Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Trendwatching 

Slechte conceptlancering

05:59, 1/6/2011  ..  0 comments  ..  Link

Secret Story

In Secret Story worden vijftien kandidaten drie maanden opgesloten in een huis, genaamd Het Huis Der Geheimen. Alle kandidaten dragen een geheim bij zich. Het doel van de kandidaten is achter de geheimen van de andere kandidaten te komen en het eigen geheim verborgen te houden.

Elke week moet een van de kandidaten het huis verlaten door middel van stemmen, die de kijker thuis uitbrengt. De winnaar wint 100.000 euro en het prijzengeld dat hij of zij heeft verdiend door geheimen van de andere deelnemers te raden. Op 12 mei 2011 is bekend gemaakt dat Sharon heeft gewonnen.

Secret Story is een typisch voorbeeld van een slechte conceptlancering. Het NET 5 programma liep helemaal niet en er keken slechts 250.000 mensen naar; de helft van wat NET 5 had verwacht.

In eerste intstantie zou het programma, dat vanaf het begin af aan al niet liep, stopgezet worden. Dit zou echter zoveel kosten met zich meebrengen dat het goedkoper was het programma op de buis te houden.

Bij het ontwikkelen van het programma werd verwacht dat veel mensen zouden kijken. Goed bekeken en winstgevenden  tv-programma's als de Co-assistent en S!ngle werden er zelfs voor stopgezet.

Hoewel de show groots is aangekondig heeft het de verwachtingen dus niet waar kunnen maken. Zowel de dagelijkse liveshows als de eliminatieafleveringen op de donderdagavond scoorden alle dertien weken ondermaats in de kijkcijfermetingen. Alleen op internet deed de show wat het moest doen: daar werd gekeken via de streams en gediscussieerd op de fora. Een miscalculatie, blijkt achteraf.

"We hebben ons niet gerealiseerd dat mensen via de streams op internet zelf hun programma samenstellen en daar dus de dagelijkse liveshow om half acht niet bij nodig hebben.", zegt directeur Laurend Drillich van Endemol. "Bovendien liep die de eerste weken ook nog 36 uur achter op het huis, dus iets nieuws zagen de vaste kijkers dan niet meer.”

Ook Alphons Martens, de zendermanager van Net5, moet deze conclusie trekken: „De ontwikkeling van online tv-kijken bleek al veel grotere vormen aangenomen te hebben dan wij dachten. Zo enorm dat het de kijkcijfers benadeelde. We dachten dat tien procent van de tv-kijkers op internet zou kijken, dat bleek andersom te zijn.”

 

De conclusie die ik hieruit trek is dat de programmamakers (Endemol en NET 5) bij het ontwikkelen van hun concept niet goed hebben nagedacht over wat de consument wil. Zij hadden gedacht dat het merendeel van de mensen naar de avondshow op televisie zou kijken en een klein deel de show via internet zou volgen. Dit bleek dus andersom te zijn.
Bij de lancering van hun concept hadden zij wellicht meer aandacht kunnen leggen op de tv-show, in de hoop dat deze goed bekeken zou worden of juist meer aandacht op de live-streams via internet. Hadden zij dit laatste gedaan dan hadden misschien nóg meer mensen via internet gekeken en hadden zij door middel van bijvoorbeeld reclame alsnog de verwachte winst behaald.

Door de slechte kijkcijfers heeft NET 5 enige imagoschade opgelopen. Door de samenwerking met Endemol hoop het bedrijf binnenkort met nieuwe programma's te komen die de kijkcijfers weer omhoog zullen krijgen.

 



Goede conceptlancering

05:58, 1/6/2011  ..  0 comments  ..  Link

IPhone (4)

Een goed voorbeeld van een goede conceptlancering is de IPhone. Zowel de eerste IPhone als de opvolger, de IPhone 4, werden goed gelanceerd.
Conceptlancering ligt bedrijf Apple sowieso erg goed, zo het lijkt. Alle nieuwe producten die op de markt komen zijn binnen no-time uitverkocht en ook na de lancering lopen de producten zeer goed.

Apple (het bedrijf dat de IPhone heeft ontwikkeld) hanteert een vast patroon als het gaat om conceptlancering. Als eerst wordt er een gerucht verspreid over een nieuwd product. Men wordt nieuwschierig en voordat het gerucht überhaupt is bevestigd is men al enthousiast en wordt er in de winkel al naar geïnformeerd. Vervolgens wordt door het bedrijf bevestigd dat er inderdaad een nieuw product aankomt, maar niemand weet nog wanneer, zelfs de medewerkers in de winkel niet. Dan wordt plots de lanceringsdatum bekend gemaakt. Gevolg: wereldwijd lange wachtrijen en mensen die soms meer dan 40 ur in de rij staan te wachten.

http://www.youtube.com/watch?v=QOu6aUWfOcE&feature=player_embedded#at=46

 

Omdat Apple haar producten, zoals in dit geval de IPhone 4, op deze wijze lanceert krijgt het bedrijf iedere keer opnieuw enorm veel (media)aandacht. Bijna iedereen is bekend met het bedrijf en haar producten en de aanhang van Apple is enorm. Door de grote opkomst van mensen die de IPhone willen kopen wordt de bekendheid van Apple ook steeds groter en de wachtrijen uiteindelijk weer langer.



Bronnen

05:51, 1/6/2011  ..  0 comments  ..  Link

Boeken:
 Trends, herkennen en begrijpen, gebruiken en creëren, Fons Maenhoudt

Internet:
http://www.trendlator.com

http://www.iphoneclub.nl/77788/lange-wachtrijen-bij-lancering-iphone-4/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Secret_Story_(televisie)

 http://www.spitsnieuws.nl/archives/media/2011/05/digitaal_kijken_onderschat_bij.html

http://jan.home.xs4all.nl/Publicaties/Trendwatchers.htm

http://faithpopcorn.wordpress.com/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Facebook

http://nl.wikipedia.org/wiki/Yoga

http://www.aletta.nu/aletta/nl/vitrine/dolle_mina

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tamagotchi



Trends van vroeger

05:48, 1/6/2011  ..  0 comments  ..  Link

De Tamagothchi is een virtueel huisdier en was in de jaren '90 een belangrijke trend en het concept was wereldwijd een succes. De Tamagotchi heeft de vorm van een plastic ei en bevat een kleine computer met een LCD-schermpje. Het ei kon gebruikt worden als sleutelhanger en op deze manier kon de gebruiker het speeltje overal mee naartoe nemen. Door de verschillende kleuren en illustraties wordt het ook een verzamelobject.
 

De bedoeling van de Tamagotchi is dat men zorgt voor een virtueel huisdier; dus verschonen, eten en aandacht geven. Het virtuele huisdier had vier levensfases: baby, kind, tiener en volwassene. De Tamagotchi was ook sterfelijk en dit hing af van de manier waarop hun 'verzorger' omging met de game.

Wereldwijd zijn er meer dan 40 miljoen Tamagotchi's verkocht. Maar, zoals gebruikelijk met een microtrend ebde de aandacht voor de game weg en verdween de Tamagotchi in de vuilnisbak.

De megatrend hier is technologisering; het maatschappelijke belang om meer apparaten te ontwikkelen die het leven bijvoorbeeld makkelijker en leuker maken. De megatrend is games, men kreeg de behoefte / het verlangen om via nieuwe technologische ontwikkelingen spelletjes te spelen op bijvoorbeeld een spelcomputer. De microtrend is de Tamagotchi, dit product vloeide uiteindelijk voort uit de maxi- en megatrend en was enkele jaren erg populair totdat het uiteindelijk verdween.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

De Dolle Mina's wilde afschaffing van de vrouwenslavernij. Dolle Mina realiseerde zich dat ze als feministische actiegroep snel gezien zouden worden al lesbiennes of manwijven dus besloten zij dit vooroordeel te weerleggen door zich juist erg sexy te kleden en hierdoor ontstond een trend onder de vrouwen.

 

De megatrend emancipatie is het streven naar gelijkgerechtigheid dat op kwam in de jaren '60 en '70.

Feminisering is een belangrijke megatrend uit het verleden. De grondslag daarvan is emancipatie. Het tradionele rollenpatroon verschuift wanneer vrouwen ook gaan werken en mannen steeds meer huishoudelijke taken overnemen. Maar de vrouwen willen meer zoals meer zorg een aandacht, vertrouwen en verantwoordelijkheid.

De invloed van deze megatrend is vandaag de dag nog steeds erg groot.

 

 



Trends van nu

05:30, 1/6/2011  ..  0 comments  ..  Link

Yoga is een Hindoeïstische filosofie die leert het lichaam, geest en het gevoel te beheersen om daarmee de vereniging met God te bereiken. In een meer westers concept wordt een tak van yoga bedoeld die bestaat uit verschillende oefeningen voor het lichaam. Het gaat dan om ontspanningsoefeningen, lichaamshouding en ademhalingstechnieken. Men ziet het in het westen als een manier om te ontspannen en gezonder te leven en heeft vaak geen godsdienstige redenen.

Yoga is de laatste jaren zeer populair geworden en het wordt als 'in' of 'hip' gezien om aan yoga te doen.

Men streeft een gezonder leven na wat met yoga goed te bereiken is. Omdat yoga ontspannend werkt, je focust op ademhaling etc. komt dit weer voort uit de maatschappelijke trend Spiritualiteit

--------------------------------------------------------------------------

Facebook is een sociaal netwerksite waarvoor sinds 2008 een Nederlandse versie bestaat. In december 2008 groeide de site met 600.000 aanmeldingen per dag. In juli 2010 bediende Facebook wereldwijd meer dan een half miljard gebruikers wat gelijk staat aan circa 7% van het aantal aardbewoners.

`

Door de digitalisering is het mogelijk om contact met elkaar te onderhouden via internet. Hier is handig op ingespeeld door het creeëren van social media website zoals Facebook, maar ook Hyves, LinkedIn etc. Vandaag de dag maakt bijna iedereen wel gebruik van een bepaald soort social media.




Bekende Trendwatcher

05:25, 1/6/2011  ..  0 comments  ..  Link

Faith Popcorn wordt ook wel de Moeder aller trendwatchers genoemd. Om deze reden heb ik besloten haar te kiezen als 'bekende trendwatcher'.

Popcorn is in 1947 geboren als Plotkin en werkte, voor haar wereldwijde doorbrak als trendwatcher, in de reclamewereld. Ze is de oprichtster van marktonderzoeksbureau BrainReserve wat topbedrijven (zoals American Express, IBM, Nissan) helpt vooruitkijken naar trends.

In tegenstelling tot sommige andere trendwatchers 'voorpspelt' Popcorn de trends door te kijken naar cultuur. Door deze werkwijze heeft zij al meerdere juiste voorspellingen gedaan. Zo was zij de gene die Coca Cola waarschuwde dat de introductie van New Coke op een commerciële ramp zou uitlopen, dat Starbucks een enorm succes zou worden en dat heel veel Amerikanen gebruik zouden gaan maken van MySpace. Ook is zij bedenker van het bekende woord 'cocooning', wat uiteindelijk haar doorbraak is geworden. Zij voorspelde dat de mensen meer behoefte zouden krijgen om thuis te blijven en zich terug te kunnen trekken in hun eigen, veilige, beschutte omgeving.

Popcorn schreef ook meerdere boeken zoals The Popcorn Report, Clicking en EVAlutie. In dit laatste boek voorspelt zij dat vrouwen in de toekomst de markt helemaal over zullen nemen en dat de vrouw de consument van de toekomst wordt. Dat deze voorspellingen naar alle waarschijnlijkheid ook uit zal komen blijkt wel uit het feit dat steeds meer vrouwen nu werken en meer verdienen dan ooit tevoren.
Haar laatste boek heet A Dictionary of the Future, hier treft de lezer geen trends of toekomstvoorspellingen aan maar alleen nieuwe begrippen die men in de toekomst steeds vaker zal gaan gebruiken.

Hoewel Popcorn niet door iedereen even serieus wordt genomen heeft zij wel een enorme invloed op veel bedrijven waar zij voor werkt en blijken haar voorspellingen meestal waar te zijn en uit te komen.



Trend van de toekomst

05:08, 1/6/2011  ..  0 comments  ..  Link

Op dit moment leven we in een wereld waarin uiterlijk erg belangrijk is. Alles moet perfect zijn en als dat niet het geval is dan laten we daar iets aan doen.


In de toekomst zullen we zien dat steeds meer behoefte komt aan acceptatie. Dat men is hoe men is en dat uiterlijk minder belangrijk wordt. Nu ligt er nog veel druk op de mensen over hoe zij eruit zien en in de toekomst zal dit minder worden. Dit zal er dan voor zorgen dat men meer tijd heeft om zich te focussen op andere (belangrijkere) dingen.



Theorie achter trends

05:03, 1/6/2011  ..  0 comments  ..  Link

Het woord 'trend' is een heel breed begrip. Volgende De Dikke van Dale is de betekenis: 1 ontwikkelingslijn; neiging, richting 2 mode: de nieuwste.

De definitie die ik gedefineerd heb ligt daar dichtbij: 
 
“Een trend geeft een ontwikkeling aan van een product of dienst op langer termijn.”


Een trend onderscheidt zich in drie soorten trends. Dit zijn de micro-, mega- en maxitrend. 

Microtrend
De microtrend is altijd op korte termijn en wordt ook wel een 'producttrend' genoemd en is bedoeld om het leven (op korte termijn) wat extra's te geven. Naarmate de trend doorleeft wordt het minder belangrijk. De levensduur van een microtrend is tussen de 0-5 jaar.

Maxitrend
Bij een maxitrend gaat het om de wensen, behoeften en verlangens van de consument en wordt daarom ook wel de consumententrend genoemd. Anders dan de microtrend gaat het bij de maxitrend niet meer om het product maar is juist gericht op de vernaderingen in de beleveniswereld waarin waarden belangrijk zijn. Levensduur van een maxitrend is tussen de 5-10 jaar.

.Megatrend
De megatrend wordt ook wel de maatschappelijke trend genoemd en zijn gericht op maatschappelijke belangen; het individu staat niet meer voorop. Megatrends hebben over de hele wereld invloed op verschillende generaties. De levensduur van een megatrend is 10-30 jaar.

 Deze trends laten zich eenvoudig weergeven in deze piramide:

 

 

 



About Me

Home
My Profile
Archives
Friends
My Photo Album

Links


Categories


Recent Entries

Slechte conceptlancering
Goede conceptlancering
Bronnen
Trends van vroeger
Trends van nu

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer