Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
D@nielle's blog

Home - Profile - Archives - Friends

OV, o nee.

Posted on 23/8/2011 at 13:19 - 0 Comments - Post Comment - Link

Sinds enige tijd hebben mijn minderjarige kinderen en ik een OV-chip kaart. Dat is hip en modern, want papier is uit, en pasjes zijn in. Ik heb de kaart omdat ik één keer per jaar met de tram naar Amsterdam ga, mijn kinderen hebben zo’n kaart om in hevige regen, ijzel en andere winterse weren toch droog en warm op school aan te komen.

Modern als ik ben heb ik direct gebruik gemaakt van de optie ”automatisch opladen”. Dan kan ik volledig onverwachts, of door dronkenschap gedwongen, gebruik maken van mijn kaart zonder eerst een oplaadpunt te moeten zoeken. En mijn kinderen kunnen altijd veilig thuis komen, ook als zij in slaap vallen in de bus en in Eindhoven wakker worden. Zodra wij een openbaar vervoermiddel binnen stappen en onze kaart aanbieden, wordt ons saldo gecheckt. Wanneer dit onder de € 5,- komt laadt het OV-chipapparaat de kaart bij met € 10,-. Een fantastische tool!

Wat ik niet wist, is hoe de OV-chipautomaten de bedragen innen. Om zeker te zijn van een zo hoog mogelijke opbrengst, schrijft de automaat bij het inchecken alvast de maximale ritprijs af, zeg van Hoofddorp naar Oegstgeest, zo’n € 9,-. Je saldo komt hiermee direct onder de € 5,-, dus wordt er € 10,- van mijn bankrekening overgeschreven op de kaart. Na één halte stap je uit, kosten € 0,84 en er staat zomaar € 20,- op de OV-chip.
Gelukkig vergeten veel mensen uit te checken waardoor er nauwelijks geld ongebruikt op de OV-kaart blijft staan. Waar ik vroeger elk kwartaal een strippenkaart van € 7,40 moest kopen om mijn kinderen van enige luxe te kunnen voorzien, ben ik nu in zes maanden tijd € 240,- kwijt aan het openbaar vervoer. Ik ging er vanuit dat ik voor dat bedrag eigenaar was geworden van tenminste één winstgevende buslijn, maar dat bleek niet het geval.

Dus besloot ik de optie “automatisch opladen” uit te laten zetten.
Geroutineerd, ik doe namelijk alles online, surfte ik naar de website om een gebruikersnaam aan te maken en mijn instellingen als rekeninghouder te wijzigen. Wijzigen van naam, bijnaam, inlognaam, adres (mooi, dat moest ook nog veranderd worden), maar geen betaalinformatie. Hm.
Opgewekt belde ik het niet eens zo heel dure 0900-nummer van het OV-chip bedrijf. “Nee”, legde de man mij lachend uit, “alleen de kaarthouder kan betaalgegevens wijzigen, natuurlijk niet de rekeninghouder.”
Goh, wat dom zeg. Ik dacht dat degene die de rekening betaalde en de toestemming voor het automatisch incasso had afgegeven de rekeninghouder was. “Ja,” kreeg ik als antwoord, “dat klopt ook, alleen die persoon mag niet het automatisch incasso intrekken.” Ik slikte een sarcastische opmerking in en telde tot tien.
“U bedoelt dat het automatisch incasso dat ik heb afgegeven alleen ingetrokken kan worden door mijn minderjarige, zelden aanwezige, opstandig puberende kaarthouders?” Dat klopte. Maar, en ik hoorde de knipoog in zijn stem, ik kon natuurlijk online een nieuwe gebruikersnaam aanmaken, daarbij net doen of ik mijn kind was en op die manier de machtiging intrekken. Dat is wel fraude, maar och, dat hoort er een beetje bij, niet waar?
Enigszins geïrriteerd heb ik opgehangen en nieuwe gebruikersnamen, als kaarthouder ditmaal, aangemaakt.
Vedomd, nadat ik weer mijn adres gewijzigd had, zag ik ineens de optie “wijzig betaalgegevens” staan. Klik, klik, ja, check rekeningnummer, bevestig. Een pop-upscherm verscheen:
Helaas is het niet mogelijk op deze wijze uw betaalgegevens te wijzigen. Wij verzoeken u contact op te nemen met onze klantenservice.

Met licht verhoogde bloeddruk belde ik de klantenservice. Nadat we samen drie maal het proces zonder succes doorlopen hadden bleef er niets anders over dan mij formulieren toe te sturen om het automatisch opladen te beëindigen, naar het adres dat zij zojuist voor mij had aangepast. De dame hoefde hiervoor maar vier keer advies aan haar superieur te vragen, het was binnen 20 minuten gebeurd.

En, chapeau, binnen twee dagen lagen de formulieren op de mat, de mat van mijn oude adres, dat wel. Omdat ik dat al vermoedde wist de nieuwe bewoonster ervan en dezelfde dag nog had ik ze in handen. Ik heb ze direct ingevuld, mijn adres gewijzigd en teruggestuurd, ik hou namelijk van doorpakken. En OV-chip ook, want weer twee dagen later lagen de bevestigingen in de bus. Van mijn oude adres. Toen ik de bevestigingen een dag later echter in handen kreeg steeg mijn bloeddruk weer een paar punten.
Hierbij bevestigen wij uw opzegging voor het automatisch opladen. Deze wijziging is bij ons verwerkt. Om de wijziging door te voeren dient de kaarthouder met de OV-chip en zijn legitimatie naar een servicebalie te gaan. Let op: u kunt niet iemand anders sturen!
Des duivels belde ik de klantenservice.  Of ik nou echt mijn 10 jarige dochter naar Amsterdam Centraal moet sturen met haar ID en OV-chip om deze wijziging te laten activeren?!? Nee, natuurlijk niet, dat kan bij elk willekeurig oplaadpunt in de buurt, en ik mocht ook mee.
I
nmiddels werkte ik niet echt meer mee, en eiste ik dat het automatisch incasso direct gestopt werd, al moeten alle systemen van de NS, OV-chip en de ING (voor de zekerheid) daarvoor een harde reset ondergaan. Met engelengeduld, dat moet gezegd worden, legde de jongen uit dat dat helaas echt niet ging en stelde hij voor de kaarten te laten blokkeren en nieuwe kaarten aan te vragen. Dan hoefde ik niet de deur uit, mijn kinderen ook niet en werd alles automatisch geregeld.
M
et het venijn van een adder in mijn stem vroeg ik of hij op de hoogte was van het feit dat de nieuwe kaart ook van automatisch opladen zou zijn voorzien, als extra service, omdat de vorige kaart die optie had? Nee, dat wist hij niet. Ik liet het hem zien op de website. Dan was het misschien toch geen goed advies.
Wist de idioot dat ieder willekeurig oplaadpunt geen servicepunt is, en dat ik weldegelijk naar een station moet voor deze wijziging? Nee, maar nu ik het zei ging hem wat dagen.
Of hij begreep hoe frustrerend het is om geen baas meer te zijn over je eigen geld als het je zo moeilijk wordt gemaakt een afgegeven machtiging weer in te trekken? Ja, dat begreep hij wel, daarom maakte hij zelf geen gebruik van automatisch opladen.
Terwijl het stoom uit mijn oren kwam omdat ik, na twee weken soebatten, uren telefonische discussie en tientallen euro’s belkosten, tegen wil en dank moest accepteren dat ik, met die OV-kaarten, met de ID’s van mijn kinderen, met mijn eigen ID en de bevestigingsbrieven (niet vergeten!!) naar een station moest waar je per definitie niet kunt parkeren omdat ze willen dat je met het openbaar vervoer gaat, om daar een discussie aan te gaan met een baliegenie die persé de kinderen zou willen zien omdat zij als kaarthouder nou eenmaal de enige zijn die afspraken over mijn geld kunnen wijzigen, schonk mijn lief een groot glas wijn in en stak een sigaret voor me op. Dat hielp.

Ik heb de jongeman aan de telefoon nog een keer laten herhalen wat er wel en vooral niet kan bij OV-chip, en nadat ik ervan overtuigd was dat hij de stof beheerste heb ik het gesprek beëindigd. Direct ben ik naar het station gegaan om de wijziging door te laten voeren. De baliemedewerker wilde inderdaad mijn kinderen zien, maar realiseerde zich op tijd dat hij een vrouw en kinderen heeft en koos voor zijn leven. Op het computerscherm flitste nog even mijn oude adres voorbij. Ach, misschien dat bekeuringen daar dan ook naar toe gaan.


Hosting door HQ ICT Systeembeheer