Vietnamreis

25 januari 2009

22:19, 25/1/2009 .. 0 comments .. Link
Vanmorgen zijn we na een lange reis, gezond en wel weer thuis gekomen.

Arjan en Tram hebben ons zaterdag aan het eind van de middag naar het vliegveld van Saigon gebracht. Dat ging in een veel sneller tijd dan normaal want zo vlak voor de TET is het erg stil op straat. Weinig verkeer en zeker de helft van de winkeltjes was dicht en heel veel verkoopkraampjes waren zelfs helemaal verdwenen en dat was ook weer een bijzondere ervaring.

Na de laatste 'Caphe sua da' (=ijskoffie) en Tigerbier samen, vlogen we om 19:00 uur VN-tijd (=13:00 uur  Ned-tijd) via Hongkong naar huis. Dit was een zelfde Cathay Pacific vlucht als Ali en Herman hadden op 12/1 en Jaap had op 22/1. Zondagmorgen kwamen we 06:15 uur Ned-tijd (=12:15 uur VN-tijd) in Nederland aan.
Dinant en ik hadden besloten om met de trein naar Almelo te gaan. Manon en Eric met de kinderen hebben ons daar opgehaald.
En op Schiphol bleek maar weer eens hoe klein de wereld kan zijn, want toen we daar op het NS-bord naar de vertrektijden keken, stonden heel toevallig Jos Jansen en zijn vriendin Mirjam naast ons, die kwamen net terug uit Singapore. (Jos is de zoon van Hemmy en Bert.)

Conclusie.
We hebben een zeer bijzondere Vietnamees/Hollandse bruiloft meegemaakt.
We hebben, mede door de organisatie van Arjan, in korte tijd (weer) heel veel van Vietnam gezien.
Kortom een fantastische reis, zeer zeker samen met Ali en Herman.

23 januari 2009

22:50, 23/1/2009 .. 0 comments .. Link

Vanaf woensdagmiddag zijn we weer in Saigon. We hebben een kamer in hetzelfde hotel als waar we hiervoor waren met Ali en Herman.

Het is een top drukte in de stad want alles wordt versierd voor het Vietnamese Nieuwjaar, de TET.(Dit jaar is het het jaar van de Os). Het ziet er werkelijk prachtig uit, alles is verlicht. Ze hebben zelfs een hele belangrijke straat afgesloten en midden op het wegdek muurtjes gemetseld en een hele waterpartij gemaakt. Duizenden mensen lopen daar te kijken en maken van die mooie geposeerde foto's, voor de bloemen, achter de bloemen en naast de bloemen. Zelfs Arjan en ik moesten er aan geloven en met een stel Vietnamezen op de foto.

Gisteren hebben we op de brommer wat door de Chineese wijk in Saigon gereden en later hebben we bij de vriendin van Rudy, op de BenThan markt, inkopen gedaan.

Jaap hebben we om 5 uur naar het vliegveld gebracht en die is weer veilig in Nederland aangekomen.

Wij zijn vandaag voor ons laatste Saigonnachtje bij Arjan en Tram ingetrokken en hebben vanavond met ons vieren in een restaurant ons laatste Vietnamese diner gegeten. Heel gezellig.

Morgenavond vliegen we om 7 uur naar huis. De koffers zijn al gepakt dus dat wordt een lekker relaxt dagje.

20 januari 2009

12:00, 18/1/2009 .. 0 comments .. Link

Wat kun je schrijven als je niets mee maakt.  Relaxen in optima forma, dat is hier wat de klok slaat. We slapen hier een gat in de dag en na een douche in de buitenlucht maken we ons op voor de brunch. Naast het diner is dat meteen een hoogtepunt van de dag. Gisteren werd het ontbijt midden in een rijstveld opgediend en dat moet je niet denken dan er ook maar iets aan mankeert. Het is wel grappig te zien hoe je eitje dan wordt gebakken. Ze maken er hier een sport van om het zo origineel mogelijk uit te voeren. Vandaag hebben we ontbeten op het strand, waar alles en iedereen zo ongeveer voor ons bezig was. Gisteravond zijn we buiten het resort gaan eten in een dorpje hier in de buurt. In het donker met de brommer over een zandweg vol kuilen en gaten. We aten beef met een heleboel groente wat je aan tafel moest bbq'en.  De tegenstelling kan niet groter zijn/

Maar de actie is er toch wel gekomen. Rudy de baas van Arjan is een duursporter en van hem kwam het voortsel om samen te gaan fietsen. Er waren wat mountainbikes beschikbaar, die eerst in de olie werden gezet om het mechaniek voor een deel aan de praat te krijgen. Daarna ging het de berg op en dat ging redelijk, maar bij het afdalen ging ik onderuit, omdat de achterrem het niet deed en op een helling van minimaal 25% met grind bekleed. heb je dan een probleem. De verwondingen vielen mee en de verzorging was optimaal met name van de Vietnamese dames.

Gisteren zijn we met Nghia, onze butler op stap geweest naar Qui Nhon. 's Morgens kwam op het resort een TV-ploeg voor opnames ter gelegenheid van Tet (Vietnamees nieuwjaar) en mocht ik ook optreden als tourist en  ben daarover geinterviewd. In Qui Nhon hebben we o.m. Cham Torens bezocht, een soort tempel en bij een daarvan was een groep dames bezig om traditionele koeken te maken en toen we dichterbij kwamen, ontdekten we dat daar ook een TV-ploeg bezig was. Anneke was nu aan de beurt en werd gefilmd terwijl ze hielp om de koeken in bananenbladeren op de bergen. Ook volgde nog een klein interview. Zo kun je gauw een TV-ster worden in Vietnam. Best mogelijk dat we niet in de uitzending komen, maar de ervaring was heel leuk.

Vandaag hebben we kalm aan gedaan en dat kost hier geen moeite. Wel heb ik nog fietstochtje met Rudy gedaan naar een nabijgelegen dorp en dan krijg je een goede indruk van de leefomstandigheden die niet fantastisch zijn. Maar de mensen blijven vriendelijk en behulpzaam, zonder daarvoor ook maar iets terug te vragen.

Vanavond eten we in het resort en maken ons op morgen terug te vliegen naar Saigon.

17 januari 2009

07:28, 17/1/2009 .. 1 comments .. Link

Het is al weer een paar dagen geleden dat we wat van ons hebben laten horen. Nadat Ali en Herman weggegaan zijn was het wel erg afkicken voor Dinant en mij. We hadden de scooter van Arjan te leen en daarmee hebben we Saigon onveilig gemaakt.

We hebben in de stad Saigon het golfen geoefend op een Driving range (afslagbaan). Heel relaxt hebben we samen 100 ballen weggeslagen. Het golfen wordt steeds leuker! Als we terugkomen in Saigon dan gaan we nog een keer een 9 holes baan lopen.

We hebben een avond met Jaap en Arjan bij een Spaans restaurant gegeten. Donderdagavond zijn Dinant en ik met Tram, Arjan, Jaap, Ajan's 'baas' Rudy en een zakenrelatie uit Spanje José, bij Screewers (een Westersrestaurant) wezen eten.

Vrijdagmorgen hebben we gepakt om naar Qui Nhon te gaan.                                                                      Eerst zijn we nog maar weer eens wat geld wezen pinnen en daarbij zijn we ook nog maar weer eens    2 miljoen VN-Dong armer geworden. We hadden 3x gepint en de 4x keer weer dezelfde procedure, maar toen kwam er geen geld meer uit de machine, het is echter wel van onze rekening afgeschreven. In Hanoi was ons dat ook al overkomen, toen waren we 3 miljoen kwijt. Samen is dat  zo'n 200 euro en dat is geen reden voor vrolijkheid.

"s Middags om half twee vertrok het vliegtuig naar Qui Nhon. Een klein vliegtuigje, maar de vlucht verliep prima. Bij aankomst werden we door een paar mensen van het BAITRAM Resort, bij een busje opgewacht met een drankje en een muffit. De reis naar het Resort duurde iets meer dan 2 uur over een niet altijd al te beste weg, zeker de laatste 5 km niet.  Maar het was alle ontberingen zeker waard toen we het Resort zagen.

Het Resort heeft een website www.bai-tram.com  en die plaatjes liegen niet.                                           Jaap, Arjan en Tram vliegen maandagmorgen weer terug naar Saigon. Dinant en ik blijven hier tot woensdag.

13 januari 2009

12:26, 13/1/2009 .. 1 comments .. Link

Als alles goed gegaan is dan zijn Ali en Herman nu ongeveer thuis. Ze worden door Esther en Boo van het vliegveld opgehaald en natuurlijk gaan ze eerst langs Gijsje (en Iris en Jaapjan natuurlijk ook). Daarna komt Rijssen voor hun weer in beeld.

Arjan en Tram werken allebei nog 14 dagen en dan gaan ze tijdens de TETvakantie op huwelijksreis naar de Filipijnen.

Wij hebben vanmiddag het kantoor waar Arjan werkt bekeken. Verschillende medewerkers van het bedrijf hadden we op de bruiloft gezien dus het was wel leuk om hun nog een keer terug te zien.

Tram is op dit moment in Hanoi met haar baas, ze komt donderdag weer terug in Saigon en vrijdag gaan we met zijn allen vliegen naar Qui Nhon, een paar dagen relaxen in een Resort aan het strand daar. Dat Resort is door het bedrijf waar Arjan werkt opgezet en het schijnt erg mooi te zijn. Maandag morgen komen we weer terug in Saigon.

Vanavond gaan Dinant en ik samen uit eten.

12 januari 2009

12:16, 13/1/2009 .. 0 comments .. Link

Ali en Herman zijn maandagavond naar Nederland vertrokken. We hebben voor de laatste keer een terrasje gepakt bij "Allez Boo". En aangezien er nog wat plaats in hun koffers over was hebben Ali en Herman nog wat inkopen gedaan.

Om 4 uur zijn we met een taxi naar het vliegveld gereden. Daar kwamen Arjan en Tram ook nog even afscheid van hun nemen. En toen was het natuurlijk met zijn allen zwaaien. En weg waren ze. Dinant en ik zullen hun erg missen. We hebben een hele leuke tijd samen gehad. HEEL JAMMER DAT ZE WEG ZIJN!

Later op de avond zijn wij nog even naar Tram en Arjan geweest om de kadootjes te bekijken die ze op hun trouwen gekregen hebben en daarna zijn we op Arjan zijn scooter naar huis gereden.

11 januari 2009

18:14, 12/1/2009 .. 0 comments .. Link

Arjan en Tram zijn getrouwd. Het was een hele bijzondere ceremonie.

De dag begon in het New World hotel. Het bruidspaar met wederzijdse ouders kwamen daar in vol ornaat bij elkaar. (Zie de foto's.)

Aan het eind van de middag hebben Ali, Herman, Anneke en Dinant, in een overvolle taxi, een groot deel van alle spullen naar de plaats van het feest gebracht.  Dat was in een park, een zeer mooie omgeving. Alle inspanningen van Tram voor de designes waren fantastisch. Hopelijk geven de foto's ook een goede indruk van alles. Wij hebben er alle vier in iedergeval van genoten.

Het eten was prima, drank was er in overvloed en dat was te zien en te merken ook. Vietnamezen willen in een korte tijd zoveel mogelijk drinken, bier en whisky. Na een uur waren er al heel wat mannen aangeschoten en na anderhalf uur waren er al heel wat dronken en die gaan dan ook gelijk naar huis. Wij als westerlingen houden het natuurlijk nog een tijdje vol, maar om 11 uur zijn ook wij met een taxi naar het hotel gegaan.

10 januari 2009

03:17, 11/1/2009 .. 0 comments .. Link

De vlucht van Hanoi naar Saigon heeft geen probleem opgeleverd. We zijn met een taxi van het vliegveld naar ons "vertrouwde" hotel gegaan. Na het uitpakken zijn we een zonnebril voor Anneke gaan uitzoeken. (Kom je vast nog wel een keer een foto van tegen.) Om een beetje uit te rusten hebben we in de Dong Koi straat op het terrasje van de "Underground" een wijntje zitten drinken. Heel gezellig en relaxt, het voordeel van dat terrasje is dat de straatverkopers niet bij je kunnen komen.

Ali en Herman wilden op een dineetje tracteren (wat door Anneke en Dinant zeer op prijs werd gesteld) en daarvoor zijn we naar 'de Mandarin' geweest. Heerlijk gegeten!

Ali en Herman zijn wezen shoppen. Dinant is naar de kapper geweest en Anneke heeft Tram geholpen met strikjes maken voor de eetstokjes en de champgne glazen. Tram heeft zelf heel veel uren strikjes en andere dingen voor de tafelversiering op hun trouwdag gemaakt.

7 januari 2009

16:33, 7/1/2009 .. 1 comments .. Link

We hebben de vliegreis naar Hanoi goed doorstaan. Jaap was al aangekomen uit Saigon en had de chauffeur die ons naar het hotel moest brengen al gevonden. Het weer in Hanoi is wel beter dan in Hoi An. Het is in iedergeval droog.

Dinsdagmorgen zijn we om 8 uur bij het hotel opgehaald en naar Halong Bay gebracht. Een aarduge gids en chauffeur hebben ons naar de boot gebracht en wat schetst onze verbazing, we hadden een grote boot voor ons vijfjes, helemaal alleen. We zijn heel goed verzorgd en hebben een fantastische natuur gezien. We hebben een grot bekeken, op een motorbootje onder de rotsen door gevaren, apen gezien en verschillende floating village's.

Vandaag waren we om 4 uur weer terug in Hanoi. We hebben wat rond gewandeld en hebben in een leuk Vietnamees restaurant gegeten (waren Anneke en Dinant in maart ook met de kinderen geweest).

Was wel lachen er stonden 9 man personeel om ons heen en geen van allen sprak Engels, maar met armen en benen zijn we er wel uitgekomen.

Dinant is erg blij dat er nog geen elfstedentocht gepland is en hij hoopt ook heel erg dat die planning in iedergeval minstens 3 weken op zich laat wachten.

Iris en Jaapjan, bedankt voor jullie commentaar (Ali en Herman lezen dat morgen pas want die slapen al). Kusje voor Gijs.

Manon beterschap. Kusje voor Kes en Neo.

5 januari 2009

01:38, 5/1/2009 .. 1 comments .. Link

Hoi An is een klein maar leuk plaatsje. Dinant en Herman hebben zaterdag in het plaatsje op een brommer rondgereden, Ali en Anneke  hebben een nat pak op het strand gehaald. We stonden bij de zee (niet in het water) met een Vietnameese strandverkoopster te praten, toe er op eens een golf aan kwam, Anneke zag hem nog net aankomen en had alleen de broek helemaal nat, maar Ali was net te laat en lag in de zee.  Slap van het lachen zijn we naar het hotel gegaan om te douchen en andere kleren aan te trekken.

Gisteren zijn we naar de oude Keizerstad Hue geweest. We waren met een particuliere auto met chauffeur, dat had Arjan voor ons geregeld. Mr. Lay bracht ons naar de dingen die we zien wilden. Hue is een indrukwekkende stad. Er waren maar 2 minpuntjes, 1 het regende de hele dag en 2 we hadden te weinig tijd om alles te zien.

De kleding die we in Hoi An hebben laten maken is goed geslaagd, iedereen is er zeer tevreden over.

We hadden alleen nog een mondelinge aanvaring met een taxichauffer. Omdat er ergens een kleine aanrijding was "moest" hij omrijden (andere taxi's reden er gewoon langs). Toen presteerde hij het om een heel eind om te gaan rijden en rekende daarvoor het dubbele tarief. Daar waren we erg boos om (vooral Anneke) en hebben hem minder betaald dan hij vroeg en daar was hij weer boos om.  Zo maak je nog eens wat mee.

Het is al weer bijna tijd om Hoi An te verlaten. Om 13.15 uur vanmiddag vliegen we naar Hanoi. Daar gaan we Jaap Koopman ontmoeten. Jaap is een vriend van Arjan uit Amsterdam en is ook voor de bruiloft overgekomen. Hij gaat met ons mee op de boottrip in Halong Bay.

3 januari 2009

12:46, 3/1/2009 .. 0 comments .. Link

Gisteren in het vliegtuig naar  Hoi An gegaan, korte en rustige reis. In Hoi An wisten ze in het hotel niet dat we geboekt hadden. Na wat heen en weer gebel met Arjan ( die dit geregeld had) kwam het toch voor elkaar. We zitten in een oud , maar heel prettig hotel.

We zitten ong. 5 km. van het plaatsje Hoi An, maar vlak bij het strand. Het is hier wel wat koeler dan in Saigon, maar op zich geen probleem. De temperatuur is zodanig dat je zonder jas of trui naar buiten kan.

Gisteravond hebben we in het  stadje kleding aan laten meten. Daarna in het hotel gegeten, uitstekend, maar veel te veel. We hadden een menu genomen, maar dat was wel erg veel eten.

Vanavond (zaterdag) kunnen we om 7 uur de kleding passen.

De mannen hebben nu een brommer gehuurd en zijn ervandoor. We hebben ze net uitgezwaaid. Ali durfde niet achterop de brommer (1 kunstheup is genoeg) . We gaan straks met z'n tweetjes naar het strand en lekker ergens op een terrasje zitten.

Voor de Meppelinkjes, de foto's zijn te zien op www.brinks.surft.nl

1 januari 2009

14:25, 1/1/2009 .. 0 comments .. Link

Het nieuwe jaar is begonnen. Wel vreemd hoor om dat hier mee te maken. We zijn in de toeristenbuurt geweest en daar werd afgeteld tot klokslag 12 uur. Wat we vreemd vonden was dat alleen de westerlingen elkaar een gelukkig Nieuwjaar wensten. De Aziaten vierden wel feest. We hebben nog nooit zoveel brommers bijelkaar gezien. Wat een happening en wat een lawaai.

Vandaag, Nieuwjaarsdag hebben we een trip naar de Mekongdelta gemaakt. Heel veel mensen hebben daar hun eigen fabriekje. Ze maken daar allerlei dingen van rijst, o.a.  wijn, popcorn.

Van cocosnoten maken ze ook allerlei dingen zoals snoep, cocoswijn .

In de Mekongdelta, zijn we ook nog gaan fietsen, onderweg een stortbui over ons heen gekregen. De mannen hebben direct een regencape gekocht, na vijf minuten was het weer droog.

We gaan straks met Arjan en Tram uit eten. Morgen vliegen we naar Hoi An.

30 december 2008

14:01, 30/12/2008 .. 0 comments .. Link

Gisteravond hebben we gezellig gegeten met Arjan en Tram.  Nog wel een beetje westers om te wennen. Daarna hebben we op het dakterras van "de Rex" (Journalisten podium Vietnamoorlog) een afzakkertje genomen. Smaakte ook westers.

Vanmorgen hebben we op de 10e etage van het hotel de ontbijtzaal gevonden. Een grote keuze en een prima ontbijt.

Om 12 uur werden we door een taxi opgehaald om naar de Chu Ci tunnels te gaan. Het was nieuw voor Ali en Herman, Dinant en Anneke hadden het al eerder gezien, maar vinden het nog steeds indrukwekkend.  We hebben daar onze eerste Vietnamese maaltijd gegeten, erg smakelijk. Om ½5 zijn we aan de terugreis begonnen en kwamen in de avondspits van Saigon terecht. (Herman en Ali wilden direct een brommer huren om er tussen te gaan rijden.) We waren net weer terug in het hotel toen er een stortbui kwam en de straten onderwater zette. Gelukkig gaat het water wel weer aardig snel weg, zodat we straks wel met droge voeten kunnen gaan eten.

Op dit moment is Dinant bezig om de foto's naar Reint te sturen, dus als het een beetje mee zit kunnen jullie de eerste foto's morgen zien.

Wordt vervolgd

De reis

11:16, 29/12/2008 .. 1 comments .. Link

De vluchten naar Saigon verliepen anders dan verwacht, omdat in Hongkong een lieve dame van Cathay ons opwachte en aanbood om direct door te vliegen in plaats van 9 uur in Hongkong door te brengen en dan pas door te vliegen. Daar hoefden we niet zo lang over na te denken te meer daar het weer in Hongkong mistig met weinig zicht niet geweldig leek.  Direct Arjan uit zijn bed gebeld dat we eerder afgehaald wensten te worden en dat was gelukkig geen probleem. Het weerzien was hartelijk en er was al een hotel geboekt op loopafstand van de BenTham markt en het centrum. Nu gaan we even de stad in met zijn vieren en daarna met de taxi naar Arjan zijn huis en vanavond zoeken we een leuk restaurant op voor ons zessen.

De foto's heb ik nog niet kunnen versturen, maar dat volgt z.s.m.

De voorbereiding

13:29, 27/12/2008 .. 0 comments .. Link
Nog één dag en dan op weg naar Vietnam. We zijn de hele dag al bezig met pakken en afscheid nemen. Zojuist nog even een foto van ons vieren laten maken voor de fotosite die Reint opnieuw gaat inrichten en er zullen nog vele foto's volgen.