Astrid en Ron in Vietnam

maandag 6 juli en dinsdag 7 juli

05:55, 7/7/2009 .. 2 comments .. Link

De laatste volle dag. Om 03.30 uur (nederlandse tijd) gaat Astrid's telefoon. Pa Simon belt haar op maar hij is niet te verstaan, we wten dan ook niet wat hij bedoeld.

We zijn nu onderweg naar Halong Bay, de 4e locatie (van de 5) die onder Enesco vallen. Halong Bay is 1 van de natuurwonderen in de wereld en zo groot dat je er een aantal dagen kunt rondvaren.

Om 10.00 uur  hebben we onze koffiestop. Bij het opstaan in de bus gebeurt er weer iets met Joep, wie anders.....Tijdens de rit heeft hij zijn broek los gedaan, tja wat wil je met het het eten van zoveel garnalen. Bij het opstaan vergeet hij dat hij dat gedaan heeft. In het gangpad zakt echter zijn broek tot op zijn enkels ....Het enige wat hij kan uitbrengen is ohoh. Zijn derde bijnaam is geboren: teletubbie.

De tocht door Halong Bay was prachtig, vele eilanden zijn we gepasserd en ook drijvende dorpen compleet met scholen echt waanzinnig om te zien.

Op de laatste avond zijn we naar een seafood restaurant gegaan. Het eten was weer eens veel te veel. Na de gidsen hun fooi te hebben gegeven zijn we nog even naar de plaatselijke avondmarkt  gegaan. Terug in het hotel nog even  een paar afzakkertjes genomen. Om 00.00 uur werd er weer eens Happy Birthday gezongen.

Na een lekkere nachtrust en een ontbijt worden we om 12.30 uur opgehaald om  naar het vliegveld te gaan.

Onze vakantie zit er bijna op, nog een aantal vlieguurtjes en we zijn weer lekkerthuis. Het was een geweldige vakantie!!!!!

Tot Zo.

Groetjes Joep, Ingrid, Astrid en Ron

zondag 5 juli

02:11, 6/7/2009 .. 2 comments .. Link

Het weer is bar en boos, het regent pijpestelen. Vandaag naar het Mausoleum van Ho Chi Minh geweest. Een raar gezicht om zo'n gebalsemd lijk daar zo te zien liggen. Het was er allemaal heel streng, geen foto's, niet praten, niet lachen en niet stilstaan ....

Daarna naar het Confusius museum en pagode geweest.

En de regen komt nog steeds met bakken uit de hemel.

Na de lunch de3 franse wijk in om nog de laatste snuisterijen te kopen. Maar er is niet veel aan met dit weer. We zijn helemaal verzopen.

Om 17.00 uur wonen we het waterpoppenspel bij. Een soort poppenkast waarbij de spelers tot hun middel in het water staan en met stokken onder water de poppen laten bewegen ipv de bij ons bekende touwtjes. Het optreden duurt 45 minuten en dat zijn er 30 te veel.

Daarna een diner gegeten en in een andere zaak een aantal overheerlijke europeese cafe lattes gedronken.

het is inmiddels gestopt met regenen.

terug in het hotel nog een afzakkertje genomen en het regenen is weer begonnen.

Morgen gaan we naar Long Beach. Daar maken we een boottocht en hebben we het afscheidsdiner.

Het is nu inmiddels 6 juli en nog 1 nachtje slapen en dan gaan we naar huis. Joep vermoed dat hij zijn kleine teen gebroken heb en vanochtend staat er in de krant dat er al 11 vermisten zijn door de hevige regenval in Vietnam.

Het wordt tijd om naar huis te gaan.... Vanavond hoop ik het laatste verslagje te maken.

Door: voor Nigel zullen we hier niet slagen. Hij zal zijn aankoop toch in Nederland moeten doen.

groetjes en kusjes en tot overmorgen.

zaterdag 4 juli

02:33, 5/7/2009 .. 2 comments .. Link

Vandaag dubbele feestdag. Na om 00.00 verzichtig gezongen te hebben. (As sliep al en voordat ik een beuk krijg....) werd er bij binnenkomst in de bus opnieuw gezongen. natuurlijk was ze al door iedereen gefeliciteerd bij het ontbijt maar na hadden ze ook de bus versierd met ballonnen.

We zijn op weg naar Tam Coc vlak bij Ninh Binh. Het is bewolkt en de temperatuur is eindelijk aangenaam. We stoppen bij een plaatselijke markt waar we eigenlijk zelf meer een bezienswaardigheid zijn dan andersom... Astrid is het middelpunt (zouden ze soms weten dat ze jarig is?..) enkele vrouwen zitten steeds aan d'r. Eentje prikt zelfs in haar borsten... Nou iedereen die haar kent weet dat je niet ongestraft aan haar borsten kan komen ... en ja hoor, daar ging het vingertje naar de (nou een borst kunnen we het niet echt noemen) voorkant van de vrouw en werd ze met gelijke munt terugbetaald.

Volgens de gids komt dat omdat ze jaloers zijn omdat ze zelf niet al te veel hebben.

Het is inmiddels gaan regenen en het is eindelijk niet meer zo warm en zo klam.

Bij de koffie/thee pauze hebben we weer voor As gezongen en kregen we weer een heerlijke taart er bij. Met mij erbij maakt dat 4 verjaardagen in een groep van 21 personen. Best wel veel dus. Bij de stop een hallucinatiepijp gekocht....

Na de stop hebben we een boottocht gemaakt over de Sarpong. Met z'n 2-en in een bootje die werd geroeid door een man en een oud vrouwtje. De tocht duurde 2 uur en we hadden een houten kont toen we de boot weer uitstapten. In Joep's boot bleek een gat te zitten gedurende de rit die hun roeister maar met d'r teen dichthield. Bij het vertrek zat het gat er nog niet... Het sloopbedrijf was dus weer een bezig geweest. Onderweg hebben wij onze roeiers nog iets te snacken en te drinken gegeven. Hij nam een biertje terwijl hij beter een Red Bull had kunnen nemen ....

Na afloop naturrlijk weer de foto's gekocht ..... zucht. en nog een hoed om bij de verzameling te hangen.

We vervolgen onze weg naar Hanoi. Nog 2 1/2 uur rijden. Vlak bij Hanoi hebben we de laatste flessen rum opgemaakt en rond 17.30 uur kwamen we bij ons hotel aan. (Star Vieuw) We zitten in 1 van de ruimste kamers met een compleet bankstel en een wirlpool.

's-avonds zijn we naar een internationaal restaurant geweest. Italiaans, mexicaans, vietnamees noem maar op. We hebben ons klemgegeten. de porties waren abnormaal groot.

Voor Joep (wie anders) verliep het allemaal niet zo soepel. De bediening snapte het allemaal niet zo goed. Hij had samen met Ingrid een voorgerecht van verschillende vissoorten genomen. De hoeveelheid was gewoon een hoofdmenu.

Joep had voor zichzelf zo'n zelfde menu genomen (maar dan een slag groter) als hoofdgerecht. iedereen was al bijna klaar met eten en Joep had zijn eten nog steeds niet. Toen hij vroeg waar dat bleef kreeg hij als antwoord dat ze het niet hebben klaargemaat omdat het een te grote portie zou zijn voor 1 persoon. Nou het blijkt dat ze Joep nog niet echt kennen in Hanoi....

Hij heeft toen nog maar zo'n zelfde voorgerecht besteld .....

Terug in het hotel hebben we nog een afzakkertje genomen waarna we moe maar voldaan van onze nachtrust zijn gaan genieten..

xxxx en tot morgen

Astrid en Ron

De tas die we gekocht hebben voor onze handbagage begint nu al aardig vol te raken met souveniers.

vrijdag 3 juli

15:43, 3/7/2009 .. 4 comments .. Link
Vandaag reizen we af naar Vinh. Dwars door het armste gedeelte van Vietnam.
We zijn eerst naar de grotten van Phong Nha geweest waar we met de boot 60 meter de grotten in zijn gevaren en daarna nog een stuk de grotten zijn ingelopen. Het is de langste onderwaterrivier van de wereld. Hij is 30 km lang en begint in Laos.
De reis wordt daarna vervolgd naar Vinh/ De gevaarlijkste stad van Vietnam. Het is ook de smokkelroute naar Laos. We eten in het hotel en blijven daar dus dan ook maar.
Het uitzicht stelt niet zo veel voor. Op een paar oostblokflats die ook nog slecht onderhouden zijn.
We blijven hier maar 1 nacht en gaan morgenochten met gierende banden weg.
Het wordt morgen een lange rit en moeten om 05.30 uur opstaan.
In de bus hebben we de laatse 1 1/2 uur maar een beetje feestgevierd. Rum met cola. balonnen die door de bus heen gingen, carnavalsfluitjes die uitrollen als je toetert en een cd (uit 1980) met nederlandse muziek.
Je moet wat he...
De kamer valt achteraf wel mee, we hebben al slechtere gehad.

Morgen Astrid's feestdag. Weer taart waarschijnlijk hmmmm lekker hoor.

Veel xxxxx
Astrid en Ron

don 2 juli

16:14, 2/7/2009 .. 2 comments .. Link

Gisterenavond het keizerlijke diner gehad. Allemaal verkleed in een traditioneel gewaad en werd er een keizer en keizerin gekozen. Chris werd keizer en Astrid de keizerin. Ze vervulde de rol direct goed en riep tegen Chris dat hij naast haar moest komen staan. Zoals een echte keizerin hoort te regeren had ze bij Chris direct de wind eronder.!!! En als je hem ziet... het is een sukkel en schrok er wel wat van. Hij is sinds gisternavond helemaal van slag hahahaha

Vandaag gaan we op weg naar Dong Hoi, we passeren de oude grens tussen Noord en Zuid Vietnam en de DMZ (de gedemilitariseerde zone) het stuk niemandsland tussen beide delen. Hier zijn erg veel slachtoffers gevallen. De route loopt door het armste gedeelte van Vietnam.

Na 2 1/2 uur rijden hadden we een koffiestop waar we opnieuw van overheerlijke taart mochten genieten. Marjon is vandaag 50 geworden. Nog even een zakje snoep gekocht voor in de bus, een soort fruitella met Lychee smaak hmmmm.

De volgende stop was op een begraafplaats.Hier liggen veel MIA's (missing in action) slachtoffers. Indien onbekende soldaten op een plaats worden gevonden dan worden ze ook op deze plek begraven. Wordt later de indentiteit bekend dan worden ze overgebracht naar hun geboorteplaats. Je wil niet weten hoeveel van dit soort plaatsen in deze streek zijn...

Daarna rijden we door de DMZ en stoppen we bij de oude grensovergang tussen Noord en Zuid Vietnam. De oude brug over de rivier (Ben Hai River) ligt er nog steeds. Opvallend is dat er aan de noordzijde erg veel luidsprekers staan, die bedoeld waren om de propaganda te verspreiden. Vanaf hier is het nog  555 km tot Hanoi.

In het Noorden zie je vooral ook de gigantische billborden waarop de propagande staat om vooral lid te worden van de communistische partij.

Om 12.00 uur komen we aan in het Sun Spa Resort direct gelegen aan het strand. Het is een ***** resort en pestverziekend heet.

Vanmiddag was ter vrije besteding en het was een genot om even te luieren. Het resort is prachtig, direct gelegen aan het strand met een mooi zwembad. Het strand is ook mooi maar jammer dat je er niet op kunt lopen. Zelfs met je slippers aan verbrand je je poten echt niet normaal meer.

Vanavond van een heerlijk diner genoten met live muziek en gaan nu naar de kamer om het zweet en de deet van onze lichamen af te spoelen.

groetjes en kusje van Astrid en Ron

PS Joep heeft vandaag niets gesloopt (zegt ie...)

woe 1 juli

10:16, 1/7/2009 .. 2 comments .. Link

De laatste week is ingegaan. Vandaag viert Astrid haar 25-jarig jubileum bij de Fortis.

We vertrekken al vroeg met de city tour. Eerst gaan we naar de citadel. Dit zouden we eigenlijk later doen maar door de hitte is dit naar een vroeger tijdstip verplaatst. Nou om 09.00 uur was het al 40 graden pffff De citadel gaf wel een goed beeld van de geschiedenis van Vietnam maar door de hitte geniet je er niet echt veel van.

Na dit bezoek met een boot over de parfumrivier gevaren op weg naar een pagode. de tocht was saai omdat het een brede rivier is en aan beide zijde hetzelfde beeld gaf. Bij de pagode was het een ander verhaal. Hiet kwamen op het juiste moment aan want er werd een dienst gehouden waar verschillende mantra's werden gezongen. Echt heel erg leuk om mee te maken.

Na 4 uur in de hitte rondgebracht te hebben zijn we maar weer eens gaan lunchen. We zitten inmiddels op ongeveer 900 foto's en we hebben nog een week!!!

Na de lunch in de hitte naar de graftombe van keizer Kei Din. We moesten een partij trappenlopen en dat valt niet mee met deze temperatuur. Het was wel mooi om te zien hoe alles is opgebouwd. De keizers lieten al een tempel bouwen terwijl ze nog in leven waren en een half uur was nog te weinig om te klimmen en alles te zien zo groot was dit.

Vanavond hebben we een keizerlijk diner. Dat rijden we in betjaks naar onze locatie. Daar gaan we ons verkleden naar personen uit vroeger tijden. Ik laat nog wel weten hoe dat is afgelopen.

Morgen vertrekken we weer vroeg en is onze eindbestemming weer een prachtig resort. Helaas blijven we daar maar 1 nacht maar we zien er wel naar uit.

tot snel,

groetjes en dikke kussen van  Astrid en Ron

di 30 juni

10:01, 1/7/2009 .. 1 comments .. Link

Gisterenavond gezellig gegeten. Astrid heeft nog even met Pa Simon aan de telefoon gezeten. De reactie van Brigitte dat pa zijn lolbroek weer aan had stelde ons iets geruster.

Vanochtend hebben we heerlijk uitgeslapen en zijn nog even met Joep en Ingrid gaan winkelen. Het grootste gedeelte van de groep was gaan fietsen (stelletje idioten om dat te gaan doen in 35 graden)

Daarna met z'n allen van een lunch genoten waar Joep een stuk stoel in zijn handen had. Het sloopbedrijf was weer eens bezig en laat dus een spoor van vernielingen achter ....

Na de lunch op weg naar Hue waar we op China Beach een fotostop hebben gemaakt. Er is alleen maar strand te zien maar het was in de Vietnamoorlog het surfparadijs voor de Amerikanen. Daarna onze weg vervolgt en via een tunnel van 6,2 kilometer (die er maar 2 hebben gezien omdat de rest lag te slapen) en de wolkenpas, waar we mooie foto's hebben gemaakt. na de wolkenpas begon de breedste en langste lagune van Vietnam. De zee en de bergen komen hier vlak bij elkaar en de lengte van deze lagune is 30 km.

Rond een uur of 4 komen we aan bij het hotel. Het Heritage in Hue. Een eenvoudig hotel. Na een opfrisbeurt vertrokken we met taxi's naar het centrum voor het diner. We hadden 3 grote taxi's waar we met z'n zevenen inpasten.

Het was weer een enerverende rit dwars door het centrum met alle brommers en taxi's. De rit was niet al te duur wel 11.000 dong (0.60 euro) toch wel z'n 0.08 eurocent p.p.

De kamer schijnen we, wat blijkt aan het einde van de avond, te delen met de bovenslapende Vietnamese familie. De muren sluiten niet aan dus je hoort letterlijk wat er boven wordt gezegd of op welke zender de tv staat.

In de nacht heeft het geregent en was er onweer. De bedden waren nogal hard dus van een echte nachtrust kunnen we niet spreken.

Morgen wacht ons weer een enerverende en warme dag

tot morgen Astrid en Ron

ma 29 juni

11:55, 29/6/2009 .. 2 comments .. Link

Vandaag om 09.00 uur gestart met de wandeling door Hoi An. Om deze tijd was het al 32 graden en er valt echt niet tegen aan te drinken.

Vandaag is Yvonne jarig en we hebben een mooie lampion voor haar gekocht tegen een belachelijke prijs. Op de koffie/thee stop hebben we van Fox een taart gekregen die we met z'n allen lekker opgepeuzeld hebben. In het restaurant heeft Joep zich weer van zijn beste kant laten zien.... Hij heeft  weer iets gesloopt. Na het slopen van een stoeltje bij het invalidecentrum; de trap van de uitkijktoren aan het strand; het rooster bij het zwembad gooit hij in het reataurant eerst een groot bord om en zakt hij daarna door een stevig houten stoel heen. waarschijnlijk toch net iets te veel garnalen gegeten deze vakantie?

Joep heeft dus inmiddels 2 bijnamen gekregen: de Garnalenkoning en Sloopbedrijf Arnold....

Na de thee en taart zijn we gaan shoppen. Eigenlijk was het veel te warm maar voor de afwisseling wel weer even leuk.

Na een paar uur zijn we gaan luchen en hebben we heerlijke garnalen in de knoflook gegeten. Alles smaakte ook mij weer en het bleef binnen. Het restaurant was zeer leuk met een erg vriendelijke bediening en ook niet onbelangrijk perfect eten. We hebben daar dan ook direct gereserveerd voor het avondeten.

Na de lunch nog wat spulletjes gekocht waaronder een waanzinnig mooi fotoalbum. Ze vroegen er 450.000 Dong voor maar kregen hem uiteindelijk mee voor 180.000 Dong zo'n 7 euries.

Nog ff naar de flappentap gegaan om weer opnieuw multimiljonair te zijn... waarna we lekker in het zwembad zijn gaan dobberen.

Astrid besloot Door maar eens een sms te sturen om te vragen of ze pa Simon kon bellen. Door belde direct terug met de mededeling dat ze proberen om pa over te brengen naar de Daniel de Hoed. Er is een longontsteking geconstateerd.

Door zal nog informatie ontvangen van de arts van de Daniel de Hoed en laat ons dit bericht dan z.s.m. weten. Afhankelijk van dit nieuws zal blijken we we direct terug naar huis zullen keren.

Dit is misschien wel het laatste verslag, we hopen uiteraard van niet maar onze twijfel om toch maar terug te gaan is nu erg groot.  We hopen dat het niet nodig zal zijn maar toch zitten we hier op dit moment niet op ons gemak ......

groetjes en veel xxxxx Astrid en Ron

zon 28 juni

16:28, 28/6/2009 .. 3 comments .. Link

Vandaag zeer vroeg opgestaan voor een vertrek naar Hoi An. De darmen werken nog steeds veel te snel. Gelukkig zijn er nog een aantal die daar last van hebben waardopor een noodstop bij enkele struiken niet alleen voor mij een redding kan betekenen.

Om 12.oo uur zijn we gestopt bij My Lai. Hier blijken de Amerikanen behoorlijk huis gehouden te hebben. Eerst hebben we een film gezien waar iedereen erg stil van werd. Er woont nog een familie tussen de resten van de afgebrandde huizen. De amerikanen slchtten iedereen af die maar bewoog. Bijna alleen maar kinderen en vrouwen. Vreselijk moet het daar toen zijn geweest. Het bleek ook een keerpunt te zijn in de Vietnam oorlog. Ook dit bezoek was zeer emotioneel en het was dan ook muisstil in de bus toen we de rit vervolgde.

Na onze luch waar Astrid lekker heb gegeten maar het voor mij opnieuw niet smaakte komen we rond 16.00 uur aan in Hoi An.

Het hotel is redelijk en het is een toeristisch dorpje.We blijven hier anderhalve dag voor we verder gaan.

Morgenochtend een stadstour met de benewagen en de middag vrij om te shoppen. Ook dinsdag ochtend hebben we ter vrije invulling (shoppen dus) waarna we in de loop van de middag vertrekken naar onze volgende bestemming.

Tot snel

xxxx Astrid en Ron

zat 27 juni

16:13, 28/6/2009 .. 1 comments .. Link

Hoi luitjes,

Gisterenavond was ie daar hoor,.. de diareeaanval en een behoorlijke vermoeiling. Om 22.30 uur waren we terug op de kamer en na het nemen van een ibruprefin direct is slaap gevallen.

Al 2 dagen is er op CNN de berichtgeving over de dood van Michel Jackson. Persoonlijk vind ik dat er in Amerika weer een mediahype van wordt gemaakt. De eerste moppen werden hier al gemaakt, because i'am dead, i'am dead ipv bad,

Gisteravond aan een strandrestaurant gegeten met een op het strand gecreerd cafe met een dj en natuurlijk de nodige verlichting uiteraard.

Ingrid was opnieuw behoorlijk in de kroten. Nou ons buurvrouwtje geniet met volle teugen. Joep lust er trouwens ook wel pap van en dan wordt hij zelfs baldadig. Stopt hij een klomp ijs in de handtas van een vreemde.

Vandaag een route van 250 km. Voor een gedeelte over een kustweg en soms door bergpassen heen, langs rijstvelden etc. het is echt een prachtige route.

We verblijven deze nacht in de plaats Quy Nhon.

In deze plaats bezochten we een opvangcentrum voor gehandicapten (doof, blind en doofstom). Zij zijn verstoten door hun ouders omdat ze een handicap hebben. In het centrum worden ze opgevangen en leren ze spullen te maken en muziekinstrumenten te besprelen.

Omdat ze niet met de "normale" mensen mee mogen zingen hebben ze een eigen koor. We hebben 2 optredens gehad waarvan 1 door een blinde jongen die zong en zichzelf op gitaar begeleidde. Hij was als 12 jarige verstoten en wilde zelfmoord plegen, nu is hij weer gelukkig.

Vervolgens naar ons hotel: het Saigon Quynhon hotel met een zwembad en een jacuzzi. (erg vervelend dus)

Vanavond een lopend buffet en morgen het vertrek met de bus om 05.30 uur voor een lange busrit.

Toch nog even met zijn 9-en even naar de karaoke gegaam, werd het toch nog laat ...

xxxx

26 juni

12:24, 26/6/2009 .. 5 comments .. Link

Vandaag opnieuw een boottocht op het programma. Nu naar het eiland Hon Mui. Daar bezochten we ook een zeeaquarium. Het is vandaag erg benaud en het zeet loopt langs onze bilnaad zo de schoenen in.

Na het aquarium over het eiland heen gelopen. Door het dorp Lang Chai. Er wonen maar 6000 mensen, er is een lagere en middelbare school en de gezinnen leven van de visvangst.

Ook hier troffen we weer veel kinderen aan en opvallend genoeg zelfs hier vroegen ze om geld. Volgens ons leren ze voor pappa en mama eerst gif me money te zeggen...

We werden opgehaald en via bootjes in de vorm van een mand naar onze boot gepeddeld waarna we op weg gingen naar de Cham Tempel. Na in Vietnam te zijn geweest kunnen die tempels ons eigenlijk wel gestolen worden.

Na dit bezoek was het weer eens tijd om te lunchen. Ik zal er opnieuw niet over uitwijden maar er is nog geen dag voorbij gegaan dat we geen garnalen hebben gegeten ...

na de lunch nog 1 curtureel bezoek gebracht aan de Long Son pagode. 157 traptreden naar boven (en later natuurlijk weer naar beneden) zagen we een reusachtige Boedha staan.  Na het nemen van voldoende foto's keerden we terug en hebben we nog lekker wat gezwommen, wat alcoholische versnaperingen genuttigd en wat sushi gegeten. Getverdemme wat hebben we toch slecht te eten en te drinken in Vietnam ....

Vanavond gaan we naar een restaurant aan zee om weer lekker te smullen...

Morgen vroeg vertrekken we al weer vroeg naar de volgende etappeplaats waar we 1 nacht zullen verblijven.

Voor jullie geruststelling, het weer was vanmiddag slecht, Veel wind en wat regen. Maar wel warm genoeg om aan het zwembad te blijven (zij het voor het 2e gedeelte van de middag overdekt)

Tot snel xxxx

25 juni

12:12, 26/6/2009 .. 2 comments .. Link

Vandaag maar een korte reisdag. Op weg naar Nhatrang met het vertrek om 08.30 en een aankomst om 15.00 uur

De reis liep langs een prachtige route en voornamelijk langs de kust. Een prachtig uitzicht dus. In Cana hebben we een koffiestop gehouden waar we 2 halve liters Ice Tea met honing hebben gekocht waar we maar liefs 24000 Dong voor moesten afrekenen. Na van de schrik te zijn bekomen hebben we de 0,85 euro maar afgerekend en kon onze weg worden vervolgt.

Na de lunch, waar ik het maar niet over zal gaan hebben omdat jullie inmiddels al voldoende hebben gekwijld op jullie toetsenbord gaan we verder op weg naar Nhatrang. Ook hier verblijven we 2 nachten. Het hotel was weer prima in orde en de middag na aankomst waren we vrij. Voldoende tijd om gebruik te maken van het zwembad.

Omdat het inmiddels weer bewolkt was geworden hebben we aan het zwembad maar een aantal halve liters bier en coctails gedronken.

in de avond zijn we naar een Vietnamese BBQ gegaan. Ieder kan dan zijn eigen vlees en/of vis aan de tafel grillen. De kosten? 12 euries en inclusief drank. Alle etensresten en blikjes kan je gewoon op de grond lazeren. Nou dan weet je wel wat voor een avond het is geworden .....

Toen we het restaurant verlieten stond er een bord buiten dat ze waren gesloten omdat het eten op was. kan je je wellicht wel voorstellen wat we daar hebben aangericht ....

Omdat het pas 22.00 uur was en we de volgende dag toch geen lange rit moesten maken namen we nog maar een afzakkertje in een strandtent.

Moe, voldaan, volgevreten en toch enigzins aangeschoten zijn we toen maar van een heerlijke nachtrust gaan genieten.

De eigenaar van het BBQ restaurant zal echter minder goed hebben geslapen ...

xxx

24 juni

12:11, 26/6/2009 .. 1 comments .. Link

Vanochtend heerlijk luxe ontbeten in dit prachtige resort, jammer dat we hier niet wat langer kunnen blijven maar ja, we willen per slot van rekening iets van het land zien.
De komende dagen gaan we het zwaar krijgen. De hotels schijnen slechter te worden. Wat we hebben begrepen overnachten we ook in een aantal oude staatshotels waar we niet te veel van moeten verwachten. Extra genieten nog maar even dan.
Wat hebben we vandaag gedaan? Door een rivierbedding gewaad waarbij de rotsen in de omgeving allerlei verschillende kleuren hebben wat komt door de verschillende mineralen (bauxiet; ijzer en plutonium)
Daarna naar een bedrijfje geweest wat vissaus maakte. Voor de lekkere frisse luchten hoef je daar dan ook niet te zijn. Drie containers haring is er niets bij.
Ook hebben we de visservloot van Mui Ne bekeken. Omdat het weer omsloeg kwamen de foto's niet echt mooi uit de verf.
Als laatste bezochen we de zandduinen, wat zeer spectaculair was om te zien. Zwaar om te beklimmen, onweer in de verte prachtig om te zien.
Kinderen verhuurden een soort sleetje om de zandduinen af te glijden.
Maar niet gedaan want dan was je direct gezandstraald.

Daarna volgde weer een lekker diner maar daar heb ik al voldoende over geschreven hahahaha

Als afsluiting gingen we nog de plaatselijke bar in, daar kwam een ietwat erg dronken wat oudere Vietnamees de zaak binnen. Hij vroeg in het Engels waar we vandaan kwamen. Toen we Nederland antwoordden begon hij spontaan een potje met vet te zingen...
Na een aantal seconden heel verbouwereerd te hebben gekeken hebben we maar met hem meegezongen. We kwamen niet meer bij van het lachen.

Minder goed nieuws ontving ik aan het einde van de dag. Via de Hyves ontving ik een krabbel dat een collega van een ander detacheringsburo die ook op Rotterdam Zuid werkte is overleden. 30 jaar oud pas...

Eens te meer blijkt dat je van iedere dag moet genieten wat we dan ook zullen doen!!

Tot snel xxx

23 juni

05:36, 24/6/2009 .. 6 comments .. Link

Het is al weer dinsdag. Om 05.45 werden we gewekt. Het ontbij was zeer maar dan ook zeer slecht. Brrod en jam was er bijna niet. Het was meer Vietnamees georienteerd. Bami, rijst en noedels.  Nou op de vroege ochtend hoef je bij ons daarmee niet aan te komen.

Om 07.15 uur vertrokken we naar de drijvende markt. Ook deze markt was niet toerichtisch (zoals in Thailand wel het geval was) Ook hier hebben we prachtige foto's kunnen maken.

Daarna om 09.00 uur naar Mui Ne (13 km voorbij Phan Tiet) een reis van dik 9 uur!!!

We reden opnieuw over Highway 1 wat niet anders kan want ze hebben maar 1 hoofdweg. Nou ja, hoofdweg.....Onze tussenstop was een erg mooie gelegenheid waar we opnieuw lekker hebben gegeten. Iedereen had dan ook behoorlijke trek na het slechte ontbijt van vanochtend.

Vietnam is echt heel anders dan Thailand. Natuurlijk zijn er overeenkomsten maar het is toch anders. Is Thailand toeristisch, Vietnam is het zeer zeker (nog) niet. Een goede inschatting en keuze van ons om deze reis te boeken. Ook hier is de natuur geweldig mooi en zijn de Vietnamezen met kleien dingen (zoals hun krotjes) toch tevreden. het verkeer is overal een chaos. Er is maar 1 regel en dat is dat er geen regels zijn volgens ons. Hier geldt het recht van de sterkste. Rij je in een bus of een vrachtwagen dan neem je overal voorrang. Voetgangers staan het laatste in de rangorde.

Onderweg kom je de gekste dingen tegen. Wat er allemaal op die brommers wordt vervoerd dat is echt niet te lofe. Vanmiddag hebben we een brommer gezien met een laadbak voorop waarin 3 varkens werden vervoerd. Ze vertelden dat het vlees dan vers op de plaats van bestemming aankomt. Tja, daar zit wel iets in. Of met z'n tweeen op de brommer waarbij de achterste een glasplaat in de breedte vervoerde van z'n 2 1/2 meter  echt te absurd voor woorden ..

Onderweg nog even een blikje red bull gekocht (0,25 euro) Ice Tea (0,45 euro) en een pakje sigaretten Marlboro (0,80 euro)

Vandaag hebbe we onderweg 3 aanrijdingen gezien terwijl we in Saigon, waar 8 miljoen mensen zich verplaatsen we er geen gezien hebben. Het eerste wat is versleten aan de brommers en auto's is waarschijnlijk de claxon. Echt om de 25 meter wordt er gebruik van gemaakt. Grote complimenten voor onze chaffeur die links en rechts slingerend door het verkeerd ons er toch snel doorheen loodste. Daarbij moet hij ook nog rekening houden met alle brommers die kris kras door elkaar heen schieten.

Een uur voor aankomst in ons hotel kwamen de gidsen met rum en cola door de bus heen. Ze vonden dat we wel iets verdiend hadden na zo'n lange rit. Werd het toch ff gezellig in de bus.

De gidsen hadden ons verteld dat we dit keer ook weer in een karig hotel terecht zouden komen.( het Blue Ocean Hotel) Bleek alles verbouwd te zijn. Het is hier echt waanzinnig. Voor Sandra: het is hier vele malen mooier en beter dan in ons laatse resort in Thailand. Aan het strand, prachtige ruime kamer (met een gigantisch en moderne badkamer, flatscreen noem maar op, ja echt karig hahahaha) oj en er is een Spa Wellness

Morgen hebben we een rustdag en gaan we lekker luieren aan het zwembad. In de middag hbben we een excursie genomen en hebben we een korte wandeltocht door een beekje en wat zandduinen waarna we van een prachtige zonsondergang gaan genieten.

Tot morgen (of overmorgen)   xxxx va Astrid en Ron

22 juni

05:09, 24/6/2009 .. 2 comments .. Link

Allereerst:  Tot ons plezier worden onze verslagen gelezen JOEPIE!!!! En wat leuk om jullie reacties hierop mee te krijgen. We zijn wat blij met jullie reacties. We zullen proberen het wat minder vaak over het eten te hebben maar ik weet nu al dat dit een loze belofte wordt. Het is namelijk allemaal zooooo erg lekker!!!

Dank jullie wel!!!

Door wil jij onze verslagen aan Pa en Ma Simon laten lezen en Jerry aan Pa en Ma van Huuksloot?

Vandaag stond de Mekong Delta op het programma. Na een busrit van 1 1/2 uur zijn we na een koffiestop op een boot gestapt en een stuk op de Mekong gaan varen. De Mekong is een rivier van 4500 km lengte, het water is bruin en schijnt zeer vruchtbaar te zijn gezien de vegetatie die hier groeit.  Ik heb al een aantal keren water over mijn hoofd heen gegooid maar van meer haargroei is geen sprake. Misschien dat ik binnenkort wat lotusbloemen op m'n hoofd heb staan ....

Tussendoor bzochten we enkele locale bedrijfjes waar onderandere gepofte rijst werd gemaakt en werd ingepakt voor onder andere de export. en een bedrijfje waar de rijstbladen worden gemaakt om onder andere de loepia's in te verpakken. We hebben veel foto's genomen (we zitten al op 450 stuks in een paar dagen). We hebben weer een heerlijke lunch verorbert waar ik maar niet te veel over uit zal wijden maar er zat veel vis en garnalen bij en dan weten jullie wel voldoende denk ik... Na de luch zijn we nog even met de plaatselijke Boa constictor op de foto gegaan.

Na de lunch zijn we overgestap in kleine bootjes waar we met z'n drieen in konden en werd bestuurd door een Vietnamese. Een tenger vrouwtje die toch heel erg sterk in haar schouders bleek te zijn.

Het is nu minimaal 35 graden en naar we hebben vernomen is het in Hanoi nu 45 graden. We hopen dat dit over 2 weekjes een stukje koeler zal zijn.

In de middag regent het af en toe. Niet al te lang en van hevige hoosbuien is (nog) geen sprake. Op de Mekong is het erg warm maar vangen we nog lekker wat wind.

De groep leert elkaar steeds beter kennen en het wordt steeds gezelliger. Sandra zal het wel herkenbaar in haar flapoortjes klinken...

Op weg naar ons hotel zijn we met de ferry overgevaren waarna het nog 10 minuten rijden was. Een redelijk hotel maar wel de minste tot nu toe. De koffers blijven nageoeg ingepakt want we blijven hier maar 1 nachtje. Om 19.00 uur wordt er weer eens gegeten.

Om jullie een indruk te geven wat het hier nu allemaal wel niet kost::

Een 7-gangen diner 170.000 Dong (6,50 euro), een bietje 20.000 Dong (0,80 euro)

Astrid en Joep kozen opnieuw voor de garnalen terwijl Ingrid en ik het 7-gangen menu maar eens probeerden. Als extra hebben we een 2-gangen menu met zijn vieren genomen. Dit was een slangengerecht. (niet de Boa van vanmiddag, die zag er heel wat groter uit hahahaha)  Slangenvlees bleek heel taai te zijn en het was net of we op slangenleren schoenen aan het kauwen waren. Geen keuze voor de volgende keer dus.

Vietnamezen eten trouwens alles. Bloemen (tot en met de wortels toe); hond; slang; rat noem maar op. Alles wat eetbaar is wordt gebruikt.

Omdat morgen de langste rit op het programma staat hebbe we hen niet te laat gemaakt. Na een paar extra biertjes (merk 333) zijn we terug naar het hotel gegaan. In het hotel was geen bar. Tijd om te internetten was er niet meer.

De nacht was erg onrustig. We hadden gelukkig een tjitjak (ik hoop dat ik het goed schrijf) een kleine salamander op onze kamer dus last van muggen hadden we niet. We troffen we onze eerste kakkerlak aan in onze badkamer. Het was zijn laatste Tour of Duty.

21 juni

12:46, 22/6/2009 .. 4 comments .. Link

Na het negatieve nieuws van Pa Simon proberen we er toch het beste van te maken, zoals hij ook tegen ons heeft gezegd.

Vandaag naar de Cu Chi tunnels, het meest gebombardeerde stuk van de wereld met als bijnaam: De ijzeren driehoek. Zelf de tunnel in geweest. Het was er zeer heet en benauwd en was blij om er weer uit te zijn. Erg indrukwekkend en je kan je niet voorstellen dat in de huidige rustige omgeving hier een verschrikkelijke veldslag heeft plaatsgevonden.

Om in evenwicht te komen hebben we daarna een mis bijgewoond van een nieuwe religie waarbij alle geloven zijn vertegenwoordigd. Zo kan het dus ook!!!

Na het tempelbezoek wederom heerlijk gegeten en daarna terug naar het hotel. In de avond hebben we een bootreis gemaakt waarbij lopend buffet aanwezig was, live muziek en entertainment. Wederom kan ik niet beschrijven hoe lekker het eten was. Suhsi, vlees, vis, gamba's en waanzinnige toetjes. Ik denk dat we aan het einde van de reis toeslag moeten gaan betalen voor overgewicht ....

Door tijdgebrek (omdat we weer eens gaan dineren) zal ik het verslag van maandag 22 juni een andere keer moeten doen. ik hoop dat in het volgende hotel dit ook weer mogelijk is.

De reis is trouwens fantastisch net als het land zelf. Het reisgezelschap is leuk en we hebben een leuke gids. Een belg die in Nederland woont.

Tot snel xxxx

de eerste 3 dagen

11:05, 20/6/2009 .. 4 comments .. Link

Na het ophalen van Joep en Ingrid zijn we via de binnenwegen naar Schilhol gegaan om de filis te ontwijken. Lekker ontspannen op Schiphol koffie met appeltaart genomen. De vakantie is begonnen!

Na een vlucht van iets meer dan 10 uur waarbij we 9653 km hebben afgelegd kwamen we in Hong Kong aan (onze tussenstop).  De vervolgvlucht naar Saigon duurde nog 2 uur maar dat was voorbij voordat we het in de gaten hadden. Alles bij elkaar toch een uur geslapen dus van enige fris en fruitigheid was niet echt sprake. Nog een kleine 3 kwartier naar ons hotel (Het Bong Sen hotel) en de rondreis kon gaan beginnen.

De eerste dag 19 juni waren we nog vrij en hebben we gezellig Saigon verkend. Het hotel ligt in district 1 en is het centrum. En dat is te merken, ongelofelijk wat een aantal brommers hier rond rijd. Met gevaar voor eigen leven staken we de eerste keer over. Nu zijn we er aangewend, gewoon oversteken rustig lopen en dan rijden de brommers, fietsen auto's en bussen gewoon voor en achter je langs, tenminste tot en met vandaag wel...

Je weet echt niet wat je meemaakt, met z'n vieren op een brommer, met z'n drienen waarbij een kinderstoel (met kind) tussen in staat, met 10 waterkannen op de brommer, met ladders van een meter of 5. In de middag een lunche genomen. Astrid en Joep aan de zeer grote garnalen, Ingrid een broodje hamburger en ikzelf aan de spareribs. Ook dit was weer heerlijk, ben nog steeds verbaasd dat ik al mijn vingers nog heb .... Dat was rond 4 uur en om 7 uur hadden we onze welkomsdiner. Goh wat hebben we het slecht hier. En duur... voor onze middagdiner waren we inclusief de dranken wel 11 euries de man kwijt...

Vanochtend (zaterdag 20 jun) om 07 uur opgestaan, lekker van ons ontbijt genoten waarna we om 09.00 uur de rondrit door Saigon hebben gemaakt. Eerst naar district 5 de chinese wijk. Dat grens aan onze wijk (wijk1) en daar deden we al een uur over. Saigon bestaat uit 19 districten dus je kan je voorstellen hoe groor deze stad is. Er verblijven dan ook 8 miljoen! inwoners in deze megastad.

In de chinese wijk hebben we een tempel bezocht waar we wierook hebben aangestoken met een persoonlijke boodschap voor Pa Simon.

Na dit bezoek vetrokken we naar het oorlogsmuseum. Zoals bekenden weten ben ik zeer geintersseerd in de Vietnamoorlog en was voor mij dan ook een verassing omdat deze niet in de planning was opgenomen. Geweldig om het oude Amerikaanse materieel te zien wat was buitgemaakt. Indrukwekkend de foto's en andere zaken. Ik heb daar geen foto's van gemaakt omdat dit toch zo ingrijpend is en ik het respectloos vond om dit zelf vast te leggen. Het heeft een nog grotere indruk en interesse opgewekt om hierover meer te lezen.

En toen was het weer eens tijt om te gaan eten. Ook dit keer bleek de Vietnamese keuken een lekkernij te zijn!!

Vanmiddag nog een lakfabriek bezocht en als laatste het paleis van de vrede en een monumentaal postkantoor. Bij het paleis nog een foto genomen op de plek waar in de oorlog de tank doorheen is gereden. Velen zullen dit moment wel eesn op een foto of documantaire hebben gezien. Om op die plek nu te staan is toch wel een vreemd iets.

Morgen om 05.30 uur op en dan gaan we naar de tunnels. Een van de hoogtepunten denk ik maar dat is toch altijd maar even afwachten....

Vooralsnog hebben we het erg naar ons zin. Een prachtig land, heerlijk eten en een leuk reisgezelsschap.

Astrid en Ron in Vietnam

22:08, 17/6/2009 .. 4 comments .. Link

Morgen 18 juni 2009 is het zover. Het vertrek naar Vietnam komt dichtbij. De spulletjes zijn al ingepakt.

Nog even naar Pa Simon in het ziekenhuis geweest, hij zag er weer een stuk beter uit, was vrolijk en maakte weer grapjes.

Morgen begint de grote reis en zijn we 16 uur onderweg. (22 uur als je het tijdsverschil meeteld)