug.

Verder wil ik ook nog gaan sporten in Worthing, en aangezien daar een goede hockeyclub is, leek het mij wel wat om daar wat te gaan spelen. Ik heb al contact met ze gzocht maar niet gevonden. Maar ik neem alle benodigde spullen mee, ant er schijnt ook een speler bij Oak grove te werken, die kan mij vast wel binnen loodsen.

Verder neem ik mijn keus nog mee in de hoop dat er ook nog wat kan poolen in de tijd dat ik er ben.

nou dit was mijn eerste blog entry, ik neem aan dat ze niet allemaal zo groot en niet beeldend worden, maarja met die ene mb hier kan je ook niet veel. misschien moet ik dus maar gaan linken naar een fotosite, om het iets beeldender te maken.


About Me

Home
My Profile
Archives
Friends
My Photo Album

«  October 2017  »
MonTueWedThuFriSatSun
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 

Links


Categories

5 weken Engeland algemeen
filmmateriaal
het gastgezin
Wat te leren van het leren

Recent Entries

Maandag week 2
donderdag ( staking) en vrijdag
derde dag
tweede dag
De eerst dag stage

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer