Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

www.uniqueconcept.nl

Concepten

22:53, 10/1/2010 .. 0 comments .. Link

Safaa Elkasmi 

Conceptontwikkeling

Concepten kunnen door iedereen bedacht worden. Het is een basisidee van wat wellicht wel een succes zou kunnen zijn op de markt. Echter wordt dit meestal bedacht door conceptontwikkelaars, omdat zij zich verdiepen in de markt en de mogelijkheden. Zij hebben de juiste informatie, kennis, netwerken en middelen.

Een aantal zinnen uit het boek concepting zijn als volgt:

“Concepting is het gehele proces van vinden, vaststellen en uitdragen van gedachtegoed. Conceptontwikkelen is het ontwikkelen van reclame- of comminucatieconcept. Producten kun je kopiëren, maar geen gedachtegoed.Positioneren is de voorloper van concepting, onderscheidende waarden zijn belangrijker dan onderscheidende kenmerken van producten.”

Een concept heeft echter niet altijd de zekerheid te slagen. Er zijn sterke en zwakke concepten. Een sterk concept is doordacht, makkelijk communiceerbaar, speelt in op een bepaald gevoel en geeft een betekenis aan de consument.

Een zwak concept mist een aantal pilaren om op te staan. Dit kan er zelfs alleen één zijn die ervoor kan zorgen dat het concept niet slaagt. Mensen kunnen het concept ook gewoon helemaal niet interessant vinden.

De mens is altijd in voor iets nieuws en begint zich te vervelen als zij zich te lang vasthouden aan oude materialen, beelden en gedachtes. Hierdoor is het van groot belang om elke keer met wat nieuws binnen te vallen en consumenten te verassen. Ook is het winstgevend voor de conceptontwikkelaar of het bedrijf waarvoor deze werkt om steeds iets nieuws te ontwikkelen. Als het concept sterk is, kan dit veel geld opleveren.

Belangrijke conceptontwikkelaars zijn:

Marieke Gelissen
Zij is werkzaam bij ‘Ideeel +’, een bureau dat naar aanleiding van de vraag van de opdrachtgever een concept op maat bedenkt. Bijbehorende producten kunnen zijn een festival, een congres, een mediacampagne, een onderzoek, een expositie, een boek, een publiciteitsstunt, etc. Of een combinatie van activiteiten.

Quote: 'Het mooiste vind ik het als je echt een wisselwerking met de opdrachtgever kunt laten ontstaan. Dat je elkaar scherp houdt. En elkaar aanvult. Dat levert vaak het beste resultaat op.’

Wil Erens.

Will Erens van het Antwerps conceptbureau Puresang is uitgegroeid tot één van de meest succesvolle interieurontwerpers en inrichters van horecazaken. Zijn vader, grootvader én overgrootvader waren architecten en zelf leerde hij het vak door met zijn handen te werken als etaleur (“de beste basis voor een ontwerper”, zegt hij). De jongste jaren kwam hij in de belangstelling met het restaurant Lucky Chang in Knokke en het Café Latino en de New Transit East in Hasselt. Voor Marco Cellini ontwierp hij eerst een restaurant in Maasmechelen en daarna twee zaken in Madrid. Internationaal is hij recent vooral bekend aan het worden als ontwerper van de permanente Martinibars. Voor Martini mocht hij eerst de pop-up bars (tijdelijke bars) en de Martini Terrazza’s (mobiele vip-lounges op evenementen) ontwerpen. Toen Martini vervolgens besloot in heel Europa permanente bars te openen, deed het merk op hem een beroep om een concept en een interieur uit te werken en dat concept ook internationaal te bewaken. De eerste Martinibar ging eind juni open pal naast Verso, de modewinkel met exclusieve Italiaanse merken in Antwerpen.

Concept 1 Skype ( nu )

Skype is als concept ontstaan om de mogelijkheden uit te breiden van sociaal netwerken. Zoals al bekend is, is MSN een concept die het netwerken stimuleert en elke keer met een nieuwe upgrade verschijnt voor haar doelgroep om zo de behoeftes te voorzien van gemak.

Skype is sinds kort bekend geworden onder jongeren. Skype werd al heel vroeg gebruikt in The Oprak Winfrey Show om contact te hebben live tijdens de opnames met mensen die te ver weg wonen en toch zo hun bijdrage konden leveren aan de show. Alle bekende sterren weten af van Skype en zojuist is deze kennis overgedragen aan de bevolking van vele landen over de wereld.

Skype zorgt ervoor dat het sociale contact kan worden onderhouden door simpelweg op een knop te drukken. Het beeldkwaliteit is veel beter en de snelheid is super in vergelijking met MSN. Skype is een absolute “must have” geworden onder de mensheid.

Concept 2 Shop online ( nu )

‘ Het is veels te koud om naar buiten te gaan, ik kan helaas niet mee winkelen. Vind je het erg?’ Winkelen als het super koud is, al wil je het heel graag, lijkt een nachtmerrie. Waarom zou je? Juist ja, die gedachte bij de klanten heeft gezorgd voor iets nieuws en een nieuwe tijdperk.

Shoppen online. Wie kent het tegenwoordig niet? Waarom zou je nog in die drukke rijen willen staan of op zoek moeten gaan in de menigte van de H&M? Tegenwoordig is het veel makkelijker om simpelweg op een site van de winkel waar je graag je kleding koopt te kijken of er wat leuks tussen staat, het in je winkelmandje te gooien op de site en te bestellen. Binnen enkele werkdagen word je pakketje met bestelde kleding afgeleverd aan huis zonder maar enige moeite te hoeven doen door naar buiten te gaan. Past het niet? Geen probleem. Je kunt het gewoon terug sturen of ruilen aan de kassa.

Kan het nog beter en gemakkelijker voor de klant? Geen twijfel over mogelijk dat het iets geniaals is wat is bedacht. 

Mislukt concept 1 Croc’s

Wie kent deze slippers niet? De afschuwelijk grote slippers met een vreselijk uiterlijk. Het is algemeen bekend dat ze er niet uit zien. De makers hiervan waren hier blijkbaar niet echt van op de hoogte en hoopte hun doelgroep voor zich te winnen door aan te geven hoe lekker ze zitten. Dat ze lekker zitten is wel ontdekt, maar alnog heeft het concept geen succes geboekt binnen de gemeenschap.

Men draagt ze eerder als pantoffels thuis of verpleegsters dragen deze op het werk. Het doel is verwezenlijkt door mensen comfortabele slippers aan te bieden. Echt mislukt is het concept niet, omdat ze stiekem wel worden gedragen. Echter de slippers buiten dragen? Hiervoor moet er wel heel veel zelfvertrouwen zijn en er geen interesse zijn op het gebied van mode. De kans is dus heel klein.

Mislukt concept 2 Belspellen tussendoor

Heerlijk naar je favoriete serie kijken, alles om je heen vergeten en dan plotseling is het tijd voor reclames. Snel naar het toilet of je kopje thee bijvullen om vervolgens je weer te nestelen op de bank. De rust lijkt alleen plotseling verdwenen te zijn als op alle kanalen er belspellen worden gehouden, waarin de kijkers worden “gedwongen” te kijken en gesmeekt mee te doen.

Massaal werden er klachten ingediend over heel Nederland vanwege de verstoring van hun rust, irritaties door de constante belspelletjes en het innemen van hun moment om reclames te kunnen volgen. De kijkcijfers werden er niet beter op en gelukkig werden de belspellen van de televisie afgeschaft.

Mislukt concept 3 Verbod van roken op openbare plaatsen

Sinds 2009 is het verboden om op openbare plaatsen te roken. Hierbij kan gedacht worden aan horecaruimtes, op scholen en in winkelcentrums. Als dit wel wordt gedaan, kan de overtreder een flinke boeten verwachten.

Razend zijn de rokers en dat lieten zij ook blijken door allerlei demonstraties en media te gebruiken in hun voordeel. Het is een schending van hun vrijheid en bij sommige een remmiddel op hun inkomsten.

Cafés kunnen zo hun klanten niet behouden als zij niet mogen roken bij een biertje. Velen hebben zich hier niet aan gehouden en weigeren dit ook te doen. Het concept lijkt niet voor iedereen even goed en is hierbij een mislukt concept.

Belangrijke concepten uit het verleden

De belangrijke concepten uit het verleden zijn als volgt:

  • Internet bankieren
  • Vanuit huis sporten door oefenmateriaal en beeldmateriaal
  • Hotmail
  • MSN
  • Laptops
  • De auto
  • Internet
  • Mobiele telefonie
  • Draadloos internetten

Belangrijk concept: Internet bankieren

Om alles zo goed mogelijk bij te houden betreft je kosten, inkomsten en het opzij kunnen leggen voor belangrijke zaken is een realistisch concept zeer van belang. Internet bankieren heeft vele mensen geholpen om vanuit huis en overal op de wereld door middel van simpel internetverbinding je eigen zaken te kunnen beheren.

Het is geheel veilig door wachtwoorden en kleine toestellen om daarin je pasje te zetten om verder te kunnen gaan naar je gegevens. Het gemakkelijk kunnen overboeken van geld is hierdoor ook mogelijk. Het beheren is ook makkelijker als je alles kunt inzien zonder je afschriftenmappen erbij te pakken. Het bespaard papier en is milieubewust.

Het concept heeft een wereld geopend voor zakelijke mensen en studenten. Je hoeft niet langer te wachten op een maandelijkse uitdraai en kunt nu gewoon elke dag je gegevens inkijken. Ideaal.

Een bekende conceptontwikkelaar Marc van Seters (1961)

Marc werkte bij meerdere culturele instellingen, eerst als medewerker en later als adviseur. Hij schreef de scenario's voor zeer geslaagde multimedia producties, was projectleider en heeft zich vanuit zijn achtergrond en fascinatie voor creativiteit toegelegd op het coachen en faciliteren van innovatief denken in organisaties. Voor hem zijn het herkennen van nieuwe perspectieven en het genereren van energie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Naast dit specialisme is Marc ook vertrouwd met allerlei reflectie-technieken gericht op persoonlijk gedrag.

teamontwikkeling
teamcoaching
creatief denken
organisatie ontwikkeling
improvisatie
zes denkhoeden
projectmanagement
interimmanagement
sociale vaardigheden
creatieve technieken
multimedia
contepontwikkelaar

multimedia
contepontwikkelaar

Belbin methode
Kernkwadrant
Kernkwaliteit
Enneagram
de Bono
projectmatig werken
projectmatig creeren
teamsamenstelling
vereenvoudigen
simplicity
personeels selectie
film
televisie
creatieve technieken

 Roberto Lima 

Bekende Conceptontwikkelaars

 

Joop van den Ende
Joop van de Ende is op 23 februari 1942 in Amsterdam geboren. Hij volgt een opleiding tot timmerman en technisch tekenaar. Hij wil zelf artiest worden, maar Joop is niet zo talentvol. Daarom opent hij in 1962 een feestartikelenwinkel en een theaterbureau.
Begin jaren zeventig begint hij zijn eerste theaterproductie. In de daaropvolgende jaren maakt Van den Ende verschillende succesvolle televisiepogramma’s, zoals de 'Playbackshow', 'de Soundmixshow', 'Goede tijden Slechte Tijden' en 'Big Brother'.
In 1989 begint Joop van den Ende de televisiezender TV10. Deze zender krijgt echter geen toestemming om uit te zenden in Nederland. Enkele jaren later mislukt ook zijn televisiezender Sport7.
Joop van den Ende opent in 1993 het Circustheater in Scheveningen met de musical 'The Phantom of the Opera'.
In 1994 gaat hij samenwerken met zijn tot dan toe grootste concurrent John de Mol. Samen richten ze het bedrijf Endemol op, dat enkele jaren later naar de beurs gaat.
In de eerste helft van de jaren negentig probeert Joop van den Ende door te breken op Broadway met de musical 'Cyrano'. Deze musical flopt echter, waardoor Joop van den Ende grote financiële verliezen lijdt. Ook het televisiepretpark Showbizz City uit 1997 kost hem veel geld en levert weinig op.
Zijn gezondheid neemt in 1999 af. Hij besluit daarom in 2000 uit Endemol (dat inmiddels is gekocht door het Spaanse Telefonica) te stappen. Hij verkoopt zijn belang van 26%, wordt miljardair en richt zich voortaan volledig op het produceren van grote musical in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten.


Reinout Oerlemans

 Na een lange carrière bij een zekere bekende Nederlandse soap en als presentator van oa. Pop Idols, richtte Reinout Oerlemans het bedrijf Eyeworks in 2001 op, samen met ervaren Endemol managers Robert van den Bogaard en Ronal van Wechem. 
 Na vier jaar is Eyeworks Nederland’s een- na- grootste TV producties bedrijf en produceert het programma’s en formats voor verschillende genres, van drama tot sport tot reality-tv. Het meest bekende format/concept van Eyeworks is waarschijnlijk wel de IQ test shows, die verassend hoge kijkcijfers scoort – ook in het buitenland.
Verder is Eyeworks verantwoordelijk voor de reality-soap “De Bauers”, waarvoor zij in 2004 de Gouden Televizier ring hebben gekregen. Daarnaast is ook de succesvolle latenight- show Jensen geassocieerd met Eyeworks.
Daarom vind ik dat Reinout Oerlemans als bedenker van TV-formats een goede conceptontwikkelaar.
We leven in een tijd waar creatieve ideeën al gauw gekopieerd en uitgemolken worden (denk aan alle Big Brother spin-offs) maar Reinout en zijn team bij Eyeworks weten met hun formats toch ook veel origineels te laten zien, zowel in binnen- als buitenland.
In recentelijk nieuws op de Eyeworks website staat bovendien vermeld dat het Nederlandse bedrijf een zeer lucratieve overeenkomst heeft gesloten met een Amerikaans bedrijf, waardoor voor Eyeworks de immense Amerikaanse “tv-markt” opengaat. 


 

Voorbeeld van een geslaagd concept

 

Wat is Big Brother? Big Brother is een reality-programma op televisie. Een aantal onbekenden worden samen in een huis gestopt waar ze 24 uur per dag gevolgd worden door camera’s. Ze mogen het huis niet verlaten, moeten elke paar dagen een opdracht uitvoeren en hebben geen contact met de buitenwereld. De beelden die dit oplevert worden uitgezonden op televisie en de kijkers mogen dat stemmer op een bewoner, want elke week moet iemand het Big Brother-huis verlaten tot er één winnaar over blijft.

 

 

Waarom is Big Brother een voorbeeld van een goed concept uit het verleden? Mensen herkenden zichzelf in de bewoners, gewone mensen die een realistisch leven leiden totdat ze in het huis gegaan waren. Ook het redelijk extreme van opgesloten zitten trok veel kijkers. Deze hype werd ook heel groot doordat het sensatiegehalte erg groot was. Schaamteloos werd er gekeken naar seks, ruzie, problemen en al wat meer. Het feit dat de show met realistische mensen was maakte hem zo populair.

 Roberto Lima

 

Trendwatcher: Reinier Evers  

Een zeer succesvolle trendwatcher is Reinier Evers. Reinier werd geboren in 1971 te Utrecht. Na zijn studie Bedrijfseconomie in Amsterdam ging hij de studie Business Policy volgen aan de New York University. Hier raakte hij in de ban van de online zakenrevolutie en vervolgde zijn weg door grote bedrijven over hun online strategieën te gaan adviseren. Doordat het hem in Nederland zo goed van af ging besloot hij om in het buitenland ermee verder te gaan. Hij heeft samengewerkt met internationale klanten als Compaq, Texaco en Britisch Airways.

Niet veel later Richtte hij zijn eigen online bedrijf op, namelijk Urbanbite.com. Dit concept, een online maaltijden en bezorgdienst, liep heel goed en werd twee jaar later verkocht aan lastminute.com

Reinier wilde meer en besloot om te gaan reizen. Hier kwam hij op het idee om trendwatching.com en trendwise.com op te zetten. Op deze sites signaleert hij consumententrends voor een groot internationaal publiek. Voor Individuele klanten spotten zij natuurlijk ook trends.

Door zijn grote prestaties is hij wereldwijd een graag geziene gast op congressen en symposia. Door zijn enorme bekendheid ontvangt hij voor een lezing van twee uur ongeveer tweeduizend euro. Op bestuursniveau heeft hij gewerkt aan trends en innovatieve projecten met merken zoals Coca Cola, KLM Airlines, Sony Ericsson en Unilever.

Doordat Reiner op alle vlakken van het beoordelingsmodel hoog scoorde werd hij in 2007 benoemd tot Trendwatcher van het jaar.

                             

 


Hoofdstuk 2 Conceptontwikkeling

Een concept
Concepten zijn denkbeeldige objecten. Het gaat om abstracte voorstellingen van toestanden, verbanden of kwaliteiten, die in de werkelijkheid worden onderscheiden en in een gezamenlijke denkvorm gebracht. Een concept is niet hetzelfde als een idee, maar kan ermee samenvallen. Waar een idee één enkel denkbeeld is, vat een concept meestal meerdere denkbeelden en ideeën samen. 

Concepten worden meestal door professionele conceptontwikkelaars bedacht maar kunnen in principe door iedereen bedacht en uitgevoerd worden.

Wanneer is een concept geslaagd?
Een goed concept moet betekenisvol en apart zijn en het moet eruit springen. Er moeten wel concrete doelen worden gesteld anders heeft het ontwikkelen van een concept geen zin. Er wordt meestal ingespeeld op het gevoel van mensen waardoor zij worden aangespoord tot actie. Wanneer het concept aanslaat bij de consument en de vraag naar een bepaalds concept stijgt, geeft dat weer dat het concept is geslaagd.

 


 



Conceptlancering

22:37, 10/1/2010 .. 0 comments .. Link

Safaa Elkasmi 

Conceptlancering

Het belangrijkste deel van de doelstelling succesvol je concept afronden is de conceptlancering. Het op de markt brengen van een product of dienst is niet alleen een conceptlancering. Het is veel breder. Alles eromheen moet ook kloppen met het concept. Je doelgroep moet uiteindelijk overgehaald worden en met een conceptlancering wordt geprobeerd dit ook te doen. Je bent als het ware een presentatie aan het houden voor je doelgroep in de hoop iemand voor je te winnen.

Om zo ver te komen, moet er natuurlijk bovenaan begonnen worden. Dit wordt gedaan door allereerst een lanceringplan te maken. Hierin wordt duidelijk het concept omschreven, je publiek en communicatie- en promotieplan. Als dit allemaal klopt, krijgt je conceptlancering meer zekerheid betreft het bereiken van je doelgroep.

v  Dus allereerst:

  • De doelgroep vaststellen
  • Communicatiedoelstellingen bepalen
  • Een boodschap bepalen
  •  Een medium kiezen
  •  Feedback verzamelen

Een aantal lanceringen die hun kijkers duidelijkheid hebben kunnen verschaffen over hun doelstellingen zijn bijvoorbeeld:

  • Koninklijke Landmacht
  •  C1000; iedere klant is speciaal

De Koninklijke Landmacht

De Koninklijke Landmacht geeft in haar reclames weer wie zij geschikt vinden voor hun team door middel van verschillende situaties te schetsen en te beoordelen met geschikt of ongeschikt.

Hierdoor kunnen zij het geschikte doelgroep proberen voor zich te winnen door hun situatie te kunnen schetsen als zij geschikt zijn van wat zij kunnen betekenen voor Nederland. Er wordt laten zien wat zij allemaal kunnen bereiken en hoe andere het doen die net zoals hen zijn.

 De C1000; iedere klant is speciaal

In de reclame wordt een vrouw geschetst die haar slager constant op de hielen zit, omdat zij denkt dat zij speciale behandelingen krijgt van hem. Haar stuk vlees ziet er zo goed uit en hoe hij haar behandelt, is een teken dat zij een favoriet van hem moet zijn.

Als blijkt dat andere precies net zoals haar zijn en precies hetzelfde worden behandelt, wordt het reclamespotje duidelijk. Iedereen wordt behandelt alsof het een favoriet is van de slager. Iedere klant is speciaal.

Goede conceptlancering 1 3D bril

De rijen om een film te zien, zijn nog nooit zo lang geweest. Een voorbeeld is bij de film Avatar. Alle bioscopen hebben het te verduren gehad met de rijen tot aan buiten door de menigte. Het kwam niet alleen door de film, maar ook door de verfilming van een 3D film. Je moet dan een bril op en dan belooft de maker dat alles op je af zal komen, het beeldkwaliteit veel beter is en dat het lijkt alsof je er echt bij bent.

Om te kijken of dit ook echt zo is, ben ik op onderzoek uitgegaan en heb ik voor het eerst een 3D bril op gehad. Ze waren wel aan de grote kant en niet comfortabel te dragen, maar het beeld was het dubbel zo waard. De 3d films met de bijbehorende brillen zijn een groot succes om ultiem te kunnen genieten van een film. Het kost wel 2,50 euro meer dan een normale film, maar de lange rijen geven het bewijs dat die ene euro’s niets uitmaken en hun vastberadenheid niet afnemen om meer te kunnen genieten van een film.

Goede conceptlancering 2 “Vier uur Cup a Soup” 

De reclames van Cup a Soup zijn bij iedereen bekend. Een drukke dag achter de rug of nog steeds gaande kan opgevrolijkt worden door een heerlijke glas warme soep. Verschillende varianten zorgen voor een bredere doelgroep. Cup-a-Soup moest neergezet worden als een pittige opkikker om vier uur 's middags, als alternatief voor het kopje koffie of thee.

Het reclamecampagne werd gelanceerd in 1998. De reclame kreet werd: ‘Vier uur Cup a Soup. Dat zouden meer mensen moeten doen!’ Het is een groot succes geworden. Lekker makkelijk kunnen genieten van een soepje in plaats van een boterham en een glaasje sap. Zo haal je je eigen keuken als het ware op je werkvloer door een schepje poeder en heet water in een glaasje te mengen. Heel slim bedacht!

Slechte conceptlancering 1 Koude Koffie

Koffie wordt koud als je het te lang laat staan. Dit is bij iedereen bekend. Douwe Egberts heeft wat nieuws proberen te verzinnen door koude koffie op de markt te brengen. Het is altijd te drinken en overal mee te nemen. In een klein bekertje vol met “smaakvolle” koffie.

Het is alleen niet echt aangeslagen bij de doelgroep. Koffie wordt het liefst warm gedronken en niet koud. De smaak lijkt niet hetzelfde. Op scholen ligt de koude koffie daarom ook bijna onaangeroerd op de planken in de koeling. Een geslaagd concept? Zeker niet. Koffie moet gewoon warm gedronken worden met een lekker roomlaagje en een koekje erbij. Douwe Egberts zal toch wat nieuws moeten verzinnen om haar doelgroep weer te verassen in positieve zin.

Slechte conceptlancering 2 Fruit to go

Heel praktisch om de dagelijkse primaire behoeftes bij de hand te hebben in een kleine verpakking. Het pakje geeft aan dat het vers is en probeert zo de consument over te halen om het te kopen. Echter is zo’n klein pakje duurder dan anderhalve euro. In deze tijd is het veels te duur om een klein pakje fruit te kopen voor die prijs als je er een grotere zak van kunt kopen.

Voor de mensen die veel op reis zijn is het wellicht handig vanwege de verpakking. De prijs is alleen niet weggelegd voor de gemiddelde consument. De prijs is veels te duur en daardoor is de doelgroep erg beperkt. Het is daarom een slechte conceptlancering.

Bronnenlijst

Het boek ‘Trends, herkennen, begrijpen, gebruiken en creëren.’ van Fons Maenhoudt

Roberto Lima

Voorbeeld van een geslaagd concept

 

Wat is Big Brother? Big Brother is een reality-programma op televisie. Een aantal onbekenden worden samen in een huis gestopt waar ze 24 uur per dag gevolgd worden door camera’s. Ze mogen het huis niet verlaten, moeten elke paar dagen een opdracht uitvoeren en hebben geen contact met de buitenwereld. De beelden die dit oplevert worden uitgezonden op televisie en de kijkers mogen dat stemmer op een bewoner, want elke week moet iemand het Big Brother-huis verlaten tot er één winnaar over blijft.

 

 

Waarom is Big Brother een voorbeeld van een goed concept uit het verleden? Mensen herkenden zichzelf in de bewoners, gewone mensen die een realistisch leven leiden totdat ze in het huis gegaan waren. Ook het redelijk extreme van opgesloten zitten trok veel kijkers. Deze hype werd ook heel groot doordat het sensatiegehalte erg groot was. Schaamteloos werd er gekeken naar seks, ruzie, problemen en al wat meer. Het feit dat de show met realistische mensen was maakte hem zo populair.

 

Voorbeeld van een mislukt concept

Heinz Tomaten Ketchup  Green Het zit zo in 2004 bracht Heinz groene ketchup op de markt. Er werd vrij weinig reclame voor het product gemaakt, hoewel er veel mond-tot-mond reclame was. De ketchup zou hetzelfde smaken als de gewone, rode variant. De groene ketchup van Heinz is het resultaat van een onderzoek waarbij kinderen mochten kiezen in welke kleur ze hun ketchup het liefst zagen. Ondanks dit voorafgaande onderzoek werd de groene ketchup geen succes en werd het product weer uit de schappen gehaald. Het product is geflopt door gebrek aan promotie en de onnatuurlijke kleur. De gedachtegang erachter was dat kinderen mee bepalen in de keuzes van ouders en omdat uit het onderzoek bleek dat kinderen groen de leukste kleur vonden werd dit product dus op de markt gebracht.  Echter om zoiets te laten slagen moet je van het product een ervaring maken en dat zijn ze vergeten te creëren.  Tevens bepaalt de kleur van eten hoe wij erover denken en dat heeft weer invloed op onze smaakervaring.


Voorbeeld van een geslaagde conceptlancering

 

Douwe Egberts, de hippe oma’s


De oude reclames van Douwe Egberts sloegen alleen aan bij de ouderen onder ons. Een vooroordeel dat alleen oudere mensen koffie dronken. Op een gegeven moment zijn ze van hun doelgroep afgestapt.

 

 Ze zijn van hun doelgroep afgestapt om hun doelgroep te verbreden. In hun nieuwe reclame hebben ze gebruik gemaakt van oma’s en jongeren straattaal. Het sloeg in als een bom, en de commercial werd zelfs op internet hevig bekeken door Nederland. Jongeren voelde zich opeens betrokken bij het product omdat ze werden benaderd in hun “taal”. De oudere generatie is vaak merkentrouw dus kon Douwe Egberts zich dit uitstapje wel veroorloven. Het is duidelijk dat dit een goede conceptlancering is geweest.

 

Voorbeeld van een mislukte conceptlancering

 

De minidisc player

 

De minidisc is een digitaal medium dat in 1991 op de markt is gebracht door Sony.  De minidisc was bedoeld om de muziekcassette te vervangen. Er waren twee versies van de minidisc op de markt gebracht. De minidisc kon normaal iets van 60 minuten afspelen. Hierna kwamen er ook schrijven die 80 minuten konden afspelen, dus nog meer dan eerst.  

Voordat de minidisc uit kwam probeerde Sony de vele voordelen van de minidisc naar voren te brengen. De minidisc is natuurlijk ontstaan uit de groeiende technologie. De multimediale groei speelde ook een rol bij de minidisc. Met de minidisc kon goed worden opgenomen, veel tekst werd opgelezen en opgenomen. Dit werd op de schrijf geplaatst. De minidisc was alleen niet genoeg multimediaal voor de mens.

De minidisc had zeker een betere kwaliteit dan de voorganger, de muziekcassette. Maar de minidisc had veel concurrentie. De cd-speler bijvoorbeeld, is technisch gezien gelijk aan de minidisc. Dus het was moeilijk om de minidisc echt te omschrijven als iets unieks.

Maar de cd-speler was niet de enige concurrent van de minidisc. Zo kwam er in 1992 al de mp3-speler op de markt. Deze speler had een nog betere kwaliteit. De minidisc is eigenlijk in een verkeerde tijd uitgebracht. Phillips, Sony en vele andere bedrijven waren bezig om de muziekcassette te vervangen. Zo kwamen er de minidisc en de mp3-speler op de markt. De mp3-speler was vele malen sterker en heeft het dus overwonnen van de minidisc. Sony bracht vele voordelen van de minidisc naar voren, om er voor te zorgen dat het veel gekocht zou worden. Alleen door de vele concurrentie, was de toekomst van de minidisc maar van korte duur

 

 Edina Buljubasic 

Hoofdstuk 2.1 Conceptontwikkelaars/ontwerpers

 Harry Roetert

Harry Roetert is een creatieve conceptontwikkelaar. Hij is door zijn creativiteit telkens in staat om nieuwe concepten te vinden en deze te ontwikkelen.
Zijn werk bestaat vooral uit het opstellen van internetstrategieën, keuzes maken uit soorten websites, het opzetten van webstructuren, projecten begeleiden bij een bouwproces en het opzetten van organisatie structuren.
Harry Roetert is een veel gevraagd en populaire conceptontwikkelaar. Dit omdat hij de concepten niet alleen ontwikkeld, maar hij begeleid ook de loop van de concepten als deze een langere periode duurt. Als de ontwikkeling van een concept niet goed loopt, dan zorgt Harry Roetert voor een nieuwe ontwikkeling die soepeler zal lopen en die beter bij het concept zal passen. Door zijn kennis helpt hij vaak op als coach om mensen te begeleiden tijdens de lancering van een concept.

Naast zijn werk als concept ontwikkelaar, is Harry Roetert ook kunstenaar. Het volgende vertelt hij over zijn eigen kunst:
“In mijn schilderijen komen aardse elementen uit mijn jeugd terug en luchtelementen. Ik probeer de essentie uit te drukken door veel weg te laten. Door herhaling van het essentiële in rustige kleurvlakken ontstaat een natuurlijk ritme.


John de Mol

Als succesvol producent kun je John de Mol ook wel een conceptontwikkelaar noemen. Hij lanceert een tv-programma als een nieuw concept. In 1979 zette John de Mol zijn productiebedrijf John de Mol Producties op.
Pas in 1984 kwam het eerste succes met de lancering van Popformule. Hij werd pas echt succesvol toen er ook vraag kwam van de buitenlandse zender Skychannel. Het ene na het andere succesvolle programma werd gelanceerd. Voorbeelden zijn; Love Letters, de Vijf Uur Show, All You Need Is Love en Baantjer.
Één van de spraakmakendste programma's die ontwikkeld is door John de Mol is wel Big Brother. Een programma die een groep mensen 100 dagen af sluit van de buiten wereld in een grote villa vol camera's.

John de Mol heeft samen met Joop van de Ende (nog een andere zeer succesvolle producer) het bedrijf Endemol opgericht. In plaats van verder concurreren gingen ze samen verder. Dit werd een erg succesvol bedrijf. Maar John de Mol wilde meer. In 2004 begon dan ook de Tv zender Talpa onder leiding van John de Mol. De eerste uitzending vond plaats in augustus 2005. Helaas werd dit geen succesvolle lancering en kwam er in 2007 al weer een einde aan het televisiezenderavontuur van John de Mol.

Voorbeeld van een goed concept

Zoals mensen vroeger communiceerden met elkaar is er niet meer. Het communiceren/socialiseren met elkaar wordt gemoderniseerd. Social networking via het internet is al een geruime tijd een enorme hit. Het is een snelle, en vaak kosteloze manier om heel snel je netwerk van kennissen uit te breiden en bovendien leer je de vrienden van je vrienden kennen, en zij ontmoeten jou. Een voorbeeld hiervan is het hyves. Wat er nu aan zit te komen is het location based networking (GPS). Hierbij kan je bijvoorbeeld via je telefoon door middel van GPS zien waar je vrienden zich op welk moment dan ook bevinden en met wie. Uiteraard moeten die mensen ook GPS hebben op hun telefoon.


Drie voorbeelden van een mislukt concept:

Talpa

 

De inmiddels failliete tv-zender Talpa van Jonh de Mol is een goed voorbeeld van een fout concept. Na ongeveer twee jaar ging de zender op zwart. Dit omdat de zender het publiek niet goed bereikte en daardoor vielen de kijkcijfers erg tegen. Een van de belangrijkste redenen daarvan was de slechte communicatie met de kijkers. Het aanbod van de programma’s was matig en ook waren veel mensen niet op de hoogte van de komst van de nieuwe tv-zender.

 

 

Plastuit


De plastuit is ontwerpen voor vrouwen. Hiermee wordt het mogelijk gemaakt om als vrouw staand te urineren. Deze tuit of koker kun je onder de vulva zetten om vervolgens staand te kunnen urineren. De plaskoker is in 1982 uitgevonden door een Franse man.
Dit concept is slecht, omdat het bedrijf de groei niet kon bijbenen waardoor er financiële problemen ontstonden. In 2005 is er een faillissement aangevraagd. Er was niets mis met het concept zelf, maar met de bedrijfsvoering. Hierdoor meldden zich al snel nieuwe overnamekandidaten voor de plastuit.
Toch is het concept ook niet een veel gebruikt product. Vrouwen gaan toch liever naar de toilet.

 

Scarlet

Scarlet is een telefoon en internetprovider bedrijf, die een wervingscampagne begonnen was met een reclame met in de hoofdrol Beau van Erven Dorens. Beau loopt in deze reclame gekleed in enkel een slip en verkondigd daarbij op stoere toon wat Scarlet te bieden heeft.

Deze reclame campagne werd zo bekend, dat Scarlet te maken kreeg met een te grote aanvraag van klanten, en Scarlet kon maar 1 ding doen, en dat was de campagne stop zetten en de problemen die er ondervonden werden met hun huidige klanten oplossen.
Maar dit was nog niet alles, Scarlet wilde ook een mobiel op de markt brengen speciaal voor kinderen van 4 tot 9 jaar. De reden was om bij ouders een stukje ‘veiligheid’ te creëren, zodat er makkelijk contact gehouden kan worden. De ‘Buddy Bear’ zoals deze mobiele telefoon genoemd werd, heeft de mogelijkheid om maar met 4 vooraf ingestelde nummers in contact te komen.
Een andere handige functie van deze telefoon was, dat ouders mee konden luisteren en de telefoon dus ook enigszins figureerde als babyfoon. Scarlet begon hiermee opnieuw een reclame campagne met Beau van Erven Dorens. Kort nadat de reclame campagne gestart werd regende het klachten, niet alleen bij Scarlet maar ook bij de Stichting de Kinderconsument. Men eiste dat de huidige campagne onmiddellijk moest stoppen. De klacht was namelijk dat het jonge meisje naast Beau in de reclame toch echt te schaars gekleed was en poseerde met sexy lingerie.
De Stichting Kinderconsument vond dit dus echter niet kunnen en wilde per direct dat de website, reclame EN bilboard reclame verwijderd werd.

Hoofdstuk 3 Conceptlancering

Waarom is conceptlancering belangrijk?
Door middel van conceptlancering wordt je product of dienst op de markt gebracht. Zonder een goede promotie of verantwoording voor het concept kun je er bijna zeker van zijn dat het product of dienst niet zal slagen.

Wat van groot belang is de manier waarop je het concept gaat promoten. Je moet op de juiste manier de communicatiemiddelen van je doelgroep gebruiken. Mensen kijken niet op of om als ze horen dat er een niet product is waarbij ze heen extra aandacht krijgen. Simpelweg een afbeelding van een product ergens ophangen heeft weinig succes. Wanneer je dit aankleed met een leuke actie of gadgets bij aankoop, zal het product beter aanslaan.

Niet alleen de promotie is van groot belang, ook moet je kunnen verantwoorden hoe het product tot stand is gekomen, wat het doel is en wat mensen er aan hebben. Men is in het begin vaak onzeker bij nieuwe producten omdat ze het niet goed kennen. Met een goede verantwoording kun je de consumenten prikkelen en zullen zij eerder tot handelen worden aangezet.


Voorbeeld van een goede conceptlancering

Axe 
   

AXE heeft een goed concept bedacht. Hun concept is namelijk: ‘Spray more, Get more’ de reclame is zeer bekend. Een man spuit zich vol met deodorant van AXE en er komen duizenden vrouwen op hem afrennen. Dus hoe meer je spuit van AXE, hoe aantrekkelijker de vrouwen je vinden. Er zit humor in het concept en het zal veel mannen aanspreken. Die zouden namelijk niets liever willen dan dat er zoveel vrouwen op hen afkomen. Door AXE te gebruiken kunnen ze dat bereiken. Het is zeer aantrekkelijk en het komt geloofwaardig over.   

Voorbeeld van een slechte conceptlancering

Video 2000

Video 2000 was een videostandaard die werd ontwikkeld door Philips en Grundig. De Video 2000 moest concurreren met de VHS van JVC. De Video 2000-cassette was iets groter dan de VHS-cassette. Uniek waren de mogelijkheid maar liefst 4 uur op elke zijde van de cassette op te nemen en het geavanceerde afspeelsysteem, dynamic track following (DTF), waardoor ook als de opname gepauzeerd of versneld afgespeeld werd een keurig beeld zonder stoorstrepen werd getoond. Helaas werden de mogelijkheden die DTF bood niet direct bij de introductie uitgebuit. Pas de tweede generatie recorders bracht de mogelijkheid voor “perfect” stilstaand beeld etc. Inmiddels waren de concurrerende systemen voorzien van meerdere koppen, en boden deze ook de mogelijkheid van fraaie trucjes zoals stilstaand beeld en versneld voor- en achteruit. DTF maakte het systeem duur, hetgeen zeker een belangrijke oorzaak van de teloorgang ervan was. De laatste generatie recorders was technisch erg goed, maar zelfs de trouwste klanten lieten het snel afweten, en in 1988 viel het doek voor Video 2000.Philips produceerde inmiddels sinds 1984 VHS-recorders. De eerste Video 2000-recorder werd in 1979 verkocht, en de laatste recorders werden geproduceerd in 1988.

Het Video 2000-systeem was technisch super, maar werd te laat op de markt gebracht; de VHS-standaard had zich reeds gevestigd als het de facto videosysteem voor thuisgebruik, en Philips en Grundig konden die positie niet meer veroveren. De computerelektronica was veel te ingewikkeld, en dit leidde te vaak tot problemen. De Video 2000-recorders werden wel postduiven genoemd, omdat ze steeds weer bij de serviceafdeling terugkwamen.

 



Trends

21:58, 10/1/2010 .. 0 comments .. Link

 

Safaa Elkasmi

Trends

Ter verduidelijking van de inhoud van de analyse binnen de trends, wordt de definitie van een trend allereerst nadrukkelijk uitgelegd. Hierdoor zal de rest verhelderd worden.

Definitie:

“Een trend geeft een ontwikkeling aan van een product of dienst op langer termijn.”

Een trend onderscheidt zich in drie soorten trends. Dit zijn de micro-, maxi- en megatrend. De definitie van deze begrippen zullen hieronder duidelijker worden uitgelegd.

 

Microtrend:

Een microtrend kenmerkt zich binnen marktniveau als product of dienst. De levensduur is tussen de 0-5 jaar.

Maxitrend: De consument centraal staat vanwege haar behoeftes met als levensduur 5-10 jaar.

Megatrend: Deze kenmerkt zich binnen de maatschappij met als levensduur 10-30 jaar.

 

Deze trends worden weergegeven in trendpiramides.

Voorbeelden van trends nu zijn:

v  Gezondheid

v  Dematerialisering

v  Uiterlijke verzoring

v  Costomizing


 

 

De trends uit het verleden

De trends uit het heden                                                                                                                          

De trends uit de toekomst

De trends uit het verleden

Er zijn veel trends vooraf gegaan, voordat we de trends van nu als nieuw hebben kunnen beschouwd. Een trend die de wereld overnam was de MP3-speler. Eerst moest men met een walkman of een diskspeler over straat en dat nam veel plaats in beslag. Opeens kwam er iets totaal onbekend en nieuws op de markt; de compacte MP3 speler die als inhoud meer nummers kon bevatten dan een CD. Het leek wel een wonder. Inmiddels is iedereen aan het idee gewend geraakt en is het zo goed als oud. Technolisering blijft zich ontwikkelen in de maatschappij. Om dit te verduidelijken wordt de trend weergegeven in een piramide met daarin de micro, maxi en mega trend.

Vroeger was tijd net zo belangrijk als nu. Het bijhouden van de klusjes en dat kunnen inplannen. Je werktijd bijhouden of werknemers naar huis kunnen sturen. Eerst kon dit door middel van het daglicht een schatting te maken van hoe of wat. Later kwam er de klok die de mensheid een stuk verder op weg hielp. De klok werd ook digitaal ontworpen voor gemak. Als klap op de vuurpijl hoefde men niet meer afhankelijk te zijn van de omgeving. Klok lezen kon nu overal en nergens door simpel een blik op je pols te werpen. Het is niet zwaar en houdt de mens draaiende. Een onmisbare trend uit het verleden.

Trends uit het heden

Het heden telt ook vele trends. Als voorbeeld is er gekozen voor de Iphone en MSN die verder toegelicht zullen worden.

De Iphone is erg in trek bij zowel de zakelijke klanten als de gewone consumenten. Het is een telefoon en notebook in één. Het heeft een geheugen van uitbreidbaar tot wel 32 GB. Iets wat wel een wonder lijkt voor een klein toestel. Je kunt er op internetten, er is veel gewerkt aan de vormgeving en aan de programma’s die erop staan. Veel mensen kunnen zich een leven zonder de Iphone niet eens meer voorstellen. Itunes is de nieuwe trend qua muziek aanschaffen of je telefoon besturen. Aldus, de Iphone.

MSN kan als trend zich wel erg hoog prijzen, aangezien netwerken hedendaags bijna altijd gebeurt met MSN. Docenten communiceren zelfs vanaf docentenkamers met elkaar via MSN en studenten kun je toevoegen via studentennummers. Het is wel duidelijk dat communiceren vaak wordt gedaan vanwege het gemak via MSN. Er worden een aantal diensten gratis aangeboden. Namelijk:

v  Windows Live Hotmail, een gratis e-maildienst.

v  Windows Live Messenger, een gratis chat- programma.

v  MSN Explorer, een alternatieve web browser.

v  Live Search, een zoekmachine.

Het zorgt voor communicatie tussen mensen onderling en groepen. Je netwerk kan hedendaags makkelijk bestuurd worden vanuit je computer of telefoon.

Trends uit de toekomst

Vanaf 1012 zal het anders gaan met het verkeer of in ieder geval wordt hiernaar gestreefd. Er zal een registratiekastje worden geplaatst in alle auto’s die de hoeveelheid kilometers bijhoudt. De gegevens en het eindbedrag komt vervolgens terecht bij het CJIB. De rekening komt aan het einde van de maand bij de autobezitter. De autobezitter hoeft dan verder geen motorrijtuigbelasting te betalen. Het basistarief zal worden bepaald door brandstof en CO2-uitstoot.

De auto die met volle snelheid door de straten van de wereld zal racen of rijden zal over een aantal jaar passé zijn. De vliegende auto zal de nieuwe trend zijn. Het zal een dure auto zijn waar de rijkere als eerst over zullen beschikken en vol trots in zullen rijden. Geen files meer, geen drukke straten en geen dure auto’s meer. Je kunt je snel van punt A naar punt B verplaatsen door simpel te vliegen met je auto. Het lijkt wel een droom of een tekenfilm uit de jaren 90, waarin dat normaal is. Maar normaal is het zeer zeker niet voor de hedendaagse mensen. Het kunnen vliegen, je vrij voelen en sneller kunnen verplaatsten is alles behalve een gewone droom. Deze droom zal dan ook uitkomen. De Carver is pas getest en hierover is positief geuit.

"De proef was een groot succes," aldus John Bakker. "Minister Eurlings (Verkeer) was heel positief; hij vindt het een innovatief idee en gaat ons helpen bij het verkrijgen van certificaten. En er waren veel overheidsdiensten aanwezig; dat levert ons draagvlak op."

Hoe lang het zal duren voordat het voertuig legaal vliegt, durft de woordvoerder niet te zeggen. "Dit is zo innovatief. Maar je kunt natuurlijk niet zo maar overal op de weg gaan landen en stijgen."

Om in de vliegende auto te vliegen, moeten we nog even we onze droom uitstellen. Aldus, HET PAROOL.

De trendwatcher

Marian Salzman (1959) is Director Brand Futures bij reclamebureau Young & Rubicam in New York. Ze brak door als trendwatcher toen zij Oprah mocht uitleggen wat wiggers zijn (white niggers). Van voorjaar 1996 tot zomer 1997 verbleef zij in Amsterdam. Een turbulente tijd waarin zij steeds vaker het net opdook. Haar ervaringen heeft Salzman verwerkt in Face2face in cyberspace, een copy-paste dagboek vol mailtjes en post-its dat onlangs is verschenen.

Marian Salzmans bezigheden: "Ik ben totaal verslaafd aan nieuws en verslind nieuws in alle soorten en maten. Techie stuff is okay. Zo blijf ik bij voor mijn werk; trends volgen is een baan van 7 dagen in de week, 24 uur per dag. Ik maak me altijd zorgen of ik wel genoeg weet van wat ik moet weten. Een werkdag mag dan, officieel, om 6 uur eindigen maar 's avonds kan ik het dan toch niet laten om nog even de 'Daily Deadline' van AdAge te checken - kijken welke bureaus iets geweldigs hebben gewonnen en welke bureaus iets geweldigs hebben verloren. Meestal is dit type nieuws niet eens echt interessant, maar je zult zien dat er iets enorms gebeurt op de dag dat ik AdAge niet bezoek.”

 Unieke recepten

Massaproducten zijn niet meer weg te denken uit deze tijd, maar waar de consument van nu echt naar snakt is op maat gemaakte artikelen die zijn persoonlijkheid en talent onderstrepen. Je eigen aardewerk maken, zelf een parfum samenstellen of je eigen briefpapier bosseleren: we willen spullen die ons onderscheiden van de rest. Dit maakt deel uit van de zogeheten `ingewikkelde eenvoud'-trend -- een stroming waarin consumenten veel tijd en aandacht steken in het doen herleven van de `eenvoudige' tijd toen je nog mòest doe het zelven.

Deze huidige golf van productpersonalisering komt onder meer tot uiting in doe-het-zelfschoonheidsproducten, papiermarmerpakketten en kralenwinkels waar je je eigen sieraden kunt ontwerpen (een trend die van Kopenhagen tot Seattle wordt gesignaleerd). Afgaande op de aanbiedingen op de JustKidStuff geschenkenbeurs in New York waren de populairste producttrends van Kerst '98 actieve doe-het-zelfpakketten voor het hele gezin. Op de beurs waren er allerlei pakketten voor jonge kinderen: zelf een parfum samenstellen of je eigen kaarsen en zeep maken.

Wat staat er nog meer op stapel?

v  Stemmingstoffen: kleren die al naar gelang de stemming van kleur en/of patroon veranderen (d.m.v. lichaamstemperatuur).

v  Doe het zelf-ijssalons: geef aan welke smaken je gecombineerd wilt hebben en neem je persoonlijke beker ijs uit de automaat.

v  Businessclass-pakketjes: speciaal samengestelde dozen (met lotion, tijdschriften, snacks) voor frequent flyers.

v  Persoonlijke prints: unieke kunstwerkjes die van de gekste dingen gemaakt kunnen worden; van de vingerafdrukken van de klant tot huidstempels en grafieken van de hersengolven of het DNA.

v  Auto-accessoires: er is meer dan persoonlijke nummerborden mogelijk. Denk aan speciaal lakwerk, op maat gemaakte stoelen en aparte, unieke extra's.

v  Meeneem-traiteur: bijna-klaargerechten die de gourmet in spe mee naar huis kan nemen, in een handomdraai op tafel zetten en net doen of hij het zelf heeft gemaakt. Denk aan pas gerezen deeg dat even in de oven moet voor heerlijk `zelfgemaakt brood' of verfijnde hapjes waar alleen nog wat verse kruiden op hoeven.                                                         MVBMS Fuel Europe - Euro RSCG Worldwide, 1 mrt 1999

 

Het is eigenlijk wel schokkend dat dit wat zij heeft voorspeld in 1999. Toen waren ze nog helemaal niet zo ver ontwikkeld om al door te hebben wat er nou allemaal gaat gebeuren in de toekomst. We zijn nu tien jaar later en alles wat als idee is opgenoemd klopt ook echt. Tegenwoordig leven we in een maatschappij, waarbij het belangrijk is om je eigen inbreng te kunnen hebben. Denk aan je eigen kleding ontwerpen, prints op je T-shirt kunnen plaatsen, geuren of middelen kunnen samenstellen, de bijna klaar gerechten en bij de Ikea zelf je ijs maken. Het is eng! Ik vind het heel knap dat zij dit zo nauwkeurig heeft kunnen voorspellen. Petje af voor Marian!

Roberto Lima

6 Trends

Microtrend

De maatschappij is bewuster van het feit dat gezond eten belangrijk is voor de gezondheid dit is een reden waarom het keurmerk ‘ik kies bewust’ ontstaan.  Producten met het Ik Kies Bewust-logo bevatten minder zout, suiker en verzadigde vetten. Dankzij het logo ziet u in één oogopslag of u een gezondere keuze maakt binnen een voedingscategorie.

 

Maxitrend

Bewust eten is onderdeel van bewustwording. Mensen willen gezonder gaan leven. Een van de manieren om dit te behalen, naast meer bewegen, sporten, ontspanning, is bewuster eten.

 

Megatrend

Er was eerst sprake van de trend fastfood (het is eten wat slecht voor je is maar wel lekker makkelijk op te halen is). Hierdoor volgt de trend ‘bewust eten’. Door de drukke agenda’s van mensen is er vaak minder tijd om een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Ook is het aanbod van snel en ongezond eten meer toegenomen. Mensen aten steeds meer ongezond, wat leidde tot vele gezondheidsklachten. De huidige trend ‘bewustwording’ speelt hierop in. Mensen worden bewust van het feit dat gezond eten belangrijk is voor je gezondheid.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Microtrend

Een voorbeeld van gemak in het leven is: internet op je mobiel. De afgelopen jaren zijn het aantal mobieltjes met internet erop enorm gestegen. Tegenwoordig kan je gewoon e-mailen via je mobieltje of bijvoorbeeld je schoolrooster bekijken.  Denk aan de BlackBerry en de Google Phone die dit jaar uitkomt het draait bij deze toestellen meer om het internet dan om het bellen en smsen.

 

Maxitrend

Digitalisering is tegenwoordig overal in te vinden. Er worden steeds meer producten en diensten digitaal aangeboden. Hierdoor is alles makkelijker op te zoeken of te gebruiken. Het gemak in het leven bevordert.

 

Megatrend

Digitalisering is het omzetten van data van een analoog naar een digitaal medium.

In de loop van de jaren is er heel wat informatie geproduceerd. Deze informatie is vastgelegd op informatiedragers waar een computer niets mee kan. Digitaliseren zet "oude" informatie om naar gegevens die door computers verwerkt en bewerkt kunnen worden tot informatie. Op deze wijze worden informatiedragers in vele archieven, bibliotheken en onderzoeken gedigitaliseerd. De laatste jaren gaat de digitalisering erg snel in de samenleving.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Microtrend               

Wat begon met een programma met doeleinden voor het leger is uitgegroeid tot een middel voor de consument om zijn hebben en houwen te verkopen, kopen, bespreken en nog veel meer.Mensen hebben ook behoefte aan informatie die interessant is voor hun en wanneer zei daar aan toe zijn Internet bied die mogelijkheid en het is tevens een manier om in contact te blijven met vrienden en familie

 

Maxitrend                 

Snel groeiende technologie maakt het mogelijk dat er films worden aangeboden op internet en dat er gecommuniceerd kan worden vanuit alle hoeken van de wereld. Het blijft zich ontwikkelen en er wordt telkens meer mogelijk.

 

Megatrend               

Digitalisering is het omzetten van data van een analoog naar een digitaal medium.

In de loop van de jaren is er heel wat informatie geproduceerd. Deze informatie is vastgelegd op informatiedragers waar een computer niets mee kan. Digitaliseren zet "oude" informatie om naar gegevens die door computers verwerkt en bewerkt kunnen worden tot informatie. Op deze wijze worden informatiedragers in vele archieven, bibliotheken en onderzoeken gedigitaliseerd. De laatste jaren gaat de digitalisering erg snel in de samenleving.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Microtrend

Een voorbeeld van technologisering is de PSP. Dit is een draagbare spelcomputer ontwikkeld door SONY. Mensen willen onderweg ontspanning daarom is er de PlayStation Portable gekomen.

 

Maxitrend

De maxitrend onder technologisering heet humantech. Dit wil zeggen de behoefte van consumenten aan meer menselijke vormen van techniek.

Apparaten wat de consument gebruikt moet steeds sneller, kleiner en makkelijker worden.

 

Megatrend

Technologisering bestaat al vanaf het begin dat de mensen begonnen met het praktisch toepassen van kennis. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de uitvinding van het wiel. Tegenwoordig kun je zonder technologisering het wel schudden. Producten worden steeds slimmer, kleiner en makkelijker bestuurbaar.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Microtrend

De microtrend zijn vrouwen met een carrière. Vrouwen hebben bewezen net zo kundig te kunnen zijn als mannen. Doordat de vrouw ook ging werken en carrière maakte, konden ze goed voor zichzelf zorgen en werden zij op deze manier onafhankelijk van de man.

Maxitrend

De maxitrend binnen de megatrend emancipatie is het onafhankelijker worden van de vrouw. Door het opkomen voor de gelijke rechten en het verschuiven van het traditionele rollenpatroon werd de vrouw onafhankelijker van de man. Meer vrouwen gingen werken en de mannen namen meer huishoudelijke taken op zich. Vrouwen kregen steeds meer gelijke rechten/behandelingen en vrijheid.


Megatrend

De megatrend is emancipatie. In het verleden is er een grote opkomst van emancipatie geweest. De vrouwen kwamen steeds meer in opkomst om te strijden voor de gelijke rechten van de man en vrouw. Het traditionele rollenpatroon van de man die werkt en de vrouw die het huishouden doet ging steeds meer verschuiven.

De emancipatie is nu de dag nog steeds in ontwikkeling.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Micro

Asociaal gedrag wilt men “de kop indrukken” maar om dit te doen moet er wel zicht op zijn vandaar dat in het hedendaagse straatbeeld cameratoezicht heel vaak voorkomt op heel veel verschillende plekken.

 

Maxi

Mensen worden asocialer dat kun je merken aan het feit dat er telkens meer agressiviteit wordt geuit richting mensen met publieke functies en ook naar “gewone mensen”.  Discussies eindigen vaker in geweldsuitingen.

 

Edina Buljubasic

 

 

De zes trends

De trendpiramide van DE MOBIELE TELEFOON ziet er als volgt uit: 

Microtrend:               Mobiele telefoon

Maxitrend:                 Bereikbaar zijn

Megatrend:               Technologisering