Excursie Week Urban Design

Amsterdam dag 2

Posted at 22:37 on 1/11/2009

Om half 6 gaat de wekker. Nee he, niet nu al. Veel te vroeg, ik ben nog zo moe. Dan schraap ik even wat kracht bij elkaar en kom uit bed gerold. Ben me nog slaapdronken aan het klaar maken voor de dag. Maar uiteindelijk lukt het me en sta ik om tien over 6 bij Mitchel aan de deur. Ik bel hem maar op met mijn mobiel want ik wil zijn moeder en zusje niet wakker maken. En ja hoor, Mitchel heeft zich verslapen en ligt nog in bed. Gelukkig begreep Mitchel dat het wel echt nodig was dat we er optijd zouden zijn en haastte hij zich. In een kwartier stond hij buiten. We hadden nog 15 minuten om onze trein te halen. Komen we precies op vertrek tijd aan op het perron, staat er geen trein. Gemist dus. Maar dan zegt een jongen tegen ons, dat onze trein er nog is maar dat we naar spoor 5 moeten i.p.v. 4. Blij zitten we in de trein dat we het toc nog gehaald hebben.
Maar dan is het nog niet afgelopen. De trein reist niet via Den Bosch zoals op de NS reisplanner stond aangegeven, maar via Dordrecht en daar overstappen. Dit is een langere route en komen we uiteindelijk toch nog te laat. Uiteindelijk hebben we ons zo gehaast dat we de eerste 15 minuten maar hebben gemist. We belde Koen op en die kon ons vertellen waar de groep was. Zo hebben we ons nog vroeg bij de rest gevoegd. En we waren niet de enige die laat waren. Een groot deel van de UD groep was zelfs wel een uur later.

De rest van de dag zijn we door Osdorp gelopen en bij de Sloterplas en omgeving geweest. Echt heel veel foto's gemaakt en uitleg gekregen over openbare ruimtes, straatbeeld en sfeer. Maar ook over de architectuur van huizen en over oplossingen voor parkeren. Zo wordt bij heel veel nieuwbouw het parkeren half ondergronds gedaan tegenwoordig. Als een soort gezamelijke garage van een bouwblok. En juist bij de oude deeltjes van de wijk valt heel erg op dat er gelet is op groen. Maar dat dit verkeerd is aagepakt. Er zijn namelijk heel veel hofjes maar daar kijkt maar een huizenrij op uit. De andere wanden van het hofje worden allemaal gevormd door de achterzijde van de huizenrijen. In de oude delen komt het heel veel voor dat de achterzijde van een huis aan de straatkant zit. Dit heeft dus niet gewerkt. Daarom zijn er nou heel veel stadsvernieuwingen in het gebied van de Sloterplas.

s`Middags hebben we lekker wat gegeten bij een klein winkelcentrum. Het weer was eindelijk wat warmer geworden en iedereen was wel in een goede bui. Er hangt gelukkig een leuke en gezellige sfeer in ons UD groep. Na de lunch gingen we verder met gebouwen bekijken en foto's maken van alle plekken waar je langs komt.

Toen begon iedereen toch wel moe te worden. We hadden al zoveel gelopen en iedereen begon er wel aan toe te zijn om lekker in de trein terug naar huis te zitten. Uiteindelijk vertrokken we per bus rond kwart voor 4 naar Centraal Station Amsterdam. Waar we ook nog onze trein net voor ons neus zagen vertrekken. Toen moesten we nog een half uur wachten tot de volgende zou vertrekken. Maar toen we uiteindelijk in de trein zaten was het heerlijk. Ik had veel geslapen en de reis was weer zo voorbij.

Morgen tenminste wat later uit bed. 10 uur in Maastricht op Centraal Station.

Maastricht

Posted at 22:28 on 1/11/2009

Vandaag staat Maastricht op het programma. Ben benieuwd, want ik ben er nog nooit geweest. En gelukkig is het ook de laatste keer vroeg opstaan deze week, deze ochtend was het half 7. Er was een trein die 4 over 10 aan zou komen of het zou meteen een uur vroeger worden. Dan toch maar die 4 minuten later. Maar helaas werden het er meer dan 4 minuten, de trein had 15 minuten vertraging. Waardoor we de aansluiting op Eindhoven zouden missen. Vervolgens had de eerst volgende trein in Eindhoven ook weer 15 minuten vertraging. Maar gelukkig waren we niet de enige die hadden besloten om de trein te nemen die ons 4 minuten te laat in Maastricht zou brengen. We waren wel met een groep van 20 man, met nog 2 begeleiders erbij. Dus er kon gelukkig het een en ander kortgesloten worden met de mensen die al in Maastricht waren. Uiteindelijk waren we er met zijn alle om tien over half 11.

In maastricht kregen we een rondleiding door de binnenstad van een VVV gids, waarbij we leuke informatie kregen over de geschiedenis van Maastircht. Zo kregen we te horen dat er vanaf dat de Romeinen zich in Maastricht hebben gevesticht, er altijd mensen zijn blijven wonen. En er zijn zelfs nog overblijfselen ondergronds uit de Romeinse tijd.

Na de rondleiding gingen we naar een wijk die de Maastrichtenaren Ceramique noemen. Hier hebben we weer rondgelopen, wat foto's gemaakt en een maquette bekeken van de wijk. Al met al waren we wel vroeg klaar vandaag, maar iedereen leek dat wel best de vinden aan het eind van de excursieweek. Mitchel en ik hebben nog wat door Maastricht gelopen en de stad wat meer bekeken en nog een lekker pilsje genomen. Uiteindelijk was dit voor mij de leukste dag. Ik vond Maastricht echt een leuke stad en we gingen uiteindelijk rond 4 uur weg.

Ik vond het een hele leuke week. Het was leuk om eens buiten Breda te gaan en andere steden te bezoeken en ik kijk al uit naar de volgende excursieweek.

Amsterdam dag 1

Posted at 21:56 on 1/11/2009

Om 10 uur worden we verwacht op station Amsterdam Bijlmer/Arena. Via de NS routeplanner zag ik dat je precies om 10 uur aan kon komen. Maar ja als er wat vertraging is ben je meteen laat. Toch maar voor die van 10 uur gaan. Dat betekend een half uur langer slapen, want de trein daarvoor zou al om half 10 aankomen.

En gelukkig zoals gepland, kwamen we precies om 10 uur aan. We voegde ons bij de grote groep die al in de hal stond te wachten en gingen lopen. Zo hebben we wel bijna 2 uur door de Bijlmer gelopen en ondertussen heel veel foto's gemaakt, wat best vervelend was aagezien het weer heel koud was. Maar de foto's heb je nodig voor de studie dus je kan niet echt anders.

Rond een uur of 12 gingen we toen met de metro naar het Centraal Station. Hier hadden we nog even de tijd tot 1 uur, dus gingen we een stukje het centrum in om even wat te gaan eten. Echt onvoorstelbaar hoe druk het kan zijn op een dinsdag middag. Amsterdam is zo anders dan de rest van Nederland. Altijd als ik er kom voel ik mij een toerist.

Na de lunch bij Burger King gingen we naar het infocentrum bij het Centraal Station. Net als in Rotterdam kregen we hier weer een documentaire te zien. Maar nu ging het over het Noord/Zuid lijn project. Ook kregen we weer een kleine rondleiding over het Centraal Station en omgeving.

Rond half 3 waren we vrij om naar huis te gaan. Maar we bleven nog even een uurtje in Amsterdam. Wat winkels in en uit gegaan en nog wat gegeten en toen toch maar terug naar huis. In de trein nog even lekker de oogjes dicht gedaan en toen was ik er zo. De volgende dag weer terug naar Amsterdam, maar dan moeten we al om 9 uur bij metrostation Henk Sneevliet zijn! Dat wordt dus vroeg uit bed.

Rotterdam

Posted at 21:50 on 1/11/2009

Maandag 19 oktober worden we om half 10 verwacht op centraal station Rotterdam. Zondagavond voor het slapen gaan nog snel de NS reisplanner bekeken. Ow dat valt gelukkig mee! Ik was bang dat ik al rond half 7 op moest staan, maar het was gelukkig half 8.

De volgende dag ben ik samen met Mitchel Roks naar het station gefietst. (Mitchel en ik doen bijna alles samen). Uiteindelijk moesten we toch nog een beetje haasten, maar dat is bijna altijd bij ons s`ochtends.We zaten nog geen minuut in de trein of de conducteur floot al op zijn fluitje. Daar gingen we: op weg naar Rotterdam. Benieuwd wat we zouden gaan doen en hoe laat we weer terug zouden zijn. We moesten namelijk ook nog trainen die avond (ja we spelen ook samen basketbal en zitten bij elkaar in het team).

09:20 aankomst Rotterdam. We hadden nog 10 minuten. We liepen maar richting uitgang, kijken of daar meer mensen stonden van de opleiding. Zo werd de groep steeds groter in de 10 minuten en gingen we vervolgens met z’n alle op stap. Twee studenten leden de groep. Maar toen werd het toch onduidelijk voor ze, dus gingen meer mensen zich er mee bemoeien. Samen kwamen we er natuurlijk wel uit. Zo moeilijk was het eigenlijk ook niet.

Na de wandeling door centrum Rotterdam kwamen we aan bij de CIC. Hier stond een prachtige maquette van het centrum van Rotterdam en ook een deel van het havengebeid. We kregen een uitleg over de plannen die ten uitvoer worden en zijn gebracht in Rotterdam. Zo is er heel veel stadsvernieuwing en hoogbouw in Rotterdam.

Na de uitleg gingen we verder wandelen, naar kop van zuid. Waar heel veel nieuwe hoogbouw stond. Hiervoor moesten we wel eerst over de Erasmus brug die natuurlijk net omhoog ging toen wij er over heen liepen. Vervolgens werden we om 1 uur verwacht bij het infocentrum bij het centraal station. Hier kegen we een kleine documentaire te zien over het plan om het Centraal Station te vernieuwen en meteen ook over de aanleg van de randstad spoorweg.
Toen gingen we van de warmte binnen, terug naar de bittere kou buiten voor een kleine rondleiding.

Uiteindelijk waren we rond een uur of half 3 alweer klaar met alles en waren we vrij om te gaan. Heel even dachten we er nog over om nog even in Rotterdam te blijven en nog wat te winkelen enzo. Maar we besloten toch maar om naar huis te gaan. Nog ruim optijd voor de training en klaar voor de volgende dag. Dan gaan we naar Amsterdam!