Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Wepro Damesteam

Update van afgelopen weken TO DO!

12:19, 9/3/2009 .. 0 comments .. Link

TO DO list na zondag 8 maart (adv tips van Thorin Zeilmaker)
- nieuw harpje cunningham
- verkorten grootschoot, 11 m.
- spival afbranden, knoop eruit, markeren.
- elastiekje roerhuis (gerard loos)
- roerhuis uitvijlen.
- plankje tactic voor op spiboom.
- harp fokkeschoot slijpen
- fok op tweede gaatje, als ladder omgedraaid is.
- ladder omdraaien, boven aftapen.
- zijstagen op vier, echt heel veel wind op drie, vanaf onderen.
- fokkeschoot op tweede gat vanaf neus bij veel wind, vierde gat met weinig wind.
- harp fokkeschoot anders monteren.
- merken voorlijk, cunningham, opmeten boot thorin.
- merken traveller fok, thorin.
- grootschoot blok, ratel controleren.
- roeren uitmeten.
- tape
- brander
- plastic ringen
- zeillat spanning los, zeil is van nature erg bol.
- trapeze tape, zodat handvat niet meer draait.
- leukoplast
- trapeze elastiek op spanning.
- Handschoenen (zomer, meer grip!)

Tips na zondag 1 maart:

Marielle gehele dag in de rubberboot gezeten, Celine heerlijk wintersporten.
- Plaats startlijn aanpassen, genoeg ruimte behouden om te anticperen en teams uit te schakelen. Niet te dicht op de lijn.
- Marielle na bovenboei spischoot aantrekken, helmstok onder de arm klemmen.
- Strafrondje draaien; tijdens gijp gewicht achterop daarna gelijk naar voren.
- Licht weer stuurvrouw meer schoten.

 



9 november - Wouter

11:03, 15/11/2008 .. 0 comments .. Link

Training Wouter Samama,
10:30 - 15:30 getraind. op het water geluncht
Windkracht 4 Zuidwest
'vrij veel golven voor op een meer'
 
Training:
- Lange rakken aan de wind
- Lange rakken voor de wind
- Aan de wind tacken
- Voor de wind gijpen
- Korte baan, 3 minuten start en 1 ronde varen..

Mijn leerpunten: veel veel rustiger sturen, op de bal van de voet trapeze hangen handig om een goed bootgevoel te krijgen.
Overstag met veel wind gaat nu beter; laat naar binnen via de hoek, rustig insturen, daarna snel doorsturen, schoot niet meer dan 1 meter vieren. Celine zorgt dat de schoot netjes binnen legt voor het overstag gaan.
Onder spi: angst aanwezig, duikgevaar.. oepsie! Met een drijver uit het water varen. Celine veel meer achterop. En met voorste voet dwars op de beam of pilon staan.
Laylines bepalen blijft lastig. Als wij op de korte baan bezig zijn moeten wij omschakelen.. de eerste paar keer gaan gestresst en teveel onrust op de boot. Dat draait na drie starts pas bij. 
 
leerlpunten Celine:
- staan trapeze, voetjes recht naar boven wijze, meer voor op de voet staan.
- zo kun je de boot beter voelen, voel wat de boot doet dan weet je ook hoe je de boot moet trimmen met gewicht en schoot.
- schouders wijzen naar de boot toe, en met je hoofd draai ik in en kijk naar  12-15:00 om de windvlagen te zien,
- Boot moet met loefromp net het water aanraken.
- rustiger bewegen! trekken vanuit je armen.
- in trapeze gaan, fok even bak laten staan, gelijk door, fok aan, fokschoot op de hoek van de trampo leggen zodat ik erbij kan vanuit trapeze, haak pakken, naar buitengaan, dan pas inhaken schoot nemen van Jel.
- schoten, rustig, optijd 'veel vieren'.
- spi rak: snel hijsen, schoot nemen van jel, in trapeze met veel wind.
achter bij pilon staan, voorste voet staat in lijn met de schoot. en blokt als het ware mijn lichaam tegen het naar vore vallen bij duiken.
- vieren, niet aantrekken, behalve als die invalt.
- naar binnen gaan, ik moet ht zelfstandig kunnen. Ik heb het aan stefan gevraagd hoe hij het deed,
rustig naar voren lopen, stuurvrouw valt niet af, de achterste hand schoot, rechter hand zwarte handvat, trek je omhoog terwijl je je achterste hand de spischoot aantrekt, en je eigenlijk als het ware naar binnen wordt getrekt.
- ben ik klaar binnen, zit in het midden, schoot aan de lijzijde aangetrokken, dan geef ik seintje naar stuurvrouw, voor het gevoel moet de spi heel lang blijven staan en dan pas over. het lijkt net of je dan te laat bent, maar dat lijkt maar zo omdat je lang moet wachten. Dan staat hij wel gelijk vol, en heb je gelijk snelheid.
- laylines, blijf binnen het veld!!! ging beter op den duur de korte baan wedstrijdjes.
- blijf continu kijken, en beter eerder klappen dan te laat.
- duidelijk communiceren aanboord.



2 November 2008

21:30, 4/11/2008 .. 0 comments .. Link

3 uur getraind op Muiderzand
Geen coach aanwezig
Onderwerp: Spi hijsen en drop, onder spi gijpen, overstag.
Weer: windkracht 2, Zuidoost.

Spi hijsen: C telt tot 11, M. pakt spi schoot.
Communicatie: controle voorlijk = voorlijk, tack hals goed op de spiboom = tackhals

Spi drop: goed voor de wind, C telt tot 10, M. voortijdig opsturen, C. let op fokkeschoot. M. niet wachten op C., maar koers gaan varen.

Gijpen: M. goed snel doorsturen. M. zo lang mogelijk blijven zitten. M. daarna snelheid en vervolgens juiste koers. C. spi zolang mogelijk wind laten vangen. C. snel overpakken spi schoot.

Overstag: BLIJFT LASTIG!! M. belangrijk het moment van grootschoot vieren en weer aan. Steeds tegendraaien van de giek, waarom? Gewichtsverdeling en verplaatsing goed.

Overig
Goed onderling overleg op de boot. Goed gemotiveerd om te trainen. Goed gelet op gewichtsverdeling.
Beter kan: het verzorgen van de boot, harpjes goed, alles aftapen, directer met trim van de boot bezig zijn. (Is lastig omdat nog niet precies gesnapt wordt, wat de verandering voor effect teweeg brengt)



12 oktober

22:20, 21/10/2008 .. 0 comments .. Link


19 oktober

21:00, 19/10/2008 .. 0 comments .. Link

zeilwedstrijd: najaarsbokaal Muiderzand
Aantal deelnemers: 7 Dart's 1 HC 16 *wij*

windkracht:  zuidwest 5-6 bft
trim:
zijstagen moeten op 4
Fokkenschoot  op eerste of tweede van onder
en de Fokkenval op het 3de gaatje bij de bridle

fokkenval: merkje 0,5cm (net) boven de klem
cunnigham: doorgetrokken 8
spi: ja

1e rondje:
was uitgehaakt. 
noise dive downwind.
spischoot zat fout om!

Tips Mischa Heemskerk:
meer achterop staan met spi-en
meer grootschoot
kijken vlagen

boei pijling up-wind:
binnen het veld blijven, middenveld geklapt nadat we hoog waren gestart.
daarna doorgevaren, tot op hoogte van de boei. boei wat overschat
Boei-pijling Down-wind:
doorgevaren na bovenboei, toen geklapt.
boei-pijling ook op dit rak iets overschat.

overstagjes gingen niet zo heel lekker, grote 'golven', we moeten eens de overstag op video laten opnemen, zodat we weten wat er fout gaat en wanneer. Ik weet niet precies wat ik wel en niet moet doen als marielle een stuurfoutje maakt, dat zie ik zelf niet omdat ik bezig ben met de fok,dus naar voren kijk, ik zou het dan moeten voelen en dat voel/zie ik dan alleen als de boot langzaam/achteruit draait aan de fok/water.
Ik doe even bolling, fok door..
mijn fok langer laten staan als de Overstag niet lekker loopt.

Celine: maar wel opletten daarbij! grootschoot volledig blijven aantrekken ook al wordt het 'zwaar'. 
Marielle: Niet te hoog willen varen na een overstag   (check dit even voor jezelf, anders delete) 
Celine: fokkentraveller naar buiten zetten, als ook de traveller grootschoot naar buiten gaat.
              Pompen, grootzeil, alleen wanneer de boot 'neergaat'. 
Marielle: meer sturing aan de wind, comminceren als ik iets anders zie.
Marielle: actiever zeilen; in de zin van geconcentreerd hangen, sturen en niet te veel met Celine bezig zijn. Koers houden en in de fok kijken en lopen over de boot.
Marielle: overstag meer op snelheid dus schoot helemaal dicht. Ik hoop grootschoot op en zorg dat hij netjes binnen ligt. Snel schootovergeven en sneloverstag. Direter insturen met dit weer en dit geld ook voor de beneden boei. ( met veel wind, maak je door de snelheid een grote bocht en verlies je veel hoogte, uitleg Carry)


Ik was niet tevreden over de bootsnelheid, en ook niet op me eigen manier van bewegen over de boot na vandaag. Ik had het dan ook vrijsnel gehad op Muiderzand en was dan ook niet echt spraakzaam na de wedstrijd. maar wel ging het bij iedere wedstrijd steeds beter, dus dat is wel een positief punt wat we niet over het hoofd moeten zien!


downwind ( routine , spi varen):
- meer druk zoeken daarna af, zodat ik 'trapeze hoog' blijf staan en niet in het water kom en val want dat remt alleen maar.
- celine lopen voor achter
- spi vieren als we neigen te duiken ( weet k wel, maar ter herinnering van)  en naar achteren.
- Celine oefenen met spi schoot naar buiten en naar binnen gaan

- Marielle, traveller schoot dicht, en grootschoot meer open
- beide moesten wennen aan het met spi varen,was duidelijk te merken.
- Kwam van beide kanten steeds meer communicatie, vlagen/druk
- Marielle, voor de wind..spi hijse....schoot pakken en aantrekken voor Celine. meer communicatie
  tijdens het hijsen.

( ik denk wel dat we vaker met spi moeten varen, dit is moeilijker dan zonder spi varen, en het kost meer kracht,wat vind jij? ) 
tacktiek:
-Marielle liet deze wedstrijd Celine beslissen over het aan de windse rak
Dat ging opzich wel oke, maar Celine kan meer anticiperen op de windbanen. ( ervaring en oefenen) Ik merkte soms, wel eens dat ik te lang wachten met overstag gaan. Hierdoor moesten we eerst ng eens een extra stuk doorvaren om vuilen wind te voorkomen. Volgende keer verder vooruitkijken.    

start:
- ging goed, mooi op tijd weg met snelheid.
- goede communicatie, eerder bij de lijn, plek weten te verdedigenen, stilliggen oefenen, volgende keer oefenen! Nu was het gemakkelijk, en we maakte het ons zelf ook gemakkelijk.

 

Marielle had na de race nog gevaren met Mischa:

- boot liep stukken sneller --> trim moet anders bij minder gewicht, en het schoten kijken.

 



5 oktober

12:03, 5/10/2008 .. 0 comments .. Link

afgelast! 

6/7 bft constant



4 oktober training Huntelman

08:02, 5/10/2008 .. 0 comments .. Link

 training Muiderzand

trainer: Vincent Huntelman
Wind: 4-6bft
richting: ( ff checken zondag, en aan de hand an daar de windrichting bepalen van gisteren, positie achter het eiland als je er rechts langs voer.)

trim Fokkenval: streepje boven de klem
Cunnigham: doorgetrokken

trainingspunten:
op snelheid. Lange rakken en korte baan oefeningen.

uitwerkingen staan bij mij op klad, ds dat moet ik nog even uittypen!




27-28 september

14:02, 30/9/2008 .. 0 comments .. Link

Weekend 27-28 september

evenement: Rondje tiengemeten
Aantal deelnemers: 107 boten!
windkracht: 1 bft.
windrichting: zuid-oost
trim:
Cunnigham - 5-
fokkenval : marker eerst 2cm onder de klem, uiteindelijk onder de klem gezet.

( wat was het gevolg, liep ie beter? )

Helaas waren de voorspellingen correct en bar weinig wind, we werden ter hoogte van de 'plaat' terug gestuurd.

- (Celine)  Duidelijk zeggen wanneer je (NU) overstag wilt.
- (Beide) Boothoogte was goed, snelheid niet.
- We hadden de foute kant van het veld gekozen, mede doordat we 'te laat' onze positionering in het
   startveld hadden.
- ( Celine) klapjes, Celine kroop tijdig naar de loef kant.
- Jel..hoe gingen ook al weer de klapjes met je grootzeil, ik weet niet meer wanneer je daar eens een opmerking over had gemaakt, was dat dit weekennd of woensdag tijdens de training? )

Negatieve punten:
- (Celine) Voorbereiding, vraag optijd naar zo'n notice of race!
- (Beide)  duidelijke startpositie keuze maken, niet blijven twijfelen en veranderen, gaan voor ons doel!! 
   We lagen te ver onder de startlijn, terwijl we optijd 't water op kwamen.

Positieve punten:
- konden goed hoogte houden.

Zondag zouden we met  team Nissan zijn gaan trainen, maar ging ook niet door vanwege te weinig wind.

Opvallend:
De negatieve punten, zijn al voor een 2de keer in onze aantekeningen voorgekomen!!




To do list

13:47, 30/9/2008 .. 0 comments .. Link
Wat aankomende weken nog moet gebeuren:
Bart (wepro)
Wat kan hij misschien voor ons 'extra' kan betekenen:
Bijdrage (trainingswekene, reiskosten) /sponsoring op de boot/rompen overleggen/ zomerkleding/ ligplaats Muiderzand.
Wat wij voor werpo kunnen doen:
Het bedrijf meer betrekken bij het zeilen d.m.v een presentatie te geven.
Opstapdag te regelen/ Texel.
Afspraak met Bart wordt gepland. In afwachting van W-pro.... 
Planning trainingsweken
- November (aantal dagen)
- Februari
- Eind April
Celine heeft contact met Jerome: in afwachting van de mail.

Fitness trainen
overleggen hoe/wat we gaan trainen en wat 'verstandig' is.

Kleding
- Droogpak
- Handschoenen
- Muts
 
trainers optie
Wouter Samama (November en misschien meer)


24 september

13:27, 30/9/2008 .. 0 comments .. Link

Woensdag 24 September

evenement:  ochtendtraining woensdag ochtend
windkracht: 2-3 bft.  ( vlaagjes 1 trapeze)
Windrichting: ( van af de vaargeul boei naar clubhuis richting , welke richting is dat?)

trim
Cunningham: 5-6
fokkenval: marker onder de klem. ( niet bezig gehouden met de trim van de fokkenval)

Actiepunten

  • overstag --> snellere routine en sneller weg zijn.
  • gijpen --> sneller
  • stilliggen bij het vlaggetje
  • wegstarten lijn vlaggetje ronding groene vaargeul boei. --> snel weg zijn

Overstag 10x achter elkaar
- (Beide) Celine bepaald de timing, Marielle telt af 3,2,1..)
- (Marielle) Nieuwe manier onder de giek doorgaan, been verder wegplaatsen.
- (Beide) Zeggen wanneer je klaar bent.

gijpen 10x achter elkaar
- (Marielle) Marielle bepaald, en telt. Op 1 doet zij haar roer omhoog/omlaag
- (Celine) fok doorduwen.
- (Celine) communiceert over de koers na de gijp, door op/af te zeggen.

Starten
-  (celine) als het écht nodig is, gelijk fok back, één keer fel, anders drijven we alleen maar achteruit. 
-  (Beide) op 15s.  gaat de fok aan, daarna versnellen, afsturen en zeil aan.
- (Beide) Belangrijk, communiceren, zeggen wanneer Jel druk verliest in haar roer.
                Cé zeggen wanneer ze fok back doet en 'aan' is.  
 

 

 



17 september

13:22, 30/9/2008 .. 0 comments .. Link

Woensdag 17 september

- Muiderzand
- windkracht: 1 Bft.
- 8:30- 11:00

geen wind, alternatief programma!
Boot helemaal checken!! 

-  alle tape eraf gehaald, nieuw getaped.
-  verstagingen gecheckt
- roeren uitgemeten
- verstelbare trapezes goed uitgesteld
- overige touwtjes goed weggeknoopt/netjes afgebrand.
- trailer opgeruimd
- Celine horloge gezocht...niet in de trailer,...dan moet het in Heerlen liggen.
- bout bij trapeze nagecheckt
- neusboutjes nagecheckt.
- roerpennen gechceckt
-klemmen/rails gespoten
 



14 september

12:43, 30/9/2008 .. 0 comments .. Link

Zondag 14 september

Wedstrijd rondje Pampus, 3x kortebaan wedstrijd ( 2 rondjes)
12:00  - 16:00
Windrichting: oost, vlagen en schiftingen naar links in de vlaag.
Windkracht: 4, variërend in de vlagen.
Tuig: Zonder spinaker
Trim: markeerpunt net onder de klem, daarna...?!?  bijgesteld, volgens mij strakker?

Actiepunten: 

  •  schoten traveller
  •  start voorbereiding
  •  communicatie taktiek en layline
  •  overstag.

Taakverdeling bij deze wedstrijd:

Bemanning:  traveller   &  Stuurman: grootschoot.  --> slecht lopen traveller 3e wedstrijd gewisseld, bemanning weer schoten.
Bemanning: Tacktiek en layline aan de wind.
Stuurman: beslist voor/achter langs een boot te gaan, Tacktiek en layline voor de wind.

Afspraak aan boord: vandaag goed binnen het veld blijven vanwege de vele variaties van windkracht en windrichting.
 
Positieve punten:
- ( Beide) groei in communicatie tijdens aan de windse en voor de windse rakken. Duidelijke taakverdeling en dit groeide per wedstrijd. Celine bepaalt wanneer zij wilt klappen t.a.v. de boeien en windvlagen en windschiftingen aan de wind. Marielle kijkt of het mogelijk is om te klappen i.v.m. andere boten. Voor de wind bepaalt Marielle de klappen en celine houdt andere boten in de gaten en kijkt alvast naar wat te doen op het spi rak.
- ( Marielle) overstag: veel rust op de boot en geen een keer achteruitvarend overstag.
- ( Beide) kijken hoe de startlijn er in ligt.
- goed met de trim bezig geweest. Ook tijdens wedstrijd bijgesteld.
 
Verbeter punten:
- (celine) in orde: een starthorloge vergeten en schoentjes. Voorbereiding, dag van tevoren goed overleg.
- ( Beide) overstag: timing van naar binnen, wacht op de tel, 1, die wordt aangegeven van de
  stuurman gaan en  het gelijk op snelheid varen van de boot.
- (celine) Timing overname schoot van stuur, kijk vooruit naar de vlagen ( vooral als het zo vlagerig is)
- duidelijke startpositie keuze maken, niet blijven twijfelen en veranderen, gaan voor ons doel!!
- rustmoment na de wedstrijd nemen; tijd om door te spreken van de wedstrijd.... niet meteen gehaast  
  naar de kant, aftuigen en naar huis.
* bespreken na dat de boot is afgetuigd, getoileteerd en is omgekleed.

resultaat:
4e Hobie Cat 16

Tevreden:
* Jammer we konden beter, doordat we zijn omgeslagen. Dit was niet nodig! (zowel fout van bemanning als stuurman, Celine had de schoot niet mogen overnemen! en (volgens mij, kon Mariele iets meer opsturen of later springen?)
Natuurlijk, mogen we niet vergeten dat we de zaterdag, rondje pampus zelf, niet hebben gevaren. Dus dat we zowieso al 22. pnt. extra hadden!
Communicatie gaat beter dat is het meest positieve vooruitgang!

 



10 september

21:23, 13/9/2008 .. 0 comments .. Link
Woensdag 10 september
 
10.00 - 11.15 Noordwijk
Richting: zuidwest
Kracht: 4 met vlagen naar 5
Golven: Hoog, maar lager als zondag
Trim: cunningham: ? fokkeval: witte lijntje net boven de klem
 
Trainingsdoel: schoten met traveller, trapeze staan zo dicht mogelijk bij elkaar, overstag.
 
Marielle
- schoten met traveller: communicatie: druk / geen druk, op / afvallen, vlagen kijken.
konden meer snelheid uit de vlagen halen.
vereist een goede samenwerking schoot en traveller.
traveller loopt niet soepel mee, nieuw karretje?
aandachtspunten: vlagen kijken en benoemen, rustig blijven, niet teveel corrigeren.
- trapeze staan: lukt, stonden meer voorop de boot en dichter bij elkaar.
maar wat is de beste manier: crew hoger / lager dan skipper, met benen gehaakt of niet? nazoeken, vragen.
aandachtspunten: gewichtsverplaatsing
- overstag:
Skip: klaar voor de overstag
Crew: ja, en traveller lijn naar binnen.
Skip: moment kiezen, 3, 2, 1 op... (opsturen, schoot in een hand pakken, schoot en traveller blok op blok)
Crew: naar binnen
Skip: naar binnen
Crew: midden van de boot
Skip: onder giek door, schoot los en aan
Crew: ondertussen fok door en aan
Skip: met schoot naar buiten
Crew met traveller naar buiten.
Skip: zegt: positie (staan we genoeg naar voren op de boot?)
Meer rust aan boord. Redelijke overstagjes tussen, niet vaak achteruit varend overstag.
Nog meer rust nodig. Moet wat soepeler worden ;)
Aandachtspunt: moment van naar binnen gaan, afstemming overgaan grootzeil en fok.


7 September

13:24, 7/9/2008 .. 0 comments .. Link

Evenement: Noordwijk Open
Aantal deelnemers: 5 Hobie 16's
windkracht: 4/5 bft met uitschieters van 5+
Windrichting: zuidoost

Trim:  
- op het strand gemeten, het zeil niet voorbij de mast getrokken.
- fokkenval 2 à 3 cm boven de klem.
- cunnigham eerst aan tot 7/8 --> coach ( kees) zei doortrekken tot zo ver als...( voorbij 10 was het zeker)

Getraind:
- Dicht bij elkaar staan.
 2 manieren,
  * beide voeten los, dicht op elkaar.
  * voeten uit elkaar, maar dan moet de bemanning goed zijwaarts gedraaid staan!
- stuurman grootschoot, bemanning heeft de traveller.
- bemanning rechts van de stag staan en stuurman moet aansluiten.

aandachtspunten:
- Cé -  vieren/aantrekken in kleine maten bij de traveller.
- Cé - kleine stapjes, voor de trim, Jel sluit dan steeds aan.
- Cé - overzicht veld, koppiekoppie achteraf pas evalueren!!
- Cé - hardop praten!!

- beide - lopen, rustig!
- beide - trapeze hoogte
- beide - samenwerking traveller/schoot /sturen
- beide - rolverdeling
- beide - tacktiek

- Jel - Overstag
- Jel - eigen koers behouden! niet laten afleiden door andere boten.
- Jel - rustigere communicatie naar Celine

positieve punten:
- goed gekeken naar de trim van te voren.
- de communicatie was rustiger aan boord. Concentratie was snel terug naar het NU!

 

 

 



31 augustus

13:17, 7/9/2008 .. 0 comments .. Link

 

Evenement: Katwijk open
Windkracht: 2-3 bft.  afgezwakt naar 1-2 bft 
richting: oostenwind

Deelnemers: 3 Hobie 16's
Veld was groot, met veel darts. Met licht weer hebben deze voordeel.

Vooruitgang:
* zaterdag liep de boot totaal niet.
* heel veel druk en hoogte maar geen snelheid;  Hans van Nes tips:
* weinig wind, korte vlagen, pak je hoogte en ga niet in trapeze

trim:
- fokkenval  zat precies onderin de klem.
- Cunnigham niet strak aangetrokken ( sticker 5/6?)



About Me

Home
My Profile
Archives
Friends
My Photo Album

Links


Categories


Recent Entries

Update van afgelopen weken TO DO!
9 november - Wouter
2 November 2008
12 oktober
19 oktober

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer